۞ امام علی (ع) می فرماید:
امام صادق عليه السلام فرمود: مسلمان برادر مسلمان اسـت بـه او ظلم نمى كند و وی را خوار نمى سازد و غیبت وی را نمى كند و وی را فریب نمى دهد و محروم نمى كند. ‌وسائل الشيعه 8: 597 ‌

  • شناسه : 3446
  • 03 دسامبر 2022 - 21:25
  • 150 بازدید
  • ارسال توسط :
  • نویسنده : تفسیر رضوان
  • منبع : حوزه علمیه اصفهان
تفسیر قرآن ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰ _ جلسه ۹
تفسیر قرآن ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰ _ جلسه 9

تفسیر قرآن ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰ _ جلسه ۹

سلسله جلسات تفسیر ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰ مسجد امام سجاد علیه السلام  خیابان مقداد (آتش) جلسه نُهم حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ (۱)  الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ (۲) الرَّحْمنِ الرَّحیمِ (۳) مالِکِ یَوْمِ الدِّینِ (۴) إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ (۵) اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ (۶) صِراطَ الَّذینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ غَیْرِ […]

سلسله جلسات تفسیر ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰

مسجد امام سجاد علیه السلام  خیابان مقداد (آتش) جلسه نُهم

حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی

http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ (۱)  الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ (۲) الرَّحْمنِ الرَّحیمِ (۳) مالِکِ یَوْمِ الدِّینِ (۴) إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ (۵) اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ (۶) صِراطَ الَّذینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ غَیْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَ لاَ الضَّالِّینَ (۷)

به نام خداوند بخشنده بخشایشگر

به نام خدا که رحمتش بى‏اندازه است‏و مهربانى‏اش همیشگى. (۱) همه ستایش‏ها، ویژه خداست که مالک و مربّى جهانیان است. (۲) رحمتش بى‏اندازه و مهربانى اش همیشگى است. (۳) صاحب و داراى روز پاداش است. (۴)  [پروردگارا!] فقط تو را مى‏پرستیم وتنها از تو یارى مى‏خواهیم. (۵) ما را به راهِ راست هدایت کن. (۶) راه کسانى [چون پیامبران، صدّیقان، شهیدان و صالحان‏] که به آنان نعمتِ [ایمان، عمل شایسته و اخلاق حسنه‏] عطاکردى، هم آنان که نه مورد خشم تواند و نه گمراه‏اند. (۷)

http://bayanbox.ir/view/5122040553263843431/poster4.jpg

سلسله جلسات تفسیر ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰

حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی

http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png

«أَعُوذُ بِاللَّهِ السَّمِیعِ الْعَلِیمِ مِنَ الشَّیْطَانِ اللَّعینِ الرَّجِیمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم‏ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ وَ صَلَّی اللهُ عَلَی سَیِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرینَ وَ اللَّعنَهُ الدَّائِمَهُ عَلَی أعْدائِهِمْ مِنَ الآنِ إلِی قِیامِ یَومِ الدِّینِ».

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ (۱)  الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ (۲) الرَّحْمنِ الرَّحیمِ (۳) مالِکِ یَوْمِ الدِّینِ (۴) إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ (۵) اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ (۶) صِراطَ الَّذینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ غَیْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَ لاَ الضَّالِّینَ (۷)

مقدمه

در آیه پنجم عرض کردیم که توحید افعالی می باشد ، یعنی باید همه بندگی را به سمت خدا داشته باشید و بندگی خدا را انجام دهید هر آنچه هم که نیاز دارید و نیاز به کمک دارید فقط از خداوند متعال طلب کنید .

تفسیر آیه ششم

همه ی ما اگر این را فکر کنیم که ایا می توانیم بندگی خاص خداوند را انجام دهیم ؟ قدرت و توان و فهمش را داریم که همه خواسته خود را خداوند بخواهیم ؟ از هر کس که عاقل است بپرسید می گوید خیر .

توان بندگی خداوند

لذا خداوند  خودش میداند که بنده هایش نمی توانند بنابر این در آیه بعد  فرموده :  «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ»۱خودش می داند ،خودش خلق کرده است می داند که هیچ کسی نمی تواند بندگی خدا را به جا آورد به طوری که هیچ خدشه ای به او وارد نشود یا هر چه میخواهد فقط از او بخواهد خود بنده به تنهایی نمی تواند لذا به دنباله آیه قبل  می گوییم «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ » بنده ی من میدانم که توانش را نداری اما دستم را بگیر تا نجاتت دهم یعنی بگو «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ»این بگو یعنی بخواه یعنی دنبال هدایت خدا باش تلاش و سعی خود را بکن«وَأَنْ لَیْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَىٰ»۲ سعی خودت را بکن و دست به دعا بردار بگو خدایا خودت دستم را بگیر ،خودت کاری بکن که فقط بندگی تو را بکنم خودت همه جا دستگیرم باش لذا خداوند در ایه   «إِیَّاکَ نَسْتَعِینُ»۳ را در «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ» منتسب به خود ذات أحدیت  می کند .

دستگیری خداوند

او باید دستگیری کند و الا پیامبران هم چنین ادعایی نمی توانند داشته باشند، ائمه علیهم السلام هم چنین ادعایی نمی توانند داشته باشند که واقعا « إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَإِیَّاکَ نَسْتَعِینُ» را صدرصد اعمال کنند ، اگر نباشد رحمانیت های قبل در این آیات «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ»۴ و آیه بعدش «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ»۵  و خودمان بخواهیم روی زانوی خود و به قدرت ،درک و توان خودمان بخواهیم « إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَإِیَّاکَ نَسْتَعِینُ» را عمل کنیم مسلم بدانید که نمی شود و چنین چیزی حاصل نمی شود .

بیان بنده

ولی خود خداوند در آیه بعد بلافاصله می فرمایند «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ» یعنی بخواه ، من دستت را می گیرم و این آیه کلام خداست ولی به بیان بنده و عبد  لذا این کلی بحث است که در مقام  معنا و بیان اینجور استفاده می شود که عجز بنده در بندگی خدا مسلم است و همین که به دنبال این آیه آمده راهی است که خود خداوند قرار داده .

کلمه ی هدایت

بحثی که در آیه «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ»  می شود ،کلمه هدایت است ماده و صیغه «اهدنا» می شود هدایت ،هدایت در این عالم مختلف است .

هدایت تکوینی

یک هدایت تکوینی داریم ،وقتی انسان از مادر متولد شد خود به خود نتنفس می کند لذا در شکم مادر که نمی توانست نفس بکشد حالا بنده نمی دانم از نظر زیست شناسی ، جنین می تواند در شکم مادر که از خون ارتزاق می کند ، ایا میتواند نفس بکشد ؟مسلما جای نفس کشیدن نبوده ،و آنچه که مسلم است همینکه از رحم متولد می شود شروع می کند به نفس کشیدن علامتش گریه کردن بچه است می دانید که ،گریه ای که همه را خوشحال می کند گریه تولد  است .

هدایت وجودی انسان

 بچه که متولد شد و بلافاصله که دم و باز دم را شروع کرد و نفس کشید سینه مادر را هم میگیرد و می‌مکد و این فقط مخصوص انسان ها نیست بلکه حیوانات هم همینطور هستند لذا گوساله به دنیا آمده اینطور نیست که سینه مادر را بگیرد و بدمد بلکه سینه مادر را می مکد همه ی اینها را هدایت تکوینی گویند یعنی هدایتی که در جوف وجودی انسان است ،هدایتی که انسان به کون می رسد به هستی می رسد و برای همه است . جمادات هدایت شده اند هر جا آنها را بگذاری همانجا می ایستند الا اینکه یک عاملی بیاید و آنها را حرکت دهد یا مانعی بیاید و حرکت آنها را متوقف کند .

مقصود آیه

پس آنچه که مسلم  می باشد این است که هدایتی که ما از خدا می خواهیم ،هدایت تکوینی نیست و این هدایت در وجود هر انسانی و در کون او می باشد یعنی درخواست ما این نیست که خدایا من به دنیا آمدم سینه مادر را بمکم ، خیر این هدایت منظور آیه نیست .

اتمام حجت الهی

خداوند صد و بیست و چهار هزار پیامبر فرستاد و کتب اسمانی همراه انها بود ،بعث رسل ،ارسال کتب اینها را همه برای بشر فرستاده « وَمَا کُنَّا مُعَذِّبِینَ حَتَّىٰ نَبْعَثَ رَسُولًا»۶ خداوند هیچ قومی را تا زمانی که حجت بر آنها تمام نکند عذاب نمی کند یعنی باید حجت تمام بشود امر ونهی خدا بر مردم وارد شود تکلیف مشخص بشود مردم از تکلیف تمرد کنند تا عذاب و عقاب شوند .

هدایت تشریعی

هدایت دیگری در این ایه می باشد که به آن هدایت تشریعی می گویند یعنی خداوند یک مجموعه مقررات و قوانینی برای بشر آورده که طبق آنها باید عمل کنیم مجموعه قوانین را هم فقط مکتوب نداده یک مبین را هم همراهش فرستاده و بعضا کتابی ده ها مبین داشته پیامبران مختلف بودند که یک مذهب و دین را ترویج کردند یک کتاب بوده ده ها پیامبر برایش مبعوث شدند و آمدند برای مردم توضیح بدهند راه را از چاه نشان بدهند .

فهم مردم

 گرچه این ادم ها به طول زمان رشد کردند فهمشان بالا رفته لذا اینها هم از اول کم کم پلکانی تکلیف ها را می آوردند اینجور نبوده که یک باره دین اسلام امده باشد نه دین اسلام برای اینها می آمده، اما در حد خودشان و تکالیف در حد خودشان حالا بعضاً تکالیف سخت گیرانه تر بعضاً آسان تر بوده .

پیامبر خاتم صلوات الله علیه و آله

لذا مردم آن دین را داشتند تا دین خاتم بیاید یعنی دینی که کامل ترین دین هاست و به دست خاتم الانبیا حضرت محمد مصطفی صلی الله و آله و سلم آورده می شود که اصلا نامی و لقبی از القاب پیامبر صلوات الله علیه و آله که مهم ترینش است خانم الانبیاء بودنش است .

مقصود از ختم و خاتم

این لقب خاتم الانبیاء بودن اکثر مردم اشتباه می کنند میگویند  یعنی آخرین پیامبر ،کلمه ختم را در صورتی که در زبان عربی کلمه ختم را به مهر زدن معنا می کنند «خَتَمَ اللَّهُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ »۷ در این اداره جات هستیم که گرفتار می شویم ده روز و … میدویم که یک نامه ای را میخواهیم بگیریم همه ی کارهایش که تمام میشود وقتی کتابت شد آنوقت باید آن را مهر کنند اگر مهر اداره یا رییس اداره پایش نخورد امضا نشود بی اعتبار است با مهر خاتمه پیدا می کند یعنی کمال نامه به مهر است لذا این همان ختم است لذا کمال نبوت به وجود حضرت خاتم الانبیاء محمد بن عبدالله صلوات الله علیه است .

اکمال دین

 بنابر این خاتم الانبیاء بودن یعنی این ،یعنی ایشان می آید کامل می کند نبوت و شریعت را لذا فرمود « ۗ الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ دِینِکُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ ۚ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلَامَ دِینًا ۚ »۸اتمام دین و کمال دین و رضایت خدا به این است که ، دینی که باید برای بشر باشد تا قیامت دین اسلام است .

هدایت الهی

 لذا اینها تمامش  هدایت های الهی است آدرس دادن هاست تکلیف مشخص کردن هاست واجبات مشخص کردن و باید ها و نباید هاست همه اینها اینها خداوند برای ما به طور کامل فرستاده پس آیه «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ» این را میخواهد بگوید .

تحصیل حاصل

اکر بگوییم  اینها را فرستاده تا تحصیل حاصل بشود نقض می شود یک چیزی در این کار و مفسده ای دارد ،مفسده و تالی فاسدش هم در اینجا اگر بگویی یعنی خدا برای ما پیامبر بفرست برای ما قران بفرست فرستاده تحصیل حاصل شده مفسده اش این است که تحصیل حاصل می شود ،که لغو است آن وقت مولای حکیم از او دور است که کار لغو بکند هیچ وقت خدای حکیم کار لغو نمی کند پس هدایت تشریعی هم اینجا مراد نیست .

مقصود از هدایت

 چه هدایتی اینجا مراد است ؟ مراد این است که ما چگونه ما منحصرا بندگی خدا را بکنیم ، بنابر این  تا قبل از این آیه ممکنه است ما بندگی خدا را انجام دهیم اما بعضاً انجام می دهیم اما بعضاً خیر پس  آنچه که در مقام بیان بوده این اسن که در آیه قبل  « إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَإِیَّاکَ نَسْتَعِینُ» خدایا فقط تو را بندگی می کنم این فقط تو را ، را در ایه بعد که «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ» است از خداوند می خواهیم چون توان نداریم و عاجزیم و الا چیز دیگری نمیخواهیم همان انحصار را می خواهیم یعنی فقط بندگی خدا فقط دستمان به سمت خدا دراز باشد .

محتاج بنده نبودن

 اکثر ماها اشکال کارمان این است که دستمان به سوی بنده ها دراز است بنده ای که خودش محتاج به دیگریست لذا آنچه که مسلم است در این هدایتی که ما میخواهیم فقط خدا را بندگی کردن است اگر مصادیق بندگی خدا را بیاوریم آنوقت خیلی از اعمال همه بندگی دارند .

بندگی خالص

 این اهل کتاب  ما با ایشان معاشرت داشتیم اینها ادم های راستگویی هستند به عهدشان هم وفا می کنند اما دین اسلام را قبول ندارند مصادیق بندگی را دارند اما بندگی خاص ندارند فقط خدا را بندگی کردن را می گویند خیر همان‌جور که ما میگوییم و ما از همه بهتر هستیم بنی اسرائیل هم همین را میگویند ،می گویند خدا فرموده است که «وَأَنِّی فَضَّلْتُکُمْ عَلَى الْعَالَمِینَ»۹ ما از همه برتریم و خدا ما را تفضیل و فضیلت داده پس فقط ما هستیم و لا غیر حالا بعضی کارهایشان درست است .

نعمت خاص الهی

 آنچه که در این آیه هست و مورد توجه ذات احدیت هست و آیه بعدی به ما راهنمایی می کند که چکار کنیم همین خودش نعمت خاص الهی است .

ایصال الی المطلوب

 این هدایت را در زبان اهل اصول میگویند «ایصال الی المطلوب» مثلا از شما میپرسم مسجد خیابان مقداد کجاست شما میگویید بنشین داخل ماشین و ما را درب مسجد پیاده میکنی که این می شود «ایصال الی المطلوب» .

ثمره هدایت

یک روز ما رفته بودیم شمال با اخوی دنبال یک قطعه بودیم برای دسته سنگ ، آنوقت باران می امد شدید به قول ما اصفهانی ها دم اسبی  ،نمیشد اصلا بروی  فضای بیرون داخل ماشین نشسته بودیم یک گوشه پارکینگ پیرمردی ایستاده بود رفتیم کنارش شیشه را پایین کشیدیم گفتیم آقا فلانی را می‌شناسی گفت بله گفتم میشود آدرس به ما بدهی ، گفت میشود بیایم داخل ماشینتان ،حالا ما فکر کردیم میخواهد داخل ماشین بیاید آدرس بدهد که باران نخورد  ولی آمد داخل ماشین گفت حرکت کن رفتیم رسیدیم در خانه رفت پایین گفت بفرمایید گفتیم نکند که خودش هست ؟ داشت اذان می گفت  بلندگو و رادیو ، رفتیم داخل وارد شدیم گفت اینجا نمازتان را اقامه کنید ما هم نماز را خواندیم ،تا آمدیم نماز بخوانیم دیدیم سفره آورد ناهار هم دادند ،ناهار که تمام شد دیدیم پشتی آورد گفت استراحت کنید گفتیم که هر جور شما بگویید بعد بلند شدیم از خواب دیدیم که میوه و چایی هم آورد پذیرایی کرد و تمام شد گفت حالا چه کسی را میخواهید گفتیم فلانی را میخواهیم تلفن را برداشت و تماس گرفت گفت اقای فلانی دو تا مهمان دارم که شما را میخواهند گفت الان می آیم آن بنده خدا آمد و آن قطعه را هم که میخواستیم به ما داد این را گفتم که خوب بفهمید هدایت «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ» را که اینجور است .

معنای دستگیری

 دستت را بدهی ناهار هم می دهیم  ،خواب شما را هم می دهیم استراحت هم می کنی بعد دستت را در دست الله می گذاریم این را ما از خدا میخواهیم ،خدایا در این راه خرج دارد کارمان امان هم نداریم دستمان را بگیر خرج ما را هم بده و مارا به مقصد برسان حالا مثال هایی که زدم را خوب بفهمید .

خود خواهی

جالب این است که  هم در آیه قبل هم در این آیه خود خواهی جایی نیست نمی گوییم «ایّاک اعبد و ایّاک استعین» مثلا ،بلکه میگوییم « إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَإِیَّاکَ نَسْتَعِینُ» اینجا هم میگوییم «اهدنا»ما هر چه میخواهیم باید برای همه بخواهیم  این «نا»یعنی مای عالم  یعنی همه ی ماها یعنی من که دارم میخوانم با همه ی آنهایی که میخوانند حالا «الناس» میخواهی بگویی ، دایره رحمت خدا را وسیع  تر قرار بدهیم کرونا را خدایا بردار از کل عالم بشری نه اینکه از شیعه ،می گویی حالا یک واکسن به ما بزنید این خود خواهی است .

مقصد حقیقی

 «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ» یعنی هدایتی که میخواهیم بگوییم خدایا همه ی ما را دستمان را بگیر خرجمان را هم بده لطف و عنایت هم به ما بکن و به مقصد نیز برسان که مقصدمان خودت هستی «عِنْدَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ»۱۰ آن مقصدی که ما میخواهیم که خدا دستمان را بگیرد و مطلوب خودمان است که خدا برایمان قرار داده که در واقع مطلوب خداست «عِنْدَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ» است .

مقامات انسانی

 مقرر الهی شدن و مقام عالی انسان که حالا می‌گویند صد مقام برای انسان است در عالم ماده که نطفه شروع می شود که تا برسد به عالی ترین مقام ملکوتی که «عِنْدَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ» است و «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ» من فکر می کنم روشن می شود  که اینطور ما چه چیزی از خداوند میخواهیم همانی که در آیه قبل دعا کردیم «ایاک نعبد» نمیتوانیم تنهایی ،میتوانیم ؟

عهد و پیمان الهی

«أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یَا بَنِیٓ آدَمَ أَنْ لَا تَعْبُدُوا الشَّیْطَانَ ۖ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ وَأَنِ اعْبُدُونِی ۚ هَٰذَا صِرَاطٌ مُسْتَقیم»۱۱ این آیه را خوب دقت کنید روز قیامت توبیخ می شود که مگر تو عهد  و پیمان نبستی که شیطان را بندگی نکنی ، اصلا بندگی شیطان را نکنی خب تعهد دادی که فقط مرا بندگی کنی «هذا صراط مستقیم » و بعد می گوییم «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ».

بندگی شیطان

بنابر این آنچه که ما میخواهیم در آن هدایت شویم به کلمه صراط مستقیم که میرسد بندگی خداست و عدم بندگی شیطان است ، بندگی شیطان قطعا نباید باشد ،فقط بندگی خدا باید باشد «ان اعبدونی» فقط من را بندگی کنید لذا چون ما توان نداریم ،چون ما قدرت تشخیص نداریم و زود گول میخوریم و شیطان هم همه ی توانش را گذاشته و به خداوند گفته «قَالَ فَبِعِزَّتِکَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ»۱۲ به تاکیدات مختلف این آیه امده که من اغوا میکنم .

اعلان و اخبار

منتهی «إِلَّا عِبَادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِینَ»۱۳ انچیزی  که ما میخواهیم در همه ی اینها و میخواهیم که خود خدا دستمان را بگیرد خود مرا هدایت کند به انچه که خودت میخواهی که «صراط مستقیم»باشد که «عند ملیک مقتدر» باشد که بندگی خاص خودت باشد که بندگی شیطان در آن نباشد و فقط خودت کمکم کن ،این دعا و اعلان و اخبار بود اول «ایاک نعبد» ما داریم اعلان میکنیم «و ایاک نستعین » و اخبار می دهیم که ما فقط  این کار را می کنیم لذا میتوانیم ؟نمیتوانیم .

توکل بر خداوند

بلافاصله خدا آیه بعدی را اورده که در راهش نترسی یک وقتی به بچه میگوییم که فلان کار را بکن ،بچه میترسد لذا میگویی من هوایت را دارم برو خودت هم پا به پایش میروی در تاریکی که زمین نخورد و هوایش را داری ، یک کار مادی و اقتصادی را میگویید برود انجام دهد هوایت را دارم هر جا گیر کردی خودم کمکت می کنم ،  منتهی این کجا و آن کجا لذا اینجا تو ظاهر را نمی بینی در دلش را ، نمی بینی برایت چه اتفاقاتی می افتاد را ، جاهلی اما کسی که  من و تورا خلق کرده همه چیز را می داند و هر آنچه که خواهد واقع شود و هر آنچه که موجود است همه را آگاه است «علام الغیوب» است لذا خداوند دستگیرمان باشد .

ادعا ممنوع

لذا که این را برویم تا اینکه روی پای خودمان باشیم ،خیر خودمان نمی توانیم بنابر این ،  این را باید اعتقاد داشته باشی پس اگر حرکتی ما انجام دادیم و بندگی کردیم منتصب به خودش میشود وخودش خواسته لذا خودمان کاری نکردیم که اگر خواستیم ادعا داشته باشیم کار خراب میشود ، منم می شود  لذا منمی جایی نیست خودمان نکردیم که  «اولنا نطفه» .

اوَّلنا نطفه

 به قول استاد بزرگوارمان که معانی و بیان و مختصر المعانی میخواندیم می گفت که تو که اولت یک آب بد بوی گندیده است و اخرت گوشت گندیده بد بو هستی و وسط شیئ متحرک هستی ،چیز دیگری هستی؟ ایت الله وحید خراسانی حفظه می فرمود که اکر خدا یک گوشه سلسالیت خود را بردارد  پوست این بدن را از بگیرد غیر از چرک و خون چیزی  از ما می ماند؟ اصلا می توانیم همدیگر را تحمل کنیم ؟رفتید در این بیمارستان های سوانح سوختگی بعضیا سوختن پوست بدنشان رفته چه می‌بینید همه اینها برای این است که ما بفهمیم انچه که ما هستیم فقط یک اراده ای داریم که اگر این اراده را میزان کنیم در راستای رسیدن به مراد خدا همه چیز درست می شود اما اگر شیطنت کنیم و هر چه خدا دستمان را می‌گیرد ما هی دستمان را بکشیم  به زمین میخوریم لذا زمان های قدیم که این کار را می کردیم مادرمان یک پشت کله ای به ما می زد که دیگر دست را ول نکنیم اما حالا ده بار هم بچه ها زمین بخورند با قربان صدقه بلند می شوند .

معنای هدایت خاصه

بنابر این انچه که در این ایات برای ما مهم است و روزانه ده مرتبه واجب است که ما این ایات را در برابر ذات احدیت بیان کنیم کلام خداست به بیان بنده در همین است که ما از همین دو ایه بفهمیم که « إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَإِیَّاکَ نَسْتَعِینُ» را نمی توانیم عمل کنیم الا به هدایت خودش نه هدایت تشریعی است ،خیر و نه هدایت تکوینی ،خیر ! آنهایی که بوده آنهایی که برای همه است ، بلکه هدایت خاص است .

شرط هدایت خاصه

یک مقدمه دیگر بیان می کنیم و فردا وارد بحث اصلی هدایت  می شویم :

ما چه کاری باید انجام دهیم که شامل هدایت خاصه شویم ؟ آیا به صرف گفتن ،ترتیل آیه را غلیظ کنیم ؟نمی شود که ! باید این مهدی و آن هادی متناسب خودش باشد به عبارت دیگر من که درخواست دارم و  میخواهم از خداوند که هدایتش را شامل من کند باید صلاحیت هدایت خداوند را پیدا کنم.

صلاحیت هدایت خاصه

صلاحیت در این است که ما خودمان را در ریل هدایت خداوند قرار دهیم لذا در قران با کلمه « اهتدی»آمده ،«مَنْ یَهْدِ اللَّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِی ۖ »۱۴ مهتدی چیست ؟منتطر است ،منتظر چیست ؟اینها همه در یک غالب معنایی قرار گرفته اند صیغه های عربی آنها یعنی همه ی وجودش در انتظار امام زمان عجل الله قرار بدهد کلمه نظر یعنی عمیقا ،با عمق نگاه می کنی با عمق عشق می کنی با عمق خرج می کنی با طیب نفس با همه ی وجود زورکی نماز خواندن که فایده ندارد ! باید با همه ی وجود بایستی و بگویی «الله اکبر» با همه ی وجود باید بگویی مهدی بیا ؛ مهدی بیا فکرشان جای دیگری است  همه میگویند من هم می گویم !

منتظر واقعی

به قول خمینی شهری ها دنبال راهپیمایی می گفت ما هم همینطور  لذا این  ما هم همینطور که فایده ندارد باید با همه ی وجود مادی و معنوی شما منتظر امام زمان عجل الله باشید لذا  این یعنی چه که منتظر امام زمان عجل الله باشی؟ یعنی همه چیزت را اختصاص دهی برای اینکه برای آقا باشی .

رضایت امام

 پس هر کاری میخواهی بکنی باید زیر نظر عمقی حضرت باشی یعنی بفهمی که  هر کاری میخواهی بکنی باید رضایت او مهم است شما اگر منتظر یک مهمان باشی اگر مهمانت خیلی عزیز باشد لذا اینجا بنده تفسیر می گویم چون خیلی کسی نیستم اهمیتی نمی دهند اما اگر علامه جوادی آملی بیاید اینجا چه ؟همه سر درس مینشینند و انتظارشان خیلی بالاست لذا منتظر می ماند اگر بگویند آیت الله خامنه ای قرار است به اینجا بیایند خلاصه فرش قرمز پهن می کنند و خوش امد و گل می دهند چرا ؟چون اقا اینجاست .

زمینه سازی

 اگر ما منتظران آقا امام زمان عجل الله در زندگی باشیم چیکار باید بکنیم ؟قران نخوانیم ؟توجه به امام زمان عجل الله نداشته باشیم ؟ هرکاری میخواهیم انجام دهیم برای خودمان باشد لذا این چه انتظاری است ؟ یک سری آمدند خدمت ایت الله بهجت گفتند اقا ،آقای فلانی از قول شما  گفته اند که امسال سال ظهور است ،ایشان ناراحت شدند فرمودند با من و شما ظهور محقق شود ؟! مگر ما چه کار کرده ایم که انتظار فرج داشته باشیم ؟آب و جارویی کرده ایم ؟ آمدیم زمینه چیدیم برای استقبال آقا ؟

توصیه مهم

مواظب باشیم که ما پیچیده در ادعاها و خودپسندی هایمان قرار نگیریم فکر نکنیم که حالا چون دوکلمه حرف بلدیم بزنیم به قول

یک استادی که میگفت دو کلمه بلدیم حرف بزنیم ادعای الکی داشته باشیم چیزی اگر داشته باشیم من الله است اگرعنایت خاصه ای شامل ما بشود بندگی واقعی خدا را انجام دهیم تازه منتصب به خودش است کمال عبودیت را اگر انجام دهیم و اینکه ریل هدایت خداوند قرار بگیریم .

مقدمات هدایت

 مانند همان که رفت حرم  امام رضا علیه السلام گفت ماشین میخواهم ،قرعه کشی بانک برنده شوم آقا امدند به خوابش فرمودند حالا یک‌ حسابی لااقل باز کنید در بانک  لذا مقدماتش را خودمان باید فراهم کنیم مقدماتش این است که یک کلمه است ، این است که آلودگی را از خودمان دور کنیم بهترین عمل در ماه مبارک رمضان همین است لذا قرآن خواندن خوب است  نماز خواندن خوب است احیاء کردن خوب است همه ی اعمالی که شما بجا می آوری در ماه مبارک رمضان در شب ها و روز های مختلف خیلی عالی هستند اما یکی زمینه ی همه ی این هاست که اگر نباشد این اعمال به درد نمیخورد مثل بنایی که نباشد شما بخواهید نقاشی و بنّایی کنید ! زمینه ی همه ی اعمالی که در ماه مبارک رمضان وارد شده ، این است که ما گناه نکنیم .

بهترین اعمال

سوال کردند از رسول اکرم صلوات الله علیه که بهترین اعمال در ماه مبارک رمضان چیست ؟ فرمودند :«اَلْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ» ۱۵یعنی خود را از گناهان دور کنید ،باید خودتان را از گناه بکشید بیرون این مهم است لذا اگر این پاکی درست شد شما صلاحیت پیدا می کنید بر اینکه خداوند هدایت خاصه خودش را شامل شما بکند اما اگر صلاحیت نداشته باشی فایده ای ندارد هیچ ثمری ندارد ، طبل تو خالی می شود .

راه میانبُر

 لذا یک راه میانبر بنده معرفی می کنم که بتوانید شامل همه ی اینها بشوید و لطف خدا شاملتان بشود که زمینه را هم خودتان درست کنید و آن این است که محبت آل الله و مودت ال الله این را در دلتان ایجاد کنید ،انس با قران و حدیث داشته باشید و رفیق باشید .

توجه به قرآن و اهل بیت علیهم السلام

به چشم یک کاغذ و مرکب فقط به این قرآن  نگاه  نکنید به عنوان یک موجود که فوق همه ی موجودات است نگاه کنید آنچیزی که حضرت واجب الوجود قرار داده و موضوع قرار داده است این قران را و اهل بیت علیهم السلام را مبین آن قرار داده در عدل قران توجه به این دو چیز است که صلاحیت را ایجاد می کند دستگیری واقعی هم میشوی از ناحیه واسطه بر اینکه آلوده نشوی و انوقت نمازت می شود «ۖ إِنَّ الصَّلَاهَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَآءِ وَالْمُنْکَرِ ۗ »۱۶

منابع 

۱_سوره مبارکه حمد آیه۶

۲_سوره مبارکه نجم آیه ۳۹

۳_سوره مبارکه حمد آیه ۵

۴_سوره مبارکه حمد  آیه ۱

۵_سوره مبارکه حمد آیه۲

۶_سوره مبارکه أسراء آیه ۱۵

۷_سوره مبارکه بقره آیه ۷

۸_سوره مبارکه مائده آیه ۳

۹_سوره مبارکه بقره آیه ۴۷

۱۰_سوره مبارکه قمر آیه۵۵

۱۱_سوره مبارکه یس آیه ۶۱

۱۲_سوره مبارکه ص آیه ۸۲

۱۳_سوره مبارکه ص آیه ۸۳

۱۴_سوره مبارکه اعراف آیه ۱۷۸

۱۵_الأمالی (للصدوق) ج ۱، ص ۹۳

۱۶_سوره مبارکه عنکبوت آیه ۴۵

Visits: 29

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

New Page 1