۞ امام علی (ع) می فرماید:
امام صادق عليه السلام فرمود: مسلمان برادر مسلمان اسـت بـه او ظلم نمى كند و وی را خوار نمى سازد و غیبت وی را نمى كند و وی را فریب نمى دهد و محروم نمى كند. ‌وسائل الشيعه 8: 597 ‌

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار » تفسیر آیات 181 تا 190
  • شناسه : 9291
  • ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۹:۰۰
  • 70 بازدید
  • ارسال توسط :
  • نویسنده : یداله رضوانی
  • منبع : تفسیر رضوان
آیه  ۱۸۷ .  بیان مقررات شب‏هاى رمضان  و هشدار به رعایت قوانین الهى‏ ۱
آیه ۱۸۷ . بیان مقررات شب‏هاى رمضان و هشدار به رعايت قوانين الهى‏ ۱

آیه ۱۸۷ . بیان مقررات شب‏هاى رمضان و هشدار به رعایت قوانین الهى‏ ۱

تفسیر سوره مبارکه بقره آیه 187  جلسه  ۱ حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی   ۱ جلسه تفسیر آیه صد و هشتاد و هفت  بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏  وَ إِذا سَأَلَکَ عِبادی عَنِّی فَإِنِّی قَریبٌ أُجیبُ دَعْوَهَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ فَلْیَسْتَجیبُوا لی‏ وَ لْیُؤْمِنُوا بی‏ لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ (۱۸۶) أُحِلَّ لَکُمْ لَیْلَهَ الصِّیامِ الرَّفَثُ […]

...فهرست مطالب

تفسیر سوره مبارکه بقره آیه 187  جلسه  ۱

حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی

  ۱ جلسه تفسیر آیه صد و هشتاد و هفت 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

 وَ إِذا سَأَلَکَ عِبادی عَنِّی فَإِنِّی قَریبٌ أُجیبُ دَعْوَهَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ فَلْیَسْتَجیبُوا لی‏ وَ لْیُؤْمِنُوا بی‏ لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ (۱۸۶) أُحِلَّ لَکُمْ لَیْلَهَ الصِّیامِ الرَّفَثُ إِلى‏ نِسائِکُمْ هُنَّ لِباسٌ لَکُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنَّ عَلِمَ اللَّهُ أَنَّکُمْ کُنْتُمْ تَخْتانُونَ أَنْفُسَکُمْ فَتابَ عَلَیْکُمْ وَ عَفا عَنْکُمْ فَالْآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَ ابْتَغُوا ما کَتَبَ اللَّهُ لَکُمْ وَ کُلُوا وَ اشْرَبُوا حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَکُمُ الْخَیْطُ الْأَبْیَضُ مِنَ الْخَیْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّیامَ إِلَى اللَّیْلِ وَ لا تُبَاشِرُوهُنَّ وَ أَنْتُمْ عاکِفُونَ فِی الْمَساجِدِ تِلْکَ حُدُودُ اللَّهِ فَلا تَقْرَبُوها کَذلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ آیاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ (۱۸۷) وَ لا تَأْکُلُوا أَمْوالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْباطِلِ وَ تُدْلُوا بِها إِلَى الْحُکَّامِ لِتَأْکُلُوا فَریقاً مِنْ أَمْوالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ (188)

و چون بندگان من از تو درباره من بپرسند (بگو که) من حتما (به همه) نزدیکم، دعاى دعاکننده را هنگامى که مرا بخواند اجابت مى‏کنم، پس دعوت مرا بپذیرند و به من ایمان آورند، شاید که راه یابند.  ۱۸۷ براى شما در شب روزه همبستر شدن با زنانتان حلال شد، آنها لباسند براى شما و شما لباسید براى آنها (هر یک زینت دیگرى هستید و پوشاننده عیوب و حافظ از گناه او). خداوند مى‏دانست که شما (درباره حرمت آمیزش در شب روزه) به خود خیانت مى‏کردید، پس بر شما عطف توجه کرد و از شما درگذشت، پس اکنون (مى‏توانید) با آنها همبستر شوید و آنچه را خدا براى شما (درباره این عمل) مقرر داشته (از ثواب و عفّت از حرام و اولاد صالح) طلب کنید، و (در شب‏هاى روزه رواست که) بخورید و بیاشامید تا وقتى که رشته سپید صبح از رشته سیاه (شب) براى شما روشن گردد، سپس روزه را تا شب به اتمام رسانید. و با زنان در حالى که در مسجدها معتکفید همبستر نشوید. اینها مرزهاى (حلال و حرام) خداوند است، نزدیک آنها نروید (تخلف نکنید). این گونه خداوند آیات خود را براى مردم روشن مى‏سازد، شاید بپرهیزند. و اموال یکدیگر را به باطل (و ناحق) در میان خود نخورید! و براى خوردن بخشى از اموال مردم به گناه، (قسمتى از) آن را (به عنوان رشوه) به قضات ندهید، در حالى که مى‏دانید (این کار، گناه است)! (188)

 

تفسیر سوره مبارکه بقره – آیه  187

آیه ۱۸۷ . بیان مقررات شب‏هاى رمضان و هشدار به رعایت قوانین الهى‏ 

حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی

«أَعُوذُ بِاللَّهِ السَّمِیعِ الْعَلِیمِ مِنَ الشَّیْطَانِ اللَّعینِ الرَّجِیمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم‏ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ وَ صَلَّی اللهُ عَلَی سَیِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرینَ وَ اللَّعنَهُ الدَّائِمَهُ عَلَی أعْدائِهِمْ مِنَ الآنِ إلِی قِیامِ یَومِ الدِّینِ».

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

 وَ إِذا سَأَلَکَ عِبادی عَنِّی فَإِنِّی قَریبٌ أُجیبُ دَعْوَهَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ فَلْیَسْتَجیبُوا لی‏ وَ لْیُؤْمِنُوا بی‏ لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ (۱۸۶) أُحِلَّ لَکُمْ لَیْلَهَ الصِّیامِ الرَّفَثُ إِلى‏ نِسائِکُمْ هُنَّ لِباسٌ لَکُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنَّ عَلِمَ اللَّهُ أَنَّکُمْ کُنْتُمْ تَخْتانُونَ أَنْفُسَکُمْ فَتابَ عَلَیْکُمْ وَ عَفا عَنْکُمْ فَالْآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَ ابْتَغُوا ما کَتَبَ اللَّهُ لَکُمْ وَ کُلُوا وَ اشْرَبُوا حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَکُمُ الْخَیْطُ الْأَبْیَضُ مِنَ الْخَیْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّیامَ إِلَى اللَّیْلِ وَ لا تُبَاشِرُوهُنَّ وَ أَنْتُمْ عاکِفُونَ فِی الْمَساجِدِ تِلْکَ حُدُودُ اللَّهِ فَلا تَقْرَبُوها کَذلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ آیاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ (۱۸۷) وَ لا تَأْکُلُوا أَمْوالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْباطِلِ وَ تُدْلُوا بِها إِلَى الْحُکَّامِ لِتَأْکُلُوا فَریقاً مِنْ أَمْوالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ (188)

و چون بندگان من از تو درباره من بپرسند (بگو که) من حتما (به همه) نزدیکم، دعاى دعاکننده را هنگامى که مرا بخواند اجابت مى‏کنم، پس دعوت مرا بپذیرند و به من ایمان آورند، شاید که راه یابند.  ۱۸۷ براى شما در شب روزه همبستر شدن با زنانتان حلال شد، آنها لباسند براى شما و شما لباسید براى آنها (هر یک زینت دیگرى هستید و پوشاننده عیوب و حافظ از گناه او). خداوند مى‏دانست که شما (درباره حرمت آمیزش در شب روزه) به خود خیانت مى‏کردید، پس بر شما عطف توجه کرد و از شما درگذشت، پس اکنون (مى‏توانید) با آنها همبستر شوید و آنچه را خدا براى شما (درباره این عمل) مقرر داشته (از ثواب و عفّت از حرام و اولاد صالح) طلب کنید، و (در شب‏هاى روزه رواست که) بخورید و بیاشامید تا وقتى که رشته سپید صبح از رشته سیاه (شب) براى شما روشن گردد، سپس روزه را تا شب به اتمام رسانید. و با زنان در حالى که در مسجدها معتکفید همبستر نشوید. اینها مرزهاى (حلال و حرام) خداوند است، نزدیک آنها نروید (تخلف نکنید). این گونه خداوند آیات خود را براى مردم روشن مى‏سازد، شاید بپرهیزند. و اموال یکدیگر را به باطل (و ناحق) در میان خود نخورید! و براى خوردن بخشى از اموال مردم به گناه، (قسمتى از) آن را (به عنوان رشوه) به قضات ندهید، در حالى که مى‏دانید (این کار، گناه است)! (188)

 

أُحِلَّ لَکُمْ لَیْلَهَ الصِّیامِ الرَّفَثُ إِلى‏ نِسائِکُمْ هُنَّ لِباسٌ لَکُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنَّ ۱

عامل پایداری جامعه بشریت

یکی از مسائل بسیار ملموس و مهم در زندگی بشر بحث ازدواج است و در جامعه بشری اگر شما دقت کنید آن چیزی که پایداری جامعه ی بشریت را به دنبال دارد ازدواج است .

عامل برپایی نسل بشر

همانطوری که انسان برای زنده ماندن نیاز به اکسیژن دارد و نیاز به آب و غذا دارد همچنین نیاز به همسر دارد و‌ جدای از زنده ماندن و بر پا ماندن خود انسان ،بر پا ماندن خود نسل بشر و اینکه بشر بتواند باشد و اینکه روز به روز نسل او بیشتر شود نیاز به همسر دارد .

حلالیت و احکام خمسه

لذا در کلمات  این آیه دقت بفرمایید اولا واژه «أُحِلَّ» حلالیت و حلال بودن در مقابل حرام بودن است ،یعنی چیزی که منع از عمل دارد ،اینجا حلال  می تواند واجب ، مستحب ، مباح و مکروه باشد پس چهار مورد از احکام خمسه را کلمه «أُحِلَّ» شامل می شود .

رابطه کراهت و حلالیت

 حتی جایی که مکروه هم باشد ممکن است به طوری بخواهید با همسرت باشید که کراهت داشته باشد پس مورد کراهت را هم شامل می شود .

وجود لام نفعیه در آیه

مطلب بعدی در کلمه «لَکُمْ» می باشد که این لام ،لام نفعیه می باشد ،یعنی به سود و نفع شما حلال شده  و منافع شما در آن قرار گرفته است و اگر خوب دقت کنید منافع برای انسان می باشد .

اختصاص و مخاطب آیه

اینکه عبارت «لَکُمْ»را فرموده مخاطب مومنین و موحدینی که در پیرامون قرآن هستند ،می باشد لذا یک نحوه اختصاصی دارد که کلمه ناس آن را  ندارد پس للناس نفرموده بلکه «لَکُمْ» فرموده است .

ظرف زمانی شب های ماه رمضان

ظرف آن حلال و ظرف آن چیزی که برای شما حلال می باشد ،ظرف زمانی آن شب های ماه مبارک رمضان می باشد لذا کلمه «الصِّیامِ» عبارت بیان می باشد از ماه مبارک رمضان چون یکی از نام های دیگر ماه رمضان شهر صیام می باشد .

صیام بودن شب های ماه رمضان

 در این آیه «الصِّیامِ» فرموده که عهد حضور ذکر هم دارد در آیات قبل لذا  « لَیْلَهَ الصِّیامِ» شب های ماه مبارک رمضان صیام است و به نام صیام آن را گفته اند و به نفع شما حلال شده است .

استمتاع از زنان خود

می فرماید:«أُحِلَّ لَکُمْ لَیْلَهَ الصِّیامِ الرَّفَثُ إِلى‏ نِسائِکُمْ» ۲ یعنی استمتاع جویی به سمت و سوی زنها که می فرماید:«إِلى‏ نِسائِکُمْ» یعنی از زنهایی که اختصاص به خود شما دارند لذا مضاف الیه آن «کم» می باشد نفرموده :«إِلى‏ نِسائِ العالمین» بلکه فرمود:«إِلى‏ نِسائِکُمْ» یعنی زن های خودتان استفاده و بهره جویی کنید .

تعبیر زیبا در آیه شریفه

جمله «هُنَّ لِباسٌ لَکُمْ»۳ در قران توصیف خیلی زیبایی است که زن و مرد را لباس هم میشمارند و این لباس علاوه بر اینکه منافع آن طرف را تامین می کند همچنین از گزند آفات هم که اجنبی یا اجنبیه شود ،انسان را حفظ می کند .

حفظ انسان از گزند طماعین

بگویید گزند سرما و گرما این است که اگر شما از زن استفاده و بهره بردید و او از تو بهره برد پس  از گزند آن انسان های طماع و آدم هایی که به دنبال چشم چرانی و استمتاعات حرام هستند حفظ می شوید .

توضیح لباس بودن زن و مرد

لباس بودن  یعنی زن و مرد باید عیب های هم را بپوشانند اما بعضی از زنها یا مردها هستند که آبروی همدیگر را می برند لذا یک ضرب المثلی گفته اند شاید هم واقعیت داشته باشد که دو نفر رفیق  که خیلی هم با هم صمیمی بوده اند ،یک نفر از آنها با زن خود دعوا کرد و رفیق دیگر دوست داشت میان آنها را اصلاح کند پس چند بار رفت و بالاخره مجال و میدان نداد این مرد تا رفیقش وارد شود برای اصلاح تا کار به جایی رسید که متارکه کردند بعد آمد گفت ای رفیق که  این زن را طلاق دادی چه مشکلی داشت که طلاقش دادی؟ گفت بالاخره ما نتوانستیم با هم زندگی کنیم اما رفیق مکررا اصرار کرد تا بفهمد ، آن شخص گفت آن وقت که ناموس خودم بود به تو نگفتم حالا که دیگر ناموس مردم است !

عدم ذکر عیوب همسر

بنابراین این خیلی مهم است که انسان وقتی که مشکلی وجود دارد نباید بگوید مثلا زنی گناه و معصیتی مرتکب شده ،مشکلی ایجاد شده اما شوهر او را بخشیده و زندگی می کنند یا هر عیب دیگری دارد.

اهمیت حفظ آبرو

 لذا این عیب و عیوبات را اگر کسی بخواهد ابراز کند و در جامعه پخش کند آبروی طرف مقابل را می برد ، حفظ آبرو اینجا خیلی مهم است اما برای اینکه خودش را حاکم بر قضیه  کند طرف مقابلش را تخریب کند .

تخریب کردن دیگران

بیشتر اوقات همینطور است و  اصلا من اگر جایی با شما دعوا کنم برای اینکه خودم را حاکم کنم باید شما را تخریب کنم ؛ به هر حال این نکته خیلی مهم می باشد که زن و مرد لباس همدیگر هستند ، یعنی همدیگر را از عیب ها می پوشانند و حسن ها را از گزند دیگران می پوشانند .

لزوم پوشاندن حسن همسر

لذا می فرماید:«هُنَّ لِباسٌ لَکُمْ»۴ و مجددا با لفظ«لَکُمْ» فرمود یعنی علاوه بر اینکه عیب ها را  می پوشاند  باید خوبی ها را نیز بپوشاند لذا حسن و زیبایی ها را باید بپوشاند از گزند اجنبی پس این خیلی مهم است که انسان نباید تعریف ناموسش را جایی بگوید که به آن طمع کند حتی زنها نباید تعریف شوهر های خود را کنند چون زن های دیگر به او طمع می کنند و ممکن است که شوهرش را از راه به در کنند و حیله کنند بنابراین سر به زیر زندگی خودتان را بکنید .

منافع زوجیت زن و شوهر

پس لباسی می باشد که در منافع است و منافع طرف را حفظ می کند به عبارت دیگر زن و شوهر  زوجیت میان زن و مرد ایجاد منافعی می‌کند که همه آنچه منافع دو طرف می باشد را پوشش می دهد اعم از منافع گزندی که کسی آن را مورد صدمه و تجاوز قرار ندهد و منافعی که محاسنی می باشد که برای همدیگر داشته باشند و بتوانند لذت آن را ببرند ؛ این موارد را باید برای همدیگر حفظ کنند .

علم خداوند به همه چیز

در ادامه می فرماید :«عَلِمَ اللَّهُ أَنَّکُمْ کُنْتُمْ تَخْتانُونَ أَنْفُسَکُمْ»۵ یعنی همه چیز برای خداوند معلوم است ،آنجایی که دائما به خودتان خیانت می کند ، این مطلب عموم دارد یعنی همه طور خیانتی را داریم .

مصادیق خیانت در آیه شریفه

اینکه خیانت بنابر موضوع بحث این باشد که شما در غیر شب های ماه مبارک رمضان بخواهید ورود کنید برای استمتاع که این را خیانت می داند یا اینکه شما لباس نباشید یعنی پوشاننده حسن و قبح همسرتان نباشید به طوری که خیانت شود .

معنای حقیقی خیانت در آیه شریفه

آن هم خیانتی که «کُنْتُمْ تَخْتانُونَ» یعنی دائما خیانت می کنید «أَنْفُسَکُمْ» ، یعنی شما فکر نکنید اگر خیانت به زن خود کردید خیانت به خودت نیست لذا گاهی اوقات فکر می کنیم اگر بدی همسر خود  را گفتیم و آبروی او را بردیم منافع ما تأمین می شود ،اینطور نیست بلکه به خودتان خیانت کرده اید .

عاقبت بردن آبروی همسر

اگر جایی آبروی همسرت را بردید ،همسر دیگر جری می شود و از اینکه آبرویش برود نمی ترسد ؛ببینید یک سری نکاتی وجود دارد در بحث تنبیهات برای بشر که بچه ها تا کجا از پدرش می ترسد ؟ تا آنجایی که او را نزند و اخم نکند لذا اگر اخم کرد و دستش خود را بالا برد دیگر ترسی ندارد و جای ترسی برای او نیست .

از بین رفتن حرمت ها

بنابراین من در جایی خودم را حفظ می کنم و نگه میدارم که آبرویم نرود اما اگر به جایی رسید که بنا شد آبرویم برود و آبرویم رفت دیگر نمیخواهم حرمتی را حفظ کنم ؛ بشر اینگونه است .

علم خداوند به خیانت انسان

لذا فرمود:«عَلِمَ اللَّهُ» یعنی خداوند همه چیز را می داند و کاملا آگاهی دارد که «أَنَّکُمْ کُنْتُمْ تَخْتانُونَ أَنْفُسَکُمْ»۶ فکر نکنید مثلا پنهانی روز با خانم خود همبستر شدید و فکر کردید خدا نمیداند ،بلکه خدا می داند که روزه ی خود را اینگونه از بین بردید و به خودت ضرر زدید .

نظر خداوند به خیانت کاران

در ادامه می فرماید:«فَتابَ عَلَیْکُمْ» متفرع بر این بحث که عند الله برای خداوند معلوم است ،خداوند به شما نظر می کند که با «عَلَیْکُمْ» فرموده یعنی فکر نکنید به نفع شماست لذا خداوند رو به شما می کند اما به ضرر شماست ؛ فکر نکنید که خیانت کردید و برد کردید ، آبروی او را بردید و خود را حاکم کردید .

اهمیت حفظ آبروی همسر در محکمه

مهم این است که شما اگر مشکلی با همسرت پیش آمد بتوانید خودداری کنید حتی در محکمه  آبروی زن خود را نبرید و همچنین در محکمه در برابر قاضی و حاکم آبروی خود را نبرید چون اگر آبروی او را بردید ابروی خود را برده اید .

خیانت و بردن آبروی همسر

لذا «کُنْتُمْ تَخْتانُونَ» بحث خیانت را می فرماید که خائن شدن آن هم «أَنْفُسَکُمْ» یعنی شما اگر هم اینجا آمدید و آبروی همسرت را بردید به او که ضرر نمیزنید! بلکه ضرر به خود می زنید ، درست است آبروی او می رود اما آبروی او آبروی شماست لذا نتیجه کار شما «فَتابَ عَلَیْکُمْ» می شود که خداوند در روی شما این را میترکاند و بعد باید پس بدهید .

عفو و بخشندگی خداوند

در ادامه می فرماید:«وَ عَفا عَنْکُمْ» ۷ خداوند خیانت شما را می داند و بر شما می آورد اما «عَفا عَنْکُمْ» که از باب این است که خداوند عَفُو می باشد یعنی خیلی بخشنده است .

مباشرت با همسر و رعایت واجبات

لذا«فَالْآنَ بَاشِرُوهُنَّ» با همسر خود مباشرت داشته باشید و «وَ ابْتَغُوا ما کَتَبَ اللَّهُ لَکُمْ »۸ سزاوار است که شما رعایت کنید آن چیز هایی را که خداوند بر شما واجب کرده است .

معنای لام نفعیه در آیه شریفه

 این نکته در این آیه خیلی مهم است که تکرار لفظ «لَکُمْ» یعنی این مسائل  همه منافع شماست و ضرر وجود ندارد و بلکه همه جا نفع است و فکر نکنید اگر غذا نخوردید از گشنگی میمیرید ،نترس! شما روزه ماه مبارک رمضان را غذا نخور ،آب نخور و استمتاع از همسر نگیر ضرر نمی کنید و نترسید ؛ چیزی علیه تو قرار نمیگیرد .

زمان اکل و شرب در ماه رمضان

لذا فرمود:«فَالْآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَ ابْتَغُوا ما کَتَبَ اللَّهُ لَکُمْ وَ کُلُوا وَ اشْرَبُوا»۹ بخورید و بیاشامید از چه زمانی؟ «حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَکُمُ الْخَیْطُ الْأَبْیَضُ»۱۰ چون قبلا شب را گفته بود و «لَیْلَهَ الصِّیامِ» را فرموده بودند دیگر مبدأ را نگفتند ،یعنی همان شب و وقتی شب شد شما ظرف شب را میتوانید اکل و شرب کنید .

مراد از فجر صادق

غایت آن «حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَکُمُ الْخَیْطُ الْأَبْیَضُ مِنَ الْخَیْطِ الْأَسْوَدِ»۱۱ سیاهی و سفیدی را در سمت مشرق نگاه کنید ، وقتی آن سفیدی و آن خط سفیدی روشن شد نسبت به خط سیاهی که منظور فجر صادق می باشد .

مشهود نبودن طلوع فجر

البته بحث طلوع فجر ، بحثی است که جای بحث دارد منتهی اشکالی که شده این است که در ایامی که شب های آن مثلا ماه بلند می باشد و سفیدی سمت مشرق به خاطر اینکه تحت الشعاع آن نور ماه قرار میگیرد که از ۱۲ یا ۱۳ ماه تا ۲۳ به مدت ده شب این مسئله مشهود نیست .

اختلاف علما پیرامون طلوع فجر

از جهت بحث بسیاری از علما  رویت را در بحث ماه مبارک رمضان موضوع می دانند مانند حضرت امام که می فرمایند «صم للرؤیه ،افطر للرؤیه» که این رؤیت دلالت بر دیدن با چشم غیر مسلح می دانند لذا همین باعث شده و محل اشکال قرار گرفته و محل انظار و تنظیر و نظرات مختلف و نظر پردازی شده که این چند شبی که ماه بالا می باشد و نور آن نیز زیاد است و نمی گذارد آن نور فجر را ببینیم تکلیف چیست؟

چگونگی حل شدن اختلاف علما

آنچه که به نظر می رسد همان طوری که در آن ۲۰ شب دیگر آن نور فجر روشن است حتی آن ده شب هم نباشد ، چه زمانی صبح می شد ؟ چه زمانی اذان می شد ؟ مگر اینکه از باب احتیاط بگوییم و البته وسائل پیشرفته هم وجود دارد و می شود آن را به گونه ای درست کرد .

چگونگی احتیاط در گرفتن روزه

آنچه که در آن می شود احتیاط نمود مثلا در شب های قبل  زمانی که در  خیط ابیض متبین و روشن می‌شده و الان پیدا نیست از آن وقت شما غذا نخورید اما احتیاط کنید و نماز خود بگذارید را بعد از اینکه غالب بر نور ماه شد نماز بخوانید .

اختلاف در زمان اذان

بنابراین خوردن غذا را زودتر ترک کنید و نماز خواندن را به تاخیر بیندازید و الان هم که متاسفانه اذان رادیو و تلویزیون صحیح نیست ،بنده به یاد دارد قبلا به فتوای آقای ادیب که اذان گفته می شد ، اصفهان اذان می شد و بعد قم اذان می شد و بعد هم تهران لذا یک فاصله حدود سه دقیقه ای طول می‌کشید اما الان تهران ده دقیقه زودتر اذان می شود .

اختلاف افقی تهران و اصفهان

آنچه که مسلم می باشد در نقشه و کره زمین دقت کنیم میبینیم که اصفهان به مشرق نزدیک تر است و تهران به مغرب نزدیک تر و باید دیر تر از ما اذان باشد اما در تهران ماه مبارک حدود ده دقیقه اذان زودتر می شد اما جالب اینجاست که  صبح ها زود تر اذان می شود اما شب ها دیرتر اذان می شود !

منابع

۱_سوره بقره آیه ۱۸۷

۲_ سوره بقره آیه ۱۸۷

۳_ سوره بقره آیه ۱۸۷

۴_ سوره بقره آیه ۱۸۷

۵_ سوره بقره آیه ۱۸۷

۶_ سوره بقره آیه ۱۸۷

۷_ سوره بقره آیه ۱۸۷

۸_سوره بقره آیه ۱۸۷

۹_سوره بقره آیه ۱۸۷

۱۰_سوره بقره آیه ۱۸۷

۱۱_سوره بقره آیه ۱۸۷

 ۲۵ _ ۰۲ _ ۱۴۰۲

تفسیر آیه 187 سوره بقره: حلالیت آمیزش در شب‌های رمضان

مقدمه

آیه 187 سوره بقره به موضوع آمیزش و روابط زناشویی در شب‌های ماه رمضان می‌پردازد. این آیه به مسلمانان اجازه می‌دهد تا در شب‌های رمضان با همسران خود آمیخته شوند و به بیان احکام و حدود الهی در این زمینه می‌پردازد. در این متن، به تفسیر و تحلیل این آیه و نکات مرتبط با آن خواهیم پرداخت.

1. حلالیت آمیزش در شب‌های رمضان

1.1. آمیزش با همسران

در شب‌های رمضان، آمیزش با همسران برای مسلمانان حلال شده است. این موضوع به عنوان یک نعمت الهی در نظر گرفته می‌شود که به خانواده‌ها آرامش و نزدیکی بیشتری می‌بخشد.

1.2. لباس بودن همسران

خداوند در این آیه همسران را به لباس تشبیه کرده است. این تشبیه نشان‌دهنده‌ی نزدیکی و وابستگی عاطفی بین زوجین است. همسران باید یکدیگر را در زندگی حمایت کنند و به یکدیگر آرامش ببخشند.

2. توبه و عفو الهی

2.1. علم خداوند به خیانت نفس

خداوند می‌داند که برخی از مسلمانان در گذشته به خود خیانت کرده و آمیزش را در شب‌های رمضان انجام داده‌اند. این آگاهی الهی نشان‌دهنده‌ی رحمت و بخشش خداوند است.

2.2. توبه و عفو

خداوند در این آیه به مسلمانان می‌فرماید که توبه آن‌ها را پذیرفته و از خطاهای گذشته آن‌ها درگذشته است. این موضوع نشان‌دهنده‌ی رحمت و بخشش الهی است که به بندگانش فرصت دوباره می‌دهد.

3. احکام روزه‌داری

3.1. زمان افطار

در این آیه، به مسلمانان اجازه داده شده است که تا زمان طلوع فجر بخورند و بیاشامند. این موضوع به آن‌ها کمک می‌کند تا روزه‌داری را به راحتی انجام دهند.

3.2. اتمام روزه تا شب

مسلمانان باید روزه را تا شب به اتمام برسانند و در این مدت از آمیزش با همسران خود در حال اعتکاف در مساجد خودداری کنند.

4. اعتکاف و عبادت

4.1. مفهوم اعتکاف

اعتکاف به معنای بریدن از دنیا و پناهنده شدن به خداوند است. پیامبر اکرم (ص) در مواقعی به اعتکاف می‌پرداختند تا روح خود را صفا دهند.

4.2. آمیزش در حال اعتکاف

در حال اعتکاف، آمیزش با همسران ممنوع است. این موضوع نشان‌دهنده‌ی اهمیت عبادت و تمرکز بر خداوند در این ایام است.

5. تشبیه همسر به لباس

5.1. نکات لطیف در تشبیه

تشبیه همسر به لباس نکات و لطایف زیادی را در بر دارد. لباس باید مناسب و زیبا باشد، همان‌طور که همسر نیز باید با شخصیت و فرهنگ فرد متناسب باشد.

5.2. آرامش و زینت

لباس به عنوان زینت و آرامش در زندگی انسان‌ها عمل می‌کند. همسران نیز باید به یکدیگر آرامش و زینت ببخشند.

6. پوشاندن عیوب

6.1. حفظ عیوب یکدیگر

لباس عیوب انسان را می‌پوشاند و همسران نیز باید عیوب یکدیگر را بپوشانند و از یکدیگر حمایت کنند.

6.2. حفظ از آلودگی

همسران باید یکدیگر را از آلودگی به گناه حفظ کنند و در زندگی مشترک به یکدیگر کمک کنند.

7. نتیجه‌گیری

آیه 187 سوره بقره به مسلمانان اجازه می‌دهد تا در شب‌های رمضان با همسران خود آمیخته شوند و به بیان احکام و حدود الهی در این زمینه می‌پردازد. این آیه نشان‌دهنده‌ی رحمت و بخشش الهی است و به مسلمانان یادآوری می‌کند که باید از فرصت‌های الهی بهره‌برداری کنند.

سوالات و پاسخ‌ها

سوال 1: چه چیزی در آیه 187 سوره بقره حلال شده است

سوالات و پاسخ‌ها

سوال 1: چه چیزی در آیه 187 سوره بقره حلال شده است؟

پاسخ: در آیه 187 سوره بقره، آمیختگی با همسران در شب‌های رمضان حلال شده است. این آیه به مسلمانان اجازه می‌دهد تا در شب‌های این ماه مبارک با همسران خود آمیخته شوند و از این نعمت الهی بهره‌برداری کنند.

سوال 2: چه نکته‌ای در مورد رعایت ادب در سخن در قرآن وجود دارد؟

پاسخ: قرآن به رعایت ادب در سخن تأکید دارد. واژه «رفث» به معنای سخن گفتن پیرامون مسائل زناشویی است که به کنایه از آمیزش آمده است و نشان‌دهنده‌ی اهمیت ادب و احترام در گفتگوهای مربوط به روابط زناشویی است.

سوال 3: چرا اسلام به نیازهای طبیعی انسان توجه دارد؟

پاسخ: اسلام به نیازهای طبیعی انسان توجه کامل دارد و آیه «الرَّفَثُ إِلى‏ نِسائِکُمْ» به وضوح بیان می‌کند که نیازهای زناشویی و عاطفی انسان‌ها باید مورد توجه قرار گیرد. این توجه به نیازهای طبیعی نشان‌دهنده‌ی جامعیت دین اسلام است.

سوال 4: چه پیامی در مورد علم الهی در این آیه وجود دارد؟

پاسخ: آیه به این نکته اشاره دارد که خداوند از جزئیات کارهای انسان آگاه است. عبارت «عَلِمَ اللَّهُ أَنَّکُمْ» نشان‌دهنده‌ی علم الهی به رفتارها و نیازهای انسانی است و به مسلمانان یادآوری می‌کند که خداوند بر اعمال آن‌ها نظارت دارد.

سوال 5: چه نکته‌ای در مورد هدف‌دار بودن آمیزش در این آیه وجود دارد؟

پاسخ: در آیه به این نکته اشاره شده است که آمیزش و فرزندخواهی باید هدف‌دار باشد. عبارت «وَ ابْتَغُوا ما کَتَبَ اللَّهُ لَکُمْ» نشان‌دهنده‌ی این است که در روابط زناشویی باید به اهداف الهی توجه شود و از خداوند خواسته شود که آنچه را که برای انسان بهتر است، عطا کند.

تحلیل

آیات 187 سوره بقره به مسلمانان اجازه می‌دهد تا در شب‌های رمضان با همسران خود آمیخته شوند و به بیان احکام و حدود الهی در این زمینه می‌پردازد. این آیات نشان‌دهنده‌ی رحمت و بخشش الهی هستند و به مسلمانان یادآوری می‌کنند که باید از فرصت‌های الهی بهره‌برداری کنند. همچنین، این آیات به اهمیت رعایت ادب، توجه به نیازهای طبیعی و پیشگیری از گناه تأکید دارند. دین اسلام با توجه به نیازهای انسانی و طبیعی، احکام را به گونه‌ای آسان و قابل فهم ارائه می‌دهد و به مسلمانان یادآوری می‌کند که باید از فرصت‌های الهی بهره‌برداری کنند.

کلید واژه‌ها

تخفیف, آسان‌گیری, ادب, قرآن, آمیختگی, نیازهای طبیعی, تقوا, عبادت, اعتکاف, گناه, رحمت, بخشش, احکام, زناشویی, علم الهی, خطا, هدف‌دار, زمان‌بندی, سادگی, رشد

نتیجه‌گیری

آیات الهی در سوره بقره به مسلمانان یادآوری می‌کند که دین اسلام با توجه به نیازهای انسانی و طبیعی، احکام را به گونه‌ای آسان و قابل فهم ارائه می‌دهد. این آیات به اهمیت تقوا و عمل به دستورات الهی تأکید دارند و به مسلمانان یادآوری می‌کنند که باید از فرصت‌های الهی بهره‌برداری کنند.

نکات اجتماعی کاربردی

توجه به نیازهای عاطفی: در روابط زناشویی، توجه به نیازهای عاطفی یکدیگر اهمیت دارد.

رعایت ادب در گفتگو: در بحث‌های زناشویی و خانوادگی، رعایت ادب و احترام به یکدیگر ضروری است.

پیشگیری از گناه: نزدیک نشدن به گناه و حفظ حریم‌های الهی باید در زندگی روزمره مورد توجه قرار گیرد.

توجه به زمان‌بندی: در انجام عبادات و فعالیت‌های روزمره، زمان‌بندی مناسب می‌تواند تأثیر زیادی بر کیفیت زندگی داشته باشد.

آموزش و آگاهی: آگاهی از احکام و دستورات الهی می‌تواند به بهبود روابط زناشویی و خانوادگی کمک کند.

تقویت روابط خانوادگی: ایجاد فضایی محبت‌آمیز و صمیمی در خانواده می‌تواند به تقویت روابط و کاهش تنش‌ها کمک کند.

توجه به نیازهای طبیعی: درک نیازهای طبیعی و غریزی یکدیگر می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی مشترک کمک کند.

توسعه تقوا: تقویت تقوا و پرهیز از گناه می‌تواند به رشد فردی و اجتماعی افراد کمک کند.

توجه به جزئیات: توجه به جزئیات در روابط زناشویی و خانوادگی می‌تواند به ایجاد یک زندگی سالم و شاداب کمک کند.

ترویج فرهنگ گفتگو: ایجاد فضایی برای گفتگو و تبادل نظر در خانواده می‌تواند به حل مشکلات و تقویت روابط کمک کند.

این نکات می‌توانند به عنوان راهکارهایی برای بهبود روابط خانوادگی و اجتماعی در نظر گرفته شوند و به ایجاد یک جامعه سالم و متعادل کمک کنند. با توجه به آموزه‌های دین اسلام و آیات قرآن، می‌توان به زندگی‌ای با کیفیت و معنادار دست یافت که در آن احترام، محبت و درک متقابل در روابط انسانی حاکم باشد.

1. تخفیف و آسان‌گیری در احکام

1.1. ویژگی‌های دین اسلام

تخفیف و آسان‌گیری در احکام، از ویژگی‌های بارز دین اسلام است. خداوند در آیه می‌فرماید: «أُحِلَّ لَکُمْ» که نشان‌دهنده‌ی رحمت و آسان‌گیری در دین است.

2. رعایت ادب در سخن

2.1. ادب در قرآن

رعایت ادب در سخن، یکی از ویژگی‌های قرآن است. واژه «رفث» به معنای سخن گفتن پیرامون مسائل زناشویی است که در این آیه به کنایه از آمیزش آمده است.

3. باز گذاشتن راه‌های مشروع

3.1. محدودیت‌های الهی

هر جا که خواستید راهی را ببندید، یک راه مشروع را باز بگذارید. خداوند در روز رمضان آمیزش را ممنوع می‌کند، اما در شب آن را مجاز می‌شمرد.

4. عبادت روز و لذت شب

4.1. جامعیت دین

عبادت روز و لذت مشروع شب، نشانه‌ی جامعیت دین است. در یک آیه، هم احکام روزه و هم مسائل زناشویی آمده است.

5. توجه اسلام به نیازهای طبیعی

5.1. نیازهای انسانی

اسلام به نیازهای طبیعی انسان توجه کامل دارد. آیه به وضوح بیان می‌کند که «الرَّفَثُ إِلى‏ نِسائِکُمْ» به نیازهای زناشویی اشاره دارد.

6. نیاز دو طرفه

6.1. وابستگی متقابل

نیاز زن و مرد به یکدیگر، دو طرفه است و هر یک برای پوشش نیازهای طبیعی خود به دیگری نیازمند است. «هُنَّ لِباسٌ لَکُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنَّ»

7. آگاهی خداوند از جزئیات

7.1. علم الهی

خداوند از جزئیات کارهای انسان آگاه است. «عَلِمَ اللَّهُ أَنَّکُمْ» نشان‌دهنده‌ی علم الهی به رفتارهای انسان‌هاست.

8. جواز خطا و غریزه جنسی

8.1. خطاهای انسانی

انسان جایزالخطا است و غریزه جنسی در او قوی است. «کُنْتُمْ تَخْتانُونَ أَنْفُسَکُمْ» به این موضوع اشاره دارد.

9. ترک فرمان خدا

9.1. خیانت به خود

ترک فرمان خدا، خیانت و ظلمی به خود ماست. «تَخْتانُونَ أَنْفُسَکُمْ» به این نکته تأکید می‌کند.

10. هدف‌دار بودن آمیزش

10.1. آمیزش با هدف

در آمیزش و فرزندخواهی، برای خداوند تکلیف معین نکنید که پسر باشد یا دختر. «وَ ابْتَغُوا ما کَتَبَ اللَّهُ لَکُمْ» به این موضوع اشاره دارد.

11. هدف‌دار بودن آمیزش جنسی

11.1. آمیزش با هدف

حتی آمیزش جنسی باید هدف‌دار باشد. «وَ ابْتَغُوا ما کَتَبَ اللَّهُ لَکُمْ» نشان‌دهنده‌ی اهمیت هدف در روابط زناشویی است.

12. معیارهای احکام اسلامی

12.1. سادگی و طبیعی بودن

معیار احکام اسلامی، معیارهای عمومی، طبیعی و ساده است. «یَتَبَیَّنَ لَکُمُ الْخَیْطُ الْأَبْیَضُ مِنَ الْخَیْطِ الْأَسْوَدِ» به وضوح قابل درک است.

13. نقش زمان‌بندی در عبادات

13.1. اهمیت زمان

نقش زمان‌بندی را در عبادات فراموش نکنید. «أَتِمُّوا الصِّیامَ إِلَى اللَّیْلِ» به این نکته تأکید دارد.

14. مفهوم اعتکاف

14.1. سکونت در مسجد

اعتکاف به معنای سکونت در مسجد است، مشروط به روزه گرفتن. «عاکِفُونَ فِی الْمَ

14. مفهوم اعتکاف

14.1. سکونت در مسجد

اعتکاف به معنای سکونت در مسجد است، مشروط به روزه گرفتن. «عاکِفُونَ فِی الْمَسَاجِدِ» به اهمیت عبادت و تمرکز بر خداوند در این ایام اشاره دارد.

15. پیشگیری از گناه

15.1. نزدیک نشوید

پیشگیری از گناه لازم است. قرآن می‌فرماید: به گناه نزدیک نشوید، زیرا نزدیک شدن به گناه همان و افتادن در آن همان. «فَلا تَقْرَبُوها» به این نکته تأکید می‌کند.

16. تقوا و فلسفه احکام الهی

16.1. هدف از روزه

تقوا، فلسفه احکام الهی است. روزه برای تقواست و آمیزش جنسی مشروع نیز برای تقواست. «لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ» به این موضوع اشاره دارد.

17. عمل به دستورات الهی

17.1. بستر رشد و تقوا

عمل به دستورات الهی، بستر رشد و تقوا می‌باشد. «لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ» نشان‌دهنده‌ی اهمیت پیروی از احکام الهی در زندگی است.

18. نتیجه‌گیری

18.1. اهمیت آیات الهی

آیات الهی در این زمینه به مسلمانان یادآوری می‌کند که باید از فرصت‌های الهی بهره‌برداری کنند و به نیازهای طبیعی و روحی یکدیگر توجه داشته باشند. این آیات به وضوح نشان‌دهنده‌ی رحمت و بخشش الهی هستند.

سوالات و پاسخ‌ها

سوال 1: چه ویژگی‌هایی در دین اسلام به تخفیف و آسان‌گیری در احکام اشاره دارد؟

پاسخ: دین اسلام به تخفیف و آسان‌گیری در احکام توجه ویژه‌ای دارد. آیه «أُحِلَّ لَکُمْ» نشان‌دهنده‌ی رحمت و آسان‌گیری در دین است که به مسلمانان اجازه می‌دهد در شب‌های رمضان با همسران خود آمیخته شوند.

سوال 2: چه نکته‌ای در مورد رعایت ادب در سخن در قرآن وجود دارد؟

پاسخ: قرآن به رعایت ادب در سخن تأکید دارد. واژه «رفث» به معنای سخن گفتن پیرامون مسائل زناشویی است که به کنایه از آمیزش آمده است و نشان‌دهنده‌ی اهمیت ادب در این موضوع است.

سوال 3: چرا اسلام به نیازهای طبیعی انسان توجه دارد؟

پاسخ: اسلام به نیازهای طبیعی انسان توجه کامل دارد و آیه «الرَّفَثُ إِلى‏ نِسائِکُمْ» به وضوح بیان می‌کند که نیازهای زناشویی و عاطفی انسان‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

تحلیل

آیات 187 سوره بقره به مسلمانان اجازه می‌دهد تا در شب‌های رمضان با همسران خود آمیخته شوند و به بیان احکام و حدود الهی در این زمینه می‌پردازد. این آیات نشان‌دهنده‌ی رحمت و بخشش الهی هستند و به مسلمانان یادآوری می‌کنند که باید از فرصت‌های الهی بهره‌برداری کنند. همچنین، این آیات به اهمیت رعایت ادب، توجه به نیازهای طبیعی و پیشگیری از گناه تأکید دارند.

کلید واژه‌ها

تخفیف, آسان‌گیری, ادب, قرآن, آمیختگی, نیازهای طبیعی, تقوا, عبادت, اعتکاف, گناه, رحمت, بخشش, احکام, زناشویی, علم الهی, خطا, هدف‌دار, زمان‌بندی, سادگی, رشد

نتیجه‌گیری

آیات الهی در سوره بقره به مسلمانان یادآوری می‌کند که دین اسلام با توجه به نیازهای انسانی و طبیعی، احکام را به گونه‌ای آسان و قابل فهم ارائه می‌دهد. این آیات به اهمیت تقوا و عمل به دستورات الهی تأکید دارند و به مسلمانان یادآوری می‌کنند که باید از فرصت‌های الهی بهره‌برداری کنند.

نکات اجتماعی کاربردی

توجه به نیازهای عاطفی: در روابط زناشویی، توجه به نیازهای عاطفی یکدیگر اهمیت دارد.

رعایت ادب در گفتگو: در بحث‌های زناشویی و خانوادگی، رعایت ادب و احترام به یکدیگر ضروری است.

پیشگیری از گناه: نزدیک نشدن به گناه و حفظ حریم‌های الهی باید در زندگی

پیشگیری از گناه: نزدیک نشدن به گناه و حفظ حریم‌های الهی باید در زندگی روزمره مورد توجه قرار گیرد.

توجه به زمان‌بندی: در انجام عبادات و فعالیت‌های روزمره، زمان‌بندی مناسب می‌تواند تأثیر زیادی بر کیفیت زندگی داشته باشد.

آموزش و آگاهی: آگاهی از احکام و دستورات الهی می‌تواند به بهبود روابط زناشویی و خانوادگی کمک کند.

تقویت روابط خانوادگی: ایجاد فضایی محبت‌آمیز و صمیمی در خانواده می‌تواند به تقویت روابط و کاهش تنش‌ها کمک کند.

توجه به نیازهای طبیعی: درک نیازهای طبیعی و غریزی یکدیگر می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی مشترک کمک کند.

توسعه تقوا: تقویت تقوا و پرهیز از گناه می‌تواند به رشد فردی و اجتماعی افراد کمک کند.

توجه به جزئیات: توجه به جزئیات در روابط زناشویی و خانوادگی می‌تواند به ایجاد یک زندگی سالم و شاداب کمک کند.

ترویج فرهنگ گفتگو: ایجاد فضایی برای گفتگو و تبادل نظر در خانواده می‌تواند به حل مشکلات و تقویت روابط کمک کند.

 ۲۵ _ ۰۲ _ ۱۴۰۲

فهرست مطالب

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

New Page 1