ابوبصير گويد: از امام صادق - عليهالسلام - دربارهي تأويل فرمايش خدا که ميفرمايد: (و الشمس و ضحاها) [1] «قسم به خورشيد و گسترش نور آن سوگند» سؤال
[ صفحه 269]
نمودم.
فرمود: آفتاب رسول الله - صلي الله عليه و آله و سلم - ميباشد که خداوند به وسيلهي او براي مردم دينشان را توضيح داد و تبيين نمود.
عرض کردم: (و القمر اذا تلاها) «و به ماه هنگامي که بعد از آن درآيد».
فرمود : آن اميرالمؤمنين - عليهالسلام - ميباشد.
عرض کردم: (و النهار اذا جلاها) «و به روز هنگامي که صفحهي زمين را روشن سازد».
حضرت فرمود: آن امام از ذريهي فاطمه - سلام الله عليها - است که از پيامبر خدا - صلي الله عليه و آله و سلم - ميپرسد حضرت آن را بيان ميکند، پس خداوند از او حکايت نمود و فرمود: (و الليل اذا يغشاها) «و به روز هنگامي که صفحهي زمين را روشن سازد».
عرض کردم: (والليل اذا يغشاها) «و به شب آن هنگام که زمين را بپوشاند».
حضرت فرمود: آن ائمه جور و حکامان ستمگرند که منصب خلافت را به جاي خاندان رسول اکرم - صلي الله عليه و آله و سلم - در قبضه گرفتند، و جائي نشستند که اهل بيت پيامبر خدا - صلي الله عليه و آله و سلم - به آن سزاوارتر بودند، و دين رسول خدا - صلي الله عليه و آله و سلم - را با ستم و ظلم آميختند و پوشاندند، و اين معني فرمايش خدا است که فرمود: «و به شب آن هنگام که زمين را بپوشاند».
سپس فرمود: ظلمت و تاريکي شب روشنايي روز را ميپوشاند.
(و نفس و ما سواها) «و قسم به جان آدمي و آن کس که آن را (آفريده) و منظم ساخت».
فرمود: يعني آن را آفريد و به آن صورت بخشيد.
و فرمايش او: (فألهمها فجورها و تقواها) «سپس فجور و تقوا (شر و خيرش) را به او الهام کرده است».
يعني: به او شناسانيد و الهام نمود سپس او را مخير نمود (و در انتخاب راه آزاد گذاشت) پس اختيار کرد، که (قد أفلح من زکاها)«هر کس نفس خود را پاک و تزکيه کرد، رستگار شد» يعني نفس خود را (از فساد) پاک نمود.
(و قد خاب من دساها) «و آن کس که نفس خويش را با معصيت و گناه آلوده ساخته،
[ صفحه 270]
نوميد و محروم گشته است» يعني: اغوا نموده و در اختيار شيطان قرار داد. [2] .
|