۞ امام علی (ع) می فرماید:
امام صادق عليه السلام فرمود: مسلمان برادر مسلمان اسـت بـه او ظلم نمى كند و وی را خوار نمى سازد و غیبت وی را نمى كند و وی را فریب نمى دهد و محروم نمى كند. ‌وسائل الشيعه 8: 597 ‌

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار » تفسیر آیات 181 تا 190
  • شناسه : 9346
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۲:۵۷
  • 64 بازدید
  • ارسال توسط :
  • نویسنده : یداله رضوانی
  • منبع : تفسیر رضوان
سخنرانی . آداب اقتدا به امام و اهمیت عشق در عبادات اسلامی
سخنرانی . آداب اقتدا به امام و اهمیت عشق در عبادات اسلامی

سخنرانی . آداب اقتدا به امام و اهمیت عشق در عبادات اسلامی

سخنرانی . آداب اقتدا به امام و اهمیت عشق در عبادات اسلامی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی   7 جلسه تفسیر آیه صد و هشتاد و چهار بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏ فَمَنْ خافَ مِنْ مُوصٍ جَنَفاً أَوْ إِثْماً فَأَصْلَحَ بَیْنَهُمْ فَلا إِثْمَ عَلَیْهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحیمٌ (۱۸۲) یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا […]

...فهرست مطالب

  • سخنرانی . آداب اقتدا به امام و اهمیت عشق در عبادات اسلامی

حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی

  7 جلسه تفسیر آیه صد و هشتاد و چهار

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

فَمَنْ خافَ مِنْ مُوصٍ جَنَفاً أَوْ إِثْماً فَأَصْلَحَ بَیْنَهُمْ فَلا إِثْمَ عَلَیْهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحیمٌ (۱۸۲) یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَى الَّذینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ (۱۸۳) أَیَّاماً مَعْدُوداتٍ فَمَنْ کانَ مِنْکُمْ مَریضاً أَوْ عَلى‏ سَفَرٍ فَعِدَّهٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ وَ عَلَى الَّذینَ یُطیقُونَهُ فِدْیَهٌ طَعامُ مِسْکینٍ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَیْراً فَهُوَ خَیْرٌ لَهُ وَ أَنْ تَصُومُوا خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (۱۸۴) شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى‏ وَ الْفُرْقانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ وَ مَنْ کانَ مَریضاً أَوْ عَلى‏ سَفَرٍ فَعِدَّهٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُریدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لا یُریدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَ لِتُکْمِلُوا الْعِدَّهَ وَ لِتُکَبِّرُوا اللَّهَ عَلى‏ ما هَداکُمْ وَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ (۱۸۵)

 پس کسى که از انحراف وصیت کننده [در مورد حقوق ورثه‏] یا از گناه او [که به کار نامشروع و ناحقّى وصیت کند] بترسد، و میان ورثه [با تغییر دادن وصیت بر اساس احکام دین‏] اصلاح دهد، گناهى بر او نیست یقیناً خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. (۱۸۲) اى اهل ایمان! روزه بر شما مقرّر و لازم شده، همان گونه که بر پیشینیان شما مقرّر و لازم شد، تا پرهیزکار شوید. (۱۸۳)  [در] روزهایى چند [روزه بگیرید] پس هر که از شما بیمار یا در سفر باشد [به تعداد روزه‏هاى فوت شده‏] از روزهاى دیگر [را روزه بگیرد] و بر آنان که روزه گرفتن طاقت‏فرساست، طعام دادن به یک نیازمند [به جاى هر روز] کفاره آن است. و هر که به خواست خودش افزون بر کفاره واجب، بر طعام نیازمند بیفزاید، برایش بهتر است و روزه گرفتن [هر چند دشوار و سخت باشد] اگر [فضیلت و ثوابش را] بدانید براى شما بهتر است. (۱۸۴) ماه رمضان که قرآن در آن نازل شده، راهنماى مردم است و دلایلى روشن و آشکار از هدایت دارد، و مایه جدایى [حق از باطل‏] است. پس کسى که در این ماه [در وطنش‏] حاضر باشد باید آن را روزه بدارد، و آنکه بیمار یا در سفر است، تعدادى از روزهاى دیگر را [به تعداد روزه‏هاى فوت شده، روزه بدارد]. خدا آسانى و راحت شما را مى‏خواهد نه دشوارى و مشقت شما را. و [قضاى روزه‏] براى این است که شماره روزه‏هایى را [که در ماه رمضان به خاطر بیمارى یا سفر افطار کرده‏اید] کامل کنید، و خدا را بر اینکه شما را هدایت فرموده بزرگ شمارید، و باشد که سپاس‏گزارید. (۱۸۵)

 

تفسیر سوره مبارکه بقره – آیه  ۱۸۴

سخنرانی . آداب اقتدا به امام و اهمیت عشق در عبادات اسلامی

حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی

«أَعُوذُ بِاللَّهِ السَّمِیعِ الْعَلِیمِ مِنَ الشَّیْطَانِ اللَّعینِ الرَّجِیمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم‏ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ وَ صَلَّی اللهُ عَلَی سَیِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرینَ وَ اللَّعنَهُ الدَّائِمَهُ عَلَی أعْدائِهِمْ مِنَ الآنِ إلِی قِیامِ یَومِ الدِّینِ».

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

فَمَنْ خافَ مِنْ مُوصٍ جَنَفاً أَوْ إِثْماً فَأَصْلَحَ بَیْنَهُمْ فَلا إِثْمَ عَلَیْهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحیمٌ (۱۸۲) یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَى الَّذینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ (۱۸۳) أَیَّاماً مَعْدُوداتٍ فَمَنْ کانَ مِنْکُمْ مَریضاً أَوْ عَلى‏ سَفَرٍ فَعِدَّهٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ وَ عَلَى الَّذینَ یُطیقُونَهُ فِدْیَهٌ طَعامُ مِسْکینٍ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَیْراً فَهُوَ خَیْرٌ لَهُ وَ أَنْ تَصُومُوا خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (۱۸۴) شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى‏ وَ الْفُرْقانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ وَ مَنْ کانَ مَریضاً أَوْ عَلى‏ سَفَرٍ فَعِدَّهٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُریدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لا یُریدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَ لِتُکْمِلُوا الْعِدَّهَ وَ لِتُکَبِّرُوا اللَّهَ عَلى‏ ما هَداکُمْ وَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ (۱۸۵)

 پس کسى که از انحراف وصیت کننده [در مورد حقوق ورثه‏] یا از گناه او [که به کار نامشروع و ناحقّى وصیت کند] بترسد، و میان ورثه [با تغییر دادن وصیت بر اساس احکام دین‏] اصلاح دهد، گناهى بر او نیست یقیناً خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. (۱۸۲) اى اهل ایمان! روزه بر شما مقرّر و لازم شده، همان گونه که بر پیشینیان شما مقرّر و لازم شد، تا پرهیزکار شوید. (۱۸۳)  [در] روزهایى چند [روزه بگیرید] پس هر که از شما بیمار یا در سفر باشد [به تعداد روزه‏هاى فوت شده‏] از روزهاى دیگر [را روزه بگیرد] و بر آنان که روزه گرفتن طاقت‏فرساست، طعام دادن به یک نیازمند [به جاى هر روز] کفاره آن است. و هر که به خواست خودش افزون بر کفاره واجب، بر طعام نیازمند بیفزاید، برایش بهتر است و روزه گرفتن [هر چند دشوار و سخت باشد] اگر [فضیلت و ثوابش را] بدانید براى شما بهتر است. (۱۸۴) ماه رمضان که قرآن در آن نازل شده، راهنماى مردم است و دلایلى روشن و آشکار از هدایت دارد، و مایه جدایى [حق از باطل‏] است. پس کسى که در این ماه [در وطنش‏] حاضر باشد باید آن را روزه بدارد، و آنکه بیمار یا در سفر است، تعدادى از روزهاى دیگر را [به تعداد روزه‏هاى فوت شده، روزه بدارد]. خدا آسانى و راحت شما را مى‏خواهد نه دشوارى و مشقت شما را. و [قضاى روزه‏] براى این است که شماره روزه‏هایى را [که در ماه رمضان به خاطر بیمارى یا سفر افطار کرده‏اید] کامل کنید، و خدا را بر اینکه شما را هدایت فرموده بزرگ شمارید، و باشد که سپاس‏گزارید. (۱۸۵)

 

فَمَنْ تَطَوَّعَ خَیْراً فَهُوَ خَیْرٌ لَهُ وَ أَنْ تَصُومُوا خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ ۱

حکم اقتدا به امام در رکوع

اگر رسیدیم به مسجد یا محلی که نماز جماعت برقرار است اما دیدیم که امام جماعت در حال رکوع می باشد ؛ اگر بخواهید خودتان را به جماعت و صفوف برسانید امام سر خود را از رکوع بر می دارد باید زمان وارد شدن و دیدن امام جماعت تکبیره الاحرام بگویید و به رکوع بروید .

عدم اشکال فاصله از صفوف جماعت

می بینید مثلا پنجاه متر فاصله دارید تا صفوف جماعت که این اشکالی ندارد و زمانی که سر از رکوع برداشتید خود را به صفوف جماعت می رسانید .

عدم رویگردانی از قبله

فقط یک چیز مهم است که وقتی شما تکبیر الاحرام می گویید و به رکوع می روید بعد که میخواهید بلند شوید و خود را به جماعت برسانید نباید روی خود را از قبله برگردانید ؛ یعنی اگر جلوی جماعت بودید باید دنده عقب بروید لذا اگر به محل یا مسجدی وارد می شوید از جلوی جماعت وارد شده اید ، باید رو به قبله اقتدا کنید و پشت به قبله نمی شود اقتدا کنید پس رو به قبله که اقتدا میکنید و می خواهید خود را به جماعت پشت سر برسانید نباید رو برگردانید از قبله و به جماعت برسید .

طریقه اقتدا در حال رکوع

بنابراین به مسجد بزرگی رسیده اید و پنجاه متر فاصله تا صفوف وجود دارد هیچ اشکالی ندارد چون خودتان را بعد به جماعت می رسانید اما اگر پشت سر جماعت باشد راحت تر است چون تکبیره الاحرام ، بعد رکوع را بجا می آورید و بعد همراه امام بلند می شوید و خود را به صفوف جماعت می رسانید .

طرح سوالی مهم

سوالی بنده دارم که نزد خود حلاجی کنید البته بنده از قرآن کریم جواب آن را می دهم ولی ببینید این حرف درستی است یا خیر؟!

دلیل عدم رغبت به کار خوب

چرا ما از کار خوب خود خوشمان نمی آید ، از عبادات و نماز خواندن خود لذت نمی بریم و با اکراه نماز می خوانیم و روزه میگیریم یا میخواهیم خمس بدهیم ، میخواهیم از آن شانه خالی کنیم .

حکایتی در پرداخت خمس با اکراه

به یاد دارم یکی از دوستان می خواست به مکه برود و به ما گفت حساب مال ما را انجام بده و بعد گفت من را نزد مرجع تقلید ببر ، گفتم کدام مرجع تقلید ؟ گفت آیت الله صانعی پس او را نزد آیت الله صانعی بردیم .

عدم رغبت به پرداخت خمس

وضع مالی او خوب بود و همینطور مسئله گو بود بهانه ای آورد که خمس به او تعلق نگیرد اما بالاخره صد و پنجاه دو هزار تومان بدهکار شد ، آقا به او گفت که فعلا به حج برو و برگرد ولی من گفتم حاج آقا می شود با او دست به دست کنیم ؟ گفتند آقای رضوانی نگران نباش این اقا نه به من و نه به هیچ مرجع دیگری پول نمی دهد !

بدترین مصیبت برای انسان

بنابراین شخصی واقعا خوشش نمی اید که مثلا حتی خمس خود را بدهد یا برای امام حسین علیه السلام خرج کند لذا کسانی که از عبادات لذت نمی برند ، این بدترین مصیبت انسان است چون در  روایت وارد شده کسی که نسبت به خدای خودش اعتماد نداشته باشد خداوند لذت عبادت را از او میگیرد .

عدم علاقه مندی انسان به عبادات

لذا نماز نمی خواند اما به سختی و زور ، روزه میگیرد اما به ناچار ، حج می رود به خاطر مسائل دیگر ؛ علت این مسئله چیست؟ به چه دلیل انسان کار های خوب خود را دوست ندارد ، علاقه ندارد و لذت نمی برد ؟

تفسیر واژه تَطَوَّعَ

خداوند متعال در قران کریم می فرماید :« فَمَنْ تَطَوَّعَ خَیْراً فَهُوَ خَیْرٌ لَهُ» ۱ یک کلمه از این آیه را برای شما توضیح می دهم که بحث «تَطَوَّعَ» است لذا خداوند می‌فرماید هر کسی که عاشقانه نه الزام ، نه به عنوان فریضه و واجب و نه به عنوان تکلیف و کلفت بلکه به عنوان اینکه برای جلب رضایت معبود تطوع کند .

معنای خاص تَطَوَّعَ

کلمه تطوع به معنای اطاعت خاص است مثلا زمانی گوشت و مرغ و برنج خریداری می کنید و به منزل می برید  چون چاره ای ندارید و باید ببرید تا زن و بچه شما گرسنه نباشند ، این را اطاعت گویند چون امر خدا را اطاعت کردید و معیشت زن و بچه خود را فراهم کردید .

مثال اول برای تَطَوَّعَ

اما زمانی  یک دستبند طلا برای همسر خود می گیرید ولی بدون اینکه بداند ،روز زن باشد ، روز تولدش باشد و بدون هیچ مناسبتی یک تکه طلای زیبا برای او میگیرید و او را سوپرایز می کنید.

مثال دوم برای تَطَوَّعَ 

یا مثلا همسر شما یک جفت جوراب نانو برای شما میگیرد بدون اینکه مناسبتی باشد پس یک زمانی اینگونه وسیله ای را میگیرید که به این تطوع گویند .

ملازمت  تَطَوَّعَ و جلب رضایت معبود

یعنی با کمال دل ، با همه وجود و با رضایت کامل برای جلب رضایت طرف مقابل این کار را انجام می دهید که این عمل را قرآن تطوع گوید ؛ یعنی به دنبال اینکه اطاعت کنید و در پی جلب رضایت معبود باشید .

اقامه نماز برای اطاعت خداوند

اگر ما بدین گونه نماز بخوانیم و اگر به دنبال اطاعت خداوند باشیم و به دنبال این نباشیم چون تکلیف است از گردن ما برطرف شود و نه اینکه اگر انجام ندهیم جهنم می رویم بلکه برای خود خداوند این کار را انجام دهیم .

اثر عشق در اعمال انسانی

در یک کلمه اعمال ما عاشقانه باشد لذا در زندگی اگر عشق نباشد خاک بر سر انسان می شود ، حتی زندگی زناشویی اگر عشق در آن نباشد فایده ای ندارد و اگر عبادت خداوند میکنیم اما عاشق خداوند نباشیم ، رو به خدا بایستیم اما توجه نداشته باشیم به چه کسی سخن می‌گوییم .

اثر تطوع در زیارت امام حسین (ع)

به زیارت امام حسین علیه السلام مشرف شوید اما فقط توجه ما به این باشد که کجا پذیرایی می کنند و یا کجا موکب برپاست ، این فایده ای ندارد بلکه باید کجا آمده اید و برای چه کسی آمده اید؟ عاشق باشید لذا ضریح طلا و نقره نبینید بلکه حسین علیه السلام را ببینید .

طریقه اذن دخول به حرم امام حسین(ع)

یعنی وقتی چشم شما به بارگاه و ضریح حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام اشک از چشم شما سرازیر شود چون تنها امامی که برای اذن ورود باید اشک‌ شما جاری شود فقط امام حسین علیه السلام است ؛ بنابراین اگر کسی عاشقانه به زیارت امام حسین علیه السلام رفت فایده دارد .

جستجوی انسان برای بهترین ها

قران هم همین مطلب را تاکید می کند و می فرماید:« فَمَنْ تَطَوَّعَ خَیْراً فَهُوَ خَیْرٌ لَهُ» ۲ لذا همه ی انسان ها به دنبال بهترین هستند پس بهترین ماشین ،پول ،خانه ،طلا و بهترین غذا را می خواهد اما قرآن می فرماید بهترین کیست ؟ «بَقِیَّتُ اللَّـهِ خَیْرٌ لَکُمْ»۳

سود انسان در بهترین ها

لذا می فرماید:« فَمَنْ تَطَوَّعَ خَیْراً فَهُوَ خَیْرٌ لَهُ»۴ شما اگر بهترین را اطاعت کنید و آن را عاشقانه دنبال کنید و اگر با عشق به زیارت امام حسین علیه السلام بروید این خیلی مهم است و حتی «فَهُوَ خَیْرٌ لَهُ»۵ یعنی اگر شما بهترین را دنبال کردید ، بهترین منافع و سود را برای شما دارد .

تفاوت ارزش مرد و زن

سعی کنید به این زنهایی که از حجاب،عفاف و نجابت خود لذت نمی برند بگویید که متوجه نیستند  چقدر نزد خداوند ارزش دارند لذا به چه دلیل می فرماید زن ها اینگونه حجاب داشته باشند چون ارزش آن از مرد بیشتر است چون مرد باید در برابر کار های خشن و سخت قرار گیرد اما زن اینطور نیست بلکه برای تولید نسل است .

پرورش انسان ها در وجود زن

بزرگترین چیز برای یک زن مادر بودن است و درست است که مرد خیلی زحمت می کشد اما انسان در وجود و بدن زن پرورش پیدا می کند لذا بدن زن خیلی ارزش دارد و نباید هر کسی به او نظر کند .

تکوینی و تعقلی بودن حجاب

این زن هایی که ارزش خود را نمی دانند خود را عرضه می کنند برای نفهمی خود وگرنه در اسلام ما برای حجاب حکم اولیه نداریم ، قرآن فقط حد و حدود حجاب را بیان کرده و ارشاد کرده به حکم عقل که واجب است ؛ بنابراین حجاب یک مقوله تکوینی است و عقل را کنار بگذارید.

حجاب اشیاء و حیوانات

حتی حیوانات ،سنگ و چوب هم حجاب دارند لذا به چوب حجاب می دهند و آن را رنگ میکنند و اگر آن را رنگ نکنند زود از بین می رود یا دیوار و سقفی که به خانه زده اند حجاب برای آن درست کرده اند و آن را رنگ کرده برای اینکه به وسیله سرما ،  گرما و آفتاب از بین می رود .

ریحانه بودن زن ها

ارزش وجود انسان که اشرف مخلوقات عالم است بیشتر است آن هم انسانی که ریحانه عالم هستند چون زنها ریحانه عالم هستند ، انسانی که  مونث می باشد ریحانه عالم است و باید از گزند هر کسی پوشیده شود .

 اهمیت دانستن به ارزش های انسانی

اما چون انسان ارزش خود را نمی داند ولی اگر کسی بداند سکه ۲۴ عیار دارد آن را پنهان می کند اما بعضی از زنها  متاسفانه نمی‌فهمند که چقدر ارزش دارد و در برابر اجانب خود را عرضه می کنند ، نمی داند که زن را باید طوری قرار دهند که کسی او را بی ارزش نکند و مجانی به او نگاه کنند و لذت ببرند .

اثر خود را دوست داشتن

اگر کسی خودش را دوست داشته باشد و عاشق خودش باشد بهترین را برای خودش گزینش می کند و آن چیزی که امام زمان عج می خواهد .

منابع

۱_ سوره بقره آیه ۱۸۴

۲_ سوره بقره آیه ۱۸۴

۳_ سوره هود آیه ۸۶

۴_ سوره بقره آیه ۱۸۴

۵_ سوره بقره آیه ۱۸۴

حکم اقتدا به امام در رکوع

1. مقدمه

در دین اسلام، نماز جماعت یکی از مهم‌ترین عبادات به شمار می‌آید. اقتدا به امام جماعت در حال رکوع، موضوعی است که در این مقاله به آن پرداخته خواهد شد. در اینجا به بررسی شرایط و آداب اقتدا به امام در حال رکوع می‌پردازیم.

1.1. اهمیت نماز جماعت

نماز جماعت به عنوان یک عمل جمعی، موجب تقویت روحیه همبستگی و اتحاد در جامعه مسلمانان می‌شود.

1.2. اقتدا به امام

اقتدا به امام در نماز جماعت، نشان‌دهنده احترام و پیروی از رهبری دینی است.

2. شرایط اقتدا در رکوع

اگر به مسجدی برسید و امام جماعت در حال رکوع باشد، باید به نکات زیر توجه کنید:

2.1. گفتن تکبیره الاحرام

زمانی که به مسجد وارد می‌شوید و امام را در حال رکوع می‌بینید، باید تکبیره الاحرام را بگویید و به رکوع بروید.

2.2. فاصله از صفوف جماعت

فاصله شما از صفوف جماعت، حتی اگر پنجاه متر باشد، اشکالی ندارد. پس از اینکه امام سر خود را از رکوع برداشت، می‌توانید به صفوف جماعت بپیوندید.

3. عدم رویگردانی از قبله

یکی از نکات مهم در اقتدا به امام، عدم رویگردانی از قبله است.

3.1. رو به قبله بودن

زمانی که تکبیر می‌گویید و به رکوع می‌روید، باید رو به قبله باشید و در هنگام بلند شدن نیز نباید به سمت دیگر بچرخید.

3.2. دنده عقب رفتن

اگر در جلوی جماعت هستید، باید به صورت دنده عقب به سمت صفوف جماعت بروید.

4. طریقه اقتدا در حال رکوع

در صورتی که به مسجد بزرگی رسیده‌اید و فاصله‌تان تا صفوف جماعت زیاد است، می‌توانید به راحتی به جماعت بپیوندید.

4.1. راحتی در اقتدا

اگر پشت سر جماعت باشید، راحت‌تر می‌توانید تکبیره الاحرام را بگویید و سپس به صفوف جماعت بپیوندید.

5. سوالات مهم

در اینجا سوالاتی مطرح می‌شود که نیاز به تفکر و بررسی دارند.

5.1. عدم رغبت به کار خوب

چرا برخی افراد از عبادات و کارهای خوب لذت نمی‌برند و با اکراه به انجام آن‌ها می‌پردازند؟

5.2. حکایتی از پرداخت خمس

به یاد دارم دوستی که به مکه رفت و در پرداخت خمس خود با مشکل مواجه شد.

6. بدترین مصیبت برای انسان

عدم لذت از عبادات، یکی از بدترین مصیبت‌ها برای انسان به شمار می‌آید.

6.1. اعتماد به خدا

کسانی که به خدا اعتماد ندارند، لذت عبادت را از دست می‌دهند.

7. تفسیر واژه تطوع

در قرآن کریم آمده است: «فَمَنْ تَطَوَّعَ خَیْراً فَهُوَ خَیْرٌ لَهُ».

7.1. معنای تطوع

تطوع به معنای انجام کارهای خوب به صورت داوطلبانه و با عشق است.

8. ملازمت تطوع و جلب رضایت معبود

عملی که با کمال دل و برای جلب رضایت خداوند انجام می‌شود، تطوع نام دارد.

8.1. اقامه نماز برای اطاعت خدا

نماز باید به عنوان یک عمل عاشقانه و برای رضایت خداوند اقامه شود.

9. اثر عشق در اعمال انسانی

عشق به خدا و عبادت، موجب می‌شود که اعمال ما با کیفیت و ارزش بیشتری انجام شوند.

9.1. اثر تطوع در زیارت امام حسین (ع)

زیارت امام حسین (ع) باید با عشق و توجه به هدف آن انجام شود.

10. جستجوی انسان برای بهترین‌ها

قرآن تأکید می‌کند که انسان‌ها به دنبال بهترین‌ها هستند.

10.1. سود انسان در بهترین‌ها

اگر بهترین‌ها را با عشق دنبال کنید، بهترین منافع را برای خود به ارمغان می‌آورید.

11. تفاوت ارزش مرد و زن

زنان در اسلام دارای ارزش و مقام بالایی هستند.

11.1. پرورش انسان‌ها در وجود زن

زنان به عنوان مادران، نقش مهمی در پرورش نسل آینده دارند.

12. تکوینی و تعقلی بودن حجاب

حجاب در اسلام به عنوان یک مقوله تکوینی و عقلانی مطرح است.

12.1. حجاب اشیاء و حیوانات

حجاب نه تنها برای انسان‌ها، بلکه برای اشیاء و حیوانات نیز وجود دارد.

13. ریحانه بودن زنان

زنان به عنوان ریحانه‌های عالم، باید از گزند دیگران محافظت شوند.

13.1. اهمیت دانستن ارزش‌های انسانی

آگاهی از ارزش خود، موجب می‌شود که افراد خود را به درستی حفظ کنند.

14. اثر خود را دوست داشتن

عشق به خود و شناخت ارزش‌های انسانی، موجب انتخاب بهترین‌ها می‌شود.

15. نتیجه‌گیری

در نهایت، اقتدا به امام و انجام عبادات با عشق و توجه به ارزش‌های انسانی، موجب رشد و تعالی فردی و اجتماعی می‌شود.

سوالات و پاسخ‌ها

  1. چرا باید در هنگام اقتدا به امام، رو به قبله باشیم؟

   – رو به قبله بودن نشان‌دهنده احترام به خداوند و توجه به سمت کعبه است.

  1. آیا فاصله از صفوف جماعت مانع اقتدا می‌شود؟

   – خیر، فاصله از صفوف جماعت مانع اقتدا نیست و می‌توان به جماعت پیوست.

  1. تطوع به چه معناست؟

   – تطوع به معنای انجام کارهای خوب به صورت داوطلبانه و با عشق است.

  1. چرا برخی افراد از عبادات لذت نمی‌برند؟

   – عدم اعتماد به خدا و عدم درک ارزش عبادات می‌تواند دلیل این موضوع باشد.

  1. چگونه می‌توانیم عشق به عبادت را در خود تقویت کنیم؟

   – با توجه به هدف عبادت و جلب رضایت خداوند، می‌توان عشق به عبادت را تقویت کرد.

  1. چرا حجاب برای زنان اهمیت دارد؟

   – حجاب به عنوان یک ارزش و نشانه‌ای از عفت و نجابت زنان در اسلام مطرح است.

  1. چگونه می‌توانیم به زیارت امام حسین (ع) با عشق برویم؟

   – با توجه به هدف زیارت و عشق به امام حسین (ع)، می‌توان به زیارت رفت.

  1. چرا زنان باید از خود محافظت کنند؟

   – زنان به عنوان ریحانه‌های عالم، باید از گزند دیگران محافظت شوند.

  1. چگونه می‌توانیم ارزش خود را بشناسیم؟

   – با آگاهی از ارزش‌های انسانی و شناخت خود، می‌توانیم ارزش خود را بشناسیم.

  1. چرا باید بهترین‌ها را دنبال کنیم؟

    – دنبال کردن بهترین‌ها موجب رشد و تعالی فردی و اجتماعی می‌شود.

نکات اجتماعی کاربردی

تقویت روحیه همبستگی در جامعه با نماز جماعت.

احترام به رهبری دینی و اقتدا به امام.

اهمیت عدم رویگردانی از قبله در عبادات.

توجه به عشق و رضایت در انجام عبادات.

آگاهی از ارزش‌های انسانی و خودشناسی.

نقش زنان در پرورش نسل آینده.

حجاب به عنوان نشانه‌ای از عفت و نجابت.

توجه به هدف زیارت و عشق به اهل بیت.

دنبال کردن بهترین‌ها برای رشد فردی.

ایجاد فرهنگ احترام و محبت در جامعه.

۰۰ _ ۲۸ _ ۰۵ _ ۱۴۰۲

فهرست مطالب

برچسب ها

/ / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / /

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

New Page 1