[1] . سيره اخلاقي و رفتاري سيد الشهدا «ع» نشان دهنده روح بلند او و تربيت در دامان پيامبر و علي «ع» و تجسم قرآن کريم در عمل و اخلاق اوست.مهمان نواز و بخشنده بود، به خويشاوندان رسيدگي ميکرد، سائلان را محروم نميگذاشت، به فقيران ميرسيد، برهنگان را پوشانده و گرسنگان را سير ميکرد، بدهي بدهکاران را ميداد، بر يتيمان شفقت و مهرباني داشت، ضعيفان را کمک و ياري ميکرد، صدقاتش فراوان بود و مالي که به دستش ميرسيد ميان تهيدستان تقسيم ميکرد.بسيار عبادت خدا ميکرد و روزه ميگرفت، بيست و پنج بار پياده به سفر حج رفت، شجاعتش زبانزد همگان بود، در ميدان نبرد استوار و بي باک بود، ارادهاي نيرومند و روحيهاي والا داشت، هرگز ذلت و حقارت را نميپذيرفت، مرگ را بر زندگي ذليلانه ترجيح ميداد، غيرتمند بود، صراحت لهجه و صلابت در بيان حق داشت، حلم و بردباري و تحملش بسيار بود، کريم و بزرگوار بود و با کمترين بهانهاي غلامان و کنيزان خويش را آزاد ميکرد، شبها انبان غذا به در خانه محرومان ميبرد، متواضعانه با فقيران و مساکين همنشين و هم غذا ميشد.امر به معروف و نهي از منکر را دوست داشت و از خلافها و جنايتهاي ظالمان بشدت انتقاد ميکرد، جوانمرد و با فتوت و اهل گذشت بود، کينه بدي کننده را به دل نميگرفت، اهل عفو بود، بزرگي روح و کرم او همه را شيفته رفتارش ميساخت، خانهاش پناهگاه و مرکز اميد درماندگان بود، اهل شب زندهداري بود، در شب و روز هزار رکعت نماز ميخواند، در ماه رمضان ختم قرآن ميکرد، پولها و بخششهايي را که معاويه ميفرستاد ميگرفت و ميان فقرا تقسيم ميکرد، سالي يک بار نصف همه دارايي خود را در راه خدا به نيازمندان صدقه ميداد، ثروت را ذخيره نميکرد، محاسن خويش را خضاب ميکرد.
خصلتهاي برجسته و سيره متعالي آن حضرت، در صحنههاي مختلف نهضت عاشورا نيز جلوه داشت.به عنوان نمونه: قاطعانه بيعت با يزيد را رد کرد و از مدينه خارج شد، در سختترين شرايط محاصره و سختي و تشنگي در کربلا هم پيشنهاد تسليم شدن و بيعت را نپذيرفت، عزتمندانه به استقبال شهادت رفت، جوانمردانه به حر و سپاه تشنه او در طول راه آب داد و بالاخره توبه حر را روز عاشورا پذيرفت، بيعتخود را از ياران برداشت تا هر که ميخواهد برگردد، غلام و خادم خويش را هم آزاد گذاشت و از او خواست که اگر ميخواهد برود، به يتيمان مسلم بن عقيل پس از شهادت پدرشان مهرباني کرد، شب عاشورا را براي مناجات و تلاوت قرآن و عبادت مهلت خواست، تا آخرين لحظات حتي در قتلگاه هم حالت تسليم و رضا داشت، بر سختيها و شدايد کربلا و شهادت اصحاب صبوري کرد، روز عاشورا با آن همه داغ و مصيبت و تشنگي و تنهايي چون شير جنگيد و از انبوه دشمن نهراسيد، قيام خويش را با انگيزه امر به معروف و نهياز منکر دانست، بارها در طول سفر کربلا بياعتباري دنيا را گوشزد کرد و زهد خويش را نشان داد، هتاکيهاي دشمنان را روز عاشورا حليمانه تحمل کرد، اثر انبانهايي که به خانه محرومان برده بود، پس از شهادتش بر پشت و دوش آن حضرت ديده شد.
|