پژوهش های تفسیری آیه پانزدهم سوره بقره تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان موضوع : کیفر ریشخندهای منافقان و سرگردانی آنها 15. اللَّهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَ یَمُدُّهُمْ فِی طُغْیانِهِمْ یَعْمَهُونَ خدا آنان را ریشخند مى کند، و آنان را در حالى که در طغیانشان سرگردان مى شوند فرو مى گذارد. نکته ها و اشاره ها […]
تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان
اعمال انسان کنشى است که واکنش متناسب با خود را دارد و کیفر الهى نیز متناسب با گناه افراد است. منافقى که مؤمنان را ریشخند مى کند، مورد تمسخر قرار مى گیرد تا کیفرى متناسب با جرم خویش ببیند.
این جهان کوه است و فعل ما ندا
سوى ما آید نداها را صدا
(مولوى)
مى دانیم که خدا از افعال قبیح منزه است و ریشخند کردن از افعال قبیح است، پس مقصود از اینکه «خدا منافقان را ریشخند مى کند» چیست؟
از امام رضا علیه السلام حکایت شده که منظور آن است که منافقان مجازاتى متناسب با ریشخند خویش مى بینند. «1»
این احتمال نیز وجود دارد که رها کردن منافقان در طغیان و سرگردانى، ریشخند خدا نسبت به آنان باشد. «2»
یکى از مجازات هاى الهى آن است که افراد سرکش را رها مى کند و به آنان مهلت مىدهد تا گناه بیشترى مرتکب شوند و مستحق مجازات سخت ترى گردند. منافقان نیز به خاطر کردار ناپسندشان گرفتار این نوع مجازات شده اند.
رها کردن گناهکاران لجوج و مهلت دادن به آنان امرى مستمر است «3» که موجب افزایش گناه و سرگردانى آنان مىشود.
خدا مدافع مؤمنان است و ریشخند کنندگان آنان را کیفر مى دهد.
مهلت دادن و رها کردن سرکشان نوعى مجازات (و ریشخند) آنان است.
منافقان افرادى سرکش و سرگردان اند و این حالات آنان ادامه مى یابد.
مجازات الهى متناسب و همگون با جرم خلافکاران است و ریشخندکنندگان را به ریشخند مى گیرد.
خلافکاران را متناسب با جرمشان مجازات کنید.
________________________
(1). نورالثقلین، ج 1، ص 35
(2). تفسیر راهنما، ج 1، ص 50
(3). واژهى «یمدّ» به معناى افزودن و مهلت دادن مى آید و این فعل و فعل «یَعْمَهُونَ» مضارع است که بر استمرار دلالت مى کند
تفسیر قرآن مهر، ج1، ص: 186
این مطلب بدون برچسب می باشد.
تمامی حقوق این سایت محفوظ است.