۞ امام علی (ع) می فرماید:
امام صادق عليه السلام فرمود: مسلمان برادر مسلمان اسـت بـه او ظلم نمى كند و وی را خوار نمى سازد و غیبت وی را نمى كند و وی را فریب نمى دهد و محروم نمى كند. ‌وسائل الشيعه 8: 597 ‌

  • شناسه : 3461
  • 05 دسامبر 2022 - 10:22
  • 108 بازدید
  • ارسال توسط :
  • نویسنده : تفسیر رضوان
  • منبع : حوزه علمیه اصفهان
تفسیر قرآن ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰ _ جلسه ۱۰
تفسیر قرآن ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰ _ جلسه 10

تفسیر قرآن ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰ _ جلسه ۱۰

سلسله جلسات تفسیر ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰ مسجد امام سجاد علیه السلام  خیابان مقداد (آتش) جلسه دهم حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ (۱)  الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ (۲) الرَّحْمنِ الرَّحیمِ (۳) مالِکِ یَوْمِ الدِّینِ (۴) إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ (۵) اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ (۶) صِراطَ الَّذینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ غَیْرِ […]

سلسله جلسات تفسیر ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰

مسجد امام سجاد علیه السلام  خیابان مقداد (آتش) جلسه دهم

حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی

http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ (۱)  الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ (۲) الرَّحْمنِ الرَّحیمِ (۳) مالِکِ یَوْمِ الدِّینِ (۴) إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ (۵) اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ (۶) صِراطَ الَّذینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ غَیْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَ لاَ الضَّالِّینَ (۷)

به نام خداوند بخشنده بخشایشگر

به نام خدا که رحمتش بى‏اندازه است‏و مهربانى‏اش همیشگى. (۱) همه ستایش‏ها، ویژه خداست که مالک و مربّى جهانیان است. (۲) رحمتش بى‏اندازه و مهربانى اش همیشگى است. (۳) صاحب و داراى روز پاداش است. (۴)  [پروردگارا!] فقط تو را مى‏پرستیم وتنها از تو یارى مى‏خواهیم. (۵) ما را به راهِ راست هدایت کن. (۶) راه کسانى [چون پیامبران، صدّیقان، شهیدان و صالحان‏] که به آنان نعمتِ [ایمان، عمل شایسته و اخلاق حسنه‏] عطاکردى، هم آنان که نه مورد خشم تواند و نه گمراه‏اند. (۷)

http://bayanbox.ir/view/5122040553263843431/poster4.jpg

سلسله جلسات تفسیر ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰

حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی

http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png

«أَعُوذُ بِاللَّهِ السَّمِیعِ الْعَلِیمِ مِنَ الشَّیْطَانِ اللَّعینِ الرَّجِیمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم‏ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ وَ صَلَّی اللهُ عَلَی سَیِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرینَ وَ اللَّعنَهُ الدَّائِمَهُ عَلَی أعْدائِهِمْ مِنَ الآنِ إلِی قِیامِ یَومِ الدِّینِ».

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ (۱)  الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ (۲) الرَّحْمنِ الرَّحیمِ (۳) مالِکِ یَوْمِ الدِّینِ (۴) إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ (۵) اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ (۶) صِراطَ الَّذینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ غَیْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَ لاَ الضَّالِّینَ (۷)

مقدمه

در آیه شریفه «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ»۱عرض کردیم که خداوند استرس و اضطراب و آنچه که ناتوانی ما را در بحث «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَإِیَّاکَ نَسْتَعِینُ»۲ برای ما داشت چاره ای می کند که بنده ی من بگو و دستت را بلند کن و از خودم بخواه .

مقصود از هدایت

کلمه هدایت را عرض کردیم که هدایت هایی که متصور است ،هدایت تکوینی و تشریعی و هدایت خاصه که «ایصال الی المطلوب» مراد است را از کلمه «اهدنا» آن را می فهمیم اما آنچه که مورد هدایت قرار بگیرد برای ما صراط مستقیم است .

مقصود از صراط و مستقیم

صراط یعنی راه و مسیر ، آن‌چیزی است که انسان می تواند در آن حرکت کند و به مقصد برسد و مستقیم یعنی آنکه نیاز به استقامت دارد ، یعنی آنچه که نه چپ است ، نه راست و نه کج است بنابر این مستقیم یعنی فقط به سوی خدا .

معنای قرآنی صراط مستقیم

صراط مستقیم از نظر قرانی به چه معناست ؟ در سوره مبارکه یس میفرمایند «وَأَنِ اعْبُدُونِی ۚ هَٰذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِیمٌ»۳ بندگی خدا همین صراط مستقیم است لذا فرموده است «هذا» نفرموده «ذلک» همین بندگی کردن خداوند این صراط مستقیم است .

فقط بندگی کردن خداوند ،این یعنی اصلا  بندگی نکردن شیطان یعنی ذره ای ، لحظه ای و آنی در رتبه شیطان قرار نگیرید این صراط مستقیم است .

قرآن و مبیّن

شاید این «هذا» چون‌که خود صراط مستقیم چگونگی بندگی خداوند است ،این قران باشد لذا شاید تناسب به این کلمه «هذا» را آورده است و مشارإلیه آن به نزدیکی است اینکه مراد خود قران و مبین قران باشد که بندگی را آنها برای ما بگذارند راهی که شیطان در زندگی ما راه پیدا نکند قرآن و اهل بیت علیهم السلام بیان فرموده اند اینکه چه کنیم که بندگی خدا را بکنیم بعد از آنی که بندگی شیطان را نکردیم .

صفحه ی دل

چون مهم این است که ما صفحه دلمان از وجود شیطان و توجه به شیطان پاک بشود اگر صفحه دل ما پاک شد «سو الله»را از دلت بیرون کردی آنوقت معرفت واقعی خداوند جایش در وجودت درست میشود .

تناسب هادی و مهدی

برای اینکه این موضوع را به منسه فعلیت برسانی چون قابلیت درست شده و چون گفتیم باید بین هادی و مهدی حتما تناسب باشد  و لذا تناسب ایجاد صلاحیت در وجود مهدی است تا هادی آن را بتواند هدایت کند و الا اصلا نمیتوانند اینها وابسته هم بشوند ،این صلاحیت و مناسبت پیدا کردن یعنی وصل هم شدن یعنی یک وصله ای را بگیری بچسبانی که به رنگش بیاید به وجودش بخورد از هم دیگر جدایی نداشته باشد دور از هم نباشد و بغض نداشته باشند قرین باشند ، نه اینکه قرین باشند بلکه عین باشند .

رتبه اول پاکی

 لذا صلاحیت بنده در رتبه اول پاکی است لذا فرمود حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم : که افضل اعمال در ماه مبارک رمضان «الورع عن محارم الله » ۴است ،دوری کردن یعنی خود را دور نگه داشتن از محارم الهی اگر ما توانستیم صفحه دل و و وجودمان را از الودگی پاک کنیم آنوقت مقتضی برای برای من می آید .

ویژگی مهتدی

 به عبارت دیگر کسی مهتدی است و به دنبال هدایت است که اول صفحه وجود قلبی و دلی خودش را از ما سوی الله پاک کند ،ما سوای خدا را از دل بیرون کند آنوقت قابلیت هدایت الهی را پیدا می کند ،قابلیت هدایت الهی را که پیدا کرد آنوقت خداوند او را هدایت می کند انوقت خدا به او عزت می دهد « وَتُعِزُّ مَنْ تَشَآءُ»۵ مشیت می‌شود به اینکه شما زمینه اش را درست کردی خدا عزت می دهد که « والعزه لله  و لرسوله و للمومنین»عزت برای خدا و مومنین که مصداقش اهل بیت علیهم السلام هستند .

صفحه وجودی

 اگر ما صفحه وجود خودمان را از گناه پاک نکه داشتیم انوقت زمینه میشود بر اینکه« ذکر الله »در وجود ما ایجاد شود و بتوانیم آن را در وجود خودمان پرورش دهیم تا ما را به مراتب عالی  ،تعالی بدهد و به آنجایی که خداوند مقصود و مرادش از ایجاد من و شما است برساند اما اگر آلوده باشیم فایده ای ندارد بنابر این اگر آلوده باشیم و افعالی را هم به حسب ظاهر در اوامر خدا را ممتثل شدیم و امتثال کردیم به درد نمی خورد .

وجود مقتضی

چون جایی برای ظرف آنها نیست و تناسبی نیست که پایگاه حرکت آنها به سوی ملکوت بشود پس بنابر این حتی مقتضی در آن وجود ندارد که ما را به جایی برساند ، اما وقتی مقتضی هست  ما را به خداوند می رساند و به عالم ملکوت الهی واصل می کند که الودگی در آن نباشد .

مقام متّقین

« ۖ قَالَ إِنَّمَا یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ»۶ این «انما» حصر را می رساند که در معانی و بیان می گویند «انما» اگر آمد یعنی آنچه که ما بعدش می آید مهم و منحصر است  یعنی فقط از متقین آنهایی که متقی هستند و «الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَیُقِیمُونَ الصَّلَاهَ» ۷هستند و ایمان به امام زمان عجل الله دارند ،ایمان به معاد و قبر و نکیر و منکر و عالم پنهان دارند لذا عالم غیب یعنی عالمی که جلوی چشم تو نیست .

معنای یؤمنون

 که این «یؤمنون» نه اینکه ایمان دارند بلکه ایمان ساز به غیر هستند یعنی همه را مرید امام زمان عجل الله تربیت می کنند بنابر این بچه اش را تربیت می کند مرید امام زمان عجل الله می شود شاگردش را تربیت می کند که مرید امام زمان عجل الله بشود جامعه اش را حرکت می دهد به سوی امام زمان عجل الله یعنی « یَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَدَاهِ وَالْعَشِیِّ یُرِیدُونَ وَجْهَهُ ۖ »۸ داعی الله است مرادش وجهه الله است ،مرادش صاحب الزمان عجل الله است این مهم است ، اگر ما در این راستا توانستیم حرکت کنیم که صلاحیت و صالحیت برای وجود خودمان نسبت به خدا و نسبت به بندگی خدا در وجودمان ایجاد کنیم آنوقت مصداق «أُولَٰٓئِکَ عَلَىٰ هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ ۖ وَأُولَٰٓئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ»۹ می شویم یعنی خداوند مرکبی قرار می دهد به نام هدایت شما سوار بر این مرکب می شوید افسار آن هم « من ربهم » که دست خداست و نه اینکه خودت را به مقصد والا می رساند بلکه شما باعث این می شوید که دیگران هم تحت اثر نفوذی شما هستند هم به دنبال شما هدایت شوند آنها هم به راه رستگاری حرکت کنند .

ظرفیت انبیاء

 لذا بستگی به وجودش دارد یکی وجودش به اندازه خانواده اش است یکی هم وجودش به اندازه دنیا است ، یکی وجودش مثل نبی مکرم اسلام صلوات الله علیه و آله هست که حرکت او باعث انقلاب کل جهان هستی می شود به طوری که آن طاق کسری هم متزلزل می شود اینجور تحول ایجاد می کند بعضاً هم هستند در حدی که همسر و فامیلش هم بندگی خدا را انجام دهند کافی است اصلا خیلی از انبیاء مبعوث به رسالت خانوادگی شدند بعثتاش به خانواده خودشان بوده مثل حضرت ادم ابوالبشر که در حد فرزندانش نبوت داشته و خیلی از پیامبران دیگر هم همینطور برای قوم خودش بوده .

اکمال دین

 اما پیامبر خاتم صلوات الله علیه و آله همه ی آن دین های گذشته را که همه نسبت به دین پیامبرمان ناقص بود را کامل فرمودند که کمالش هم به ولایت اهل بیت علیهم السلام است ،کمال دین و تکامل دین و خاتمیت پیامبر به نص حضرت علی ابن ابی طالب صلوات الله علیه به وصایت و خلافت من بعد خودش بود و لا غیر ،که این نص ایه قران « ۗ الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ دِینِکُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ ۚ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلَامَ دِینًا ۚ »۱۰ می باشد .

غدیر خم

بعضا گفته اند بیش از صد سند و بعضا هم که خیلی کنکاش کرده بودند ۲۶ سند این روایت را از اهل تسنن به صورت صحیح السند در بعضی روایت و طبقات روات بیان کرده اند که خیلی مهم است لذا صد سند صحیح از اهل تسنن این روایت غدیر غم را در ذیل این ایه در شأن منصوب شدن علی ابن ابی طالب علیه السلام به دستورخداوند و به توسط نبی مکرم اسلام صلوات الله علیه روایت شده که این در مقام غدیر است در صحاح سته هم موجود است .

علامه امینی و الغدیر

 منتهی بماند که صحاح سته به نفع شیعه خیلی نیست اما آنهایی که معتقد به آن هستند علی الظاهر متوجه می شوند لکن ما شیعه دنبالش هستیم یک حرکت علامه امینی رحمه الله علیه انحام می دهد چقدر روایت استخراج می کند ،کتاب الغدیر را نوشته اند که همه از کتب اهل تسنن است  و همه در بحث اثبات ولایت علی ابن ابی طالب علیه السلام است پس بنابر این آنچه که مسلم است رتبه اول بحث کلامی است .

منابع 

۱_ سوره مبارکه حمد آیه ۶

۲_سوره مبارکه حمد آیه ۵

۳_سوره مبارکه یس آیه ۶۱

۵_سوره مبارکه آل عمران آیه۲۶

۶_سوره مبارکه مائده آیه ۲۷

۷_سوره مبارکه بقره آیه ۳

۸_ سوره مبارکه انعام آیه ۵۲

۹_سوره بقره آیه ۵

۱۰_سوره مائده آیه۳

بازدیدها: 8

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

New Page 1