ديگر از احاديث وصيت، حديث سلمان فارسي است، که از آن حضرت سؤال کرد وصي شما کيست؟ حضرت در پاسخ فرمودند: «اي سلمان مي‏داني وصي موسي که بوده است؟ عرض مي‏کند: بلي اي رسول خدا وصي موسي يوشع بن نون بوده است. حضرت مي‏فرمايد: اي سلمان بدان که وصي من و وارث من و برادر من و وزير من و بهترين کسي که بعد از من براي شما مي‏ماند و آن کسيکه ديون و عهود مرا ادا مي‏کند و وعده‏هاي مرا انجام مي‏دهد علي بن ابيطالب است». اين حديث را بسياري از علماء شيعه و سني در کتب خود آورده‏اند و بزرگان از علماي عامه بر صحت آن تصديق نموده و گواهي داده‏اند. و چون اين حديث به طرق مختلفي بيان شده و از طرفي نيز عبارات آن با يکديگر في الجمله تفاوتي دارد لذا ما عين اين حديث را از کتب معتبره قوم مي‏آوريم. علامه بحراني در مناقب صغير خود که موسوم است‏به «علي و السنة» از ابوسعيد خدري روايت مي‏کند که: ان سلمان قال: قلت لرسول‏الله صلي الله عليه و آله و سلم: لکل نبي وصي فمن وصيک؟ فسکت عني فلما کان بعد رآني فقال: يا سلمان، فاسرعت اليه و قلت: لبيک، فقال: تعلم من وصي موسي؟ قلت: نعم يوشع بن نون، فقال: لم قلت؟ قلت: لانه کان اعلمهم يومئذ، قال: فان وصيي و موضع سري و خير من اخلف بعدي، ينجز موعدي و يقضي ديني، علي بن ابيطالب. حضرت رسول‏الله در اين حديث که علت وصي بودن يوشع بن نون را براي [ صفحه 233] حضرت موسي از سلمان سئوال مي‏کنند او در جواب مي‏گويد: به علت اعلم بودن از جميع امت در آن وقت وصي آن حضرت واقع شد، مي‏خواهند اين معني را برسانند که البته وصي پيغمبر بايد از همه امت در آن وقت داناتر و به مسائل دين و معارف الهيه و در رموز و اسرار دين داناتر و عالمتر باشد. و لذا مي‏فرمايد: وصي من و محل سر من و بهترين کسي که من او را به يادگار براي شما مي‏گذارم، آن کسي که بتواند عهود و وعده‏هاي مرا وفا کند و ديون مرا ادا بنمايد و از عهده تحمل اين بار گران برآيد اعلم امت من علي بن ابيطالب است. و نيز در همين کتاب از «مناقب» ابن‏مردويه از انس روايت کرده است که سلمان مي‏گويد: قلت لرسول‏الله صلي الله عليه و آله و سلم: عمن ناخذ بعدک و بمن نثق؟ قال: فسکت عني حتي سالت ذلک عشرا، ثم قال: يا سلمان، ان وصيي و خليفتي و اخي و وزيري و خير من اخلفه بعدي علي بن ابيطالب، يؤدي عني و ينجز موعدي. و نيز محب الدين طبري در «الرياض النضرة» ج 2 ص 178 بعد از حديث بريدة گويد: عن انس قال: قلنا لسلمان: سل النبي صلي الله عليه و آله و سلم من وصيه؟ فقال سلمان: يا رسول‏الله، من وصيک؟ قال: يا سلمان من کان وصي موسي؟ قال: يوشع بن نون، قال: فان وصيي و وارثي، يقضي ديني و ينجز موعدي علي بن ابيطالب. و سپس گويد: اين حديث را احمد بن حنبل در کتاب «مناقب» خود تخريج کرده است. و نيز عين اين حديث را با همين عبارت طبري، سبط ابن‏جوزي در «تذکره» ص 26 آورده است، و آن را حديث صحيح شمرده است، و جواب اعتراض بعضي را که آن را ضعيف شمرده‏اند داده است. و حاصل آنکه حديثي را که ضعيف شمرده‏اند در اسناد او اسماعيل بن زياده است که دار قطني درباره او سخن گفته و علت قدح دار قطني درباره اسماعيل، همان زيادتي است که در ذيل حديث او آمده است و آن زياده اين عبارت است: و هو خير من اترک بعدي. سپس مي‏گويد: اما حديثي را که ما ذکر کرديم در آن اين زيادتي نيست و اين حديث را از طريق احمد بن حنبل آورديم و در سلسله روات آن اسماعيل بن زياده نيست و اين حديث غير از آن حديث است. و لکن محب طبري در کتاب ديگر خود به نام «ذخائر العقبي» در ص 71 آن فقط ذيل حديث سلمان را ذکر کرده است‏قال: روي انس ان النبي صلي الله عليه و آله و سلم قال: [ صفحه 234] وصيي و وارثي يقضي ديني و ينجز موعدي علي بن ابيطالب. سپس گويد: احمد بن حنبل اين حديث را در «مناقب» خود آورده است. و ابن‏شهر آشوب نيز در «مناقب» خود ج 1 ص 542 با دو سند اين حديث را ذکر کرده است. اول از طبري روايت نموده با اسناد خود از سلمان قال: قلت لرسول‏الله: يا رسول‏الله انه لم يکن نبي الا و له وصي، فمن وصيک؟ قال: وصيي و خليفتي في اهلي و خير من اترک بعدي، مؤدي ديني و منجز عداتي علي بن ابيطالب. دوم از مطير بن خالد از انس، و قيس ماناه و عبادة بن عبدالله از سلمان که هر دوي آنان يعني انس و سلمان گفتند که پيغمبر فرمود: يا سلمان سالتني من وصيي من امتي، فهل تدري لمن کان اوصي اليه موسي عليه‏السلام؟ قلت: الله و رسوله اعلم. قال: اوصي الي يوشع لانه کان اعلم امته، و وصيي و اعلم امتي بعدي علي بن ابيطالب. و همچنين شيخ سليمان قندوزي در باب پانزدهم از «ينابيع المودة» از «مسند» احمد بن حنبل با اسناد خود از انس بن مالک روايت مي‏کند که قال: قلنا لسلمان: سل النبي صلي الله عليه و آله و سلم عن وصيه، فقال سلمان: يا رسول‏الله من وصيک؟ فقال: يا سلمان. من وصي موسي؟ فقال: يوضع بن نون. قال صلي الله عليه و آله و سلم: وصيي و وارثي يقضي ديني و ينجز وعدي علي بن ابيطالب. سپس گويد: که ثعلبي حديث وصيت را نسبت به علي بن ابيطالب از براء بن عازب در تفسير خود ذيل آيه: و انذر عشيرتک الاقربين روايت کرده است. و ابن‏المغازلي اين حديث را با سند خود از ابن‏عباس و جابر بن عبدالله انصاري و بريده و ابوايوب انصاري روايت نموده است. و نيز در ص 231 از «ينابيع المودة» ضمن هفتاد منقبتي که براي اميرالمؤمنين نقل نموده عين اين حديث را از احمد بن حنبل از انس آورده است.