آنچه در راه طلب خسته نگردد هرگز
پاي پر آبله و باديه پيماي من است
غير از عشق و محبت، که پاي زائر را پياده به مرقد حسين «ع» ميکشاند و رنج سفر و خوف و خطر را به جان ميخرد، پياده روي براي زيارت سيد الشهدا، ثواب بسيار دارد و مورد تاکيد پيشوايان دين است.اما صادق «ع» فرموده است: «من خرج من منزله يريد زيارة قبر الحسين بن علي «ع» ان کان ماشيا کتبت له بکل خطوة حسنة و محا عنه سيئة...» [1] هر کس به قصد زيارت امام حسين «ع»، پياده از خانهاش خارج شود، خداوند در مقابل هرگام، براي او حسنهاي مينويسد و گناهي از او ميزدايد.
يکي از زائران هميشگي حسين «ع» که هر ماه آن حضرت را زيارت ميکرده، بخاطر پيري و ناتواني، يک بار نتوانست برود.نوبت بعد که پياده پس از چند روز راهپيمايي به حرم ميرسد و سلام ميدهد و نماز زيارت ميخواند، در خواب، آن حضرت را ميبيند که به وي ميگويد: چرا به من جفا کردي، تو که نيکوکار بودي... [2] اين شدت عنايت ائمه را به زائر پياده ميرساند. معاوية بن وهب (از اصحاب امام صادق عليه السلام) ميگويد: خدمت آن حضرت رسيدم.در مصلاي خود در خانهاش نشسته بود و پس از نماز با خداوند راز و نياز ميکرد.از جمله (در دعا نسبت به زائران قبر حسين «ع») ميگفت: «خداي زائران قبر حسين را بيامرز، اينان که در اين راه، پول خرج ميکنند، بدنهاي خود را در اين راه در معرض قرار ميدهند... خدايا رحمت کن بر چهرههايي که آفتاب، رنگ آنها را تغيير داده، صورتهايي که متوجه قبر ابا عبدالله است، چشمهايي که در محبت ما اشک ميريزد... خدايا اين جانها و بدنها را به تو ميسپارم، تا کنار حوض کوثر به هم برسيم...» [3] .
اين سنت زيارت پياده، از زمان ائمه بوده و تاکنون نيز ادامه دارد و اجر بيشماري براي آن نقل شده است. فاضل دربندي مينويسد: اين پياده بودن، يا به جهت فقير بودن زائر است که نشان ميدهد اين زيارت، برخاسته از شوق و محبت است، يا به جهت آنست که زائر، خود را در برابر سلطان اقليم جوانمردي و خورشيد سپهر عصمت و شهادت کوچک ميشمارد و در راه او، رنج سفر پياده را بر خود هموار ميکند و هر دو ارزشمند است. [4] .
در عراق، از سالها پيش چنين رسم است که هيئتها، دستهها و کاروانهايي کوچک يا بزرگ، در ايام خاصي از بصره، بغداد و عمدتا از نجف، براي زيارت کربلا پياده حرکت ميکنند.بويژه در ايام زيارتي خاص مثل نيمه شعبان، اول رجب، ايام عاشورا و اربعين بيشتر و پر شکوهتر است و اغلب، راه کنار ساحل فرات را انتخاب ميکنند که از نجف تا کربلا 18 فرسنگ است و چند روز طول ميکشد.در اين کاروانهاي زيارتي پياده، علماي بزرگ هم شرکت ميکردند، همچون ميرزاي ناييني، آية ا... کمپاني، سيد محسن امين، وبسياري از علماي معاصر.در اين مسير، ديدار با عشاير و فعاليتهاي تبليغي هم انجام ميگرفت و شعارهايي هم مطرح ميشد و روضهخواني برگزار ميگشت.
در ايام حکومتها بعثيها، اين پياده رويهاي پر شکوه، آن هم از طريق جاده غير رسمي کنار فرات، رنگ مبارزه و مخالفت با رژيم عراق هم به خود ميگرفت و يک بار هم در ايام اربعين حسيني در سال 1397 ق.به درگيريهاي سخت ميان نيروهاي بعثي با انقلابيون شيعه و کاروانهاي زيارتي در طول راه و در حرم ابا عبدالله الحسين «ع» انجاميد و کشتهها و مجروحان بسياري داد، [5] و به «اربعين خونين» معروف شد.
در کوي عشق، درد و بلا کم نميشود
از باغ خلد، برگ و نوا کم نميشود
تيغ شهادتست دل گرم را علاج
اين تشنگي به آب بقاء کم نميشود
قاصد، تسلي دل عاشق نميدهد
شوق حرم به قبله نما، کم نميشود [6] .
|