در «کافي» از حضرت صادق عليهالسلام وارد است که چون از وجوب اطاعت اوصياء سئوال شد فرمودند: نعم، هم الذين قال الله: اطيعوا الله و اطيعوا الرسول و اولي الامر منکم. «بلي اوصياء رسولالله همان افرادي هستند که خدا درباره آنها فرموده است که از اولواالامر خود اطاعت بنمائيد». و قال الله: انما وليکم الله و رسوله و الذين آمنوا الذين يقيمون الصلوة و يؤتون الزکوة و هم راکعون. [1] .
و نيز در «کافي» و «عياشي» از حضرت صادق عليهالسلام در تفسير اين آيه مروي است که اين آيه درباره علي بن ابيطالب و حسن و حسين عليهمالسلام نازل شده است، و چون به آن حضرت گفته شد که مردم ميگويند: چرا خدا در کتاب خود نام علي و اهل بيت او را نبرده است؟ حضرت فرمودند: به آنها بگوئيد: نماز واجب شد ولي خدا در کتاب خود سه رکعت يا چهار رکعت را نام نبرد بلکه رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم براي آنها تفسير و بيان کرد، و نيز زکات در قرآن واجب شد و ليکن خدا در قرآن بيان
[ صفحه 150]
نکرده است که از هر چهل درهم بايد يک درهم خارج کرد بلکه رسول خدا براي آنان تعيين و تفسير فرمود، و حج واجب شد ولي خدا نگفت که هفت شوط طواف کنيد بلکه رسول خدا معين نمود، و آيه اطيعوا الله و اطيعوا الرسول و اولي الامر منکم نازل شد و اين آيه درباره علي و حسن و حسين عليهمالسلام نازل شد و سپس رسول خدا درباره علي فرمود: من کنت مولاه فعلي مولاه «هر کس که من صاحب اختيار و اولي به تصرف در امور او هستم علي صاحب اختيار و اولي به تصرف در امور اوست». و قال: اوصيکم بکتاب الله و اهل بيتي، فاني سالت الله ان لا يفرق بينهما حتي يوردهما علي الحوض، فاعطاني ذلک. حضرت رسولالله فرمودند: «من شما را به تمسک به کتاب خدا و اهل بيتم توصيه و سفارش ميکنم چون من از خدا مسئلت نمودم که بين آن دو جدائي نيندازد تا هر دو را کنار حوض کوثر بر من وارد کند، خدا دعوت مرا اجابت فرموده، اين حاجت را به من عنايت فرمود». و قال: لا تعلموهم فانهم اعلم منکم [2] و حضرت رسول فرمودند: «شما به اهل بيت من چيزي ياد ندهيد آنها از همه شما اعلم و داناترند». و قال: انهم لن يخرجوکم من باب هدي و لن يدخلوکم في باب ضلالة. و نيز حضرت رسول فرمودند: «اهل بيت من هيچگاه شما را از در هدايت خارج نميکنند و در در ضلالت و گمراهي وارد نميسازند».
پس اگر رسول خدا ساکت ميشد و درباره اهل بيتخود بيان نميفرمود خلافت را آل فلان و آل فلان ادعا ميکردند و لکن خداوند متعال در قرآن کريمش تصديقا لنبيه صلي الله عليه و آله و سلم نازل فرمود: انما يريد الله ليذهب عنکم الرجس اهل البيت و يطهرکم تطهيرا [3] «اين است و جز اين نيست که فقط خداوند اراده کرده است که از شما اهل بيت هر گونه رجس و پليدي را از ميان بردارد و به تمام معني شما را پاک و پاکيزه گرداند». در اين حال در نزد حضرت رسولالله علي و حسن و حسين و فاطمه عليهمالسلام بودند، پيغمبر خدا همه آنها را در زير کساء در خانه ام سلمه داخل نمود ثم قال صلي الله عليه و آله و سلم: اللهم ان لکل نبي اهلا و ثقلا و هؤلاء اهل بيتي و ثقلي «خداوندا براي هر
[ صفحه 151]
پيغمبري اهلي و ثقلي است و اينها اهل بيت من و ثقل من هستند». امسلمه گفت: آيا من از اهل تو نيستم؟ حضرت فرمودند: تو به خير هستي و ليکن اهل من و ثقل من ايشانند.در اين حال خداوند آيه تطهير را فرستاد. [4] .
و از حضرت صادق عليهالسلام روايت است که از آن حضرت سئوال شد که پايهها و ستونهاي اسلام بر چه بنا شده است که چون به آنها اخذ شود و عمل شود عمل انسان را پاک و جهالت امور ديگر براي انسان ضرر ندارد؟ فرمود: شهادت بر لا اله الا الله و محمد رسولالله صلي الله عليه و آله و سلم، و اقرار به آنچه خدا به پيغمبرش نازل فرموده است، و اداي حق زکات در مال، و ولايتي را که خدا مردم را به آن امر نموده است و آن ولايت آل محمد عليهمالسلام است چون حضرت رسولالله صلي الله عليه و آله و سلم فرمود: من مات و لم يعرف امام زمانه مات ميتة جاهلية. «کسي که بميرد و امام زمان خود را نشناخته باشد به مردن مردمان جاهلي از دنيا رفته است»، قال الله: اطيعوا الله و اطيعوا الرسول و اولي الامر منکم فکان علي عليهالسلام ثم صار من بعده الحسن ثم من بعده الحسين ثم من بعده علي بن الحسين ثم من بعده محمد بن علي ثم هکذا يکون الامر، ان الارض لا تصلح الا بامام عليهمالسلام. [5] خداوند فرموده است: «از خدا اطاعت کنيد و از رسول خدا و صاحبان امر اطاعت کنيد.پس صاحب امر علي عليهالسلام بود و بعد از آن حضرت، حسن بود و سپس حسين و سپس علي بن الحسين و سپس محمد بن علي و همچنين امر تا آخر، يکي بعد از ديگري خواهد بود، زمين صالح نميشود مگر به وجود امام عليهمالسلام».
|