رستگاري و کاميابي، رسيدن به خواسته دل.در فرهنگ ديني و روايات، «فوز» و «فوزعظيم‏» براي کساني داشته شده که به بهشت دست‏يابند.مطيع خدا و رسول خدا باشند، متمسک به اهل بيت بوده ولايت آنان را داشته باشند، از سيئات نجات يابند، اهل خلوص‏در عبادت، معرفت و اهل عبادت باشند و... کاميابي عمده براي اولياء خدا دستيابي به‏رضاي الهي و سعادت آخرت است (الآخرة فوز السعداء) [1] و اين در سايه جهاد و شهادت‏است.وقتي امير المؤمنين‏ «ع‏» ضربت‏خورد، «فزت و رب الکعبه‏» سر داد، چرا که‏شهادتش، بار يافتن به قرب الهي بود و پاياني افتخار آميز براي يک زندگي سراسر ايمان، جهاد و حق طلبي. در زيارتنامه‏ها، خطاب به ابا عبدالله‏ «ع‏» و شهداي کربلا و ياران امام، مکرر تعبير «فزتم‏فوزا عظيما» به کار رفته است.زائر نيز آرزو مي‏کند کاش همراه آنان بود تا چون آنان به ‏فوز و کاميابي عظيم مي‏رسيد «فزتم فوزا عظيما فيا ليتني کنت معکم فافوز معکم-زيارت ‏وارث‏» و در زيارت اول رجب خطاب به شهداي کربلا مي‏خوانيم: «فزتم و الله فوزاعظيما يا ليتني کنت معکم فافوز فوزا عظيما... اشهد انکم الشهداء و السعداء و انکم الفائزون‏في درجات العلي‏». [2] . شهداي کربلا از آن رو کامياب و رستگارند که جان خويش را با خدا معامله کردند و بهشت الهي رسيدند.مطيع امر مولاي خود بودند، جهادشان خالصانه و در راه ولايت و رهبري بود.گر چه جان دادند، اما به سعادت ابدي رسيدند و چه کاميابي از اين برتر؟ عاشورا از اين جهت نيز آموزگار فائزان و رستگاران است.

[1] غرر الحکم. [2] مفاتيح الجنان، ص 440.