هشام بن حکم گويد: امام صادق - عليهالسلام - به زنديقي که پرسيد: پيغمبران و رسولان را از چه راه ثابت ميکني؟ فرمود:
چون ثابت کرديم که ما را آفريننده و صانعي است که از ما و تمام مخلوقات برتر است و با حکمت و رفعت است، ممکن نيست که خلقش او را ببينند و لمس کنند، و بي واسطه با يکديگر برخورد و مباحثه کنند، ثابت شد که براي او سفيراني در ميان خلقش باشند که خواست او را براي مخلوق و بندگانش بيان کنند و ايشان را به مصالح و منافعشان و موجبات تباه و فنايشان رهبري نمايند.
پس وجود امر و نهي کنندگان و تقرير نمايندگان از طرف خداي حکيم دانا در ميان خلقش ثابت گشت، و ايشان همان پيغمبران و برگزيدههاي خلق او باشند.
اينان حکيماني هستند که به حکمت تربيت شده و به حکمت مبعوث گشتهاند، با آنکه در خلقت و اندام با مردم شريکند، در احوال و اخلاق شريک ايشان نيستند، از جانب خداي حکيم دانا به حکمت مؤيد هستند.
[ صفحه 103]
سپس آمدن پيغمبران در هر عصر و زماني به سبب دلائل و براهيني که ميآورند ثابت ميشود تا زمين خالي از حجتي که با او علمي باشد دلالت کند بر صدق گفتار و ثبوت عدالتش، نباشد. [1] .
|