۞ امام علی (ع) می فرماید:
امام صادق عليه السلام فرمود: مسلمان برادر مسلمان اسـت بـه او ظلم نمى كند و وی را خوار نمى سازد و غیبت وی را نمى كند و وی را فریب نمى دهد و محروم نمى كند. ‌وسائل الشيعه 8: 597 ‌

  • شناسه : 3219
  • 20 نوامبر 2022 - 17:53
  • 140 بازدید
  • ارسال توسط :
  • نویسنده : تفسیر رضوان
  • منبع : حوزه علمیه اصفهان
تفسیر قرآن ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰ _ جلسه ۶
تفسیر قرآن ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰ _ جلسه 6

تفسیر قرآن ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰ _ جلسه ۶

سلسله جلسات تفسیر ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰ مسجد امام سجاد علیه السلام  خیابان مقداد (آتش) جلسه ششم حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ (۱)  الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ (۲) الرَّحْمنِ الرَّحیمِ (۳) مالِکِ یَوْمِ الدِّینِ (۴) إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ (۵) اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ (۶) صِراطَ الَّذینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ غَیْرِ […]

سلسله جلسات تفسیر ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰

مسجد امام سجاد علیه السلام  خیابان مقداد (آتش) جلسه ششم

حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی

http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ (۱)  الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ (۲) الرَّحْمنِ الرَّحیمِ (۳) مالِکِ یَوْمِ الدِّینِ (۴) إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ (۵) اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ (۶) صِراطَ الَّذینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ غَیْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَ لاَ الضَّالِّینَ (۷)

به نام خداوند بخشنده بخشایشگر

به نام خدا که رحمتش بى‏اندازه است‏و مهربانى‏اش همیشگى. (۱) همه ستایش‏ها، ویژه خداست که مالک و مربّى جهانیان است. (۲) رحمتش بى‏اندازه و مهربانى اش همیشگى است. (۳) صاحب و داراى روز پاداش است. (۴)  [پروردگارا!] فقط تو را مى‏پرستیم وتنها از تو یارى مى‏خواهیم. (۵) ما را به راهِ راست هدایت کن. (۶) راه کسانى [چون پیامبران، صدّیقان، شهیدان و صالحان‏] که به آنان نعمتِ [ایمان، عمل شایسته و اخلاق حسنه‏] عطاکردى، هم آنان که نه مورد خشم تواند و نه گمراه‏اند. (۷)

http://bayanbox.ir/view/5122040553263843431/poster4.jpg

سلسله جلسات تفسیر ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰

حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی

http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png

«أَعُوذُ بِاللَّهِ السَّمِیعِ الْعَلِیمِ مِنَ الشَّیْطَانِ اللَّعینِ الرَّجِیمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم‏ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ وَ صَلَّی اللهُ عَلَی سَیِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرینَ وَ اللَّعنَهُ الدَّائِمَهُ عَلَی أعْدائِهِمْ مِنَ الآنِ إلِی قِیامِ یَومِ الدِّینِ».

معنای عالمین

 در کلمه «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ»۱ کلمه «عالمین» را اگر دقت بفرمایید جمع عالم است ،عالم یعنی هر نوع و صنفی از موجودات ، البته بعضا منصرف می دانند کلمه عالمین را به اصناف ادم ها ،به همه ی صنوف و انواع از جهت زبان و رنگ و همه ی ادم ها را شامل می شود ولی خود کلمه و لغت عالم که الف و لام هم بر سرش امده افاده ی عموم می کند به همه ی اکوسیستم های موجودات عالم را شامل می شود لذا از لحاظ معنا هم مشکلی پیدا نمی کند .

معنای رب العالمین

«رب العالمین» یعنی کسی که تربیت کننده است ،همه ی موجود و اصناف موجودات کل عالم را چه در انسان ها و حیوانات چه گیاهان و جمادات و سماوات ،همه را شامل می شود، البته این نکته خودش بیانگر عظمت و بزرگی حضرت ذات باری تعالی می باشد که توصیف شده است به «رب العالمین» .

توصیفات

 «الرحمن الرحیم»۲را بیان کردیم که البته در اینجا«رب العالمین»دارد توصیف می شود به «الرحمن الرحیم» لذا خیلی مهم است که رحمانیت و رحیمیت خداوند تکرار شده در اینجا و عظمت أرحم الراحمین بودن خداوند را نشان می دهد .

آمرزش شمر!

آقای قرائتی حفظه الله تعریف می کردند که گفتند رفته بودم عمره دیدم پیرمرد اصفهانی سنگ حجرالاسود را به آغوش کشیده و سرش را در کاسه آن قرار داده و مکررا التماس می کند و بنده هم رسیدم کنجکاو شدم که پیرمرد اصفهانی چه خواسته ای دارد البته انگار آن زمان یک مقداری خلوت بوده بخاطر همین توانسته بود سنگ را به آغوش بکشد ، خلاصه  با این التماس خدا را به هر چه که می دانست قسم داد و در اخر سرش را بلند کرد و گفت خدایا شمر را نیامرز ، بنده یک مقداری متاثر شدم که اینهمه التماس برای همچنین خواسته ای ؟صدایش زدم و گفتم مرد حسابی این خواسته برای چیست ؟ خب معلوم است خدا شمر را نمی‌بخشد.

بعد که بنده را شناخت که قرائتی هستم گفت حاج آقای قرائتی ،گفتم بفرمایید ،گفت مثل اینکه به حرفایی که خودتان می زنید ایمان ندارید ؟

گفتم مگر چه گفته ایم ؟گفت شما می گویید خدا خیلی ارحم الراحمین است و رحمانیت و رحیمیت خداوند بسیار است و در این لحظه اشک از چشمانش جاری شد و گفت بنده ترس از این دارم که این رحمانیت خداوند منجر به این شود که قاتل امام حسین علیه السلام را خداوند متعال ببخشد و من از خدا میخواهم شمر را نبخشد .

دامنه رحمانیت خداوند

حالا واقعیت هم این است که رحمانیت خداوند خیلی دامنه اش گسترده است و اگر نبود رحمانیت خداوند سنگ روی سنگ بند نمی شد ،این همه ظلم و کفر و غیره در وجود ما هست ،رحمانیت خداوند بوده که مانع شده از اینکه ما مجازات شویم و الا برای ما به این راحتی نمی شود گذشت از خیلی چیزها .

تقسیم ارزاق

گفته اند که حضرت ابراهیم علی نبینا فرمود به خداوند که کلید رزق و روزی یکی از بنده هایت را به من بسپارخداوند فرمود  تو که نمیتوانی و توانش را نداری لذا فرمود من ابراهیم علی نبینا هستم  لذا بعد رزق و روزی یکی از بندگان که پیرمرد شصت ساله ای بود را به ایشان سپردند ،روز اول پیرمرد آمد گفت امروز من می خواهم از تو چیزی بگیرم ،ابراهیم فرمود نمازت را خوانده ای ؟گفت نه ، ابراهیم فرمود  تا نماز نخوانی خبری نیست از رزق ،خلاصه سه شبانه روز به نزد حضرت ابراهیم آمد ولی دست خالی برگشت و ابراهیم گفت تا بندگی خدا را نکنی خبری از رزق نیست ،لذا گفت بنده شصت سال در درگاه الهی هر کاری خواسته ام انجام داده ام ولی رزق و روزیمان رسیده تو دیگر کیستی ؟!

توبه جناب حرّ

بعضی اوقات قصه  حضرت حر بن یزید ریاحی ذهنم بسیار به هم میریزد به خصوص هر وقت رفته ام زیارت حضرت حر به هم میریزم که چرا چنین فعلی با امام حسین علیه السلام انجام دادی؟ ولی جلوه حضرت حق ، اهل بیت علیهم السلام هستند.

درجات رحمانیت

 گفته اند درجات رحمانیت خداوند صد درجه است یک درجه از ان را به کل عالم داده است اما کل صد درجه در وجود اهل بیت علیهم السلام قرار داده است و لذا امام حسین علیه السلام چند منزل با حضرت حرّ کلنجار رفت تا جایی که نفرین نمودند که مادرت به عزایت بنشیند اما ادب کرد حر لذا بالاخره دید آنجایی که کار جدی شده و قصد دارند امام حسین علیه السلام را شهید کنند ،تسلیم شد و اینجا مورد عفو رحمانی قرار گرفت و الا هر چه که تو انجام دهی باید محاکمه و مجازات شوی لکن حالاخودش شده ملجأ و پناه زائران امام حسین علیه السلام و مقام پیدا کرد لذا این مقامات به رحمانیت خداوند است.

پاکی افراد

 البته به پاکی ذات فرد هم بستگی دارد ،بالاخره در نهایت شیطان نتوانست بر ایشان غالب شود و برگشت و توبه کرد ولی به هر حال اگر نبود رحمانیت حضرت حق حرّ بخشیده نمی شد این ارحم الراحمینی خداوند است که در وجود امام حسین علیه السلام جلوه می کند و می بخشد .

توصیف کلمه رب

اگر رحمانیت خداوند نبود ،و رحمت الهی بر عالم نبود این تاریخ بشر را که نگاه می کنید از حضرت آدم ابوالبشر که قابیل چه کرد تا الان که صهیونیسم ها چه می کنند لذا اگر رحمانیت خداوند نبود همه ی اینها را خداوند نابود می کرد ولی خداوند ارحم الراحمین است و در این سوره هم توصیف الله «الرحمن الرحیم»  و توصیف کلمه «ربّ» نیز «الرحمن الرحیم»است .البته الله که اسم جلاله حضرت حق می باشد همیشه توصیف می شود .

قول علامه طباطبایی

اینکه کلمه «ربّ»را اینجا توصیف کرده اند نشان دهنده این است که «مَالِکِ یَوْمِ الدِّین»۳ اینکه همه کاره خداوند است ،البته در اینجا هم «ملک»قرائت شده هم «مالک» لذا مرحوم علامه طباطبایی می فرمایند که ملک بخوانیم بهتر است چون  ملک سلطنت و قدرت مطلق را می گویند اما مالک اسم فاعل است توصیف می کند ان را به مالکیت .

تفسیر آیه دوم

«الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ»

همه ی خوبی ها ،همه ی زیبایی ها همه ی چیزهایی که مورد پسند بشر می باشد مختص به خدایی است که «رب العالمین» است  و خودش مربی است خودش پرورش دهنده همه موجودات عالم است ،که به  «الرحمن الرحیم» توصیف به میشود .

نکته ادبی

لذا خود «الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ» یک ایه شده است ،در ایه قبل جزو ایه بود ولی اینجا خودش یک ایه مستقل است که این از لحاظ ادبی و معنای بیانی مهم است خصوصا «الرحمن الرحیم»را دو صفت اورده و هر دو تشکیل دهنده یک آیه مستقل شده در توصیف کلمه «رب العالمین» در ایه قبل .

تفسیر آیه چهارم

آیه بعدی «مَالِکِ یَوْمِ الدِّینِ» می باشد که هم ملک هم مالک تلفظ شده لذا هر دو تلفظ صحیح است و مرحوم علامه طباطبایی می فرمایند ملک بخوانیم بهتر است و «یوم الدین»منظور قیامت است.

دو اصل مسلّم

 لذا آنچه که در این سه آیه بدان رسیدیم مبدأ و معاد است که بیان شده است که دو اصل مسلم برای یک مسلمان است ،اصول دین اول ایمان و اعتقاد به مبدأ است توحید باشد وحدانیت خداوند بعد هم معاد در این سه آیه  ،مبدا و معاد را اینجا کاملا بیان فرموده اند در این کلمات .

تفسیر آیه پنجم

 «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَإِیَّاکَ نَسْتَعِینُ»۴

««إِیَّاکَ نَعْبُدُ»در واقع توحید افعالی را بیان می کند یعنی من فقط و فقط تو را بندگی می کنم این خیلی مهم است اگر ما بخواهیم صادقانه باشیم در برابر خداوند همین ایه را اگر بخواهیم عمل کنیم کافی است .

معنای بندگی

 اگر بندگی کردن ما منحصر باشد در ذات حقیقی خداوند ،انحصارش هم در مقدم داشتن «إِیَّاکَ نَعْبُدُ» در این آیه است یعنی از نظر ادبی اصل این است که گفته شود «نَعبُدُکٓ»  ولی اینجا می فرمایند «إِیَّاکَ نَعْبُدُ» فقط تو را بندگی می کنیم ما و تنها کمک از تو می خواهیم یعنی آنچه که بندگی کردن هست منحصر می شود در ذات احدیت اگر همین را بخواهیم عمل کنیم و به دنبال حق باشیم بندگی کامل می شود لکن خیلی سخت و دشوار است ،چون بندگی و سرسپرده شدن برای ذات احدیت خیلی تلاش می خواهد به راحتی نیست

معنای عبودیّت

 همانطور که در روایت عنوان بصری هم از حضرت امام صادق علیه السلام نقل می کند عبودیت را معنا میکنند به چه معناست ،بنده چند تا تعبیر را خدمت شما عرض می کنم اولا : هر چه داریم را «مال الله» حساب کن و در راه امر خدا خرج کنیم این مال را ،آیا ما این کار را می کنیم ؟ کدام یک از ما می آییم حساب خمس خود را انجام دهیم و با اشتیاق ان را بدهی ،خیلی ها می آیند و می گویند به این مراجع نمی دهیم خودمان خرجش می کنیم  این از لحاظ مالی .

ثانیا وقتمان و وجودمان را صرف خدا کنیم ،می کنیم ؟قدمی بر می داریم ، زبانمان را حرکت میدهیم اینها برای خداست ؟

اگر همه ی اعمال ما رفتار ما کردار ما در نیت به بندگی خدا باشد خیلی راحت می شود ،اقا برو مکه واجب الحج هستی ،می گوید برم پولم را به اعراب بدهم که مصرف کنند ؟ 

حج واجب

سه سال پیش بود تقریبا یک دوستی ما داشتیم پارسال فوت مرد امد پیش ما گریه می کرد ،دامادش اذیتش کرده بود و من دیدم اگر ایشان از ناراحتی دق نکند و بمیرد بعید نیست ،افتادم در وادی دیگری ، یک دفعه به ذهن من خورد که ایشان را از این وادی و روحیه خارج کنم ،به ذهنم خورد که بحث حج را پیش بکشم

به او گفتم فلانی این حرف ها را رها کن ،آیا پول داری ؟گفت بله گفتم چقدر است ؟گفت هفتاد تومن گفتم خانه هم که داری ؟گفت بله وسیله معاش هم داری چرا برای حج مشرف نمی شوی تا این را گفتیم خودش را جمع کرد اصلا ،گفتم مشرف شوید برای حج گفت بنده ثبت نام نکرده ام گفتم فیش آزاد بگیر و مشرف شو برای مکه و زنگ زدیم به دوستی که داشتیم در آژانس گفتیم دو تا فیش حج واجب و آدرس و تلفن را دادم به ایشان و رفتند فیش ها را خریدند و زنگ زدند که فیش ها خریده ام و فردا صبح محضر به نامم میخورد و لذا بعضی اوقات باید دیگران را بیدار کرد و ایشان کسی بود که به راحتی پول خرج نمی کرد لکن بنده امتحانش کرده بودم خوب بود یک بار دیگه هم گفتم بیا تا برویم کربلا دوید و امد.

توصیه به طلاب

لذا یک توصیه که بنده به اساتید و طلاب دارم این است که برای نماز بدویید ، برای امام حسین علیه السلام هم مخلصانه گریه کنید و با مفاتیح هم رفیق شوید .

جهت دهی به مردم

الا ای حال بعضی اوقات باید جهت داد به آدم ، و این پول هایی که میخواهیم برای بندگی کردن و امام حسین علیه السلام میخواهیم خرج کنیم ،با اشتیاق خرج کنیم لذا بعضا دیده ام که اشخاصی برای امام حسین علیه السلام خرج میکنند و کیف می کنند بعضا هم خیر ،خرج می کنند اما مکررا حساب می کنند که این بد است و لذا بندگی کردن به است که با  همه ی وجود صدمه خورده باشی .

نوکر و ارباب

گفته اند یک اربابی دنبال یک نوکر میگشت ،هر نوکری را آوردند رد می کرد به او گفتند که ما بهترین نوکران را برای شما آوردیم می گفت بیاوریدش می پرسید اسمت چیست میگفت هومن میگفت اسم پدرت چیست گفت حسن ،گفت امروز مزدت چقدر می شود ؟ میگفت دو تومن ، گفت  این بدرد نمی خورد تا یک روز یکی را آوردند گفت اسمت چیست ؟نوکر گفت هرچی آقا بفرمایند خلاصه هر چه سوال کرد نوکر جواب می داد هر چه آقا بفرمایند حالا خداوند از این نوکر ها می خواهد .

ادعا ممنوع

 نه مثل ما که ادعا می کنیم ، اگر خودت را هیچ حساب کردی قبولی اما اگر خودت را کسی حساب کردی ،ناکس هستی لذا بنیان نا کسی در کس بودن خود است ،در مقابل ذات احدیت اگر خودت را کسی بدانی .

داستان مرحوم علامه جعفری 

مرحوم علامه جعفری تعریف می کرد که رفیق روحانی ما داشتیم در محل مسجد می ساخت و مدرسه خلاصه کار خیر می کرد و به خودش گفته بود حتما این کار ها را انجام میدهم پیش خداوند مقام درست و حسابی دارم ،خودش تعریف میکرد که یک بار که رفته بودم مشهد گفتم یا امام رضا میخواهم امروز مقام من را نشانم بدهی که من چه مقامی دارم با این همه خدمات نیت کردم وقتی  از حرم آمدم بیرون اولین کسی که به من برخورد کرد مقامم را بگوید ،آمدم از حرم بیرون و در شلوغی جمعیت که می رفتم اول راهرو ها که رفت و آمد هست نگاهم به زن برادرم افتاد که دارد به سمت من می اید از پشت سر صدا زدم و سلام کردم ،رویش را برگرداند دیدم او نیست و گفت خیلی خری !گفتم ببخشید ،گفت نه جدی می گویم به این مولا قسم خیلی خری ،گفتم یا امام رضا خیلی ممنون که مقام من را نشانم دادی !

تواضع و فروتنی

اگر توفیق پیدا کردیم باید در برابر ذات احدیت تواضع و فروتن باشیم اگر فکر کردیم خودمان کسی هستیم و کاری کردیم میشویم مثل اون شخصی که علامه جعفری گفتند ،مثل اینکه یک مقام بزرگی به محضرشما برسد ،شما هم تا آنجایی که توان دارید پذیرایی میکنی ولی در نهایت انقدر عظمت دارد که از او عذر خواهی می کنی و میگویی من بیش از این توان نداشتم و شرمندم.

طلبکار نباشیم

لذا در برابر ذات احدیت اگر نماز شب خواندی ،خود را طلبکار حساب نکن ،آمدی جلسه تفسیرفکر کنی حالا کسی هستی اگر مدعی شدی شیطان می شوی رجیم میشوی مثل شیطان که گفت خدایا من را از اتش افریدی این ادم را از اب و خاک پس من برترم خداوند به او فرمود «فَإِنَّکَ رَجِیمٌ»۵ تو از درگاه ما رانده شدی .

ادعا ممنوع

ادعا در برابر خداوند نباید داشته باشی اکثر آدم های خوب و مومن بر حسب ظاهری اینها عجب و خودپسند داشته باشند کار خراب می شود اما اگر خودشان را هیچی حساب نکنند و فناء فی الله یعنی این لذا شهدای ما در جنگ اکثرا همین طور بودند و لذا عاشق بودند ،عاشق همیشه به دنبال رضایت معشوق است نه به دنبال اینکه بگوید من فلان کار را کردم، نه !اگر بندگی می کنی باید در برابر ذات احدیت خودت را هیچی حساب کنی و خودت را بدهکار تر بدانی و لکن اگر یک جا توفیقی بود بدهکار تر می شویم ،یک نماز شب خواندی و کار خیر انجام دادی  فکر نکنی طلبکار خدایی نه !بدهکار خدایی

شاکر بودن

بله اگر شاکر بودی یعنی هر چیزی که خدا در اختیار تو گذاشت درست از آن استفاده کردی خداوند نعماتش را زیاد می کند «لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ»۶ نه اینکه نعماتش زیاد شود ،بلکه وجود خودتان را توسعه می دهد وسیع می شوی لذا بعضی ها انسانهایی هستند که ظرفیتش را  خداوند بالا می برد ولی اگر کفران نعمت کردی ،نعمت خدا را درست استفاده نکردی مکررا مال و پول جمع کردی و اندوخته اینحور نمی شود .

رزق کوثر وأبتر

رزقی که خداوند به تو داده سه دسته می شود :یک دسته فقط متعلق به شماست ،دست شما می آید و بعد هم دست وراث می افتد رزق تو نیست بلکه واسطه می باشی ،دسته دوم از آنچه که خداوند به ما رزق میدهد را ما به کمال از آن استفاده می کنیم یعنی همانطور که خداوند فرموده است آنها را خرج و استفاده می کنیم این رزق می شود کوثر روز به روز برای شما زیاد می شود دسته سوم برعکس یعنی رزقی که خداوند به تو داده در جهت حرام استفاده می کنی این می شود رزق بدبختی ،لذا آنچه که خدا

به ما داد اگر کوثر شود ارزش دارد ،رزقی که بخورید در راه خدا نفس بکشی برای خدا حرف بزنید برای خدا خرج کنید این می شود کوثر و روز به روز در دنیا افزایش می باید و قبر و قیامتت را آباد میکند .

مال حرام

 اما اگر فقط خودت را دیدی مثل بعض مومنین که میگویند سری که درد نمی کند را دستمال نبند نه اقا سری که درد نمی کند باید بارش را آنقدر سنگین کنی تا درد بگیرد این خوب است اما اگر خودت را فقط دیدی و سری را که درد نمی کند دستمال نبندی همه چیز از تو گرفته می شود ،ربا و نزول که می گویند حرام است برای چه می گویند حرام است ،چون نابود می کند مال را .

نزول و ربا

من یکی از آشناها بود که پولدار بود زمان خودش سی سال پیش در فامیلش پول دار ترین بود گفتم فلانی اولا پول هایت را در بانک نگذار نزول بخوری بلکه پول ها را خارج کن و برای بچه هایت که مستحق این هستند که کاسبی داشته باشند کاسبی راه بینداز خودت هم مستحقی زندگی بهتری داشته باشی لذا مکه برو خمس بده گفت اگر میخواستم این کار ها را بکنم که چیزی برای نمی ماند! گفتم شک داری؟ گفتم این ها را خدا به تو داده شک نکن و چند بار مکررا به ایشان همین مسئله را گوشزد کردم گوش ندادند لذا یک وقت مشکلی برایش پیش آمد کل مالش ظرف ۶ ماه منقول و غیر منقول از یدش خارج شد داشت دق می کرد و صبر نداشت ،خودش را کشت .

کف روی آب

یکی از اشناهای حوزوی خانه اش را قم فروخته بود پولش را بانک گذاشته بود و خانه اجاره کرده بود گفتم این کار را نکن گوش نکرد و تومنش شد یک ریال آن خانه ای که فروخته بود صد میلیون ،شد ده میلیارد ولی پولش در بانک همان صد تومن بود گفتم حرمت نزول و ربا همین است ،یکی از آثار نزول نابود می کند مال را ،فکر می کنی مال را زیاد می کند ،اسمش رباست که مثل کف روی آب می ماند درست است که ربا یعنی زیادی اما پول را نابود می کند لذا بیاییم باور کنیم خدا را، وقتی می گوید نزول نکنید پول ربوی نخورید ، باور کنیم .

بهانه ای نیست

رحمانیت خداوند نباشد کار ما زار است اما این را بدانید که «مَالِکِ یَوْمِ الدِّینِ»روز قیامت که همه چیز در دستش است و شما دیگر اختیاری ندارید برای خداست و بهانه ای دیگر نیست و لذا

به یک نفر گفتند آقا چرا بز را دزدیدی گفت خب نیاز داشتم گفتم روز قیامت صاحبش از تو مطالبه می کند گفت خب حالا چه کسی شاهد است روز قیامت که من این بز را دزدیدم ؟گفت خوده بز ،گفت خود بز می آید روز قیامت ؟گفتم بله گفت خب شاخش را میگیرم و …. نخیر اینجور نیست خداوند که کلاه سرش نمی رود بلکه از رگ گردن به ما نزدیک تر است «وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِید»۷

عادت

 خلاصه بیاییم در همین لحظه این نماز هایی را که میخوانیم عادت کرده ایم :که امام صادق علیه السلام فرموده اند :  «فَلَوْ تَرَکَهُ اِسْتَوْحَشَ لِذَلِکَ »۸ لذا بیاییم با خداوند دو نکته را عمل کنیم اداء امانت و صدق لسان لذا هر چه که در راستای بندگی نکردیم ،بندگی کنیم اگر این کار را کردیم ان شاءالله هم دنیا هم آخرت با سعادت خواهیم شد.

منابع

۱_سوره مبارکه حمد آیه ۲

۲_سوره مبارکه حمد آیه ۳

۳_سوره مبارکه حمد آیه ۴

۴_سوره مبارکه حمد ایه ۵

۵_سوره مبارکه حجر آیه ۳۴

۶_سوره مبارکه ابراهیم آیه ۷

۷_سوره  مبارکه ق آیه ۱۶

۸_ الکافی ج ۲، ص ۱۰۵

بازدیدها: 10

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

New Page 1