فهرست مطالب۱ پژوهش های تفسیری آیه ۱۲۷ سوره بقره ۲ موضوع : بازسازی کعبه توسط حضرت ابراهیم و اسماعیل علیهما السلام و دعای آنان ۳ نکته ها و اشاره ها :۳٫۱ ۱) قدمت «کعبه» از زمان حضرت آدم علیه السلام ۳٫۲ ۲) مسیر و نیّت الهی ۳٫۳ ۳) دو مرحله عبادات ۳٫۴ هر عبادتى دو […]
فهرست مطالب
تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان
۱۲۷. وَ إِذْ یَرْفَعُ إِبْراهِیمُ الْقَواعِدَ مِنَ الْبَیْتِ وَ إِسْماعِیلُ رَبَّنا تَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّکَ أَنْتَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ
و (یاد کنید) هنگامى که ابراهیم و اسماعیل، پایه هاى خانه [کعبه] را بالا مى بردند؛ (و مى گفتند:) [اى] پروردگار ما! از ما بپذیر، که در حقیقت تنها تو شنوا [و] دانایى.
از آیات قرآن «۱» و احادیث «۲» و کتب تاریخ اسلام به خوبى استفاده مى شود که خانه ى «۳» کعبه در زمان آدم علیه السلام برپا شده بود و سپس در طوفان نوح علیه السلام فرو ریخت و بعد به دست ابراهیم و فرزندش اسماعیل علیهما السلام تجدید بنا شد و از تعبیرى که در این آیه آمده نیز، همین مطلب استفاده مى شود؛ چرا که مى فرماید: «ابراهیم و اسماعیل پایه هاى خانه ى کعبه را بالا بردند.» این تعبیر مى رساند که شالوده هاى خانه ى کعبه وجود داشته و ابراهیم و اسماعیل علیهما السلام آن پایه ها را بالا بردند. «۴»
درخواست ابراهیم و اسماعیل علیهما السلام از خدا که گفتند: «پروردگارا از ما بپذیر!» نشان مى دهد که کارهاى عادى، مثل ساخت و ساز و بنّایى نیز، اگر در مسیر اهداف الهى قرار گیرند، مورد قبول خدا واقع مى شوند و عبادت به شمار مى آیند.
۱) صحیح انجام گرفتن آن که شرایط و اجزاى آن درست انجام شود.
۲) قبول شدن آن توسط خدا که بستگى به شرایط روحى و معنوى ، مثل اخلاص ، دارد.
در این آیه بیان شده که ابراهیم و اسماعیل علیهما السلام شخصاً در ساخت و ساز کعبه شرکت کردند. این مطلب علاوه بر نشان دادن عظمت کعبه، اهمیت مشارکت افراد در کارهاى نیک، مثل مسجدسازى را گوشزد مى کند.
مشارکت رهبران : ابراهیم و اسماعیل : شخصا : ساخت : عظمت : اهمیت مشارکت : مسجد سازی
کعبه چنان با عظمت است که پیامبران الهى علیهم السلام به ساخت و ساز آن پرداخته اند.
هم کار کنید و هم دعا.
به فکر تجدید بناى کعبه (و مساجد) باشید که این روش و کار پیامبران است.
در ساختن خانه ى خدا (و مساجد) شخصاً مشارکت کنید.
فرزندان و نوجوانان را در کارهاى نیک شرکت دهید.
بیشتر به فکر کیفیت کار و قبولى عمل نزد خدا باشید تا کمیت آن.
……………………………………………………………………….
(۱). ر. ک: سوره ى آل عمران، آیه ى ۹۶ و سوره ى ابراهیم، آیه ى ۳۷
(۲). ر. ک: نهج البلاغه، خطبه ى قاصعه
(۳). واژه ى «بیت» در اصل به معناى «مسکن، مأوى و محل جمع» است و از آنجا که افراد خانه در آنجا جمع مى شوند، به خانه «بیت» گفته مى شود
(۴). ر. ک: تفسیر نمونه، ج ۱، ص ۴۵۴- ۴۵۵
تفسیر قرآن مهر، ج۱، ص: ۴۰۰
این مطلب بدون برچسب می باشد.
تمامی حقوق این سایت محفوظ است.