ماتم، ماتم، ماتم و... به معناي عزاداري و مصيبت و عزاست.اصل آن به معناي محل تجمع زنان و مردان در غم و شادي است، [1] اما به مراسمي هم که در سوگواري امامحسين «ع» برگزار ميشود، ميگويند.به محل عزاداري، عزاخانه، ماتم سرا و ماتمکده هم گفته ميشود.به برگزار کردن آيين سوگواري، ماتم گرفتن و به ماتم نشستن ميگويند.در آداب اسلامي، اقامه عزا براي متوفي و رسيدگي به بازماندگان و تغذيه داغديدگان آمده است. [2] درباره سيد الشهدا «ع» روايات بسياري آمده است که براي آن حضرت در ملکوت اعلا ماتمها برگزار شد.در زيارت ميخوانيم: «و اقيمت عليک المآتم في اعلي عليين». [3] اسيران اهل بيت «ع» چون به شام برده شدند و وارد دربار يزيد گشتند، خاندان اموي هم براي شهداي کربلا ماتم بر پا کردند. [4] ام سلمه نيز، پس از خبر يافتن از شهادت امام حسين «ع» توسط آن شيشه پر از خاک که به خون تبديل شده بود، آن روز را روز ماتم و نوحه بر حسين «ع» قرار داد. [5] به روايت امام صادق «ع»، پس از شهادت ابا عبدالله، همسر اوماتم براي او بر پا داشت و از مادهاي براي اشکبار شدن چشمانش استفاده ميکرد. [6] عظيمترين ماتم تاريخ، همان حادثه جانگداز کربلاست که هرگز از شور و سوز آن کاسته نميشود.به قول محتشم:
باز اين چه شورش است که در خلق عالم است
باز اين چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است
ايام عاشورا براي شيعه، فصل گريستن و به عزاي حسيني نشستن است و اين سنت ديني مايه بقاي ياد حماسه سازان عاشورا گشته است.عاشورا براي پيروان اهل بيت، روز غم و اندوه و براي جفا کاران مخالف عترت، روز شادي بوده است.سرزمين شام و عراق در اين زمينه دو روش مخالف هم داشته است، سيد رضي در يکي از اشعارش از سوگواريهاي سرزمين عراق ياد ميکند که شاميان، همانها را روز عيد و جشن ميدانستند:
کانت ماتم بالعراق تعدها
اموية بالشام من اعيادها [7] .
حضرت سجاد «ع» نيز در شعري از سختيهاي روزگارشان پس از عاشورا و محنتهاي جانکاه آن روزگار سخن ميگويد، از جمله ميفرمايد:
يفرح هذا الوري بعيدهم
و نحن اعيادنا ماتمنا [8] .
اين مردم به عيدشان خوشحال ميشوند، در حالي که عيدهاي ما، سوگ و ماتم ماست. اين مضمون همان سخن معروف است که: «بني اميه براي ما عيد نگذاشتند».
|