فصل 1: مقدمهای بر مفهوم «ذکر» در اسلام #1.1 تعریف لغوی واژه «ذکر» واژهٔ «ذکر» از ریشهٔ «ذ ک ر» است و به معنای یادآوری، خاطرهانگیزی، یاد کردن، نام بُردَن، سخن گفتن و همچنین دعوت کردن است. در زبان عرب، «ذکر» به طور کلی شامل هر نوع یادیاری از چیزی است که در ذهن گم […]
واژهٔ «ذکر» از ریشهٔ «ذ ک ر» است و به معنای یادآوری، خاطرهانگیزی، یاد کردن، نام بُردَن، سخن گفتن و همچنین دعوت کردن است. در زبان عرب، «ذکر» به طور کلی شامل هر نوع یادیاری از چیزی است که در ذهن گم شده یا فراموش شده باشد.
در قرآن کریم، این واژه در چندین معنا به کار رفته است:
در اصطلاح علمای اسلامی، به خصوص صوفیه و عرفای اسلامی، «ذکر» به معنای یاد خداوند با قلب و زبان است . این یاد، میتواند به صورت لفظی (مانند تکرار «لا إله إلا الله»)، معنوی (تفکر در آیات خدا) یا عملی (عبادت و طاعت) باشد.
ذکر قلبی به معنای حضور قلب در یاد خدا است؛ یعنی وقتی فرد حضور ذهن کامل دارد و تمام وجودش در حال یاد خداوند است. این نوع ذکر بالاترین مرتبهٔ ذکر است و در منابع اسلامی به آن تأکید زیادی شده است.
در حدیثی از پیامبر اسلام(ص) آمده است:
«الذکر الذی لا یُقبل دونه ذکر: الذاکر والمشغول قلبه بغیره»
«ذکری که بدون آن ذکری نپذیرفته میشود، یاد خدایی است که قلب فرد در حال آن مشغول چیز دیگری نباشد.»
ذکر لفظی به معنای تکرار اسما و اقوال مخصوص الهی است، مثل:
این نوع ذکر در منابع اسلامی بسیار مورد تشویق قرار گرفته است و به عنوان سبکی از عبادت مستقل شمرده میشود.
ذکر عمومی به تمام اعمالی گفته میشود که در راه خدا انجام شود و نیت آن نزدیکی به خدا باشد. بنابراین، نماز، روزه، حج، جهاد، دعا و حتی کارهای روزمره با نیت خدمت به خلق خدا نیز جزو این نوع ذکر هستند.
در قرآن آمده است:
«وَاذْکُرُوا اللَّهَ کَثِیرًا لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»
[سوره جمعه: ۱۰]
قرآن کریم در چندین آیه به اهمیت یاد خداوند تأکید کرده است. این واژه در قرآن به معنای عبارتی که انسان را از فراموشی برمیانگیزد و به حقایق معنوی و الهی یادآوری میکند ، آمده است.
در آیهٔ ۲۰۰ سورهٔ البقره میخوانیم:
«وَ إِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ جَعَلْنَا بَیْنَکَ وَ بَیْنَ الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَهِ حِجَابًا مَسْتُورًا * وَ جَعَلْنَا عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ أَکِنَّهً أَنْ یَفْقَهُوهُ وَ فِی آذَانِهِمْ وَقْرًا ۖ وَ إِذَا ذَکَرْتَ رَبَّکَ فِی الْقُرْآنِ وَحْدَهُ وَلَّوْا عَلَىٰ أَدْبَارِهِمْ نُفُورًا»
در اینجا «إذا ذکرت ربک» به معنای ذکر خاص خداوند است ، نه فقط خواندن قرآن.
در منابع حدیثی اسلامی، به خصوص اهل بیت(علیهم السلام)، ذکر خداوند به عنوان بهترین عبادت شمرده شده است.
در حدیثی از امام صادق(ع) آمده است:
«أفضلُ العبادهِ الذّکرُ»
همچنین در دعای ندبه و دعای عرفه، ذکر خدا به صورتی عمیق و متواضعانه دیده میشود که نشان از رابطهٔ شخصی و عاطفی با خداوند دارد.
در مسیر تصوف اسلامی، ذکر یکی از اصلیترین ارکان راه سلوک است. صوفیه معتقدند که ذکر، تنفس روحی عارف است و انسان را از غفلت بیدار میکند.
در منطق عرفای بزرگ اسلامی مانند مولانا جلالالدین بلخی و ابوالحسن خرقانی ، ذکر به معنای ذکر ذات الهی است، نه فقط اسما یا افعال او.
در برخی از مکاتب تصوف، ذکر جماعی با حرکات و نواها همراه است که به آن «سماع» یا «ذکر خواجوی» گفته میشود. این نوع ذکر در مکتب مولوی معروف است.
اما در مکتب شیعه و به خصوص در منابع اهل بیت(ع)، ذکر فردی و خشنودانه ترجیح داده شده است.
ذکر خداوند، بهترین راه برای آرامش قلب است. در قرآن آمده است:
«الَّذِینَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِکْرِ اللَّهِ ۗ أَلَا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»
[سوره رعد: ۲۸]
این آیه نشان میدهد که تنها یاد خداوند است که قلب را آرام میدهد .
ذکر، روان انسان را از غفلت بیدار میکند و او را به سوی حقایق معنوی سوق میدهد.
هر چه بیشتر به خدا یاد شود، قلب انسان تمیزتر و نزدیکتر به خدا میشود . این نزدیکی، راه رسیدن به مقام مقربیت و محبوبیت الهی است.
در حدیثی از پیامبر(ص) آمده است:
«إن لله ملائکهً یطوفون فی الأرض یکتبون الذکر، فإذا وجدوا قومًا یذکرون الله تنادوا: هلموا إلى حاجتکم!»
این حدیث نشان میدهد که ذکر خدا باعث نزول الملائکه و افزایش نور در قلب انسان است .
اولین شرط ذکر، خلوص نیت است. اگر ذکر به منظور دیدهشدن یا ریاکاری باشد، ذکری نیست .
همانطور که قبلاً برجسته شد، ذکر بدون حضور قلب، تنها حرکت زبان است و ثمرهٔ معنوی ندارد.
ذکر باید با ادب و ترتیب انجام شود. این امر شامل:
است.
در دنیای امروز، ذکر به عنوان یک راهکار روانی و معنوی برای مقابله با استرس، اضطراب و فشارهای روزمره مطرح شده است. بسیاری از روانشناسان و محققان غربی نیز به قدرت تأثیرگذاری یاد خداوند بر روان انسان پی بردهاند.
بعضی از محققان، ذکر اسلامی را با مدیتیشن در روحیهٔ شرقی مقایسه میکنند . با این تفاوت که:
در روایات شیعه، ذکر خدا به صورتی عمیق و متواضعانه مورد تأکید است. اهل بیت(ع) در دعاهای خود، به خصوص در دعای کمیل و دعای عرفه، ذکری بسیار زیبا و روحنواز دارند که نمونههای برجستهای از ذکر هستند.
در شیعه، نماز و دعا به عنوان مهمترین اشکال ذکر شمرده میشوند. امامان(ع) میفرمایند:
«الصلاهُ نورٌ، والصیامُ جُنَّهٌ، والصدقهُ تُطفئُ الخطیئهَ کما یُطفئُ الماءُ النارَ، والذّکرُ یُذهِبُ الوِزرَ»
این حدیث نشان میدهد که ذکر، نقش برجستهای در زدودن گناهان دارد .
ذکر ، در اسلام، یکی از اساسیترین ابزارهای اتصال انسان با خداوند است. این مفهوم شامل:
است.
ذکر نه تنها یک عبادت است ، بلکه روشی موثر برای آرامش، هوشیاری معنوی و تقویت روح انسان است.
در پایان، دعوت به ذکر خداوند ، دعوتی است به:
بنابراین، هر کس بخواهد روح خود را زنده کند، باید قلبش را با ذکر خداوند زنده کند .
فهرست مطالب
این مطلب بدون برچسب می باشد.
تمامی حقوق این سایت محفوظ است.