۞ امام علی (ع) می فرماید:
امام صادق عليه السلام فرمود: مسلمان برادر مسلمان اسـت بـه او ظلم نمى كند و وی را خوار نمى سازد و غیبت وی را نمى كند و وی را فریب نمى دهد و محروم نمى كند. ‌وسائل الشيعه 8: 597 ‌

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار » تفسیر آیات 181 تا 190
  • شناسه : 9324
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۴ - ۷:۱۹
  • 66 بازدید
  • ارسال توسط :
  • نویسنده : یداله رضوانی
  • منبع : تفسیر رضوان
آیه 188 .  اشاره به بلاى اجتماعى و اقتصادى رشوه‏‏ 1
آیه 188 . اشاره به بلاى اجتماعى و اقتصادى رشوه‏‏ 1

آیه 188 . اشاره به بلاى اجتماعى و اقتصادى رشوه‏‏ 1

تفسیر سوره مبارکه بقره آیه 188 جلسه  1 حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی   1 جلسه تفسیر آیه صد و هشتاد و هشت  بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏  وَ إِذا سَأَلَکَ عِبادی عَنِّی فَإِنِّی قَریبٌ أُجیبُ دَعْوَهَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ فَلْیَسْتَجیبُوا لی‏ وَ لْیُؤْمِنُوا بی‏ لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ (۱۸۶) أُحِلَّ لَکُمْ لَیْلَهَ الصِّیامِ الرَّفَثُ […]

...فهرست مطالب

تفسیر سوره مبارکه بقره آیه 188 جلسه  1

حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی

  1 جلسه تفسیر آیه صد و هشتاد و هشت 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

 وَ إِذا سَأَلَکَ عِبادی عَنِّی فَإِنِّی قَریبٌ أُجیبُ دَعْوَهَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ فَلْیَسْتَجیبُوا لی‏ وَ لْیُؤْمِنُوا بی‏ لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ (۱۸۶) أُحِلَّ لَکُمْ لَیْلَهَ الصِّیامِ الرَّفَثُ إِلى‏ نِسائِکُمْ هُنَّ لِباسٌ لَکُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنَّ عَلِمَ اللَّهُ أَنَّکُمْ کُنْتُمْ تَخْتانُونَ أَنْفُسَکُمْ فَتابَ عَلَیْکُمْ وَ عَفا عَنْکُمْ فَالْآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَ ابْتَغُوا ما کَتَبَ اللَّهُ لَکُمْ وَ کُلُوا وَ اشْرَبُوا حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَکُمُ الْخَیْطُ الْأَبْیَضُ مِنَ الْخَیْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّیامَ إِلَى اللَّیْلِ وَ لا تُبَاشِرُوهُنَّ وَ أَنْتُمْ عاکِفُونَ فِی الْمَساجِدِ تِلْکَ حُدُودُ اللَّهِ فَلا تَقْرَبُوها کَذلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ آیاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ (۱۸۷) وَ لا تَأْکُلُوا أَمْوالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْباطِلِ وَ تُدْلُوا بِها إِلَى الْحُکَّامِ لِتَأْکُلُوا فَریقاً مِنْ أَمْوالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ (188) یَسْئَلُونَکَ عَنِ الْأَهِلَّهِ قُلْ هِیَ مَواقیتُ لِلنَّاسِ وَ الْحَجِّ وَ لَیْسَ الْبِرُّ بِأَنْ تَأْتُوا الْبُیُوتَ مِنْ ظُهُورِها وَ لکِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقى‏ وَ أْتُوا الْبُیُوتَ مِنْ أَبْوابِها وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ (189)

و چون بندگان من از تو درباره من بپرسند (بگو که) من حتما (به همه) نزدیکم، دعاى دعاکننده را هنگامى که مرا بخواند اجابت مى‏کنم، پس دعوت مرا بپذیرند و به من ایمان آورند، شاید که راه یابند.  ۱۸۷ براى شما در شب روزه همبستر شدن با زنانتان حلال شد، آنها لباسند براى شما و شما لباسید براى آنها (هر یک زینت دیگرى هستید و پوشاننده عیوب و حافظ از گناه او). خداوند مى‏دانست که شما (درباره حرمت آمیزش در شب روزه) به خود خیانت مى‏کردید، پس بر شما عطف توجه کرد و از شما درگذشت، پس اکنون (مى‏توانید) با آنها همبستر شوید و آنچه را خدا براى شما (درباره این عمل) مقرر داشته (از ثواب و عفّت از حرام و اولاد صالح) طلب کنید، و (در شب‏هاى روزه رواست که) بخورید و بیاشامید تا وقتى که رشته سپید صبح از رشته سیاه (شب) براى شما روشن گردد، سپس روزه را تا شب به اتمام رسانید. و با زنان در حالى که در مسجدها معتکفید همبستر نشوید. اینها مرزهاى (حلال و حرام) خداوند است، نزدیک آنها نروید (تخلف نکنید). این گونه خداوند آیات خود را براى مردم روشن مى‏سازد، شاید بپرهیزند. و اموال یکدیگر را به باطل (و ناحق) در میان خود نخورید! و براى خوردن بخشى از اموال مردم به گناه، (قسمتى از) آن را (به عنوان رشوه) به قضات ندهید، در حالى که مى‏دانید (این کار، گناه است)! (188) از تو درباره هلال‏هاى ماه مى‏پرسند، بگو: آنها وسیله تعیین اوقات [براى امور دنیایى و نظام زندگى‏] مردم و [تعیین زمان مراسم‏] حج است. و نیکى آن نیست که به خانه‏ها از پشت آنها وارد شوید، [چنان که اعراب جاهلى در حال احرام حج از پشت دیوار خانه خود وارد مى‏شدند نه از در ورودى‏] بلکه نیکى [روش و منشِ‏] کسى است که [از هر گناه و معصیتى‏] مى‏پرهیزد. و به خانه‏ها از درهاى آنها وارد شوید؛ و از خدا پروا کنید تا رستگار شوید. (189)

 

تفسیر سوره مبارکه بقره – آیه  188

آیه 188 . اشاره به بلاى اجتماعى و اقتصادى رشوه

حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی

«أَعُوذُ بِاللَّهِ السَّمِیعِ الْعَلِیمِ مِنَ الشَّیْطَانِ اللَّعینِ الرَّجِیمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم‏ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ وَ صَلَّی اللهُ عَلَی سَیِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرینَ وَ اللَّعنَهُ الدَّائِمَهُ عَلَی أعْدائِهِمْ مِنَ الآنِ إلِی قِیامِ یَومِ الدِّینِ».

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

 وَ إِذا سَأَلَکَ عِبادی عَنِّی فَإِنِّی قَریبٌ أُجیبُ دَعْوَهَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ فَلْیَسْتَجیبُوا لی‏ وَ لْیُؤْمِنُوا بی‏ لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ (۱۸۶) أُحِلَّ لَکُمْ لَیْلَهَ الصِّیامِ الرَّفَثُ إِلى‏ نِسائِکُمْ هُنَّ لِباسٌ لَکُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنَّ عَلِمَ اللَّهُ أَنَّکُمْ کُنْتُمْ تَخْتانُونَ أَنْفُسَکُمْ فَتابَ عَلَیْکُمْ وَ عَفا عَنْکُمْ فَالْآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَ ابْتَغُوا ما کَتَبَ اللَّهُ لَکُمْ وَ کُلُوا وَ اشْرَبُوا حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَکُمُ الْخَیْطُ الْأَبْیَضُ مِنَ الْخَیْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّیامَ إِلَى اللَّیْلِ وَ لا تُبَاشِرُوهُنَّ وَ أَنْتُمْ عاکِفُونَ فِی الْمَساجِدِ تِلْکَ حُدُودُ اللَّهِ فَلا تَقْرَبُوها کَذلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ آیاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ (۱۸۷) وَ لا تَأْکُلُوا أَمْوالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْباطِلِ وَ تُدْلُوا بِها إِلَى الْحُکَّامِ لِتَأْکُلُوا فَریقاً مِنْ أَمْوالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ (188) یَسْئَلُونَکَ عَنِ الْأَهِلَّهِ قُلْ هِیَ مَواقیتُ لِلنَّاسِ وَ الْحَجِّ وَ لَیْسَ الْبِرُّ بِأَنْ تَأْتُوا الْبُیُوتَ مِنْ ظُهُورِها وَ لکِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقى‏ وَ أْتُوا الْبُیُوتَ مِنْ أَبْوابِها وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ (189)

و چون بندگان من از تو درباره من بپرسند (بگو که) من حتما (به همه) نزدیکم، دعاى دعاکننده را هنگامى که مرا بخواند اجابت مى‏کنم، پس دعوت مرا بپذیرند و به من ایمان آورند، شاید که راه یابند.  ۱۸۷ براى شما در شب روزه همبستر شدن با زنانتان حلال شد، آنها لباسند براى شما و شما لباسید براى آنها (هر یک زینت دیگرى هستید و پوشاننده عیوب و حافظ از گناه او). خداوند مى‏دانست که شما (درباره حرمت آمیزش در شب روزه) به خود خیانت مى‏کردید، پس بر شما عطف توجه کرد و از شما درگذشت، پس اکنون (مى‏توانید) با آنها همبستر شوید و آنچه را خدا براى شما (درباره این عمل) مقرر داشته (از ثواب و عفّت از حرام و اولاد صالح) طلب کنید، و (در شب‏هاى روزه رواست که) بخورید و بیاشامید تا وقتى که رشته سپید صبح از رشته سیاه (شب) براى شما روشن گردد، سپس روزه را تا شب به اتمام رسانید. و با زنان در حالى که در مسجدها معتکفید همبستر نشوید. اینها مرزهاى (حلال و حرام) خداوند است، نزدیک آنها نروید (تخلف نکنید). این گونه خداوند آیات خود را براى مردم روشن مى‏سازد، شاید بپرهیزند. و اموال یکدیگر را به باطل (و ناحق) در میان خود نخورید! و براى خوردن بخشى از اموال مردم به گناه، (قسمتى از) آن را (به عنوان رشوه) به قضات ندهید، در حالى که مى‏دانید (این کار، گناه است)! (188) از تو درباره هلال‏هاى ماه مى‏پرسند، بگو: آنها وسیله تعیین اوقات [براى امور دنیایى و نظام زندگى‏] مردم و [تعیین زمان مراسم‏] حج است. و نیکى آن نیست که به خانه‏ها از پشت آنها وارد شوید، [چنان که اعراب جاهلى در حال احرام حج از پشت دیوار خانه خود وارد مى‏شدند نه از در ورودى‏] بلکه نیکى [روش و منشِ‏] کسى است که [از هر گناه و معصیتى‏] مى‏پرهیزد. و به خانه‏ها از درهاى آنها وارد شوید؛ و از خدا پروا کنید تا رستگار شوید. (189)

 

وَلَا تَأْکُلُوا أَمْوَالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْبَاطِلِ وَتُدْلُوا بِهَا إِلَى الْحُکَّامِ لِتَأْکُلُوا فَرِیقًا مِنْ أَمْوَالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ ۱

حرکت بر اکل باطل

نکته‌ای که در این آیه وجود دارد کلمه «بِالْبَاطِلِ» را اگر دقت کنیم نهی شده که ما اموال یکدیگر و خودمان را به باطل و به وجه غیر معروف یعنی وجهی که امر خدا بر آن نیست مصرف کنیم .

معنای کلمه باطل

 مراد از کلمه باطل فاسد است به معنای آنچه که فساد در آن می‌باشد اگر چیزی که امر خدا ندارد و وجهی نهی خدا بر آن می‌باشد پس باطل یعنی نهی دارد یا حتی امر ندارد یعنی تکلیفی برای انجامش نیست.

وجود فساد در امر باطل

اگر معروف نباشد و باطل باشد به سمت فساد کشیده می‌شود به کلمه دیگر اگر بخواهیم این را تعبیر کنیم‌ بالحرام خواهد بود مانند «وَلَا تَأْکُلُوا أَمْوَالَکُمْ بَیْنَکُمْ بالحرام» یعنی به وسیله امری که برای شما حرمت دارد و به عبارت دیگر یعنی بدون اجازه و مجوز، شما مجوز ندارید مالی را تصرف کنید.

نحوه تصرف اموال دیگران

بدون اجازه تصرف یا مالکانه نیست و غاصبانه است و اگر مال شما بوده به راه صحیح و معروف نیست آنچه که در اینجا موردنظر می‌باشد آن است که مال خود را و مال دیگران را هر دو شامل می‌شود چون اموالکم که در اینجا دارد جمع شده کلمه مال به اموال و به کم اضافه شده هم اموال دیگران را منظور است و هم مال خودمان را اشاره می‌کند.

حکم صرف مال انسان

صرف کردن مال خود انسان به راه غیر صحیح جایز نیست اگر کسی بگوید مال خودم بوده و قصد دارم مشروب بخورم شاید بگوید «الناس مسلطون علی اموالهم» اما واقعا اینگونه بوده و نمی‌تواند هر کاری با مال خود بکند هرکسی که خدا مالی را در اختیار او قرار داده، راه‌هایی را نیز برای او گذاشته اولین راه آن واجب النفقه بودن افراد او است و اینکه باید صرف معاش خود بکند.

راه‌های صرف معاش

صرف معاش اول ضروریات، واجبات و مستحبات همه این‌ها را باید درنظر بگیرد لذا ما حق نداریم مال خودمان را صرف غیر حلال کنیم اگر آن را در غیر مباحات صرف کنیم، جایز نیست قرینه دیگری که در اینجا آورده «وَتُدْلُوا بِهَا إِلَى الْحُکَّامِ لِتَأْکُلُوا فَرِیقًا مِنْ أَمْوَالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ» ۲

دلالی برای اموال دیگران

برخی اوقات افراد دلال می‌شوند اما دلالی آن‌ها برای مال و اموال دیگران و مردم را در اختیار زورگویان قرار می‌دهند جهنم بدون لذت به این گویند که من برای فرد دیگری مال شما را تصرف کنم و در نفع یک ظالم صرف گردد دلیل اینکه ظالم گفتیم چون آیه «بِالْإِثْمِ» آورد «وَتُدْلُوا بِهَا إِلَى الْحُکَّامِ» ۳ حکم یعنی کسانی که قاضی و حاکم هستند «لِتَأْکُلُوا فَرِیقًا مِنْ أَمْوَالِ النَّاسِ» ۴ تا غایت بر آن شود که فرقه‌ای از مردم اموال دیگران را تصرف کنند.

زورگویی دولت و کدخدا

کلمه «بِالْإِثْمِ» یعنی ظلما و با زور یک مالی صرف شود اکثر افراد اینگونه بودند به یاد دارم قبل از انقلاب برخی از کسانی که در روستا کدخدا و انجمن بودند این افراد زور و توان داشتند و افراد دولتی نیز حمایت می‌کردند آن‌ها با حکم ژاندارمری محل یا کدخدا زورگویی سایر مردم را می‌کردند و برخی از آن‌ها توان سخن گفتن نداشتند.

صرف اموال توسط ظالمان

لذا ما باید اینجا دقت کنیم «وَتُدْلُوا بِهَا إِلَى الْحُکَّامِ» ۵ منهی بوده یعنی دلالت ندهید اموالتان را به حکام و زورگوها که اموال را صرف کنند درحالی‌که فرقه‌ای از مردم به ظلم آن را مصرف می‌کنند چیزی که در شرع مقدس به آن بسیار دقت می‌کند ظلم نکردن فرد به افراد می‌باشد.

مذمت تصرف اموال دیگران

ظلم کردن فقط به سیلی زدن به افراد نیست و برخی اوقات فرد یک زور و قدرتی دارد که می تواند به واسطه آن قدرت و توان، مال دیگران را نیز بتواند بردارد بدتر اینکه واسطه شود تا افراد دیگری با ظلم و زور مال دیگری را تصرف بکند.

زورگویی در بحث مالیات

لذا در بحث مالیات در کشور خودمان زورگویی وجود دارد و برای کارگران و کارمندان دولتی قبل از واریز حقوق ابتدا مالیات را کسر می‌کنند اعوان ظلمه یعنی کسانی که از مردم ناتوان مالیات ظلما می‌گیرند حکم کلی در دنیا تعریف شده هر کسی از اموال عمومی برای کسب درآمد استفاده کند بخشی از آن را باید برای کشور بدهد که آن مالیات نام دارد در زمان پیامبر نیز به آن خراج می‌گفتند.

صحت در اصل مالیات

اصل مالیات صحیح است و لیکن اینکه چه کسی شامل می‌شود و کسی شامل نمی‌شود و از چه باید اخذ کرد و چه کسی نباید مالیات دهد این اهمیت دارد اما محل اعراب را پیدا کرد که جای خود را می‌طلبد بنابراین «وَتُدْلُوا بِهَا إِلَى الْحُکَّامِ لِتَأْکُلُوا فَرِیقًا مِنْ أَمْوَالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ» ۶ در اصل معنای آن این می‌باشد.

نسبت باء در بالاثم

نسبت باء در بالاثم سببیت بوده و نسبت این باء با تدلوا بالاثم و تاکلوا بالاثم خواهد بود چون هر کلمه که در جمله باشد در برابر فعل جمله یک نسبتی دارد اینجا تسببیه است یعنی به سبب ظلم بخواهد اکل و تصرف بکند می‌فرماید :«وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ» ۷ شما می‌دانید که ظلمی وجود دارد.

گناه کردن با علم و عمدی

یک نکته که من همیشه گفتم این بود که گناه کردن دائرمدار علم و عمر می‌باشد گناهی که اینجا وجود دارد تا کسی موجب تصرف اموال بالغیر شود یعنی بالعلم است «وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ» ۸ درحالی‌که شما می‌دانید که آن فرد مظلوم بوده و نباید به او تعدی شده و مال او تصرف گردد با اینکه خودت می‌دانی و خودت سرممیز و مالیاتی هستی اما پول مالیات او را مجازات می‌کنی!

زورگویی کدخدا نسبت به روستاییان

کسی که باید میلیاردی مالیات بدهد را خبر داری اما چون به تو پول می‌دهد برای او آسان می‌گیری و این عمومیت بر همه دارد و مصداق بارز آن‌ها در این بحث مسائل مالیه کشوری مسئولان مالیات هستند در روزگاران قدیم نیز کدخداها و کسانی که از لحاظ قدرتی، نظامی و دولتی جایگاهی داشتند و به مردم زور می‌گفتند و مردم توان مبارزه نداشتند مگر اینکه اتحاد کردند و فائق آمدند.

منابع

۱_سوره بقره آیه ۱۸۸

۲_سوره بقره آیه ۱۸۸

۳_سوره بقره آیه ۱۸۸

۴_سوره بقره آیه ۱۸۸

۵_سوره بقره آیه ۱۸۸

۶_سوره بقره آیه ۱۸۸

۷_سوره بقره آیه ۱۸۸

۸_سوره بقره آیه ۱۸۸

تحلیل و تفسیر آیه 188 سوره بقره: رشوه و آثار آن

  مقدمه

1. اهمیت موضوع

آیه 188 سوره بقره به موضوعی حساس و مهم در جامعه اسلامی اشاره دارد: رشوه. این آیه به وضوح به حرمت خوردن اموال یکدیگر به باطل و سرازیر کردن آن به حاکمان اشاره می‌کند. در این متن، به بررسی ابعاد مختلف این آیه و آثار اجتماعی و اخلاقی رشوه خواهیم پرداخت.

مفهوم رشوه

2. تعریف رشوه

رشوه به معنای پرداخت مبلغی به قاضی یا حاکم به منظور تغییر نظر او در یک پرونده است. این عمل نه تنها نادرست است، بلکه به عنوان گناهی بزرگ در اسلام شناخته می‌شود.

3. تشبیه رشوه به سرازیر کردن دلو

در آیه، واژه «تَدْلُوا» به معنای سرازیر کردن دلو در چاه به کار رفته است. این تشبیه نشان‌دهنده‌ی ناپاکی و فساد در عمل رشوه است.

آثار اجتماعی رشوه

4. حذف عدالت

رشوه به طور مستقیم عدالت را در جامعه از بین می‌برد. وقتی قاضی یا حاکم تحت تأثیر رشوه قرار می‌گیرد، حق و حقوق مردم نادیده گرفته می‌شود.

5. یأس و ناامیدی ضعفا

وجود رشوه در سیستم قضایی باعث می‌شود که افراد ضعیف و نیازمند احساس یأس و ناامیدی کنند. آن‌ها دیگر به عدالت و حمایت از حقوق خود امیدوار نخواهند بود.

6. جسارت اقویا

رشوه‌گیرندگان و کسانی که از این عمل سوءاستفاده می‌کنند، به خود جسارت می‌دهند و به راحتی از حقوق دیگران تجاوز می‌کنند.

7. فساد حاکم و قاضی

رشوه باعث فساد در سیستم قضایی و حکومتی می‌شود. حاکمان و قضات به جای خدمت به مردم، به منافع شخصی خود توجه می‌کنند.

8. از بین رفتن اعتماد عمومی

وجود رشوه در جامعه باعث از بین رفتن اعتماد عمومی به سیستم قضایی و حکومتی می‌شود. مردم دیگر به عدالت و انصاف در قضاوت‌ها اعتقاد نخواهند داشت.

روایات و تأکیدات دینی

9. روایات درباره رشوه

در متون دینی، به شدت از رشوه انتقاد شده است. رسول اکرم (ص) رشوه را در کنار دیگر گناهان بزرگ قرار داده و آن را حرام دانسته‌اند.

10. تأکید بر حرمت رشوه

حضرت علی (ع) در روایتی به حرمت رشوه اشاره کرده و آن را معادل کفر به خداوند دانسته‌اند. این تأکیدات نشان‌دهنده‌ی اهمیت موضوع در دین اسلام است.

توجیهات نادرست

11. نام‌های مختلف برای رشوه

برخی افراد برای توجیه عمل نادرست خود، نام‌های مختلفی برای رشوه می‌گذارند، مانند هدیه یا حق‌الزحمه. این توجیهات نادرست، واقعیت را تغییر نمی‌دهد.

12. داستان اشعث بن قیس

داستان اشعث بن قیس که به امام علی (ع) هدایایی به عنوان رشوه می‌آورد، نشان‌دهنده‌ی ناپاکی این عمل است. امام علی (ع) به شدت با این عمل مخالفت کردند.

نتیجه‌گیری

13. ضرورت مبارزه با رشوه

با توجه به آثار منفی رشوه بر جامعه، ضروری است که همه افراد به مبارزه با این پدیده ناپسند بپردازند و به عدالت و انصاف پایبند باشند.

14. دعوت به تقوا

آیه 188 سوره بقره به ما یادآوری می‌کند که باید از گناهان بزرگ مانند رشوه دوری کنیم و به تقوا و پرهیزگاری توجه کنیم.

سوالات و پاسخ‌ها

15. چرا رشوه در اسلام حرام است؟

رشوه به دلیل آثار منفی آن بر عدالت و اعتماد عمومی حرام است. این عمل باعث فساد در سیستم قضایی و حکومتی می‌شود.

16. چه عواقبی برای جامعه ناشی از وجود رشوه است؟

وجود رشوه باعث حذف عدالت، یأس و ناامیدی ضعفا، جسارت اقویا و از بین رفتن اعتماد عمومی می‌شود.

17. چگونه می‌توان با رشوه مبارزه کرد؟

مبارزه با رشوه نیازمند آگاهی‌بخشی، تقویت سیستم‌های نظارتی و ایجاد فرهنگ عدالت‌محور در جامعه است.

تحلیل نهایی

18. اهمیت آگاهی اجتماعی

آگاهی از آثار منفی رشوه و تلاش برای ایجاد یک جامعه عادلانه و سالم، از مهم‌ترین وظایف هر فرد در جامعه است. باید به این نکته توجه کنیم که هر یک از ما می‌توانیم با رفتارهای خود به کاهش این پدیده کمک کنیم.

نکات اجتماعی کاربردی

19. تقویت فرهنگ عدالت

ترویج فرهنگ عدالت و انصاف در جامعه می‌تواند به کاهش رشوه کمک کند.

20. آموزش حقوق شهروندی

آموزش حقوق شهروندی به افراد جامعه می‌تواند آن‌ها را در برابر ظلم و فساد محافظت کند.

21. ایجاد سیستم‌های نظارتی

ایجاد سیستم‌های نظارتی مؤثر بر روی حاکمان و قضات می‌تواند به کاهش فساد کمک کند.

22. تشویق به گزارش تخلفات

تشویق مردم به گزارش تخلفات و فساد می‌تواند به شفافیت در سیستم قضایی کمک کند.

23. تقویت نهادهای مدنی

تقویت نهادهای مدنی و سازمان‌های غیر دولتی می‌تواند به مبارزه با فساد و رشوه کمک کند.

24. برگزاری کارگاه‌های آموزشی

برگزاری کارگاه‌های آموزشی درباره آثار منفی رشوه و فساد می‌تواند آگاهی عمومی را افزایش دهد.

25. ایجاد شبکه‌های اجتماعی

ایجاد شبکه‌های اجتماعی برای تبادل اطلاعات و تجربیات در زمینه مبارزه با فساد می‌تواند مؤثر باشد.

26. حمایت از قربانیان فساد

حمایت از قربانیان فساد و رشوه‌خواری می‌تواند به ترغیب دیگران به گزارش تخلفات کمک کند.

27. ترویج اخلاق اسلامی

ترویج اخلاق اسلامی و ارزش‌های انسانی در جامعه می‌تواند به کاهش فساد و رشوه کمک کند.

28. ایجاد فضای گفت‌وگو

ایجاد فضایی برای گفت‌وگو درباره فساد و رشوه در جامعه می‌تواند به افزایش آگاهی و حساسیت عمومی کمک کند.

29. استفاده از رسانه‌ها

استفاده از رسانه‌ها برای اطلاع‌رسانی درباره آثار منفی رشوه و فساد می‌تواند تأثیرگذار باشد.

30. تقویت همبستگی اجتماعی

تقویت همبستگی اجتماعی و همکاری میان افراد می‌تواند به مبارزه با فساد و رشوه کمک کند.

1. مالکیت صحیح: اصول و روش‌ها

مالکیت باید از طریق روش‌های صحیح و مشروع به دست آید. این روش‌ها شامل حیاط، تجارت، زراعت، صنعت، ارث و هدیه هستند. به عبارت دیگر، تصرف در اموال دیگران از طریق باطل و رشوه، هیچ‌گاه نمی‌تواند به ایجاد مالکیت مشروع منجر شود. در این راستا، آیه شریفه به وضوح می‌فرماید: «لا تَأْکُلُوا أَمْوالَ النَّاسِ بِالْباطِلِ».

2. جامعه به عنوان یک پیکر واحد

جامعه باید به عنوان یک پیکر واحد در نظر گرفته شود. این مفهوم به ما یادآوری می‌کند که اموال افراد در واقع اموال جامعه هستند و هرگونه تصرف نادرست در این اموال، به کل جامعه آسیب می‌زند. عبارت «بَیْنَکُمْ، أَمْوالَکُمْ» نشان‌دهنده‌ی این همبستگی و ارتباط عمیق میان افراد جامعه است.

3. حرمت رشوه: یک گناه بزرگ

رشوه به عنوان یک عمل حرام در اسلام شناخته می‌شود. هیچ فردی حق ندارد برای تصاحب اموال دیگران، رشوه دهد. آیه می‌فرماید: «تُدْلُوا بِها إِلَى الْحُکَّامِ لِتَأْکُلُوا فَرِیقاً مِنْ أَمْوالِ النَّاسِ». این عمل نه تنها نادرست است، بلکه به فساد در جامعه و از بین رفتن اعتماد عمومی منجر می‌شود.

4. مالکیت در اسلام: حق مردم

اسلام به مردم حق مالکیت بر اموالشان را می‌دهد. این حق به معنای احترام به حقوق دیگران و جلوگیری از تجاوز به اموال آن‌هاست. عبارت «أَمْوالِ النَّاسِ» به وضوح نشان‌دهنده‌ی این حق است که باید مورد احترام قرار گیرد.

5. خطر لغزش‌های آگاهانه

لغزش‌های آگاهانه می‌توانند عواقب خطرناکی به همراه داشته باشند. آیه می‌فرماید: «وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ»، که نشان‌دهنده‌ی این است که آگاهی از نادرستی عمل، آن را خطرناک‌تر می‌کند. این آگاهی باید ما را به سمت رفتارهای صحیح و اخلاقی هدایت کند.

سوالات و پاسخ‌ها

  1. چرا مالکیت باید از طریق صحیح به دست آید؟

مالکیت باید از طریق روش‌های مشروع مانند تجارت و زراعت به دست آید تا از حقوق دیگران تجاوز نشود و جامعه به سمت عدالت و انصاف حرکت کند.

2. چه عواقبی برای جامعه ناشی از رشوه وجود دارد؟

رشوه باعث فساد در سیستم قضایی و حکومتی می‌شود و اعتماد عمومی را از بین می‌برد، که در نهایت به یأس و ناامیدی در جامعه منجر می‌شود.

3. چگونه می‌توان از لغزش‌های آگاهانه جلوگیری کرد؟

آگاهی از عواقب نادرست رفتارها و تقویت فرهنگ اخلاقی در جامعه می‌تواند به جلوگیری از لغزش‌های آگاهانه کمک کند.

تحلیل نهایی

آیه 188 سوره بقره به ما یادآوری می‌کند که مالکیت باید از طریق روش‌های صحیح و مشروع به دست آید و هرگونه تصرف نادرست در اموال دیگران، به فساد و از بین رفتن اعتماد عمومی منجر می‌شود. این آیه به اهمیت رعایت حقوق دیگران و پرهیز از اعمال نادرست تأکید می‌کند و به ما می‌آموزد که باید به عنوان یک جامعه، به همبستگی و احترام به حقوق یکدیگر پایبند باشیم.

کلید واژه‌ها

مالکیت, روش‌های صحیح, جامعه, پیکر واحد, رشوه, حرام, تصاحب اموال, حق مالکیت, حقوق مردم, لغزش‌های آگاهانه, فساد, اعتماد عمومی, آگاهی, اخلاق, انصاف, تجارت, زراعت, صنعت, ارث, هدیه

نتیجه‌گیری

آیه 188 سوره بقره به ما می‌آموزد که باید از روش‌های مشروع برای کسب مالکیت استفاده کنیم و از هرگونه عمل نادرست و فساد دوری کنیم. این آیه به اهمیت رعایت حقوق دیگران و ایجاد جامعه‌ای عادلانه و اخلاقی تأکید دارد.

نکات اجتماعی کاربردی

ترویج فرهنگ مالکیت مشروع: آموزش به افراد درباره روش‌های صحیح کسب مالکیت.

تقویت همبستگی اجتماعی: ایجاد حس همبستگی و همکاری میان افراد جامعه.

مبارزه با فساد: ایجاد سیستم‌های نظارتی مؤثر برای جلوگیری از رشوه و فساد.

آگاهی‌بخشی: برگزاری کارگاه‌های آموزشی درباره آثار منفی رشوه و فساد.

حمایت از قربانیان فساد: ایجاد نهادهایی برای حمایت از افرادی که قربانی فساد شده‌اند.

تشویق به گزارش تخلفات: ترغیب مردم به گزارش فساد و تخلفات.

ترویج اخلاق اسلامی: تقویت ارزش‌های اخلاقی در جامعه.

ایجاد فضای گفت‌وگو: فراهم کردن فضایی برای بحث و تبادل نظر درباره فساد.

استفاده از رسانه‌ها: بهره‌گیری از رسانه‌ها برای اطلاع‌رسانی درباره آثار منفی رشوه.

تقویت نهادهای مدنی: حمایت از نهادهای مدنی که به مبارزه با فساد می‌پردازند.

 ۰۰ _ ۱۰ _ ۰۴ _ ۱۴۰۲

فهرست مطالب

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

New Page 1