ارث برنده، ميراث دار، کسي که مال، خانه، زمين، صفات يا افتخاراتي را از پدر يا اجداد و گذشتگان به ارث مي‏برد.هم نام زيارتنامه‏اي است معروف، که سيد الشهدا «ع‏» رابا آن زيارت مي‏کنند.مرحوم‏ «ابن قولويه‏» سند آن را به جابر جعفي از اصحاب امام صادق‏ عليه السلام رسانده که وي آن را از آن حضرت روايت کرده است و با جمله‏ «السلام عليک ‏يا وارث آدم صفوة الله...» شروع مي‏شود. [1] و هم لقب سيد الشهدا «ع‏» است که در ادعيه وزيارات، از آن حضرت به عنوان وارث آدم، وارث نوح، وارث ابراهيم، وارث موسي، وارث عيسي، وارث محمد، وارث علي، و وارث حسن... ياد شده است. [2] . وراثت ‏حسين بن علي‏ «ع‏» از انبيا و اوصيا، براي آن است که خط جهاد در راه حق و مبارزه با باطل و ستم و طاغوت، سر لوحه دعوت همه انبياي الهي بوده است و «کربلا» تجلي اين خط ممتد درگيري حق و باطل است. «عاشورا، حضور مجدد آدم و نوح و ابراهيم و موسي و عيسي-علي نبينا و آله و عليهم السلام-است در قله فريادگري و هدايت.اين که حسين را وارث آدم‏ «ع‏» مي‏خوانيم و زيارت‏ «وارث‏» را با سلام بر آن‏پيمبران الهي آغاز مي‏کنيم براي همين است، يعني نقطه اتصال همه حرکتهاي الهي و انقلابهاي خدايي، به صورت تجسم دوباره آدم و نوح و ابراهيم و اسماعيل و موسي و عيسي و محمد و علي و فاطمه و امام حسن (عليهم السلام) در لحظه‏هاي خورشيدي‏ عاشورا و واقعيت‏ سرشار کربلا... .» [3] . در متن زيارتنامه‏ها نيز به وارث بودن حسين بن علي‏ «ع‏» نسبت به خط انبيا اشاره شده‏ است: از جمله: «اکرمته بطيب الولادة و اعطيته مواريث الانبياء» [4] او را با پاکي طهارت اکرام کردي و ميراثهاي انبيا را به او بخشيدي. و براساس آيه‏ «لقد ارسلنا رسلنا بالبينات و انزلنا معهم الکتاب و الميزان ليقوم الناس بالقسط...» [5] چون بر پايي‏ قسط و عدالت اجتماعي، رسالت همه انبيا و ميراث مشترک رسولان الهي است، حسين بن‏ علي‏ «ع‏» هم که وارث همه انبياست، پس وارث خط قسط و عدل آنان نيز مي‏باشد و قيام‏ کربلا، از جمله دعوت به عدل و مبارزه با بي عدالتي و ستم را هم در سرلوحه دعوت و اهداف خويش دارد.از اين رو، منکرهاي اجتماعي و اقتصادي را هم بايد در شمار منکراتي که آن حضرت براي مقابله با آنها قيام کرد، به حساب آوريم، که لازمه وراثت‏ عدل و قسط انبياست.

[1] مفاتيح الجنان و بحار الانوار، ج 101، ص 163. [2] مفاتيح الجنان: زيارت مطلقه سوم، زيارت وارث، زيارت امام حسين روز عرفه. [3] قيام جاودانه، محمد رضا حکيمي، نقل از چشمه خورشيد، ج 1، ص 330. [4] مفاتيح الجنان، زيارت امام حسين در عيد فطر و قربان (ص 48). [5] حديد، آيه 25.