فضل بن ربيع گويد: منصور (دوانيقي) قبل از رسيدن به حکومت مانند کسي که کاملا مريد امام صادق - عليهالسلام - باشد، بود. (منصور) ميگويد: در دوران حکومت مروان الحمار از امام صادق - عليهالسلام - راجع به علت سجدهي شکري که علي - عليهالسلام - انجام داد سؤال کردم.
حضرت در پاسخ از پدرشان امام باقر - عليهالسلام - و آن حضرت از پدرش علي بن الحسين - عليهالسلام - و او از پدرش حسين - عليهالسلام - و آن حضرت از پدرش علي بن ابيطالب - عليهالسلام - روايت کرد که: رسول خدا - صلي الله عليه و آله و سلم - او را به مأموريت فرستاد، و ايشان آن مأموريت را به خوبي انجام داد و در راه آن متحمل سختي زيادي شد، و هنگامي که از آن مأموريت بازگشت، به مسجد آمد، در حالي که رسول خدا - صلي الله عليه و آله و سلم - عازم مسجد جهت نماز بود و با ايشان نماز خواند.
هنگامي که از نماز بازگشت نزد رسول اکرم - عليهالسلام - آمد، پيامبر گرامي، او را در آغوش گرفت، سپس از جريان سفر و مأموريت و آنچه انجام داده بود از او سؤال نمود.
و چون حضرت امير - عليهالسلام - ماجراي سفر را براي رسول اکرم - صلي الله عليه و آله و سلم - بازگو ميکرد، چهرهي ايشان از خوشحالي باز ميشد و آثار سرور بر آن آشکار ميشد.
هنگامي که از گزارش سفر فراغت حاصل کرد پيامبر اکرم - صلي الله عليه و آله و سلم - به او فرمود: اي ابوالحسن ميخواهي به تو بشارتي بدهم؟
حضرت امير فرمود: پدر و مادرم فدايت شوند؛ چه بسا بشارت به من دادهاي!
حضرت رسول - صلي الله عليه و آله و سلم - فرمود: جبرئيل هنگام ظهر به من نازل شد و به من گفت: اي محمد؛ اين پسرعم تو است که اينک بر تو وارد خواهد شد، و
[ صفحه 170]
خداوند عزوجل مسلمانان را به وسيلهي او امتحان و آزمون خوبي کرده است، و او در اين سفر و مأموريت چنين و چنان کرد، و تمام آنچه را که تو برايم گفتي بازگو کرد، سپس جبرئيل به من گفت:
اي محمد؛ از اولاد آدم کساني نجات يافتند که شيث بن آدم را که وصي پدرش آدم بود دوست داشتند، و پيروي کردند، و خود شيث هم به وسيلهي پدرش آدم نجات يافت، و آدم به وسيلهي خدا نجات يافت.
اي محمد؛ هر کس سام بن نوح را که وصي پدرش نوح بود دوست داشت و از او پيروي ميکرد به وسيلهي سام نجات يافت، و سام به وسيلهي نوح نجات يافت، و نوح به وسيلهي خدا نجات يافت. [1] .
اي محمد؛ هر کس اسماعيل بن ابراهيم خليل الرحمان، که وصي پدرش ابراهيم بود، را دوست داشت و از او پيروي کرد به وسيلهي اسماعيل نجات يافت، و اسماعيل به وسيلهي ابراهيم نجات يافت، و ابراهيم به وسيلهي خدا نجات يافت.
اي محمد؛ هر کس يوشع بن نون که وصي موسي بود دوست داشت و از او پيروي کرد به وسيلهي يوشع نجات يافت، و يوشع به وسيلهي موسي نجات يافت و موسي به وسيلهي خدا نجات يافت.
اي محمد؛ هر کس شمعون الصفا که وصي عيسي بود دوست داشت و از او پيروي کرد به وسيلهي يوشع نجات يافت و يوشع به وسيلهي عيسي نجات يافت و عيسي به وسيلهي خدا نجات يافت.
اي محمد؛ هر کس که علي - عليهالسلام - وزير تو در حياتت و وصي تو پس از وفاتت را دوست بدارد و پيروي کند به وسيلهي علي - عليهالسلام - نجات يابد و علي - عليهالسلام - به وسيلهي تو نجات يافت و تو به وسيلهي خداي عزوجل نجات يافتي.
اي محمد، خدا تو را سيد انبياء و علي - عليهالسلام - را سيد اوصيا و بهترين آنان قرار داد، و امامان را از ذريهي شما قرار داد تا زماني که خدا شما را وارث زمين و
[ صفحه 171]
آنچه بر اوست قرار دهد.
اينجا بود که علي - عليهالسلام - سجدهي شکر انجام داد، و زمين را به شکرانهي خداي متعال بوسيد.
سپس امام صادق - عليهالسلام - اضافه فرمودند: خداي عزوجل محمد و علي و فاطمه و حسن و حسين - عليهمالسلام - را به طور اشباح (و موجودات نوراني) آفريد، که آنان خدا را در مقابل عرش او تسبيح و تمجيد ميگفتند چهارده هزار سال پيش از آنکه آدم را بيافريند، سپس آنها را نوري قرار داد و از اصلاب و پشتهاي مردان خوب به ارحام مادران خوب و پاک در دوراني پس از دوراني منتقل نمود.
و هنگامي که خداي عزوجل خواست فضل و برتري آنها را بيان کند، و ما را با منزلت آنان آشنا سازد، و حق آنان را بر ما واجب کند آن نور را دو قسمت نمود:
قسمي را در عبدالله بن عبدالمطلب قرار داد، و از آن محمد سيد انبياء و خاتم مرسلين شد، و نبوت را در او قرار داد.
و قسم دوم را در عبد مناف، يعني ابوطالب بن عبدالمطلب بن هاشم بن عبد مناف قرار داد، و از او علي اميرالمؤمنين - عليهالسلام - و سيد اوصياء به وجود آمد.
و رسول اکرم - صلي الله عليه و آله و سلم - او را متولي امور خود، و وصي و جانشين و خليفه، و شوهر دخترش و ادا کنندهي ديناش، و برطرف کنندهي غم و همّش، و برآورندهي وعدهاش و ياري دهندهي دينش قرار داد. [2] .
|