متني که هنگام زيارت مرقد پاک امام حسين «ع» و هر يک از امامان معصوم و ذريه پاک پيامبر و شهداي اهل بيت خوانده ميشود، دعايي که به عنوان تشرف باطني براي ائمه و امامزادگان ميخوانند و حاوي سلام و درود زائر نسبت به مدفون در آن مرقدهاست.
از آنجا که «زائر» را ادب و معرفت شرط است، پس سخني که هنگام زيارت بر زبان ميآورد، بايد والا و عارفانه و مؤدبانه باشد.هر زائر ميتواند از پيش خود و به زبان خود، جملاتي و نيايش و دعايي را به عنوان زيارتنامه بخواند، ولي در منابع ما، متوني به نام «زيارتنامه» نقل شده که سند آنها به ائمه ميرسد و به عنوان «زيارتهاي ماثوره» شناخته ميشود.علماي دين، کتب متعددي بصورت مجموعههاي زيارات، تدوين کردهاند، که آميختهاي است از زيارتهاي مستند و منقول از معصومين و زياراتي که انشاي علماي بزرگ است.در اين ميان، آنچه از ائمه نقل شده، بسيار است، همچون زيارتهاي: امين الله، جامعه کبيره، وارث، عاشورا و زيارت اربعين.کتابهاي دعا و زيارات نيز بسيار است، همچون: مصباح المتهجد، مفاتيح الجنان، مزار، بحار الانوار (جلد زيارات).
دقت در مضامين و محتواهاي زيارتنامهها بسيار مفيد است.مفاهيم کلي که در زيارات ديده ميشود، بسيار است، از جمله: محبت، مودت، موالات، اطاعت، صلوات، سلام، عهد، شفاعت، توسل، وفا، دعوت، نصرت، تسليم، تصديق، صبر، تولي و تبري، مواسات، نماز، زکات، زيارت، تبليغ، وراثت، مساعدت، معاونت، سعادت، رضا، خونخواهي، جنگ و صلح، امر به معروف و نهي از منکر، تقرب به خدا، برائت از دشمنان، ولايت، فوز، نصيحت، جهاد، فدا شدن و... دهها عناوين و مفاهيم کلي که از مطالعه فقرات زيارتنامهها برميآيد.اوصافي که در زيارتنامهها آمده، برخي کلي و قابل انطباق بر همه ائمه و معصومين است، و برخي هم به تناسب وضعيت زندگي و شهادت امام خاص يا امامزاده و شهيد بخصوصي به کار رفته است.محورهاي کلي مفاهيمي که در زيارتنامهها آمده است، ميتواند اينگونه فهرست شود:
-مسائل اعتقادي، توحيد، نبوت، صفات خدا...
-شناخت ائمه، اوصاف، فضايل و مقاماتشان.
-تاريخ زندگي و عملکرد اولياء دين و مظلوميتهايشان.
-پيوندهاي «ولايي» بين زائر و پيشوا و همسويي در فکر و موضع و عمل و اقدام.
-افشاگري بر ضد ستمگران حاکم و جنايتهايشان نسبت به طرفداران «حق» وطالبان «عدل».
-تولي و تبري، شفاعت، توسل، دعا و... معارفي از اين قبيل.
-طرح آرمانهاي والا و خواستههاي متعالي و نيازهاي برتر.
-و برخي موضوعات ديگر.در واقع، يک سري معارف ديني و ارزشهاي مکتبي و فضايل رفتاري در قالب فقرات زيارتنامه، از طريق ائمه به شيعيان و زائران آموخته شده است.زيارتنامهها، نوعي اعلام مواضع اعتقادي، اخلاقي و سياسي است که توسط زائر، در مقدسترين مکانها، با زباني رسا ابراز ميشود.
«سلام» ها و «لعن» ها، محور عمده ديگري در زيارتنامههاست، بخصوص آنچه به شهداي عاشورا مربوط ميشود.سلام به امام و پيامبر و شهيد مورد زيارت، و لعنت به دشمنان، ظالمان، غاصبان، شريکان جور، همدستان ظالم، راضيان بهستم، زمينه سازان ظلم.
«حب و بغض»، جلوه ديگري از اصل مهم «تولي» و «تبري» است که با عبارات مختلف در زيارتنامهها آمده است، از سادهترين شکل آن که حالت قلبي است، تاشديدترين صورت بروني آن که با عنوان «حرب» و «سلم» مطرح شده است. «بيعت»، عنصر ديگري در زيارتنامههاست. پيمان و ميثاق زائر با امام و شهدا. «جهاد»، محتواي زنده ديگري در راستاي عملکرد اولياء خدا. مثلا در مورد پيامبر خدا، امير المؤمنين، حمزه سيد الشهدا، امام حسن، امام حسين، شهداي احد، شهداي کربلا و... تعبير «جهاد» به کاررفته است، با خطابهايي چون: «جاهدت في سبيل الله، جاهدت في الله حق جهاده، جاهدتالملحدين...» و «شهادت»، از جلوههاي بسيار روشن فرهنگ عاشوراست که در زيارتنامهها ديده ميشود.
فرهنگ شهادت و نيز شهادت طلبي، در جا به جاي زيارتهاي ماثوره ديده ميشود. کشته شدن در راه خدا و بر منهاج رسول الله و دين حق و سعادتمند شدن در سايه شهادت، و طرح جدي اين مسائل، معارضه با تبليغات دشمناني است که شهداي کربلا و سيد الشهدا را ياغي بر خليفه و خارجي معرفي ميکردند.در زيارتي که امام هادي «ع» آموزش داده است، ميخوانيم: «اشهد انک و من قتل معک شهداء احياء».در زيارتنامههاي متعدد و نيز ادعيه گوناگون، از خواستههاي زائر، توفيق قيام و خونخواهي در رکاب «قائم» عليه السلام است.اين القاء فرهنگ شهادت طلبي در جان و انديشه شيعهاست: «و ان يرزقني طلب ثارکم مع امام هدي ظاهر...» (زيارت عاشورا) و در زيارتجامعه، اعلام حمايت و نصرت نسبت به امام زمان «عج» است: «نصرتي معدة لکم ومودتي خالصة لکم».
در زيارت شهداي کربلا، تعبيراتي از اين قبيل ديده ميشود: اصفياء، اولياء، اوداء، انصار، و نشان دهنده ارزشگذاري به صفاتي چون برگزيدگي، ولايت، مودت و نصرت در قاموس کربلاست. همچنين، تقرب به خدا و رسول و ائمه، با برائت از دشمنان خدا حاصل ميشود.اين نيز جهتگيري خاص اجتماعي-مکتبي زائر را ميرساند. [1] .
|