مقصود، مجموعه مفاهيم، سخنان، اهداف و انگيزهها، شيوههاي عمل، روحيات واخلاقيات والايي است که در نهضت کربلا گفته شده يا به آنها عمل شده يا در حوادث آن نهضت، تجسم يافته است.اين ارزشها و باورها هم در کلمات سيد الشهدا «ع» و اصحاب و فرزند متجلي است، هم در رفتارشان در جريان آن قيام.فرهنگ عاشورا را بايد از کساني آموخت که دست و دلشان و فکر و عملشان در کار عاشورا بوده است.پيش از آنکه ديگران و نسلهاي بعدي و تحليلگران پس از واقعه بخواهند فرهنگ عاشورا را معرفي کنند، در حرفها و هدفهاي خود نقش آفرينان حماسه کربلا، اين فرهنگ، بوضوح مطرح شده است و بيواسطه آن را نشان ميدهد.اين فرهنگ را از خلال زيارتنامهها، مقتلها، رجزها، خطبهها و نيز بررسي حوادث و رخدادهاي عاشورا ميتوان استخراج کرد و همين فرهنگ است که در هر جا و در ميان هر قومي باشد، کربلا آفرين ميگردد و انسانها را مبارزاني با ستم و مدافعاني نسبت به حق تربيت ميکند.
فرهنگ عاشورا همان زير بناي عقيدتي و فکري است که در امام حسين «ع» و شهداي کربلا و اسراي اهل بيت «ع» بود و سبب پيدايش آن حماسه و ماندگاري آن قيام شد. مجموعه آن باورها و ارزشها و مفاهيم را ميتوان در عنوانهاي زير خلاصه کرد: مقابله با تحريف دين، مبارزه با ستم طاغوتها و جور حکومتها، عزت و شرافت انسان، ترجيح مرگسرخ بر زندگي ذلت بار، پيروزي خون بر شمشير و شهادت بر فاجعه، شهادت طلبي وآمادگي براي مرگ، احياء فريضه امر به معروف و نهي از منکر و سنتهاي اسلامي، فتوت وجوانمردي حتي در برخورد با دشمن، نفي سازش با جور يا رضايت به ستم، اصلاح طلبيدر جامعه، عمل به تکليف به خاطر رضاي خدا، تکليف گرايي چه به صورت فتح يا کشتهشدن، جهاد و فداکاري همه جانبه، قرباني کردن خود در راه احياء دين، آميختن عرفان باحماسه و جهاد با گريه، قيام خالصانه براي خدا، نماز اول وقت، شجاعت و شهامت دربرابر دشمن، صبر و مقاومت در راه هدف تا مرز جان، ايثار، وفا، پيروزي گروه اندک وليحق بر انبوه گروه باطل، هواداري از امام حق و برائت و بيزاري از حکام جور، حفظکرامت امت اسلامي، لبيک گويي به فرياد استغاثه مظلومان، فدا شدن انسانها در راه ارزشهاو... .
براي تک تک محورهاي ياد شده، ميتوان از سخنان امام حسين «ع» و اصحابش، يا نحوه عمل و موضعگيري و جهاد و شهادتشان سند آورد و اين فرهنگنامه را مستندترساخت. [1] اين فرهنگ غني و متعالي هم در حماسه سازان عاشورا بود، هم بايد در پيروانامام حسين «ع» و مدعيان همخطي با جريان عاشورا و تداوم آن راه باشد و عاشورائيان، هم هوادار حرکتهاي در راستاي قيام کربلا باشند و هم بيزاري از ادامه دهندگان راه دشمنانسيد الشهدا «ع» را نشان دهند، چرا که راضيان به آن جنايتها نيز ملعونند.در زيارتعاشوراست: «فلعن الله امة سمعت بذلک فرضيت به...» فرهنگ عاشورا، خط «ولايت وبرائت» است.
|