خود را به گريه زدن، خود را گريان نشان دادن، خود را شبيه گريهکننده ساختن، حالتگريه به خود گرفتن.در راه احياي عاشورا و سوگواري بر عزاي حسين «ع»، هم گريستن، هم گرياندن و هم حالت گريه داشتن ثواب دارد.حتي اگر کسي نگريد يا گريهاش نيايد، گرفتن اين حالت، هم در خود شخص حالت اندوه و تحسر ايجاد ميکند، هم به مجلسعزا، چهره و رنگ غم ميبخشد.تباکي، همسويي با داغداران سوگ عاشوراست و مثل گريستن و گرياندن است.در حديث امام صادق «ع» است: «من انشد في الحسين شعرا فتباکي فله الجنة» [1] هر که درباره حسين، شعري بگويد و تباکي کند، بهشت براي اوست.
در حديثي هم که سيد بن طاووس نقل کرده، چنين است: «من تباکي فله الجنة» [2] و درحديث قدسي آمده است: «يا موسي!ما من عبد من عبيدي في ذلک الزمان بکي او تباکيو تعزي علي ولد المصطفي الا و کانت له الجنة ثابتا فيها» [3] اي موسي هر يک از بندگانم که در زمان شهادت فرزند مصطفي «ص» گريه کند يا حالت گريه به خود گيرد و بر مصيبت سبط پيامبر تعزيت گويد، همواره در بهشتخواهد بود.
البته غير از تباکي در مصيبت ابا عبدالله الحسين «ع»، حالت گريه به خود گرفتن در مناجات و دعا و از خوف خدا نيز مطلوب است و اين از نمونههاي رواني تاثير ظاهر درباطن است. رسول خدا «ص» در اين زمينه به ابوذر غفاري فرمود: «يا اباذر!من استطاع انيبکي فليبک، و من لم يستطع فليشعر قلبه الحزن و ليتباک، ان القلب القاسي بعيد منالله» [4] هر که ميتواند گريه کند، پس بگريد و هر که نتواند، پس در دل خويش حزن قراردهد و تباکي کند، همانا قلب قساوت گرفته، از خداوند دور است.امام صادق «ع» درباره گريه بر گناه خويش و از خوف خدا ميفرمايد: «ان لم يجئک البکاء فتباک، فان خرج منک مثل راس الذباب فبخ بخ» [5] اگر گريهات نميآيد، خود را به حالت گريه درآور، پساگر به اندازه سر مگسي اشک بيرون آمد، پس مرحبا به تو.
|