۞ امام علی (ع) می فرماید:
امام صادق عليه السلام فرمود: مسلمان برادر مسلمان اسـت بـه او ظلم نمى كند و وی را خوار نمى سازد و غیبت وی را نمى كند و وی را فریب نمى دهد و محروم نمى كند. ‌وسائل الشيعه 8: 597 ‌

موقعیت شما : صفحه اصلی » پژوهش های تفسیری ج1
  • شناسه : 3203
  • ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۴
  • 26 بازدید
  • ارسال توسط :
  • نویسنده : تفسیر رضوان
  • منبع : حوزه علمیه اصفهان
پژوهش های تفسیری سوره بقره آیه ۴۹
پژوهش های تفسیری سوره مبارکه بقره آیه 49

پژوهش های تفسیری سوره بقره آیه ۴۹

فهرست مطالب۱ پژوهش های تفسیری آیه چهل و نهم سوره بقره ۲ موضوع : نعمت آزادى ملت بنى اسرائیل ۳ و آزمایش‏هاى مشکل آنان ۴ و نسل کشى فرعونیان پژوهش های تفسیری آیه چهل و نهم سوره بقره تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان موضوع : نعمت آزادى ملت بنى اسرائیل و آزمایش‏هاى مشکل آنان و نسل […]

پژوهش های تفسیری آیه چهل و نهم سوره بقره

تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان

موضوع : نعمت آزادى ملت بنى اسرائیل

و آزمایش‏هاى مشکل آنان

و نسل کشى فرعونیان

http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png

وَ إِذْ نَجَّیْناکُمْ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ یَسُومُونَکُمْ سُوءَ الْعَذابِ یُذَبِّحُونَ أَبْناءَکُمْ وَ یَسْتَحْیُونَ نِساءَکُمْ وَ فِی ذلِکُمْ بَلاءٌ مِنْ رَبِّکُمْ عَظِیمٌ‏

و [یاد کنید] هنگامى را که شما را از (چنگ) فرعونیان نجات دادیم، در حالى که شما را (با شکنجه و) عذاب بدى مى‏آزردند؛ پسران شما را سر مى‏بریدند؛ و زنان شما را زنده نگاه مى‏داشتند و در این‏ [ها] آزمایش بزرگى از [جانب‏] پروردگارتان بود.

نکته‏ ها و اشاره ‏ها:

  1. تعبیر «یَسُومُونَکُمْ» در اصل به معناى جستجوى چیزى است و به معناى تحمیل کار بر دیگران نیز مى‏آید.[۱] این تعبیر اشاره دارد که فرعونیان بدترین شکنجه‏ها و عذاب‏ها را بر بنى‏اسرائیل تحمیل مى‏کردند.
  2. این آیه‏روز نجات و آزادى بنى اسرائیل را به آنان یادآور مى‏شود که یکى از روزهاى الهى و ایّام اللَّه بوده است. هر ملتى باید روز آزادى خود را بزرگ بدارد. این مطلب آثار روان‏شناختى مهمى دارد؛ یعنى سبب مى‏شود که شکر آن را به جا آورند و قدر آزادى خود را بدانند و از ارتجاع و بازگشت به وضع سابق جلوگیرى شود.
  3. این آیه‏تقریباً با همین عبارات در سوره‏ى ابراهیم نیز آمده است‏[۲] و تکرار آن براى یادآورى برترین نعمت‏هاست، و هیچ ملتى بدون استقلال و آزادى از چنگ طاغوت‏ها و مستکبران نمى‏تواند پیشرفت کند؛ چرا که ملتى که از نظر اقتصادى، سیاسى، فرهنگى و فکرى اسیر دیگران باشد، نیروها و ذخایرش به غارت مى‏روند و فرصت رشد و پیشرفت پیدا نمى‏کند.
  1. فرعونیان نیروهاى فعال جامعه‏ى بنى‏اسرئیل را نابود مى‏کردند؛ و این روش استعمارگران و مستکبران در طول تاریخ بوده و در عصر ما نیز هست که با طرح نقشه‏هاى ماهرانه، مى‏کوشند جوانان را به فساد و تباهى بکشند تا زمینه‏ى تضعیف و اسارت ملت‏ها فراهم شود و از این روست که انواع اعتیاد، فحشا و فساد را در جهان سوم ترویج مى‏کنند.
  2. برخى مشکلات و گرفتارى‏هاى بشر براى امتحان اوست و این از شئون ربوبیّت و پرورش‏دهندگى خداست که از این راه انسان‏ها را مى‏آزماید تا رشد و تربیت و تکامل پیدا کنند.

______________________________
(۱). ر. ک: المفردات فى غریب القرآن؛ تفسیر ابوالفتوح رازى، ج ۷، ص ۷ و المنار، ج ۱ ص ۳۰۸

(۲). البته قاعدتاً نخست آیه‏ى ۶ سوره‏ى ابراهیم، سپس آیه‏ى ۴۹ سوره‏ى بقره فرود آمده‏است؛ چرا که سوره‏ى ابراهیم مکى و سوره‏ى بقره مدنى است. البته در آیه‏ى ۴۹ سوره‏ى بقره «واو» عاطفه بر سر «ویذبحون» نیامده است و در سوره‏ى طه واو آمده تا آن را بر «سُوءَ الْعَذابِ» عطف کند، در حالى که «سر بریدن» خود یکى از مصداق‏هاى عذابِ بد است و این به خاطر اهمیت عذاب سربریدن کودکان و زنده نگه داشتن زنان است که جداگانه آمده است (تفسیر نمونه، ج ۱۰، ص ۲۷۴)

آموزه‏ها و پیام‏ها :

  1. روز نجات و آزادى ملت‏ها را به آنان یادآورى کنید (تا قدر آن را بدانند).
  2. آزادى و استقلال هر ملت از مهم‏ترین نعمت‏هاست.
  3. گاهى مشکلات براى آزمایش شماست (پس واکنشى مناسب داشته باشید و سپاس‏گزار باشید).
  4. مستکبران جهان در پى نسل‏کشى و تباه کردن نیروى جوان ملت‏ها هستند (پس مراقب توطئه‏ها باشید!).
  5. مستکبران جهان چشم طمع به دختران ملت‏هاى مستضعف دارند (پس مراقب توطئه‏ها باشید!).

[۱] . ر. ک: المفردات فى غریب القرآن؛ تفسیر ابوالفتوح رازى، ج ۷، ص ۷ و المنار، ج ۱ ص ۳۰۸

[۲] . البته قاعدتاً نخست آیه‏ى ۶ سوره‏ى ابراهیم، سپس آیه‏ى ۴۹ سوره‏ى بقره فرود آمده‏است؛ چرا که سوره‏ى ابراهیم مکى و سوره‏ى بقره مدنى است. البته در آیه‏ى ۴۹ سوره‏ى بقره« واو» عاطفه بر سر« ویذبحون» نیامده است و در سوره‏ى طه واو آمده تا آن را بر« سُوءَ الْعَذابِ» عطف کند، در حالى که« سر بریدن» خود یکى از مصداق‏هاى عذابِ بد است و این به خاطر اهمیت عذاب سربریدن کودکان و زنده نگه داشتن زنان است که جداگانه آمده است( تفسیر نمونه، ج ۱۰، ص ۲۷۴)

 

تفسیر قرآن مهر، ج‏۱، ص: ۲۶۲

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

New Page 1