۞ امام علی (ع) می فرماید:
امام صادق عليه السلام فرمود: مسلمان برادر مسلمان اسـت بـه او ظلم نمى كند و وی را خوار نمى سازد و غیبت وی را نمى كند و وی را فریب نمى دهد و محروم نمى كند. ‌وسائل الشيعه 8: 597 ‌

موقعیت شما : صفحه اصلی » کتابخانه بلاغت
  • شناسه : 1784
  • 19 دسامبر 2021 - 19:08
  • 406 بازدید
  • ارسال توسط :
  • نویسنده : تفسیر رضوان
  • منبع : حوزه علمیه اصفهان
نکات بلاغی سوره مبارکه حمد آیه «4»
نکات بلاغی سوره مبارکه حمد آیه «4»

نکات بلاغی سوره مبارکه حمد آیه «4»

اعجاز بلاغی آیه چهارم سوره حمد مالِكِ يَوْمِ الدِّين‏   « بلاغت » چنانچه در (لله) فن اختصاص بکار رفته، در مالك يوم الدین نیز از فن اختصاص استفاده شده است، چون تمامی مالكين و أملاک در روز رستاخیز از بین رفته و مالک و صاحبی غیر از حق تعالی وجود نخواهد داشت. زمخشری می […]

اعجاز بلاغی آیه چهارم سوره حمد

مالِكِ يَوْمِ الدِّين‏

 

« بلاغت »

چنانچه در (لله) فن اختصاص بکار رفته، در مالك يوم الدین نیز از فن اختصاص استفاده شده است، چون تمامی مالكين و أملاک در روز رستاخیز از بین رفته و مالک و صاحبی غیر از حق تعالی وجود نخواهد داشت.

زمخشری می گوید: بخاطر این مالك بواسطه اضافه شدن، کسب تعریف می کند که به معنای ماضی و یا زمان استمرار می باشد و استقامت دارد، چون (ملك يوم الدين) تنها در روز قیامت حاصل می شود و برای زمان ماضی و استمرار نیست، چون در آن روز، زمان ماضی و حال، منتفی شده

اگر کسی مدعی باشد : مالك على سبيل الإستعاره برای ماضی است، باید به وی چنین پاسخ داد: استعاره برای لفظ بوده است، نه برای معنا.

١- سوره اعراف آیه ۴۴.

۲ – سوره اعراف آیه ۴۸.

٣- تفسير الكشاف ج۱ ص ۲۸

« البــلاغة »

 

كقوله تعالى: الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ. مالِكِ‏ يَوْمِ‏ الدِّينِ‏[1] و إنما حسن في الفواصل الحروف المتقاربة. لأنه يكتنف الكلام من البيان ما يدل على المراد في تمييز الفواصل و المقاطع، لما فيه من البلاغة و حسن العبارة. و أما القوافي فلا تحتمل ذلك لأنها ليست في الطبقة العليا من البلاغة. و إنما حسن الكلام فيها إقامة الوزن و مجانسة القوافي فلو بطل أحد الشيئين خرج عن ذلك المنهاج، و بطل ذلك الحسن الذي في الأسماع، و نقصت رتبته في الأفهام. و الفائدة في الفواصل دلالتها على المقاطع، و تحسينها الكلام بالتشاكل و إبداؤها في الآي بالنظائر[2].

آراء المستشرقين حول القرآن الكريم و تفسيره، ج‏2، ص: 596

[1] سورة الفاتحة( 2- 3).

[2] ثلاث رسائل ص 90- 91.


Visits: 66

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

New Page 1