شهادت مظلومانه سيد الشهدا و يارانش در کربلا، تاثير بيدارگر و حرکت آفرين داشت‏و خوني تازه در رگهاي جامعه اسلامي دواند و جو نامطلوب را شکست و امتدادهاي آن‏ حماسه، در طول تاريخ، جاودانه ماند.حتي در همان سفر اسارت اهل بيت نيز تاثيرات ‏سياسي اين حادثه در انديشه‏هاي مردم آشکار شد.گروهي از اسرا را که به شام مي‏بردند، چون به تکريت رسيدند، مسيحيان آنجا در کليساها جمع شدند و به نشان اندوه بر کشته ‏شدن حسين‏ «ع‏»، ناقوس نواختند و نگذاشتند آن سربازان وارد آنجا شوند.به شهر «لينا» نيز رسيدند.مردم آنجا همگي گرد آمدند و بر حسين و دودمانش سلام و درود فرستادند وامويان را لعن کردند و سربازان را از آنجا بيرون کردند.چون خبر يافتند که مردم‏ «جهينه‏» هم جمع شدند تا با سربازان بجنگند وارد آن نشدند.به قلعه‏ «کفر طاب‏» رفتند، به آنجا نيز راهشان ندادند.به حمس که وارد شدند، مردم تظاهرات کردند و شعار دادند: «اکفرا بعدايمان و ضلالا بعد هدي؟» (آيا کفر پس از ايمان و گمراهي بعد از هدايت؟) و با آنان درگير شدند و تعدادي را کشتند. [1] برخي از تاثيرات‏ حماسه عاشورا از اين قرار است: 1- قطع نفوذ ديني بني اميه بر افکار مردم‏ 2- احساس گناه و شرمساري در جامعه، بخاطر ياري نکردن حق و کوتاهي دراداي تکليف ‏3- فرو ريختن ترسها و رعبها از اقدام و قيام بر ضد ستم ‏4- رسوايي يزيديان و حزب حاکم اموي ‏5- بيداري روح مبارزه در مردم ‏6- تقويت و رشد انگيزه‏هاي مبارزاتي انقلابيون ‏7- پديد آمدن مکتب جديد اخلاقي و انساني (ارزشهاي نوين عاشورايي و حسيني) 8- پديد آمدن انقلابهاي متعدد با الهام از حماسه کربلا 9- الهام بخشي عاشورا به همه نهضتهاي رهايي بخش و حرکتهاي انقلابي تاريخ ‏10- تبديل شدن‏ «کربلا» به دانشگاه عشق و ايمان و جهاد و شهادت، براي نسلهاي ‏انقلابي شيعه ‏11- به وجود آمدن پايگاه نيرومند و عميق و گسترده تبليغي و سازندگي در طول ‏تاريخ، بر محور شخصيت و شهادت سيد الشهدا «ع‏» از نهضتهاي شيعي پس از عاشورا، مي‏توان‏ «انقلاب توابين‏»، «انقلاب مدينه‏»، «قيام‏مختار»، «قيام زيد»، و... حرکتهاي ديگر را نام برد.براي توضيح بيشتر، به مدخل خاص ‏هر يک از اين نهضتها در همين مجموعه مراجعه شود.تاثير حماسه عاشورا را درانقلابهاي بزرگي که در طول تاريخ، بر ضد ستم انجام گرفته، چه در عراق و ايران و چه در کشورهاي ديگر، نبايد از ياد برد. «فرهنگ شهادت‏» و انگيزه جهاد و جانبازي که درانقلاب اسلامي ايران و هشت ‏سال دفاع مقدس در جبهه‏ها جلوه ‏گر بود، گوشه‏اي از اين ‏تاثير پذيري است.شعار «نهضت ما حسينيه، رهبر ما خمينيه‏» که در مبارزات ملت مسلمان ‏ايران بر ضد طاغوت طنين افکن بود و نيز شور حسيني جبهه‏هاي رزم ايران، گواه روشن‏ تاثير گذاري کربلا در قرنها پس از آن حماسه مقدس است.يکي از نويسندگان محقق، نتايج نهضت کربلا را عبارت مي‏داند از: 1- پيروزي مساله اسلام و حفظ آن از نابودي. ‏2- هزيمت امويان از عرصه فکري مسلمين. ‏3- شناخت اهل بيت بعنوان نمونه‏هاي پيشوايي امت. ‏4- تمرکز شيعه از بعد اعتقادي بر محور امامت. ‏5- وحدت صفوف شيعه در جبهه مبارزه. ‏6- ايجاد حس اجتماعي در مردم. ‏7- شکوفايي موهبتهاي ادبي و پديد آمدن ادبيات عاشورايي. 8- منابر وعظ و ارشاد، به عنوان وسيله آگاهانيدن مردم. ‏9- تداوم انقلاب بصورت زمينه سازي نهضتهاي پس از عاشورا [2] . حادثه کربلا، گشاينده جبهه اعتراض عليه حکومت امويان و سپس عباسيان شد، چه به ‏صورت فردي که روحهاي بزرگ را به عصيان و افشاگري واداشت، و چه به شکل ‏مبارزه‏هاي گروهي و قيامهاي عمومي در شهري خاص يا منطقه‏اي وسيع. [3] . خون او تفسير اين اسرار کرد ملت‏خوابيده را بيدار کرد [4] .

[1] عاشورا في الادب العاملي المعاصر، ص 54 به نقل از منتخب طريحي و مقتل ابي مخنف. [2] براي تفصيل آن ر.ک: «حياة الامام الحسين‏»، باقر شريف القرشي، ج 3، ص 436، (معطيات الثورة). [3] در اين زمينه‏ها ر.ک: «الانتفاضات الشيعيه‏»، هاشم معروف الحسني، «امامان و جنبشهاي مکتبي‏»، محمد تقي ‏مدرسي. [4] کليات اقبال لاهوري، ص 75.