۞ امام علی (ع) می فرماید:
امام صادق عليه السلام فرمود: مسلمان برادر مسلمان اسـت بـه او ظلم نمى كند و وی را خوار نمى سازد و غیبت وی را نمى كند و وی را فریب نمى دهد و محروم نمى كند. ‌وسائل الشيعه 8: 597 ‌

  • شناسه : 3217
  • 13 نوامبر 2022 - 17:42
  • 128 بازدید
  • ارسال توسط :
  • نویسنده : تفسیر رضوان
  • منبع : حوزه علمیه اصفهان
تفسیر قرآن ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰ _ جلسه ۵
تفسیر قرآن ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰ _ جلسه 5

تفسیر قرآن ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰ _ جلسه ۵

سلسله جلسات تفسیر ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰ مسجد امام سجاد علیه السلام  خیابان مقداد (آتش) جلسه پنجم حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ (۱)  الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ (۲) الرَّحْمنِ الرَّحیمِ (۳) مالِکِ یَوْمِ الدِّینِ (۴) إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ (۵) اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ (۶) صِراطَ الَّذینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ غَیْرِ […]

سلسله جلسات تفسیر ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰

مسجد امام سجاد علیه السلام  خیابان مقداد (آتش) جلسه پنجم

حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی

http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ (۱)  الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ (۲) الرَّحْمنِ الرَّحیمِ (۳) مالِکِ یَوْمِ الدِّینِ (۴) إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ (۵) اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ (۶) صِراطَ الَّذینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ غَیْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَ لاَ الضَّالِّینَ (۷)

به نام خداوند بخشنده بخشایشگر

به نام خدا که رحمتش بى‏اندازه است‏و مهربانى‏اش همیشگى. (۱) همه ستایش‏ها، ویژه خداست که مالک و مربّى جهانیان است. (۲) رحمتش بى‏اندازه و مهربانى اش همیشگى است. (۳) صاحب و داراى روز پاداش است. (۴)  [پروردگارا!] فقط تو را مى‏پرستیم وتنها از تو یارى مى‏خواهیم. (۵) ما را به راهِ راست هدایت کن. (۶) راه کسانى [چون پیامبران، صدّیقان، شهیدان و صالحان‏] که به آنان نعمتِ [ایمان، عمل شایسته و اخلاق حسنه‏] عطاکردى، هم آنان که نه مورد خشم تواند و نه گمراه‏اند. (۷)

http://bayanbox.ir/view/5122040553263843431/poster4.jpg

سلسله جلسات تفسیر ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰

حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی

http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png

«أَعُوذُ بِاللَّهِ السَّمِیعِ الْعَلِیمِ مِنَ الشَّیْطَانِ اللَّعینِ الرَّجِیمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم‏ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ وَ صَلَّی اللهُ عَلَی سَیِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرینَ وَ اللَّعنَهُ الدَّائِمَهُ عَلَی أعْدائِهِمْ مِنَ الآنِ إلِی قِیامِ یَومِ الدِّینِ».

مقدمه :تفسیر سوره مبارکه حمد

سوره مبارکه حمد اولین سوره ای است که در قرآن مرتب شده و به همین جهت فاتحه الکتاب هم نامیده می شود یعنی قرآن با این سوره  شروع می شود .

نام های سوره حمد

به این سوره مبارکه حمد گویند چون اولین کلمه بعد از « بسم الله الرحمن الرحیم » ودر دومین آیه ،حمد می باشد .

نام شافی

به این سوره شفاعت هم گویند .

ام القرآن

ام القرآن میگویند چون در سوره مبارکه حمد ،هم اصول داریم هم احکام و فروع و لذا چکیده قرآن در سوره مبارکه حمد خلاصه می شود طبق روایات .

سوره مکی

سوره حمد هفت ایه دارد و « سبع المثانی »هم به ان می گویند  و در مکه نیز نازل شده و آنچه که مسلم است هم در نزول هم در تنزیل به همین شکل آیاتش  نازل شده است .

اولین آیه

اولین آیه سوره مبارکه حمد : « بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ »۱ است

که مستقلا یک آیه است و فرق این « بسم الله الرحمن الرحیم » با صد و سیزده سوره دیگر که در آن «بسم الله الرحمن الرحیم» می باشد ،این است که در آن سوره ها جزو آیات می باشد نه ایه مستقل ولی در سوره مبارکه حمد «بسم الله»خودش یک ایه مستقل است

شروع هر کار

من باب «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ» روایات زیادی بیان شده و عملا خداوند متعال آن را در قرآن نشان داده و هر چیزی را خواستی انجام بدی حتما «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ» را شروع آن عمل ، تلاوت کن .

عمل أبتر

در روایت نبوی پیامبر صلوات الله علیه فرموده اند : « کل امر ذی بال لم یبدأ فیه ببسم الله فهو ابتر» ۲یعنی هر کاری که دنباله دار باشد و کسی بخواهد آن را انجام دهد بدون «بسم الله» ناقص است ،نقص دارد پس کمال او در این است که «بسم الله» در او باشد هر عملی که انسان با «بسم الله» شروع کند اونوقت در وجود آن بحث توحیدی بودن و برکات مادی و معنوی نهفته خواهد شد .

خلاصه کلمات آیه اول

ما اول خلاصه ای از کلمات «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ» را می گوییم و برمی گردیم مفصلا مطالبش را بیان می فرماییم .

باء بسم الله

اولین حرف ،اولین کلمه  در این سوره وارد شده باء بسم الله است

شاید یک سوال پیش بیاید که کلمات و جملات قرآن الفاظا از نظر جنسی یا اسم است یا فعل است  یا حرف لذا اسم از آن دو قسم دیگر برتری دارد« لسموه علی قسیمه » خب چرا پس کلام خدا با حرف شروع شده ،حرف در سه قسم کلمه معنای مستقل ندارد پس چرا با حرف شروع شده است ؟

حروف رابط

انچه که به ذهن می آید و از علوم ادبی بیان می شود فرمود «الحرف للربط» ،حرف برای ارتباط برقرار کردن است لذا حرف یعنی دو تا چیز را با هم مرتبط کردن ،چرا این خاصیت را اسم و فعل ندارند ؟

رابط جملات

 اگر حروف نباشند کلمات جدا جدا معنا پیدا نمی کنند به قول استاد ما آیت الله شاه سنایی که می فرمودند :اگر درب را خوب متعادلش نکنید درب نیست ،درب های چوبی را وقتی می خواهند بسازند و متصل کنند با زبانه داخل چوب را سوراخ و با میخ و میله در نر و مادگی میکوبند تا متصل شود لذا آنوقت اگر این نر و مادگی نباشد از هم می پاشد که به این عمل کومه زبانه گویند چون درب چوبی را نگه میدارد و متصل می کند که در اصطلاح ما می گوییم پیچ ولی در اصطلاح نجاری به آن کومه زبانه می گویند.

 رابط مخلوقات

 لذا کلمات وقتی ترکیب می شوند آن چیزی که آنها را به هم ربط میدهد حرف می باشد اولین کلمه ای که در تنزیل و نزول قرآن بیان شده است ،کلمه ی حمد است لذا از حمد این را می فهمیم که قرآن و سیره ارتباط برقرار کردن خداوند با بندگانش و بالعکس چون کلام ،کلام خداست اما به زبان بندگانش نازل شده ، لذا گفته اند اگر خواستید با خداوند سخن بگویید نماز بخوانید و اگر خواستید خدا با شما سخن بگوید قران بخوانید پس این کشف می کند که وقتی خدا می خواهد قرآن را نازل کند با کلمه ای آن را شروع می کند که بنده اش متوجه شود که خداوند میخواهد با او ارتباط برقرار کند .

کدها و اتصالات

و اگر بخواهیم مثال محسوسی بزنیم شما اگر بخواهید با شخصی تلفنی تماس بگیرید در کشور یا شهر دیگری  با تلفن همراه ، باید حتما صفر را اول شماره درج کنیم ،این صفر همان چیزی است که اگر درج نکنیم نمی شود و به عبارت دیگر کد آن شهر یا کشور یا کد اولیه ای که آن شماره همراه دارد که اگر نگیریم تماس صورت نمی گیرد پس بنابراین از لحاظ زیبایی ،آنچه که شروع میکند ارتباط را همان کد است یا صفر ،که اینجا حرف است .

نقطه ی باء

که این باء بسم الله هم خصوصیت خاص خودش را دارد که در روایات در مورد سوره حمد ،روایات مخلفی است که یک مورد را بنده اشاره می کنم

روایت امیرالمؤمنین درباره حمد

امیر المومنین علیه السلام فرموده اند: «کل قرآن در سوره حمد خلاصه می شود، کل سوره حمد در بسم الله الرحمن الرحیم خلاصه می شود و کل بسم الله در باء خلاصه می شود و من نقطه تحت باء می باشم »۳ اگر باء را نقطه اش را حذف کنیم هیچی خوانده نمی شود آن چیزی که آن را به تلفظ و خواندن می آورد نقطه  می باشد که اگر تحت باشد می شود باء اگر فوق آن باشد می شود نون ،اگر دو نقطه فوق باشد می شود تاء و اگر تحت باشد می شد یاء و اگر سه نقطه باشد میشود ثاء به هر حال آنچه که این چهار حرف را از هم مجزا می کند همین نقطه است و آنچه که معنا میدهد  به این  که حرف خوانده شود همان نقطه اول است «و انا نقطه تحت الباء» یعنی قرآن بدون امیر المومنین علیه السلام و ائمه اطهار صلوات الله علیهم اجمعین معنا ندارد و بی معناست و لذا آنچه که معنا و مراد قرآن را به ما میفهماند علی و اولاد علی علیهم السلام می باشند .

معنای اسم

کلمه دوم اسم می باشد وقتی کاری را میخواهند شروع کنند در کل عرف بشری که به نام یا دست بزرگتری ان عمل را شروع میکنند اینجا کلام می خواهد شروع شود با بسم الله شروع می شود.

تجمیع تمام صفات

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ» باء آمده و بعدش اسم الله امده ،چرا نگفته اند لللّٰه؟ اسم آمده چه چیزی را میخواهد به ما بفهماند ؟یعنی  در واقع از لحاظ معانی و بیان این ترتیب که اول کلمه اسم امده بعد کلمه الله آمده ،که کلمه الله نامی از نام های خداست و اسم دلالت می باشد که فرموده اند مستجمع تمام صفات جمال و جلال خداوند متعال است.

أسماء الحسنیٰ

چرا مستقیم این باء به الله متصل نکرده اند بلکه کلمه اسم را آورده اند ؟ این فهمیده می شود که ما باید با واسطه به خداوند متعال متصل شویم چرا ؟چون ما قابلیت اینکه مستقیم با خداوند ارتباط بگیریم نداریم بلکه واسطه میخواهد ،واسطه« اسماء الحسنیٰ» هستند لذا اسماء الحسنی اهل بیت علیهم السلام هستند و به واسطه اهل بیت علیهم السلام است که ما مرتبط می شویم با خداوند متعال.

کلمه ی الله

در کلمه الله هم آنچه که ادبا فرموده اند یا از «إلَه»گرفته شده یا از «وِلَه» و معروف تر از همه این است که کلمه «الله» را از «أله» گرفته اند به معنای حیران کننده و سرگردان کننده لذا الله در اینجا یک کلمه جامد نمی شود بلکه کلمه مشتق می شود و لذا الله الف و لام بر سرش آمده که می شود الف و لام جمع بندی تعریف کلمه است یعنی ان چیزی که تمام صفات کمالیه و جلالیه را در بر دارد به طوری که همه ی امور را متحیر خودش می کند .

الوهیت میشود سرگردان کننده و حیران کننده است چون کسی نمیتواند او را بشناسد ذات حضرت حق را هیچ کسی نمی تواند بشناسد .

ذات حق تعالی

آنچه که علم دارند اهل بیت علیهم السلام و انبیاء این است که آنها به اسم خداوند و القاب خداوند علم دارند ذات حضرت حق و الهی را غیر خودش هیچ کسی نمیتواند بفهمد لذا وارد شدن در شناخت ذات حضرت حق منجر به ضلالت و گمراهی می شود بعضی از اهل علوم عقلیه در این وادی وارد می شوند و الا علوم عقلیه به حسب اینکه علم ابزاری است بدون استقلال برای فهم بشری نسبت به آنچه که هست در قران موثر است .

دخالت علوم

یکی از علومی که موثر است در فهم قران علم فلسفه است اما علم فلسفه ای که دخالت ندهد انچه که قابلیت ندارد لذا اگر بخواهد دخالت کند و مستقلا وارد شود در ذات حضرت حق ،انحراف محض است .

الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ

کلمات بعدی در این آیه « الرحمن و الرحیم » می باشد .هر دو کلمه از رحمت گرفته شده است منتهیٰ کلمه الرحمن لفظ عام و مختص به ذات احدیت است یعنی اراده ی از او شمول است و بر همه ی موجود رحمن است .

رحمت عام و خاص

نسبت به همه ی انسانها خداوند رحمن است ،و همه ی انسانها از این صفت خداوند بهره مند می باشند کافرو مومن فرقی نمیکند ،چه در تکوینیات و چه در اعتباریات اما« الرحیم »شمول خاص دارد و مخصوص مؤمنین است البته اگر در این دنیا تجلی اسماء الله را حساب کنیم به یک نحوی رحیمیت خداوند نیز در این دنیا برای انسانها هم دارد ‌.

معادل فارسی

البته ورود به کلمه«رحمن و رحیم» در زبان فارسی به چه معنایی است ؟واژه ای است که بتواند با این دو کلمه مناسبت داشته باشد و معنای فارسی داشته باشد؟ فکر نمی‌کنم کلمه ای باشد کما اینکه اکثر کلمات عربی اینگونه است .

  یا یک کلمه که علم به فارسی اش باشد واژه ای باشد که نشان دهنده مراد و معنا و آنچه موضوع له آن کلمه است را نشان دهد نیست .

معنای الفاظ عربی

 مثل کلمه ی «الله» باید چند کلمه دنبال یکدیگر بیایند تا بتواند ان را بیان کند ولی در «الرحمن الرحیم » آنچه که بیان شده است معنای واژه ی فارسی درستی برای ان پیدا نکرده اند .

قول استاد مطهری

استاد مطهری  رحمه الله علیه که سالگرد شهادت ایشان هست به تناسب شاد بشود روح ایشان از این جلسه فرموده است من هر چه فکر و تحقیق کردم که کلمه ای که متناسب با معنای «رحمن و رحیم »باشد پیدا نکردم لذا بهتر است که بگوییم بنام خدایی که رحمن و رحیم است ،رحمن انقدر توسعه دارد معنای آن که هرچی بخواهیم در فارسی بیاوریم نمی توانیم آن را بیان کنیم الا اینکه کتابها نوشته شود .

نقش «الرحمن الرحیم»

این دو کلمه هر دو صفت «الله» می باشند ،که هر دو معرفه امده اند که هر دو توصیف الله هستند ، آنچه که مهم است در قرائت این سوره باید دقت کنیم .

بحث فقهی

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ» از نظر احکام  در هر سوره ای که تلاوت کردیم باید به نیت همان سوره تلاوت کنیم و متعلق به همان سوره است اگر شما « بسم الله »را بدون نیت تلاوت کنی کفایت نمی کند چه در حمد،  چه در سوره اگر شما «بسم الله»به نیت سوره حمد تلاوت کردی ،نمی توانی سوره اخلاص را بخوانی و اگر اخلاص را تلاوت کردی بدون «بسم الله» تلاوت کرده ای.

اهمیت نیّت

 همچنین اگر شما حواست نبود فکر کردی باید سوره اخلاص را تلاوت کنی در نمازت «بسم الله»به نیت سوره اخلاص آوردی و بعد حمد را خواندی نمازت شاید باطل و اشکال پیدا کند ،زیرا یک آیه از سوره حمد را تلاوت نکرده ای لذا هر چیزی باید به نیت خودش باشد ،شاید از جهت عموم ان روایت «الاعمال بالنیات»شامل این موضوع هم بشود چون کلمه عمل نیت را هم دربرمی گیرد .

آیه مستقل

در اینجا هم آنچه که در این سوره وارد شده اولین آیه «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ» باید به قصد خود سوره حمد آن را تلاوت کتید اکر به قصد سوره دیگری تلاوت نمودی یا بدون قصد قرائت کردی در صحت خواندن ان سوره شک می کنیم ،نه اینکه شک کنیم قطعا بدون «بسم الله»خواندن سوره در نماز باعث بطلان نماز می شود .

ثمرهٔ بحث

خلاصه هر وقت خواستید هر سوره ای را قرائت کنی باید «بسم الله»را به نیت همان سوره بخوانی و در نماز ثمره اش ظاهر می شود که اگر«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ» را به نیت خواندن سوره حمد یا هر سوره ای که بعد از حمد قصد خواندنش را دارید بخوانید حتما به نیت همان سوره تلاوت کنید و لذا عبادات باید نیتشان درست باشد .

قصد قربت

مثل قصد قربت اگر شما وضو گرفتید به قصد اینکه ریا کنید باطل است وضویتان  ،همچنین تیمم و نماز لذا باید نماز را اعاده کنید نه اینکه بگویی ثوابش کاسته می شود ، نه،  نمازی که بقصد ریا اقامه و خوانده بشود باطل است ،نمازی که «بسم الله» آن را در سوره حمد به قصد سوره حمد تلاوت نکنی چه عمدا چه سهوا و در محل سوره باشید باید  ان را دوباره به قصد سوره حمد تلاوت کنید وگرنه نماز باطل است لذا باید در محل باشد و شرایط خودش را داشته باشد .

حکم سهو و عمد

 مثلا حواست نیست « ظهورا فعل یا خارج فعل » مجتهدین می گویند نماز را اقامه می کنی ولی حواست به نماز نیست لذا بعد از تلاوت حمد سوره ای را طبق عادت می خوانی اما ظهورا است یعنی توجه ندارید این اشکال ندارد برای رفع تکلیف که این عادت باید به همین منوال باشد اما اگر که حواست هست و می خواهی سوره اخلاص را تلاوت کنید لکن سهوا «بسم الله»را بقصد سوره قدر میخوانی و باید برگردید و بسم الله را اعاده کنید به نیت همان سوره و الا نماز اشکال پیدا می کند .

حضور قلب

این مباحث در قرائت نماز تا زمانی که شما توجه در خود قرائت هستید یعنی از بعد از تکبیره الإحرام تا زمانی که رکوع را به جا آوردید قبل از خم شدن و رکوع اگر خواندید و متوجه شدید باید آن را اعاده و تکرار کنید اما اگر از محلش خارج شدید آن وقت در صورت سهوی اشکالی ندارد و نیازی به تدارک هم ندارد  ،اما عمدی باطل است نماز .

نماز باطل

بعضا با خدا هم لج می کنند «بسم الله » را به قصد سوره حمد می خوانند اما سوره دیگری را تلاوت میکند ،میداند و توجه هم می کند ،این نماز باطل است لذا یک حرف در نماز عمدا کم یا زیاد و حرکتش را جا به جا کنید نمازت باطل است اما سهوا اگر در محل بودید باید تدارک کنید ،خارج از محل اشکالی ندارد .

نماز آیات

بنابراین « بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ» سوره حمد یک آیه کامل است لذا باید به نیت خود سوره تلاوت شود لکن در احکام فقهی در نماز آیات اگر چه یک سوره پنج قسمت می کنیم احتیاطا قدری از سوره را هم تلاوت میکنیم مثلا «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ»۴ این را بعضی از مراجع و مجتهدین احتیاط میکنند که قدری از سوره به غیر از«بسم الله» در رکوع اول تلاوت شود منتهیٰ اگر جزو خود سوره حساب بشود و کسی اجتهاد بکند که «بسم الله»قسمتی از این اول هر سوره ای است آنوقت آوردن ما بعد سوره دیگر لازم نیست و مشکلی هم ندارد .

قول ضعیف

بعضی از مفسرین ضعیفا که با کلمه «قیل» گفته می شود ،گفته اند که «بسم الله»ها جزو سوره نیستند ولی مشهور و معروف مفسرین قبول ندارند و جزء سوره هستند و فرقش این است ک در سوره حمد یک آیه مستقل حساب میشود ولی در مابقی سوره ها جزء ایه اول حساب میشود .

معنای حمد

«الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ» ۵

کلمه حمد یعنی ستایش در فارسی اما معنای واقعی کلمه حمد این نیست ،حمد یعنی همه ی زیبایی ها همه ی آنچه  که در جلالت و جمالت هست چه ظاهری چ باطنی و ال و لامش ،الف و لام استغراق است یعتی همه ی خوبی ها ،آنچه که در عالم شما به عنوان زیبایی میبینید این در مصداق حمد و زیر مجموعه کلمه حمد قرار می گیرد .

تفاوت حمد و مدح

آنوقت فرمود الحمد یعنی همه ی حمد ها«الحمدالله »اختصاص دارد بر الله ،حالا از همین کلمه اختصاص که بر الله امده این را می فهمیم که در برابر حمد مدح هم داریم ،مدح به معنای ستایش و تعریف و تمجید کردن از کسی است ،ما خدا را می توانیم مدح کنیم اما غیر خدا را نمی توانیم حمد کنیم لذا حمد فقط مختص خداوند متعال می باشد لکن انبیاء و امام حسین علیه السلام را می توانیم مدح کنیم  و می گوییم مداح یعنی خیلی مدح می کند فرق مدح و حمد که میم ان جابه جا شده شاید در معنای فارسی بعضا یک جور ترجمه کنند اما معنای واقعی حمد فقط مختص به خداوند است یعنی با کلمه ی حمد فقط درمورد خدا می توانیم  بگوییم و کلا حمد کردن یعنی اختصاص دادن همه ی زیبایی ها و خوبی ها فقط برای ذات حضرت ربوبیت است اما مدح برای دیگران هم هست و شما می توانید مدح انسان ها را بکنید ،مدح جمادات ،مدح سماوات و گیاهان اما حمد نمی شود چون حمد مخصوص ذات خداوند است .

نام‌گذاری

کلمه ی حمد که در این سوره مبارکه آمده است یکی از نام های این سوره هم به حمد گذاشته شده است لذا هر چه شما بخواهید در این عالم می توانید از این سوره به دست بیاورید .

آثار سوره حمد

سوره ی حمد یک خصوصیتی دارد که اثر بسیار موثری در شفاء دارد یعنی مریض شفاء پیدا می کند به واسطه سوره مبارکه حمد

روایت است از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و اله و سلم :«اگر سوره ی حمد را هفتاد مرتبه بر جنازه ای قرائت کردید و آن جنازه زنده شد تعجب نکنید »۶

اینقدر حمد تاثیر دارد و در شفاء مریض هم همینطور هست منتهیٰ اینکه سوره حمد را چه شخصی تلاوت کند که این مهم است اگر پیامبر صلوات الله علیه و آله بخواند با یک مرتبه خواندن همه ی مشکلات حل می شود اگر ائمه علیهم السلام بخوانند همینطور.

استاد نجّار

یک وقت شخصی میخواهد میخی را به دیوار یا تخته چوب بکوبد انقدر استاد است که با یک چکش میخ را جا می دهد در انجایی که قصد دارد بعضی از نجار های قدیم بنده یادم می اید که الان هم هستند ،انقدر وارد هستند میخ را میگذارد و با یک چکش میخ را میکوبد به دیوار اما یکی مثل بنده یکی را ب اینور و دیگری  را به طرف دیگر می زنم و لذا در  شفاء دادن سوره حمد شکی نیست اما چه شخصی بخواند؟ اگر وارد باشد و استاد ان شخصی که :«  لَا یَمَسُّهُٓ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ »۷  باشد با خواندن یک سوره حمد شفا می دهد اما یک شخصی سوره حمد را میخواند لکن حواسش همه جا هست غیر از سوره حمد می زند بالا سر میخ یا پایین میخ اینکه می گویند .

توجه قلبی

 هفتاد بار بخاطر این است که شخص چندین بار بخواند تا اینکه  سوره حمد را با توجهی که خدا میخواهد و در ذات و کنه سوره حمد است را برسد تا اثر ان آشکار گردد .

شفای بیمار سرطانی

 لذا در بعضی سرطانی ها ما به آن ها گفتیم سوره حمد را هفتاد مرتبه بخوانید ،یکی از آنها پرسید اگر من هفتاد مرتبه خواندم سرطان خوب نشد چه ؟یک وقتی ما بحث چهل مرتبه را آوردیم و گفتیم چهل مرتبه هفتاد بار بخوانید و یکی از این بیمار های  سرطانی زنگ زد و گفت چهل بار خواندیم و هنوز بیمارستان هستم ،گفتیم که چهل مرتبه دیگر بخوان  لذا چهل مرتبه دوم را خواند شفاء پیدا کرد .

شفاء بیمار

بنده خدایی دختر سیزده ساله داشت که به سبب ویروسی که وارد مغزش شده بود  مریض بود و به کما رفته بود ،به بنده زنگ زدند که  برای شفاء چه کاری انجام دهیم ،بنده هم همین نسخه را پیچیدیم ،لذا بعد از سه چهار روز که در بیمارستان الزهراء سلام الله علیها بستری بود گفتند که هم کلیه هایش از کار افتاده است هم کبد و مرگ مغزی هم شده است فقط به وسیله دستگاه زنده است ولی مادر بیمار سمج بود و گفت من باید شفای بچه ام را از خداوند متعال بگیرم لکن  چهل مرتبه تا هفتاد مرتبه سوره حمد را تلاوت کرد تا اینکه یک روز وقت اذان صبح از بیمارستان زنگ زده بودند به خانواده اش  گفته بودند بچه به هوش آمده است .

منابع 

۱_سوره مبارکه حمد آیه ۱

۲_وسائل الشیعه، جلد۷، ص ۱۷۰

۳_ترجمه کتاب نفیس القطره جلد ۱ ص ۱۷۷

۴_سوره مبارکه اخلاص آیه ۱

۵_سوره مبارکه حمد آیه ۲

۶_اصول کافی جلد ۲ ص ۶۲۳

۷_سوره مبارکه واقعه آیه ۷۹

Visits: 13

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

New Page 1