عکس العمل انسان در مقابل رفتار ناشايست ديگران، از چند حالت خارج نيست: يا رفتاري بدتر نسبت به آنها انجام ميدهد؛ يا مشابه خود آنها رفتار ميکند؛ يا چشم پوشي ميکند؛ يا نه تنها آن رفتار بد را ناديده ميگيرد، بلکه حتي کار بهتري هم در رابطه با آنها انجام ميدهد.
بديهي است در نظام اخلاقي و ارزشي اسلام، حالت اول ارزش منفي دارد؛ يعني ظلم به ديگران به طور قطع و يقين مذموم است. رفتار دوم، يعني مقابله به مثل، در مواردي مجاز شمرده شده است. و اما چشمپوشي از رفتار ناشايست ديگران و يا انجام رفتاري بهتر نسبت به آنها از ارزش بسيار بالايي برخوردار است. در قرآن نيز دستوري کلي در ارتباط با کساني که رفتار نامناسب دارند، بيان شده است: ادفع بالتي هي أحسن السيئة؛ [1] رفتار بد ديگران را به وسيلهي کار بهتر دفع کن. اين آيه در دو جاي قرآن آمده
[ صفحه 214]
است، که در يک جا در ادامهي آن ميفرمايد: فاذا الذي بينک و بينه عداوة کأنه ولي حميم؛ [2] تا همان کسي که با تو بر سر دشمني است، گويي دوست و خويش تو گردد.
خوش رفتاري در مقابل رفتار بد ديگران، علاوه بر اين که اوج ارزش اخلاقي است، انگيزهاي را هم در طرف مقابل براي کسب اين ارزش اخلاقي ايجاد ميکند. در دستگاه ارزشي اسلام، رفتارهاي انسان از نظر ارزشي داراي مراتب و درجات مختلفي است. اين ارزش، گاهي در حد خنثي است و گاهي در حد مثبت، آن هم با درجات متفاوت. مثلا، در مورد رفتار بد ديگران، گاهي اگر انسان مشابه همان کار را نسبت به آنها انجام دهد، از نظر ارزشگذاري خنثي و در حد صفر است؛ يعني نه ارزش منفي دارد و نه ارزش مثبت. اما عمل کسي که در مقابل رفتار بد ديگران نه تنها مقابله به مثل نميکند، بلکه رفتار بهتري هم نسبت به آنها انجام ميدهد، داراي ارزش مثبت است.
در بحث فلسفهي اخلاق، عدهاي اعتقاد دارند که به طور کلي، يک رفتار يا خوب است و يا بد؛ اگر عملي به شکل خاصي انجام شود خوب است، در غير اين صورت بد. کانت، فيلسوف اخلاقي معروف، در اين باره ميگويد: کار خوب شرايطي دارد که در صورت تحقق آنها ميتوان آن کار را خوب دانست، از جملهي اين شرايط اين است که انسان کار را به دليل اطاعت از حکم عقل يا وجدان انجام دهد نه از روي عواطف و يا انگيزهي ديگري.
بر اساس ديدگاه کانت، عمل مادري که نيمههاي شب از خواب شيرين برميخيزد و از طفلش پرستاري ميکند، فاقد ارزش اخلاقي است؛ چرا که مادر براي ارضاي عاطفهي خود دست به اين کار زده است!
اما در دستگاه ارزشي اسلام، ارزشهاي مثبت داراي مراتباند؛ يعني امر آنها بين نفي و اثبات نيست. ممکن است عملي از يک درجه تا بينهايت ارزش داشته باشد.
مراتب عبوديت و خلوص، همگي داراي ارزشاند، منتها با درجات متفاوت. آن خلوص کاملي که مد نظر اسلام است، خلوصي است که حضرت علي عليهالسلام داشتند. آن حضرت ميفرمايند: ما عبدتک خوفا من نارک و لا طمعا في جنتک لکن وجدتک اهلا للعبادة فعبدتک. [3] .
[ صفحه 215]
بنابراين، دستگاه ارزشي اسلام، ارزشها را در شکل «همه يا هيچ» در نظر نميگيرد، بلکه اعمال خوب مراتب و درجات فراواني دارند. البته ارزش بسياري از کارها به نيت انسان بستگي دارد؛ هر قدر اخلاص انسان در کاري بيشتر باشد، به همان ميزان ارزش آن کار بالاتر است. اخلاص هم تنها با گفتن لفظ «قربة الي الله» به دست نميآيد؛ کار بايد واقعا و از صميم دل براي خدا باشد.
|