محمد بن السائب کلبي گويد: هنگامي که امام صادق - عليهالسلام - وارد عراق شد، در (شهر) حيره اجلال نزول فرمود آنجا ابوحنيفه بر او وارد شد، و سؤالاتي از آن حضرت نموده، و از جمله سؤالاتي که کرد اين بود؛ که گفت: فدايت شوم؛ امر به معروف چيست؟
حضرت فرمود: اي ابوحنيفه؛ معروف در ميان اهل آسمان همان معروف در ميان اهل زمين است و او اميرالمؤمنين علي بن ابيطالب - عليهالسلام - است.
گفت: فدايت شوم؛ منکر چيست؟
حضرت فرمود: منکر آن دو نفرند که او (علي - عليهالسلام -) را ظلم و ستم کردند، و حق او را غصب کردند، و مردم را بر او جري کردند.
عرض کردم: مگر امر به معروف و نهي از منکر غير از اين است که مردي را در
[ صفحه 268]
حال ارتکاب معصيت خدا ببيني و او را نهي کني؟
حضرت صادق - عليهالسلام - فرمود: اين امر به معروف نيست و نهي از منکر نيز نيست، بلکه اين خيري است که انجام داده است.
ابوحنيفه گويد: مرا خبر ده - فدايت شوم - از معني و تفسير قول خداي عزوجل: (ثم لتسئلن يومئذ عن النعيم) [1] «سپس در آن روز (همهي شما از نعمتهايي که داشتهايد بازپرسي خواهيد شد».
حضرت فرمود: تفسير آن نزد شما چيست؟
گفت: امنيت راه، و سلامتي بدن، و قوت حاضر.
حضرت فرمود: اي ابوحنيفه؛ اگر خدا روز قيامت تو را توقيف نمايد تا اينکه از تو در ارتباط با هر خوراکي که خوردهاي، و هر آبي که آشاميدهاي بپرسد حتما وقوف و توقيف تو به طول خواهد انجاميد.
ابوحنيفه گفت: پس نعيم چيست فدايت شوم؟
حضرت فرمود: نعيم ما هستيم که خداوند مردم را به وسيلهي ما از گمراهي نجات داد، و به وسيلهي ما جهل و ناداني آنان را به علم و دانش و بينش مبدل ساخت.
ابوحنيفه گفت: فدايت شوم؛ چگونه قرآن هميشه تازه و جديد است؟
فرمود: براي اينکه قرآن براي زماني دون زماني قرار داده نشده است، تا اينکه روزها او را کهنه کنند، و اگر چنين بود به طور مسلم قرآن پيش از فناي جهان فاني ميشد. [2] .
|