آراستن و آذين بستن خانه و شهر، هنگام جشنها و اعياد و پيروزيها.در بدو ورود اهل بيت امام حسين «ع» به کوفه و نيز دمشق، مواجه با آذينبندي و چراغاني و مراسم جشن و شادماني شدند.به نقل بعضي تواريخ: اهل بيت را سه روز در دروازه شامنگهداشتند تا کار چراغانيشان کامل شود و شهر را با زيورها، حلهها، ديبا و زر و سيم وانواع جواهرات بيارايند.آنگاه مردان، زنان، کودکان، و بزرگسالان، وزيران، و اميران، يهود و مجوس و نصارا و همه اقوام به تفرج و تفريح بيرون آمدند، با طبلها، دفها، و شيپورها و سرناها و ابزار لهو و لعب ديگر.چشمها را سرمه زده، دستها را حنا بسته و بهترين لباسها راپوشيده و خود را آراسته بودند.شهر چنان وضعي داشت که گويا از همه مردم در سطح شهر دمشق، رستاخيزي به پا شده است.و در چنين وضعي بود که سر مطهر امامحسين «ع» را وارد کردند که بر فراز نيزه بود و پشت سر آن، اسيران اهل بيت را از دروازه ساعات به داخل آوردند.... [1] .
تبليغات امويان وانمود کرده بود که بر دشمنان خليفه و بر ياغيان پيروز شدهاند و خاندان آنها را به اسارت گرفته و آوردهاند.تا آنجا که سهل بن سعد در سفر خود به دمشق عبور ميکند و با ديدن چراغاني و دف و طبل، ميپرسد: آيا شما در شام، عيدي داريد که ما از آن بيخبريم؟ميگويند: سر حسين «ع» را از عراق به شام ميآورند!همين سعد متاثر ميشود و در مقابل خواسته سکينه، دختر امام، به نيزهداري که سر سيد الشهدا را ميبرد، 400 درهم ميدهد تا سر مطهر را پيشاپيش اسرا ببرد و مردم به چهره اهل بيت نگاه نکنند. [2] اما زينب و سجاد «ع» جشن را با سخنرانيها و خطابههايشان تبديل به عزا کردند و آن پيروزي را در کام يزيد، تلخ ساختند.
شام، غرق عيش و عشرت بود هنگام ورود
وقت رفتن شام را شام غريبان کرد و رفت
|