فهرست مطالب۱ پژوهش های تفسیری آیه چهل و نهم سوره بقره ۲ موضوع : نعمت آزادى ملت بنى اسرائیل ۳ و آزمایشهاى مشکل آنان ۴ و نسل کشى فرعونیان پژوهش های تفسیری آیه چهل و نهم سوره بقره تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان موضوع : نعمت آزادى ملت بنى اسرائیل و آزمایشهاى مشکل آنان و نسل […]
فهرست مطالب
تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان
وَ إِذْ نَجَّیْناکُمْ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ یَسُومُونَکُمْ سُوءَ الْعَذابِ یُذَبِّحُونَ أَبْناءَکُمْ وَ یَسْتَحْیُونَ نِساءَکُمْ وَ فِی ذلِکُمْ بَلاءٌ مِنْ رَبِّکُمْ عَظِیمٌ
و [یاد کنید] هنگامى را که شما را از (چنگ) فرعونیان نجات دادیم، در حالى که شما را (با شکنجه و) عذاب بدى مىآزردند؛ پسران شما را سر مىبریدند؛ و زنان شما را زنده نگاه مىداشتند و در این [ها] آزمایش بزرگى از [جانب] پروردگارتان بود.
نکته ها و اشاره ها:
______________________________
(۱). ر. ک: المفردات فى غریب القرآن؛ تفسیر ابوالفتوح رازى، ج ۷، ص ۷ و المنار، ج ۱ ص ۳۰۸
(۲). البته قاعدتاً نخست آیهى ۶ سورهى ابراهیم، سپس آیهى ۴۹ سورهى بقره فرود آمدهاست؛ چرا که سورهى ابراهیم مکى و سورهى بقره مدنى است. البته در آیهى ۴۹ سورهى بقره «واو» عاطفه بر سر «ویذبحون» نیامده است و در سورهى طه واو آمده تا آن را بر «سُوءَ الْعَذابِ» عطف کند، در حالى که «سر بریدن» خود یکى از مصداقهاى عذابِ بد است و این به خاطر اهمیت عذاب سربریدن کودکان و زنده نگه داشتن زنان است که جداگانه آمده است (تفسیر نمونه، ج ۱۰، ص ۲۷۴)
آموزهها و پیامها :
[۱] . ر. ک: المفردات فى غریب القرآن؛ تفسیر ابوالفتوح رازى، ج ۷، ص ۷ و المنار، ج ۱ ص ۳۰۸
[۲] . البته قاعدتاً نخست آیهى ۶ سورهى ابراهیم، سپس آیهى ۴۹ سورهى بقره فرود آمدهاست؛ چرا که سورهى ابراهیم مکى و سورهى بقره مدنى است. البته در آیهى ۴۹ سورهى بقره« واو» عاطفه بر سر« ویذبحون» نیامده است و در سورهى طه واو آمده تا آن را بر« سُوءَ الْعَذابِ» عطف کند، در حالى که« سر بریدن» خود یکى از مصداقهاى عذابِ بد است و این به خاطر اهمیت عذاب سربریدن کودکان و زنده نگه داشتن زنان است که جداگانه آمده است( تفسیر نمونه، ج ۱۰، ص ۲۷۴)
تفسیر قرآن مهر، ج۱، ص: ۲۶۲
این مطلب بدون برچسب می باشد.
تمامی حقوق این سایت محفوظ است.