تعزيهخواني و شبيهخواني، نمايشي است که در يک محوطه، با حضور مردم توسط چند نفر انجام ميگيرد که در نقش قهرمانان کربلا و با لباسهاي مخصوص و ابزار جنگي و همراه با دهل و شيپور، نيزه، شمشير، سپر، سنج، کرنا، سرنا، خنجر، زره، مشک آب و اسب، ايفاي نقش ميکنند.صحنه و نمايش، بر مبناي حوادث کربلا و مقتلها تنظيم ميشود. [1] تعزيه، اگر بصورت صحيح و با حفظ موازين و شئون معصومين انجام شود، تاثير مهم ميگذارد و وسيله انتقال فرهنگ شهادت به نسلهاي آينده است.
«در فرهنگ شيعه، به معناي نوحه بر امامان شهيد، نزديک قبورشان يا در خانه سوگواران است که براي امام حسين «ع» نوحه ميخوانند.در فرهنگ مردم، نمونههايي از تابوتهاي سمبليک براي کشتههاي کربلاست.در شهرهاي مختلف شيعهنشين، روز عاشورا مراسم خاصي بر پا ميکنند و هودجها و اسبهايي را راه مياندازند.برپايي اينگونه مراسم که در اماکن عمومي و مساجد و... به صورت تحريککننده حزن مردم است، «تعزيه» نام دارد و با لباسها و... برخي حوادث کربلا را به صورت نمايش ارائه ميکنند.دراين مراسم، روضهخواني و نوحهخواني هم انجام ميگيرد و کودکاني هم بعنوان «پيشخوان» برنامه اجرا ميکنند و متنهاي اجرايي اغلب به صورت شعر است.شکل تکامليافته تعزيه، جديد است.» [2] .
درباره اين نمايش مذهبي نوشتهاند: «شبيهخواني يا به اصطلاح عامه «تعزيهخواني»، عبارت از مجسم کردن و نمايش دادن شهادت جانسوز حضرت حسين «ع» سيد الشهدا و ياران آن بزرگوار يا يکي از حوادث مربوط به واقعه کربلا بود... شبيهخواني ناطق، ظاهرا در دوره ناصر الدين شاه در ايران معمول شد، يا اگر قبلا چيز از آن قبيل بود، در دوره سلطنت ناصر الدين شاه رونقي بسزا يافت و شبيهخوانهاي زبردستي پيدا شدند.ظاهر آن که مشاهدات شاه در سفرهاي خود از تآترهاي اروپا در پيشرفت کار تعزيه و شبيهخواني بيتاثير نبوده است». [3] «شبيهخواني و تعزيهخواني» سنت هنري و نمايشي اهل تشيع است که سيماي وجيه و معصوم قديسين را از روزگار کهن تا به امروز در برابر ديدگان اهل معني عيان داشته است.» [4] .
درباره کيفيت اجراي آن و سنتها و آداب مربوط به تعزيه، تحقيقات ارزشمندي انجامگرفته و آثاري تاليف شده است. در يکي از منابع آمده است: «تعزيه به احتمال قوي بصورت هيئت فعلي خويش در پايان عصر صفوي پديد آمد و از همه سنتهاي کهن نقاليو روضهخواني و فضائل و مناقبخواني و موسيقي مدد گرفت و تشکيلاتي محکم برايخود ترتيب داد و کارگردانان ورزيده اداره آن را در دست گرفتند... تعداد تعزيههاي اصليکه کمي از صد ميگذرد، کيفيت تعزيهنامهها که غالبا منظوم و در هر حال آهنگين يعني مرکب از بحر طويل و شعر است، دستگاههايي که هر يک از خوانندگان بايد شعر خود رادر آن بخوانند، آهنگ مخالفخوانان که داراي هيمنه و شکوه حماسي است...» [5] به اقتضاي نقشي که افراد مختلف در اجراي تعزيه و شبيهخواني داشتند و حال و هواي شعرها و نحوه خواندن، اصطلاحات خاصي هم رايج بود، مثل: رجزخواني، شبيهخواني، نوحهخواني، بحر طويلخواني، مقتلخواني، شهادتخواني، هجرانخواني (از زباناسرا)، اشقياخواني و شمرخواني (از زبان سران سپاه عمر سعد).آنچه نقل شد، گوشهاي از کيفيت اجراي آن را نشان ميدهد.به نقل ديگري توجه کنيد: «شبيهخواني و تعزيه در عصر صفويه هنوز در ايران مرسوم نشده بود... برپايي نمايش مذهبي يا تعزيه ظاهرا از زمان پادشاهي کريمخان زند در ايران معمول شده است... اين نوع عزاداري که بيشتر جنبه عاميانه داشته و رواج آن در شهرهاي کوچک و قراء و قصبات ايران بيشتر از شهرهاي بزرگ بوده است...صورت ساده آن (شبيهسازي) که عنواني نداشته در عهد صفويه معمول بوده و بعد از سلسله صفويه بصورت نمايش مذهبي روي صحنه آمده است... از خصوصيات تعزيه اين بود که هر يک نقش خود را با خواندن اشعار مذهبي دريکي از دستگاهها و آوازها... اجرا ميکردند و... مخالفين در جواب و سؤال با موافقين نيزرعايت بحر و قافيه را در اشعار ميکردند.همچنين شمايل آنها با اصل نيز تناسب داشت. مثلا شبيه علي اکبر، جوان هيجده يا نزوده و بيست ساله، خوش قيافه و نيکواندام و...» [6] .
مساله شبيهخواني از ديدگاه فقهي و اعتقادي نيز مورد بحث و بررسي عالمان شيعه قرار گرفته است.برخي آن را تحريم و بعضي تجويز کردهاند. [7] تاثيرگذاري عاطفي و نيز روحيه ضد ظلم که در پي ديدن نمايشهاي تعزيه در افراد ايجاد ميشود، از نقاط قوت و مثبت اين نمايش مذهبي است.به همين جهت در ايران پس از انقلاب اسلامي، رواج و توسعه بيشتري يافته و همراه اين توسعه، تحولاتي هم در سبک اجرا، هم در محتواي اشعار و جهتگيري سياسي اجتماعي پديد آمده است.در واقع، انقلاب اسلامي به تعزيهروح جديدي بخشيد و اين هنر جان گرفت.صاحبنظران اين فن، خود به تاثير آن درروحيه سربازان و افسران در طول سالهاي دفاع مقدس اعتراف کردهاند. [8] .
اجراي تعزيه مخصوص ايران نيست، در کشورهاي اسلامي و شيعي ديگري نيز اينسنت مورد توجه است و با سبکهاي گوناگون و اعتقادات و مراسم مختلف و ابزار وادوات ديگري اجرا ميشود، از جمله در هند و پاکستان، که رواج بيشتري دارد. [9] .
|