۞ امام علی (ع) می فرماید:
امام صادق عليه السلام فرمود: مسلمان برادر مسلمان اسـت بـه او ظلم نمى كند و وی را خوار نمى سازد و غیبت وی را نمى كند و وی را فریب نمى دهد و محروم نمى كند. ‌وسائل الشيعه 8: 597 ‌

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار » اسلایدر » پژوهش های تفسیری ج1 » بقره آیه 50
  • شناسه : 3592
  • ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۲
  • 24 بازدید
  • ارسال توسط :
  • نویسنده : تفسیر رضوان
  • منبع : حوزه علمیه اصفهان
پژوهش های تفسیری سوره بقره آیه ۵۰
پژوهش های تفسیری سوره بقره آیه 50

پژوهش های تفسیری سوره بقره آیه ۵۰

پژوهش های تفسیری آیه پنجاهم سوره بقره تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان موضوع : نجات معجزه آسای بنی اسرائیل و هلاکت فرعونیان ۵۰. وَ إِذْ فَرَقْنا بِکُمُ الْبَحْرَ فَأَنْجَیْناکُمْ وَ أَغْرَقْنا آلَ فِرْعَوْنَ وَ أَنْتُمْ تَنْظُرُونَ‏ و [یاد کنید] هنگامى را که با (ورود) شما دریا را شکافتیم؛ و شما را نجات دادیم؛ و […]

پژوهش های تفسیری آیه پنجاهم سوره بقره

تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان

موضوع : نجات معجزه آسای بنی اسرائیل و هلاکت فرعونیان

۵۰. وَ إِذْ فَرَقْنا بِکُمُ الْبَحْرَ فَأَنْجَیْناکُمْ وَ أَغْرَقْنا آلَ فِرْعَوْنَ وَ أَنْتُمْ تَنْظُرُونَ‏

و [یاد کنید] هنگامى را که با (ورود) شما دریا را شکافتیم؛ و شما را نجات دادیم؛ و در حالى که شما مى‏نگریستید، فرعونیان را غرق ساختیم.

نکته ‏ها و اشاره ‏ها :

۱) نکته اوّل

بنى اسرائیل که تحت ظلم فرعونیان بودند، با راه‏نمایى موسى علیه السلام ، شبانه از مصر کوچ کردند، ولى فرعون متوجه هجرت آنان شد و با لشکر خویش به تعقیب آنان پرداخت. ناگهان بنى ‏اسرائیل بین رودخانه ‏ى عظیم و دریا گونه ‏ى نیل از طرفى و فرعونیان از جانب دیگر، محاصره شدند، و در این‏جا بود که موسى علیه السلام به امر خدا عصاى معجزه ‏آساى خود را به دریا زد و راه‏ هاى متعددى در رودخانه باز شد «۱» و بنى‏ اسرائیل با سلامت از آنها گذشتند، اما هنگامى که فرعونیان وارد این راه‏ ها شدند، آب‏ ها به هم پیوست و همگى غرق شدند و جسدهاى فرعون و لشکریانش بر آب افتاد و بنى ‏اسرائیل پیروزى و لطف الهى را مشاهده کردند.

آن گذشت از نیل با یاران چو برق

وین به خوارى گشت در رودابه غرق‏

ناظران بینند با چشم شهود

کان کجا رفت، این کجا ماند از جحود

۲) نکته دوّم

قرآن کریم ماجراى نجات معجزه ‏آساى بنى‏ اسرائیل و غرق شدن فرعونیان را در سوره‏ هاى مختلف یادآورى کرده است، «۲» تا دشمنان خدا از این ماجرا عبرت بیاموزند و دوستان او به لطف و یارى خدا امیدوار شوند و فقط به او تکیه کنند و بدانند که در لحظه‏ ى حسّاس خدا آنان را یارى خواهد کرد.

چو بدین گُهر رسیدى رسدت که از کرامت                 بنهى قدم چو موسى گذرى ز هفت دریا

__________________________________________________
(۱). ر. ک: سوره ‏ى شعراء، آیات ۶۳- ۶۶
(۲). ر. ک: سوره ‏ى اعراف، آیه‏ ى ۱۳۶؛ سوره ‏ى انفال، آیه‏ ى ۵۴؛ سوره‏ ى اسراء، آیه‏ ى ۱۰۳؛ سوره‏ ى شعراء، آیات ۶۳- ۶۶؛ سوره‏ ى زخرف، آیه‏ى ۵۵ و سوره‏ ى دخان، آیه‏ ى ۱۷

۳) نکته سوّم

در این آیه ‏نجات بنى ‏اسرائیل و هلاکت دشمنانشان یک نعمت تاریخى شمرده شده است، نعمتى که باید به مردم یادآورى کرد تا قدر آن را بدانند و به لطف خدا امیدوار باشند و ناسپاسى نکنند و به پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله ایمان آورند. این نعمت نه فقط مخصوص بنى‏اسرائیل بلکه از آن همه‏ ى ملت‏ها است.

آموزه ‏ها و پیام‏ ها  :

۱) نعمت‏هاى تاریخى را به ملت‏ها یادآورى کنید (و روح سپاس‏گزارى را در آنان زنده سازید).
۲) بنى‏ اسرائیل نعمت نجات خویش و هلاکت دشمنان را به یاد آورند (و با مخالفت با اسلام ناسپاسى نکنند).
۳) اگر خدا بخواهد، مى‏ تواند دوستانش را به صورت معجزه ‏آسا نجات دهد (پس بر او تکیه کنید و به لطف و امداد او امیدوار باشید).
۴) در حقیقت نجات و هلاکت دشمنان شما به اراده‏ ى خداست.
۵) خدا دشمنانش را در برابر چشمان دوستانش هلاک مى‏ کند (تا مایه ‏ى عبرت دشمنان و امیدوارى دوستان شود).

تفسیر قرآن مهر، ج‏۱، ص: ۲۶۴

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

New Page 1