۞ امام علی (ع) می فرماید:
امام صادق عليه السلام فرمود: مسلمان برادر مسلمان اسـت بـه او ظلم نمى كند و وی را خوار نمى سازد و غیبت وی را نمى كند و وی را فریب نمى دهد و محروم نمى كند. ‌وسائل الشيعه 8: 597 ‌

موقعیت شما : صفحه اصلی » تفسیر مهرج1
  • شناسه : 1887
  • ۰۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۰
  • 1217 بازدید
  • ارسال توسط :
  • نویسنده : تفسیر رضوان
  • منبع : حوزه علمیه اصفهان
پژوهش های تفسیری سوره مبارکه حمد آیه 7
پژوهش های تفسیری سوره مبارکه حمد آیه 7

پژوهش های تفسیری سوره مبارکه حمد آیه 7

پژوهش های تفسیری آیه هفتم سوره حمد تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان موضوع : سه خط و راه متفاوت در زندگی بشر 7) صِراطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ غَیْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَ لَا الضَّالِّینَ‏ راه کسانى که به آنان نعمت دادى، (همان کسانى که) بر آنان خشم نشده است و [از] گمراهان نیستند. نکته‏ ها […]

پژوهش های تفسیری آیه هفتم سوره حمد

تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان

موضوع : سه خط و راه متفاوت در زندگی بشر

http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png

7) صِراطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ غَیْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَ لَا الضَّالِّینَ‏

راه کسانى که به آنان نعمت دادى، (همان کسانى که) بر آنان خشم نشده است و [از] گمراهان نیستند.

نکته‏ ها و اشاره‏ ها :

1) نکته اوّل 

کسانى که نعمت به آنان داده شده ، چهار گروه ‏اند«3» :

1)  پیامبران

2)  راست‏گویان

3)  شهیدان

4)  شایستگان

2) نکته دوّم

در مورد «گروهى که خدا بر آنان خشم دارد»، مفسران قرآن چند دیدگاه دارند:

1) گمراهان لجوج یا منافقان

برخى آنان را گمراهان لجوج یا منافقانى مى ‏دانند که با حق دشمنى کردند و به آزار پیامبران پرداختند و مورد خشم و لعنت خدا در قرآن قرار گرفتند. «1»

2) اصرار کنندگان بر گمراهی مردم

برخى بر آن ‏اند که مقصود ، گمراهانى هستند که اصرار بر گمراه کردن دیگران دارند.

3) یهودیان منحرف

برخى گفته ‏اند: مقصود یهودیان منحرف هستند که به سختى در برابر اسلام ایستادند. در احادیث اهل بیت علیهم السلام نیز به این مطلب اشاره شده است. «2»

____________________________________
(1). آشنایى با قرآن، ج 2، ص 47- 48 (با تلخیص)
(2). با توجه به این‏که «صراط مستقیم» کوتاه‏ترین راه بین دو نقطه است. آرى: «ان الراحل الیک قریب المسافه»
(3). «وَ مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقِینَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحِینَ وَ حَسُنَ أُولئِکَ رَفِیقاً» (سوره‏ ى نساء، آیه ‏ى 69)

3) نکته سوّم

در مورد «گمراهان» نیز مفسران گفته ‏اند: مقصود، گمراهان عادى، یا گمراهانى که درصدد گمراه ساختن دیگران نباشند و یا مسیحیان هستند.
همان‏طور که در برخى احادیث اهل‏بیت علیهم السلام به معناى اخیر اشاره شده است.
«3»
البته ممکن است مقصود آیه‏ هر سه معنا باشد، ولى در هر صورت یهودیان و مسیحیان از مصداق‏هاى آیه ‏هستند و مفهوم آیه ‏منحصر در آنان نیست.

4) نکته چهارم

 این آیه‏ سه خط را فرا راه انسان به تصویر مى‏ کشد، تا انسان بتواند این مسیرها و مسافران آن‏ها را شناسایى، و راه خویش را آگاهانه انتخاب کند؛ یا راه حق را بپوید و به نعمت الهى برسد، و یا راه باطل را برود و در برابر حق بایستد و به خشم خدا گرفتار شود و یا گمراه شود و در وادى سرگردانى بماند.

5) نکته پنجم

 این آیه ‏علاوه بر روشن کردن خطوط سه گانه ‏ى بشریّت، به الگوها و افرادى که این راه را رفته ‏اند اشاره مى ‏کند تا انسان زندگىِ زیباى نمونه‏ هایى هم‏چون پیامبران، شهدا و شایستگان را مطالعه کند و در هر صبحگاه و شامگاه به یاد آنان باشد و در مسیر آنان گام بردارد.
__________________________________________________
(1). ر. ک: سوره‏ ى نحل، آیه‏ى 106، سوره‏ى فتح، آیه ‏ى 6 و سوره‏ ى آل‏عمران، آیه‏ى 112
(2). نورالثقلین، ج 1، ص 23- 24
(3). همان‏

آموزه‏ ها و پیام‏ ها :

1) پیوسته خط رهروان راه مستقیم

و پیروان راه‏هاى انحرافى را مطالعه

و خط خود را انتخاب کنید.

2) از نیکانِ نعمت داده شده الگو بگیرید.

3) از کژ راهه ‏ها دورى گزینید.

4) به راهى نروید که گرفتار خشم الهى شوید.

                        تفسیر قرآن مهر، ج‏1، ص: 151



بازدیدها: 6

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

New Page 1