۞ امام علی (ع) می فرماید:
امام صادق عليه السلام فرمود: مسلمان برادر مسلمان اسـت بـه او ظلم نمى كند و وی را خوار نمى سازد و غیبت وی را نمى كند و وی را فریب نمى دهد و محروم نمى كند. ‌وسائل الشيعه 8: 597 ‌

موقعیت شما : صفحه اصلی » تفسیر مهرج1
  • شناسه : 2892
  • 13 ژانویه 2022 - 20:31
  • 243 بازدید
  • ارسال توسط :
  • نویسنده : تفسیر رضوان
  • منبع : حوزه علمیه اصفهان
پژوهش های تفسیری سوره مبارکه بقره آیه 42-43
پژوهش های تفسیری آیه 42 و 43 سوره بقره

پژوهش های تفسیری سوره مبارکه بقره آیه 42-43

پژوهش های تفسیری آیه 42 و 43  سوره بقره تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان موضوع : سفارش درمورد پیوند با خدا و خلق و جمعگرایی و اشاره به ممنوعیت حق پوشی 42. وَ لا تَلْبِسُوا الْحَقَّ بِالْباطِلِ وَ تَکْتُمُوا الْحَقَّ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ‏ و حق را با باطل نیامیزید؛ و حق را پنهان نکنید […]

پژوهش های تفسیری آیه 42 و 43  سوره بقره

تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان

موضوع : سفارش درمورد پیوند با خدا و خلق و جمعگرایی و اشاره به ممنوعیت حق پوشی

http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png

42. وَ لا تَلْبِسُوا الْحَقَّ بِالْباطِلِ وَ تَکْتُمُوا الْحَقَّ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ‏
و حق را با باطل نیامیزید؛ و حق را پنهان نکنید در حالى که شما مى‏دانید.
43. وَ أَقِیمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّکاةَ وَ ارْکَعُوا مَعَ الرَّاکِعِینَ‏
و نماز را بر پا دارید، و [مالیات‏] زکات را بپردازید، و با رکوع کنندگان، رکوع کنید.

 

نکته‏ ها و اشاره‏ ها :

1) نکته اوّل

  انسان باید حق‏گرا باشد و حق را آشکار سازد، هر چند منافع زودگذر او به خطر بیفتد؛ که کتمان حق و آمیختن حق و باطل، گناه و جرم است، زیرا موجب گمراهى و به اشتباه انداختن دیگران مى‏شود. «1»
حق‏گویى در بیان مطالب دینى و گواهى دادن در دادگاه و حق جویى در پژوهش‏ها و ابراز حق در برابر ستمکاران، مى‏تواند از مصادیق مهم حق‏گرایى باشد.

2) نکته دوّم

اگر آمیختن حق و باطل از سر جهل باشد جرم به شمار نمى‏آید؛ چون انسان ناآگاه معذور است. اما اگر کسى آگاهانه حق و باطل را بیامیزد و حقایق را کتمان کند، گناهى بزرگ انجام داده است؛ چون بر خلاف علم خود سخن گفته و دیگران را به اشتباه انداخته است. این قانون کلى شامل یهودیانى که نشانه‏ها و صفات پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله را کتمان کردند و همه ‏ى حق‏پوشان در طول تاریخ، مى‏شود.
__________________________________________________
(1). واژه ‏ى «تَلْبِسُوا» در اصل از «لبس» به معناى خلط و آمیختن است (مقاییس اللغة) و یا به معناى ستر و پوشاندن است که در این آیه، به قرینه‏ ى حق و باطل، به معناى خلط و به اشتباه انداختن است (التحقیق فى کلمات القرآن الکریم، ج 10، ص 160، ماده ‏ى «لبس»)

3) نکته سوّم

 برپایى صلوة (نماز) «1» نشانه‏ى پیوند با خالق است. انسان باید نماز بگزارد و در جامعه نیز نماز را برپا دارد؛ یعنى زمینه‏هاى گسترش فرهنگ نماز را فراهم سازد، و نماز را به طور کامل و با حضور قلب به پا دارد تا در روح و جان او تأثیر بگذارد. «2»

4) نکته چهارم

پرداخت مالیات زکات «3» نوعى ارتباط با بینوایان و پیوند فرد با جامعه‏ى انسانى است. پرداخت کامل زکات موجب آبادانى شهرها و رفع فقر مى‏گردد.

5) نکته پنجم

شکل نماز در بین ملت‏ها و ادیان متفاوت است؛ مثلًا نماز یهودیان بدون رکوع و نماز مسلمانان با رکوع است. شاید آیه‏ى فوق به همین مطلب اشاره دارد؛ یعنى از یهودیان مى‏خواهد که به مسلمانان ملحق شوند و نماز را با رکوع و به صورت جماعت برگزار کنند. «4»

6) نکته ششم

در احادیث اسلامى در مورد نماز جماعت بسیار سفارش شده است. از امام صادق علیه السلام حکایت شده: نماز جماعت بیست و چهار درجه از نماز فردى برتر است. «5»

آموزه‏ ها و پیام‏ ها :

1 حق را ظاهر سازید که حق پوشى ممنوع است.
2 حق را خالص بگویید (تا در اثر آمیزش حق و باطل مردم گمراه نشوند).
3 پیوند با خدا (نماز) و امدادرسانى به مردم (زکات) از وظایف الهى شماست.
4 در عبادت جمع‏گرا باشید (و نماز را به جماعت بخوانید.)
__________________________________________________
(1). واژه‏ ى «صلوة» در اصل به معناى دعاست، ولى در اسلام به معناى عبادت خاصى به‏کار مى‏رود که شامل اذکار، رکوع، سجود و … است‏
(2). المنار، (بیروت: دارالمعرفة، ط 2)، ج 2، ص 293
(3). واژه ‏ى «زکوة» در اصل به معناى رشد و نموّ است، ولى در اسلام به معناى مالیات‏ مخصوصى است که به طلا، نقره، گاو و … تعلق مى‏گیرد؛ و از آن جهت بدان زکات مى‏گویند که موجب رشد حقیقى و برکت مال مى‏شود
(4). تفسیر نمونه، ج 1، ص 209
(5). تهذیب، ج 3، ص 25
                      

                        تفسیر قرآن مهر، ج‏1، ص: 249

Visits: 16

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

New Page 1