بسم الله الرحمن الرحيم
و صلي الله علي محمد و آله الطاهرين و لعنة الله علي اعدائهم اجمعين من الآن الي قيام يوم الدين و لا حول و لا قوة الا بالله العلي العظيم.
قال الله الحکيم في کتابه الکريم:
يا ايها الذين آمنوا اطيعوا الله و اطيعوا الرسول و اولي الامر منکم فان تنازعتم في شيء فردوه الي الله و الرسول ان کنتم تؤمنون بالله و اليوم الآخر ذلک خير و احسن تأويلا. [1] .
از مجموع مباحث گذشته به خوبي روشن شد که مراد از اولي الامر در اين آيه مبارکه ائمه معصومين سلام الله و صلواته عليهم اجمعين هستند و حمل آن بر خصوص خلفاء اربعه بعد از رحلت رسول خدا يا بر امراء سرايا يا بر علماء جايز نيست چون در تمام اين طبقات عصمت وجود ندارد.
و از تمام مسلمين کسي ادعاي عصمت در آنها ننموده مگر طائفه شيعه که در حق اميرالمؤمنين علي بن ابيطالب عليهالسلام معتقد به عصمت هستند.و سابقا ذکر شد که چون آيه بدون قيد و شرط اطاعت آنها را واجب نموده و در رديف اطاعت رسول خدا قرار داده است بنابراين حتما آنها بايد معصوم بوده باشند.
و اما حمل آن بر حکام و سلاطين نيز جايز نيست چون اگر اطاعت آنها مطلقا واجب باشد اين مخالف ضرورت دين و آيات صريحه قرآن مبين است که اطاعت از مکذبين و مسرفين و هرگونه گناه و مخالفت امر خدا را حرام ميشمرد، و اگر به طور مقيد و در صورت امر به طاعت واجب باشد اين نيز مخالف با اطلاق آيه
[ صفحه 170]
شريفه است و از همين جهت است که فخر رازي در تفسير خود اعتراف به لزوم عصمت در اولواالامر نموده است و ليکن چون قائل به خلافت بلا فصل اميرالمؤمنين و اولاد طيبين آن حضرت نيست، لذا گويد که: منظور از اولواالامر جماعتي از اهل حل و عقد هستند که داراي علم و خبرويت بوده و در مسائل، اجماع آنها حجت و نتيجه آراء و افکار آنها ملازم با عصمت است.
ما در طي مباحث گذشته اين نظريه را باطل نموده و مواضع اشکال و فساد آنرا مفصلا روشن ساختيم.
|