۞ امام علی (ع) می فرماید:
امام صادق عليه السلام فرمود: مسلمان برادر مسلمان اسـت بـه او ظلم نمى كند و وی را خوار نمى سازد و غیبت وی را نمى كند و وی را فریب نمى دهد و محروم نمى كند. ‌وسائل الشيعه 8: 597 ‌

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار » تفسیر آیات 181 تا 190
  • شناسه : 9330
  • ۰۵ تیر ۱۴۰۴ - ۷:۳۲
  • 39 بازدید
  • ارسال توسط :
  • نویسنده : یداله رضوانی
  • منبع : تفسیر رضوان
آیه 189. فوائد هلال‌های ماه و توصیه به انجام کارها به روش‌های مناسب 3
آیه 189. فوائد هلال‌های ماه و توصیه به انجام کارها به روش‌های مناسب 3

آیه 189. فوائد هلال‌های ماه و توصیه به انجام کارها به روش‌های مناسب 3

تفسیر سوره مبارکه بقره آیه 189جلسه  3 حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی   3 جلسه تفسیر آیه صد و هشتاد و نهم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏ یَسْئَلُونَکَ عَنِ الْأَهِلَّهِ قُلْ هِیَ مَواقیتُ لِلنَّاسِ وَ الْحَجِّ وَ لَیْسَ الْبِرُّ بِأَنْ تَأْتُوا الْبُیُوتَ مِنْ ظُهُورِها وَ لکِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقى‏ وَ أْتُوا الْبُیُوتَ مِنْ […]

...فهرست مطالب

تفسیر سوره مبارکه بقره آیه 189جلسه  3

حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی

  3 جلسه تفسیر آیه صد و هشتاد و نهم

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

یَسْئَلُونَکَ عَنِ الْأَهِلَّهِ قُلْ هِیَ مَواقیتُ لِلنَّاسِ وَ الْحَجِّ وَ لَیْسَ الْبِرُّ بِأَنْ تَأْتُوا الْبُیُوتَ مِنْ ظُهُورِها وَ لکِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقى‏ وَ أْتُوا الْبُیُوتَ مِنْ أَبْوابِها وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ (189) وَ قاتِلُوا فی‏ سَبیلِ اللَّهِ الَّذینَ یُقاتِلُونَکُمْ وَ لا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ الْمُعْتَدینَ (190)

در باره «هلالهاى ماه» از تو سؤال مى‏کنند؛ بگو: «آنها، بیان اوقات (و تقویم طبیعى) براى (نظامِ زندگىِ) مردم و (تعیینِ وقتِ) حج است». و (آن چنان که در جاهلیّت مرسوم بود که به هنگام حج، که جامه احرام مى‏پوشیدند، از درِ خانه وارد نمى‏شدند، و از نقبِ پشتِ خانه وارد مى‏شدند، نکنید!) کارِ نیک، آن نیست که از پشتِ خانه‏ها وارد شوید؛ بلکه نیکى این است که پرهیزگار باشید! و از درِ خانه‏ ها وارد شوید و تقوا پیشه کنید، تا رستگار گردید! (189) و در راه خدا، با کسانى که با شما مى‏جنگند، نبرد کنید! و از حدّ تجاوز نکنید، که خدا تعدّى‏کنندگان را دوست نمى‏دارد! (190)

 

تفسیر سوره مبارکه بقره – آیه  189

تأکید بر فوائد هلال‌های ماه و توصیه به انجام هر کار با روش‌های مناسب و شایسته آن

حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی

«أَعُوذُ بِاللَّهِ السَّمِیعِ الْعَلِیمِ مِنَ الشَّیْطَانِ اللَّعینِ الرَّجِیمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم‏ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ وَ صَلَّی اللهُ عَلَی سَیِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرینَ وَ اللَّعنَهُ الدَّائِمَهُ عَلَی أعْدائِهِمْ مِنَ الآنِ إلِی قِیامِ یَومِ الدِّینِ».

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

یَسْئَلُونَکَ عَنِ الْأَهِلَّهِ قُلْ هِیَ مَواقیتُ لِلنَّاسِ وَ الْحَجِّ وَ لَیْسَ الْبِرُّ بِأَنْ تَأْتُوا الْبُیُوتَ مِنْ ظُهُورِها وَ لکِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقى‏ وَ أْتُوا الْبُیُوتَ مِنْ أَبْوابِها وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ (189) وَ قاتِلُوا فی‏ سَبیلِ اللَّهِ الَّذینَ یُقاتِلُونَکُمْ وَ لا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ الْمُعْتَدینَ (190)

در باره «هلالهاى ماه» از تو سؤال مى‏کنند؛ بگو: «آنها، بیان اوقات (و تقویم طبیعى) براى (نظامِ زندگىِ) مردم و (تعیینِ وقتِ) حج است». و (آن چنان که در جاهلیّت مرسوم بود که به هنگام حج، که جامه احرام مى‏پوشیدند، از درِ خانه وارد نمى‏شدند، و از نقبِ پشتِ خانه وارد مى‏شدند، نکنید!) کارِ نیک، آن نیست که از پشتِ خانه‏ها وارد شوید؛ بلکه نیکى این است که پرهیزگار باشید! و از درِ خانه‏ها وارد شوید و تقوا پیشه کنید، تا رستگار گردید! (189) و در راه خدا، با کسانى که با شما مى‏جنگند، نبرد کنید! و از حدّ تجاوز نکنید، که خدا تعدّى‏کنندگان را دوست نمى‏دارد! (190)

 

وَ لکِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقى‏ وَ أْتُوا الْبُیُوتَ مِنْ أَبْوابِها وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ ۱

مصداق کلمه برّ

کلمه «الْبِرَّ» را اگر به یاد داشته باشید در آیات دیگری از قرآن کریم هم وارد شده مانند «لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ»۲ که میگویند منظور از کلمه «الْبِرَّ» اهل بیت هستند ؛ یعنی شما به اهل بیت نمی رسید و به آن بریت دست پیدا نمی کنید .

تفسیر قرآن به قرآن کلمه برّ

تأویل این قسمت آیه که دیروز عرض شد که در واقع مربوط به اهل بیت هستند و امیرالمومنین (علیه السلام) که اگر تفسیر قرآن به قرآن آن را اگر دقت کنیم در آن آیه هم فرمود:««لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ» ۳

چگونگی رسیدن به اهل بیت

جمله «مِمَّا تُحِبُّونَ» یعنی ما موصوله که از الفاظ عام محسوب می شود آن هم به صورت «تُحِبُّونَ» یعنی آنچه به جان شما وابسته است که در  مال و اموال همینطور می باشد که کسی میخواهد برسد به اهل بیت اگر آنچه به جان او وابسته است .

انفاق غذای خوب

مثلا به پارک رفته ایم غذا  میخوریم و ته مانده غذا را میخواهیم به کسی بدهیم تا بخورد این فایده ای ندارد ولی اگر بهترین غذا را در بشقاب ریختید و به دو جوان بی پناه دادید تا بخورند این خوب است .

انفاق پول خوب

یا اگر دست در جیب خود کردید و تراول دادید به سائل ها این «مِمَّا تُحِبُّونَ» است اما یک دو هزاری که چیزی به شما نمیدهند ، یک آدامس هم به شما نمی دهند .

انفاق چیزی که وابسته به جان است

بنابراین اگر کسی خواست به اهل بیت برسد تقوای او به این نیست که وسواس داشته باشد و «مِمَّا تُحِبُّونَ»  یعنی آن چیزی که واقعا به جان او وابسته است .

انفاق بهترین وقت

اگر میخواهید وقت برای کسی بگذارید باید بهترین وقت و ساعت را برای او بگذارید که به عنوان انفاق باشد لذا هر چیزی را خواستید برای کسی اعمال کنید .

ذکر مصادیق انفاق

انفاق فرق نمیکند که  اعم از واجب النفقه یا مستحب باشد و یا خیرات و مبرات باشد ، تمامی این موارد را شامل می شود و اهل بیت بهترین چیزی که خداوند به آنها رزق داده را  را انفاق می کردند و می‌دادند پس اگر بخواهد غیر از این باشد ارزشی ندارد .

تفکر غلط پیرامون انفاق

جالب اینجاست که در بحث انفاق قبلا در ذهن ما این بود و الان هم عوام اینگونه فکر میکنند که اگر میخواهیم انفاق کنیم باید به غریبه ها انفاق کنیم در صورتی که خلاف واقع می باشد ، بلکه بهترین کسانی که باید به آنها نفقه بدهید و نزدیک ترین افراد را اول نفقه بدهید.

انفاق به اقربی

پس اولین انفاق برای واجب النفقه ها می باشد چون آنهایی که واجب النفقه هستند ،اثری که انفاق را به عنوان صدقه و خیرات می خواهید بدهید به نزدیک ترین شخص دادید اثر آن خیلی بالاست .

پرداخت زکات فطره

در احکام هم داریم که بحث زکات فطره می فرمایند از نزدیک ترین شخصی که از نظر فامیلی به شما نزدیک است مثلا داماد ،عمو و عموزاده شماست و در بحث اینکه گاهی اوقات واجب النفقه را نمی شود که صدقات و زکوات را به او بدهید آن جای خود دارد اما شما میخواهید صدقه مستحبی اعمال کنید به فرزند خود بدهید اما میگویید به غریبه ها بدهم .

اولویت اول انفاق کردن

گاهی اوقات فکر میکنیم  به غریبه بدهیم ثواب آن بیشتر است در صورتی که اینطور نیست پس عرض ما این است وقتی میخواهید انفاق کنید اولویت دارد که اولویت آن اقربی هستند لذا اگر برادر شما گرسنه باشد اما نفقات و صدقات را به من بدهید این رجحانی ندارد چون برادر شما اولویت دارد.

عدم شرط تقوا در انفاق

 لکن اینکه برادر شما چطور انسانی است و با هم چه ارتباطی دارید فرقی نمیکند و نگفته اند با انسان های متقی صله رحم کنید بلکه فرموده اند با فامیل های خود صله رحم کنید.

معنای معروف و مصداق آن

تمام آنچه در دین برای ما آمده معروف است ،اصلا چرا میگویند اوامر خداوند اعم از واجبات و مستحبات را معروف گویند؟ و فرموده اند:«وَ اَلْمَعْرُوفُ مَا أَمَرْتُمْ بِهِ وَ اَلْمُنْکَرُ مَا نَهَیْتُمْ عَنْهُ»۴ معروف یعنی آنچه عرف می پسندد و آن را شناخته است .

آثار انفاق و صدقات

پس آنچه مسلم می باشد انفاق کردن به نزدیکترین شخص ثواب و اثر آن بیشتر است چون می دانید هر کاری آثاری به همراه دارد و صدقات آثاری برای انسان دارد که اگر انسان آنها را انجام دهد در زندگی او متأثر می شود و اثر می پذیرد لذا اثر بالا در صدقه و انفاق های مستحب و خیرات به نزدیک ترین شخص است و نکته جالب اینجاست در سیره اهل بیت هم اینگونه بوده است .

عدم گدا پروری در انفاق

نفقه این نیست که ما گدا پروری کنیم پس اگر می خواهید غذایی به کسی بدهید تا بخورد او را سیر کنید و اگر واقعا میخواهید کسی را کمک کنید به گونه ای کمک کنید تا غنی شود یعنی اگر ما بتوانیم کسی را واقعا از فقر در بیاوریم و لو به اندازه مدتی این خیلی مهم است .

چگونگی درست انفاق کردن

مثلا یک گونی برنج به کسی بدهید تا چهار ماه شما را دعا می کند لذا عرض ما این است اگر شما میخواهید نفقه بدهید ده کیلو برنج را به ۲۰ نفر ندهید تا کسی نتواند سیر بخورد یا مثلا گوسفندی را می کشد اما آن را ذره ذره به دست مردم می دهد ، این فایده ای ندارد .

چگونگی نذری درست و صحیح

پدرم میگفت اگر خواستید نذری قربانی کنید به کسی بدهید تا دیزی درست کند بخورد تا سیر شود پس یکی را سیر کنید لذا اگر کسی فقر دارد و شما به صدقه ، نذر و انفاق کنید که او را غنی کند یا حداقل یک بار سفره او را داغ کند و شکم او را سیر کند .

پخت نذری در خمینی شهر

گاهی اوقات در همین بحث تاسوعا و عاشورا که مردم بیشتر نذری می دهند مثلا بنده خمینی شهر را دیده ام که الان خیلی خوب شده ولی قدیم اینگونه نبود ولی خمینی شهر قدیم هم خوب بود که وقتی قابلمه را بار میگذارند واقعا حسابی بار میگذارند و وقتی شخصی می آید او را سیر می کنند .

آبگوشت استخوان!

اما دیده ام افرادی که گوسفندی را کشته و گوشت هایش را کباب می کند خودش میخورد و استخوان هایش را آبگوشت می کند و بعد صدنفر را دعوت میکند !

انفاق از مصادیق تقوا

فرمود:« وَ لکِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقى‏»۵ آنچه که مسلم می باشد یکی از مصادیق تقوا انفاق است آنهم انفاق عالی که به دنبال آن  رسیدن به اهل بیت می باشد .

معنای افلاح و مفلح

در ادامه فرمود:«وَ أْتُوا الْبُیُوتَ مِنْ أَبْوابِها»۶ مجددا «وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ» ۷ یعنی اگر تقوا را پیشه کردید شما را به سرای افلاح می رساند؛  «لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ» یعنی باعث می شود که شما رستگار ساز شوید.

معنای کلمه «لَعَلَّ»

جمله«لَعَلَّکُمْ» یعنی اثر تقوایی که پیشه میکند باعث می شود که مفلح شوید و مفلح یعنی رستگار ساز و «لَعَلَّ» به معنای ترجی و امیدواری ، یعنی امید است که به جایی برسید و متاثر شوید که اثر ان این است که مفلح شوید .

تفاوت فالح و مفلح

کلمه فالح نیست بلکه مفلح می باشد که این دو کلمه تفاوت دارند ؛ مفلح یعنی رستگار ساز می شوید و باعث می شوید که مردم را به سمت و سوی بهشت خدا و پیامبر بکشانید که این خیلی مهم است ؛ لذا افلاح غیر از مفلح است .

باب افعال در تعبیرات قرآنی

ببینید تعبیراتی که در قران داریم نسبت به مومنین و محسنین و نسبت به متقین همگی در باب افعال است که باب افلاح معنای مختلف و ۱۶ معنا دارد که یکی از آنها وقتی فلح و فلاح را اگر در باب افعال بردید که شد افلاح و مفلح یعنی رستگار ساز می شوید و باعث می شوید مردم رستگار شوند و مردم را به سمت بهشت بکشانید که مصداق« یَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداهِ وَ الْعَشِیِّ»۸ است به معنای داعی الله شدن می باشد .

اهمیت داعی الله شدن

مهم است که انسان بتواند داعی الله شود و اگر کسی فقط برای خودش باشد که فایده ای ندارد لذا تقوایی که از چهارچوب وجود خود شخص بیرون نرود فایده ای ندارد پس باید به دیگران برسد و سرایت کند ، اگر به دیگران سرایت کرد عالی است .

سیره اهل بیت در دعا برای دیگران

تمام آنچه که اهل بیت  انجام میدهند حتی نمازی که میخوانند می گویند چهل مومن را دعا کنید ، دعا برای دیگران خیلی آثار دارد ؛ بله انسان باید خودش تذکیه کند لذا تذکیه مربوط به خود انسان است اما هر کاری که خواستید انجام دهید باید به کسی برسد و اگر به کسی نرسد فایده ای ندارد .

مذمت خودپرستی و خودپروری

 اگر کسی در دائره وجودی زندگی خود آثار اعمال او فقط برای خودش باشد این خودپروری و خودپرستی است اینکه میگوید عبادت خدا جز به خدمت خلق نیست پس نمازی که میخوانیم در تاریکی شب و در تنهایی میگویند چهل مومن را باید دعا کنید که این خیلی مهم است.

آثار اعمال انسان برای دیگران

آنچه که ما انجام می دهیم اگر برای دیگران خوب باشد فایده دارد ولی اگر بخواهیم فقط برای خودمان انجام دهیم فایده ای ندارد ،ثمر و اثری ندارد لذا اثر واقعی عمل برای انسان این است که برای دیگران آثار داشته باشد .

منابع

۱_سوره بقره آیه ۱۸۹

۲_ سوره آل عمران آیه ۹۲

۳_ سوره آل عمران آیه ۹۲

۴_بحار الانوار ج ۹۱ ص۲

۵_ سوره بقره آیه ۱۸۹

۶_ سوره بقره آیه ۱۸۹

۷_ سوره بقره آیه ۱۸۹

۸_ سوره انعام آیه ۵۲

تفسیر آیه 189 سوره بقره: هلال‌ها و راه‌های صحیح

مقدمه

1. اهمیت هلال‌ها در زندگی اجتماعی

آیه 189 سوره بقره به موضوع هلال‌های ماه و نقش آن‌ها در تعیین زمان‌ها و مناسک دینی اشاره دارد. این آیه به ما یادآوری می‌کند که هلال‌ها نه تنها برای شناخت زمان بلکه به عنوان ابزاری برای نظم‌دهی به زندگی اجتماعی و دینی ما نیز اهمیت دارند.

2. هلال‌ها: نشانه‌های زمانی

2.1. تعریف هلال

هلال به معنای شکل خاص ماه در آغاز هر ماه است که به عنوان نشانه‌ای برای تعیین زمان‌ها و مناسک دینی به کار می‌رود.

2.2. مواقیت: زمان‌های مشخص

کلمه «مواقیت» به زمان یا مکان مشخصی اشاره دارد که برای انجام کارهای خاص تعیین شده است. این مفهوم در آیه به وضوح بیان شده است.

3. پاسخ به سوالات مردم

3.1. سوال درباره هلال‌ها

مردم از پیامبر (ص) درباره هلال‌ها سوال می‌کنند. این سوال نشان‌دهنده‌ی نیاز جامعه به شناخت زمان و مناسک دینی است.

3.2. پاسخ پیامبر

پیامبر (ص) به مردم می‌گوید که هلال‌ها برای شناخت اوقات و زمان حج ضروری هستند. این پاسخ به نیاز مردم برای نظم‌دهی به زندگی دینی و اجتماعی آن‌ها پاسخ می‌دهد.

4. نیازی به تقوا

4.1. مفهوم تقوا

آیه به ما یادآوری می‌کند که نیازی به تقوا داریم. تقوا به معنای پرهیز از گناهان و رعایت دستورات الهی است.

4.2. نیروی محرکه تقوا

تقوا به عنوان نیروی محرکه‌ای برای انجام کارهای صحیح و درست در زندگی ما عمل می‌کند. این مفهوم در آیه به وضوح بیان شده است.

5. راه‌های صحیح ورود به امور

5.1. ورود از درها

آیه به ما می‌آموزد که باید از درها وارد شویم و نه از پشت خانه‌ها. این مفهوم به ما یادآوری می‌کند که هر کاری باید از راه صحیح و طبیعی خود انجام شود.

5.2. خرافات و باورهای نادرست

ایده ورود از پشت خانه‌ها در حال احرام، یک خرافه است که باید از آن دوری کرد. این باور نادرست به ما یادآوری می‌کند که باید به دستورات الهی پایبند باشیم.

6. اهمیت زمان و روش

6.1. زمان مناسب

هر کاری نیاز به زمان مناسب دارد. آیه به ما یادآوری می‌کند که باید زمان را به درستی شناسایی کنیم و از آن بهره‌برداری کنیم.

6.2. روش‌های صحیح

روش‌های صحیح برای انجام کارها نیز اهمیت دارد. باید از روش‌های صحیح و الهی برای انجام امور خود استفاده کنیم.

7. رهبری الهی

7.1. نیاز به رهبری

آیه به ما یادآوری می‌کند که رهبری نیز باید از طرف خداوند تعیین شود. این مفهوم به ما یادآوری می‌کند که باید به رهبران الهی توجه کنیم.

7.2. رهبران معصوم

امامان معصوم (ع) به عنوان رهبران الهی شناخته می‌شوند و باید به دستورات آن‌ها توجه کنیم.

8. شناخت راه و روش

8.1. شناخت راه

آیه به ما یادآوری می‌کند که باید راه و روش‌های صحیح را بشناسیم. این شناخت به ما کمک می‌کند تا از بی‌راهه رفتن دوری کنیم.

8.2. تحصیل علم

تحصیل علم و مطالعه درباره تغییرات ماه و زمان‌ها به ما کمک می‌کند تا درک بهتری از زندگی دینی و اجتماعی خود داشته باشیم.

9. برّ و نیکی

9.1. مفهوم برّ

آیه به ما یادآوری می‌کند که برّ و نیکی در انجام کارها به معنای رعایت راه‌های صحیح است. این مفهوم به ما یادآوری می‌کند که باید در انجام کارها به دستورات الهی پایبند باشیم.

9.2. دوری از بی‌راهه

بی‌راهه رفتن در انجام کارها نه تنها نادرست است بلکه به ما آسیب می‌زند. باید از راه‌های صحیح و الهی برای انجام امور خود استفاده کنیم.

10. نتیجه‌گیری

10.1. اهمیت هلال‌ها

هلال‌ها به عنوان نشانه‌های زمانی در زندگی ما اهمیت دارند و باید از آن‌ها به درستی استفاده کنیم.

10.2. پایبندی به تقوا

پایبندی به تقوا و رعایت دستورات الهی به ما کمک می‌کند تا در زندگی خود موفق باشیم و از بی‌راهه رفتن دوری کنیم.

سوالات و پاسخ‌ها

1. هلال‌ها چه نقشی در زندگی اجتماعی دارند؟

هلال‌ها به عنوان نشانه‌های زمانی، به ما کمک می‌کنند تا زمان مناسک دینی و فعالیت‌های اجتماعی را شناسایی کنیم.

2. چرا ورود از درها اهمیت دارد؟

ورود از درها به معنای رعایت روش‌های صحیح و طبیعی در انجام کارهاست و از خرافات و باورهای نادرست جلوگیری می‌کند.

3. چگونه می‌توانیم تقوا را در زندگی خود تقویت کنیم؟

با رعایت دستورات الهی، پرهیز از گناهان و توجه به رهبران معصوم، می‌توانیم تقوا را در زندگی خود تقویت کنیم.

تحلیل نهایی

آیه 189 سوره بقره به ما یادآوری می‌کند که هلال‌ها نه تنها برای شناخت زمان بلکه به عنوان ابزاری برای نظم‌دهی به زندگی اجتماعی و دینی ما اهمیت دارند. این آیه به ما می‌آموزد که باید از روش‌های صحیح و الهی برای انجام امور خود استفاده کنیم و به تقوا و رعایت دستورات الهی پایبند باشیم.

نکات اجتماعی کاربردی

ترویج فرهنگ زمان‌شناسی: آموزش به افراد درباره اهمیت هلال‌ها و زمان‌شناسی.

تقویت روش‌های صحیح: تشویق به رعایت روش‌های صحیح در انجام کارها.

آگاهی‌بخشی: برگزاری کارگاه‌های آموزشی درباره تقوا و اهمیت آن.

دوری از خرافات: آگاهی‌بخشی درباره باورهای نادرست و خرافات.

تحصیل علم: تشویق به تحصیل علم و مطالعه درباره تغییرات ماه.

احترام به رهبران: توجه به دستورات رهبران معصوم و الهی.

ایجاد فضای گفت‌وگو: فراهم کردن فضایی برای بحث و تبادل نظر درباره مسائل اجتماعی.

استفاده از رسانه‌ها: بهره‌گیری از رسانه‌ها برای اطلاع‌رسانی درباره اهمیت هلال‌ها.

تقویت همبستگی اجتماعی: ایجاد حس همبستگی و همکاری میان افراد جامعه.

حمایت از قربانیان خرافات: حمایت از افرادی که تحت تأثیر خرافات قرار گرفته‌اند.

پیام‌های آیه 189 سوره بقره: نظم، تقوا و رستگاری

1. نظم کیهانی و تأثیر آن بر زندگی

1.1. برنامه‌ریزی دقیق کائنات

حرکت کرات و ماه دارای برنامه و زمان‌بندی دقیقی است که می‌تواند در برنامه عبادت و نظم امور زندگی مردم مؤثر باشد. این نظم به ما یادآوری می‌کند که باید از زمان‌ها به درستی استفاده کنیم.

1.2. تأثیر نظم بر عبادت

نظم کیهانی به ما کمک می‌کند تا زمان‌های مناسب برای عبادت و فعالیت‌های روزمره را شناسایی کنیم. این امر به بهبود کیفیت زندگی دینی و اجتماعی ما کمک می‌کند.

2. انصاف و نظم در زندگی

2.1. ضرورت نظم در انسان‌ها

اگر جمادات و کرات آسمانی نظم دارند و برای انتظام امور انسان‌ها جهت‌گیری شده‌اند، منطقی نیست که ما موجوداتی بی‌نظم و بی‌حساب باشیم. این نکته به ما یادآوری می‌کند که باید در زندگی خود نظم و انضباط را رعایت کنیم.

2.2. تأکید بر نظم اجتماعی

نظم در زندگی اجتماعی ما نیز باید مورد توجه قرار گیرد. این نظم به ما کمک می‌کند تا به اهداف خود دست یابیم و از بی‌نظمی دوری کنیم.

3. پاسخگویی به سؤالات

3.1. اهمیت پاسخ‌های مفهومی

در پاسخ به سؤالات، باید جوابی ارائه دهیم که سؤال‌کننده بفهمد و مورد نیازش باشد. این نکته به ما یادآوری می‌کند که باید در ارتباطات خود دقت کنیم و به نیازهای دیگران توجه داشته باشیم.

3.2. شفافیت در ارتباطات

شفافیت در پاسخگویی به سؤالات به ایجاد ارتباطات مؤثر و مثبت کمک می‌کند. این امر به ما یادآوری می‌کند که باید به نیازهای دیگران توجه کنیم.

4. مبارزه با خرافات

4.1. آداب و رسوم جاهلی

اسلام با آداب و رسوم جاهلی و خرافی مبارزه می‌کند. این مبارزه به ما یادآوری می‌کند که باید از باورهای نادرست دوری کنیم و به اصول صحیح پایبند باشیم.

4.2. شناخت برّ و نیکی

برّ و نیکی را نباید از خرافات و عادات نیاکان به دست آورد، بلکه باید راه شناخت برّ را در چارچوب فرمان وحی و رهبران معصوم (ع) جستجو کنیم.

5. راه‌های صحیح در زندگی

5.1. نشان دادن راه صحیح

هرگاه راهی را بستید، باید راه صحیحی را نشان بدهید. این نکته به ما یادآوری می‌کند که در مواجهه با مشکلات، باید راه‌حل‌های منطقی و صحیح ارائه دهیم.

5.2. اهمیت راهنمایی

راهنمایی صحیح در زندگی به ما کمک می‌کند تا از بی‌راهه رفتن دوری کنیم و به اهداف خود دست یابیم.

6. ارزش مفاهیم دینی

6.1. تجلی ارزش‌ها

ارزش مفاهیم دینی زمانی است که در افراد جلوه کند. به جای اینکه بگوییم نیکی تقواست، باید بگوییم نیکی، متّقی است. این نکته به ما یادآوری می‌کند که باید ارزش‌های دینی را در عمل نشان دهیم.

6.2. تأثیر تقوا بر رفتار

تقوا باید در رفتار و کردار ما تجلی یابد. این امر به ما یادآوری می‌کند که باید به اصول دینی پایبند باشیم.

7. پرهیز از بی‌راهه

7.1. مفهوم بی‌راهه

بی‌راهه رفتن تقوا نیست. اگر از سیره عقلا و اولیای خدا سرپیچی کنیم و نام آن را تقوا و خودسازی بگذاریم، منحرف شده‌ایم. این نکته به ما یادآوری می‌کند که باید از اصول صحیح پیروی کنیم.

7.2. اهمیت پیروی از سیره

پیروی از سیره عقلا و اولیای خدا به ما کمک می‌کند تا در مسیر صحیح قرار بگیریم و از انحراف دوری کنیم.

8. روش‌های منطقی

8.1. استفاده از روش‌های صحیح

بکارگیری روش‌های نادرست و غیر منطقی برای انجام امور، خلاف تقواست. این نکته به ما یادآوری می‌کند که باید از روش‌های صحیح و منطقی استفاده کنیم.

8.2. اهمیت منطق در زندگی

استفاده از منطق در زندگی به ما کمک می‌کند تا تصمیمات بهتری بگیریم و از مشکلات دوری کنیم.

9. حفظ وقت و نظم

9.1. اهمیت زمان

حفظ وقت و مراعات نظم در کارها و عبادات، یکی از مصادیق تقوا و فلاح است. این نکته به ما یادآوری می‌کند که باید از زمان به درستی استفاده کنیم.

9.2. تأثیر نظم بر موفقیت

نظم در کارها به ما کمک می‌کند تا به موفقیت‌های بیشتری دست یابیم و از بی‌نظمی دوری کنیم.

10. رستگاری و تقوا

10.1. مفهوم رستگاری

رستگاری نهایت تکامل است. بسیاری از دستورات برای رسیدن به تقواست، اما در این آیه، تقوا مقدمه رستگاری است. این نکته به ما یادآوری می‌کند که باید به تقوا توجه کنیم تا به رستگاری دست یابیم.

10.2. تأکید بر تقوا

تقوا به عنوان مقدمه‌ای برای رستگاری، باید در زندگی ما مورد توجه قرار گیرد. این امر به ما یادآوری می‌کند که باید به اصول دینی پایبند باشیم.

سوالات و پاسخ‌ها

1. چرا نظم کیهانی در زندگی ما اهمیت دارد؟

نظم کیهانی به ما کمک می‌کند تا زمان‌های مناسب برای عبادت و فعالیت‌های روزمره را شناسایی کنیم و از آن‌ها بهره‌برداری کنیم.

2. چگونه می‌توانیم از خرافات دوری کنیم؟

با آگاهی از اصول صحیح دینی و پیروی از سیره عقلا و اولیای خدا، می‌توانیم از خرافات دوری کنیم.

3. چه راه‌هایی برای حفظ وقت و نظم در زندگی وجود دارد؟

برنامه‌ریزی دقیق، تعیین اولویت‌ها و استفاده از زمان بهینه می‌تواند به حفظ وقت و نظم در زندگی کمک کند.

تحلیل نهایی

آیه 189 سوره بقره به ما یادآوری می‌کند که نظم کیهانی و تقوا در زندگی ما اهمیت دارد. این آیه به ما می‌آموزد که باید از روش‌های صحیح و منطقی برای انجام امور خود استفاده کنیم و به اصول دینی پایبند باشیم تا به رستگاری دست یابیم.

کلید واژه‌ها

نظم, کیهان, عبادت, تقوا, رستگاری, خرافات, آداب, روش‌های صحیح, زمان, سیره, عقل, اولیای خدا, پاسخگویی, ارزش‌های دینی, بی‌راهه, منطق, حفظ وقت, موفقیت, فلاح, برنامه‌ریزی

نتیجه‌گیری

آیه 189 سوره بقره به ما می‌آموزد که باید از نظم کیهانی بهره‌برداری کنیم و به تقوا و اصول دینی پایبند باشیم. این آیه به ما یادآوری می‌کند که رستگاری در گرو رعایت نظم و استفاده از روش‌های صحیح در زندگی است.

نکات اجتماعی کاربردی

ترویج فرهنگ نظم: آموزش به افراد درباره اهمیت نظم در زندگی.

آگاهی‌بخشی: برگزاری کارگاه‌های آموزشی درباره خرافات و باورهای نادرست.

تقویت روش‌های صحیح: تشویق به رعایت روش‌های صحیح در انجام کارها.

حفظ وقت: آموزش به افراد درباره مدیریت زمان و حفظ وقت.

پیروی از سیره: تشویق به پیروی از سیره عقلا و اولیای خدا.

شفافیت در ارتباطات: ایجاد فضایی برای پاسخگویی شفاف به سؤالات.

استفاده از منطق: ترویج استفاده از منطق در تصمیم‌گیری‌ها.

تقویت ارزش‌های دینی: ترویج ارزش‌های دینی در جامعه.

ایجاد همبستگی اجتماعی: تقویت همبستگی و همکاری میان افراد جامعه.

حمایت از قربانیان خرافات: حمایت از افرادی که تحت تأثیر خرافات قرار گرفته‌اند.

 

 ۰۰ _ ۱۸ _ ۰۴ _ ۱۴۰۲

فهرست مطالب

برچسب ها

/ / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / /

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

New Page 1