۞ امام علی (ع) می فرماید:
امام صادق عليه السلام فرمود: مسلمان برادر مسلمان اسـت بـه او ظلم نمى كند و وی را خوار نمى سازد و غیبت وی را نمى كند و وی را فریب نمى دهد و محروم نمى كند. ‌وسائل الشيعه 8: 597 ‌

موقعیت شما : صفحه اصلی » پژوهش های تفسیری ج1
  • شناسه : 2840
  • ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰
  • 57 بازدید
  • ارسال توسط :
  • نویسنده : تفسیر رضوان
  • منبع : حوزه علمیه اصفهان
پژوهش های تفسیری سوره مبارکه بقره آیه ۱۰
پژوهش های تفسیری آیه دهم سوره بقره

پژوهش های تفسیری سوره مبارکه بقره آیه ۱۰

فهرست مطالب۱ پژوهش های تفسیری آیه دهم سوره بقره ۲ تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان ۳ موضوع : بیمار دلی منافقان و سرانجام عذاب آلود آنها۴ ۱۰٫   فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزادَمُ اللَّهُ مَرَضاً وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ بِما کانُوا یَکْذِبُونَ‏۵ نکته‏ ها و اشاره‏ ها :۶ ۱) نکته اوّل۷ ۲) نکته دوّم۸ ۳) […]

پژوهش های تفسیری آیه دهم سوره بقره

تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان

موضوع : بیمار دلی منافقان و سرانجام عذاب آلود آنها

http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png

۱۰٫   فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزادَمُ اللَّهُ مَرَضاً وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ بِما کانُوا یَکْذِبُونَ‏

در دل‏هاى آنان [نوعى‏] بیمارى است، و خدا بر بیمارى آنان افزوده، و به خاطر دروغگویىِ همیشگى آنان، عذاب دردناکى بر ایشان است.

نکته‏ ها و اشاره‏ ها :

۱) نکته اوّل

نکته‏ ها و اشاره‏ ها :

۱) نکته اوّل

پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

این آیه ‏نفاق را نوعى بیمارى مى‏ داند؛ چرا که انسان سالم یک چهره بیش‏تر ندارد و دل و زبان و روح و جسم او هماهنگ و مکمل یک‏دیگرند، امّا انسان منافق گرفتار دوگانگى جسم و روح و دل و زبان است و از این رو، نوعى تضاد و ناهماهنگى بر شخصیت او حاکم است.

۲) نکته دوّم

از منظر آیات ، بیمارى‏ ها دو گونه ‏اند :

۱)بیماریهاى جسمى

۲) بیمارى‏ هاى روحى روانى

و از آن‏جا که بیمارى‏ هاى روحى – روانى مهم ‏ترند، قرآن بر آنان تأکید مى‏ کند و گاهى راه معالجه‏ ى آنها را نشان مى‏ دهد؛ «۱» چرا که هدف اصلى دین ، سالم ‏سازى شخصیت و روح و بهداشت روان انسان است هر چند به بیمارى‏ هاى جسمى نیز اهمیت مى ‏دهد و دستوراتى در این ‏باره دارد. «۲»

۳) نکته سوّم

مقصود از «قلب» در این آیه، همان نفس و روح انسان است که کانون احساسات و عواطف اوست.

چند حسّى هست جز این چند حسّ 

آن چو زرِّ سرخ و این حس‏ها چو مس‏

 (مولوى)

۴) نکته چهارم

 جمله‏ ى «فَزادَهُمُ اللَّهُ مَرَضاً» یا نفرین است، یعنى: «خدا بر بیمارى‏ آنان بیفزاید.» «۱» و یا خبرى است، «۲» یعنى هر کس خود را آلوده ‏ى بیمارى نفاق کرد و در آن مسیر پیش رفت، خدا وسایل گمراهى و بیمارى را در اختیارش مى‏ گذارد تا بیمارى‏ اش افزون گردد، هم‏چنان که به ره‏پویان هدایت کمک مى ‏کند.
______________________________________________
(۱). «وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ» (سوره‏ى اسراء، آیه‏ى ۸۲)
(۲). مثل آیاتى که انسان را از خوردن خون، مردار، شراب و گوشت خوک منع مى‏کند (ر. ک: سوره ‏ى بقره، آیه‏ ى ۱۷۳)

۵) نکته پنجم

سرمایه ‏ى اصلى منافقان، دروغ است و به خاطر همین دروغ‏گویىِ مستمر، گرفتار عذاب دردناکى مى‏ شوند.

آموزه‏ ها و پیام‏ ها :

۱) نفاق نوعى بیمارى است که در دل انسان پیشرفت مى‏ کند.
۲) کیفر دروغ‏گویى، عذاب دردناک است.
۳) منافقان را از دروغ‏گویى آنان بشناسید.

                        تفسیر قرآن مهر، ج‏۱، ص: ۱۷۹

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

New Page 1