محلي که براي عزاداري سيد الشهدا عليه السلام، بويژه در ايام عاشورا ساخته و برپاميشود. اين گونه اماکن، علاوه بر آنکه حرمت و قداست خاص خود را دارد، احکام مخصوص مساجد را ندارد، بنابر اين محدوديتحضور در آن مثل مسجد نيست. «تکيه، يا تکيهگاه، بعد از مسجد در حقيقت پايگاه معنوي مسلمانان خصوصا شيعيان به حساب ميآيد.جايي که مردم با تعزيهخواني و سوگواري سالار شهيدان و ياران با وفايش به او متوسل و متکي ميشوند... تکيه با تعزيه و عزاداري عجين گشته و اين دو را هرگز نتوان از يکديگر جدا کرد.به نظر ميرسد تعزيه پس از حادثه کربلا براي نشان دادن وقايع خونبار عاشورا به سبک سوزناک ابداع شده باشد و با تقليد از نمايشهاي قديمي که تا عهد پيشداديان ميرسد، ارتباط پيدا ميکند.» [1] .
در نقل فوق، روي تکيهگاه بودن تکيه براي عزاداران حسيني تکيه شده است.اين دقت را ديگران نيز داشتهاند و در پيشينه تاريخي آن به اين جنبه عنايت کردهاند.از جمله به اين نقل توجه کنيد: «جايي که مامن و پناهگاه و تکيهگاه فقيران و مسافران بوده و رايگان در آنجا اقامت موقت داشتهاند.محافظان و نگهبانان آن (تکيهداران) از جوانمردان بودند و آداب و رسومي خاص داشتند که در «فتوتنامه» ها آمده است.جز اين مفهوم، تکايا محلي براي اجراي تعزيه براي سالار شهيدان بوده که در وسط تکيه، روي سکويي برآمده از زمين، تعزيهخوانان موجب تحريک احساسات جماعت عزادار ميشدند.
رفته رفته تکيه به محلي براي عزاداري تبديل شد.از زمان ناصر الدين شاه به بعد، تکيههاي بطور رسمي محل اجراي نمايشهاي مذهبي شد... در بيشتر تکيهها-به اقتضايفصل-چادرهايي بزرگ بر ميافراشتند که در واقع سقف اين گونه تکيهها به شمار ميرفت.پارچههايي سياه که اشعاري در سوگ خاندان امام حسين «ع» بر آن نقش بسته است و علامت و شکل مخصوص تکيه نيز در جايي از آن قرار ميگرفت.هر تکيه، علامتي ويژه و علمي ممتاز از بقيه تکيهها براي خود داشت.بيشتر تکيهها بر گذرگاهها و راههاي رفت و آمد مردم ساخته ميشدند و دو مدخل داشتند که قافلهها و شبيهگردانان و دستههاي عزاداري از آن عبور ميکردند... در هر تکيه به يادبود تشنگي شهيدان کربلا سقاخانهاي بنا ميشد.بعدها در کنار تکيهها، محلهايي به نام حسينيه و زينبيه بنا شد و يا تکايا به نام «حسينيه» تغيير نام يافتند.» [2] گاهي به همت اهل يک شهر، در شهرهاي زيارتي از قبيل «مشهد»، «کربلا»، «نجف»، و... حسينيههايي ساخته ميشود که اغلب مورد استفاده زوار آن شهر قرار ميگيرد.
به نظر برخي، پديد آمدن «تکيه»، در مقابل مراکز ديني وابسته به خلافتهاي غير شيعي بوده تا پايگاهي براي هواداران نهضت حسيني و دور از سلطه حکام باشد: «تکيه و حسينيه، مرکز تشکيلات ضد حکومتي ايجاد ميکرد... شيعه، تکيه و حسينيه ميسازد تا به جنگجويانش پناهگاهي ببخشد... به خمس و حسينيه رو ميکند، تا به مبارزه همه جانبهاش از علي «ع» تاکنون امکان و قدرت بخشد.چنين است که ساختن «حسينيه»، ضربهاي است بر پيکر حکومت...» [3] .
|