تفسیر سوره مبارکه بقره آیه 187 جلسه 4 حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی 4 جلسه تفسیر آیه صد و هشتاد و هفت بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ وَ إِذا سَأَلَکَ عِبادی عَنِّی فَإِنِّی قَریبٌ أُجیبُ دَعْوَهَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ فَلْیَسْتَجیبُوا لی وَ لْیُؤْمِنُوا بی لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ (۱۸۶) أُحِلَّ لَکُمْ لَیْلَهَ الصِّیامِ الرَّفَثُ […]
تفسیر سوره مبارکه بقره آیه 187 جلسه 4
حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی
4 جلسه تفسیر آیه صد و هشتاد و هفت
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
وَ إِذا سَأَلَکَ عِبادی عَنِّی فَإِنِّی قَریبٌ أُجیبُ دَعْوَهَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ فَلْیَسْتَجیبُوا لی وَ لْیُؤْمِنُوا بی لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ (۱۸۶) أُحِلَّ لَکُمْ لَیْلَهَ الصِّیامِ الرَّفَثُ إِلى نِسائِکُمْ هُنَّ لِباسٌ لَکُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنَّ عَلِمَ اللَّهُ أَنَّکُمْ کُنْتُمْ تَخْتانُونَ أَنْفُسَکُمْ فَتابَ عَلَیْکُمْ وَ عَفا عَنْکُمْ فَالْآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَ ابْتَغُوا ما کَتَبَ اللَّهُ لَکُمْ وَ کُلُوا وَ اشْرَبُوا حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَکُمُ الْخَیْطُ الْأَبْیَضُ مِنَ الْخَیْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّیامَ إِلَى اللَّیْلِ وَ لا تُبَاشِرُوهُنَّ وَ أَنْتُمْ عاکِفُونَ فِی الْمَساجِدِ تِلْکَ حُدُودُ اللَّهِ فَلا تَقْرَبُوها کَذلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ آیاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ (۱۸۷) وَ لا تَأْکُلُوا أَمْوالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْباطِلِ وَ تُدْلُوا بِها إِلَى الْحُکَّامِ لِتَأْکُلُوا فَریقاً مِنْ أَمْوالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ (188)
و چون بندگان من از تو درباره من بپرسند (بگو که) من حتما (به همه) نزدیکم، دعاى دعاکننده را هنگامى که مرا بخواند اجابت مىکنم، پس دعوت مرا بپذیرند و به من ایمان آورند، شاید که راه یابند. ۱۸۷ براى شما در شب روزه همبستر شدن با زنانتان حلال شد، آنها لباسند براى شما و شما لباسید براى آنها (هر یک زینت دیگرى هستید و پوشاننده عیوب و حافظ از گناه او). خداوند مىدانست که شما (درباره حرمت آمیزش در شب روزه) به خود خیانت مىکردید، پس بر شما عطف توجه کرد و از شما درگذشت، پس اکنون (مىتوانید) با آنها همبستر شوید و آنچه را خدا براى شما (درباره این عمل) مقرر داشته (از ثواب و عفّت از حرام و اولاد صالح) طلب کنید، و (در شبهاى روزه رواست که) بخورید و بیاشامید تا وقتى که رشته سپید صبح از رشته سیاه (شب) براى شما روشن گردد، سپس روزه را تا شب به اتمام رسانید. و با زنان در حالى که در مسجدها معتکفید همبستر نشوید. اینها مرزهاى (حلال و حرام) خداوند است، نزدیک آنها نروید (تخلف نکنید). این گونه خداوند آیات خود را براى مردم روشن مىسازد، شاید بپرهیزند. و اموال یکدیگر را به باطل (و ناحق) در میان خود نخورید! و براى خوردن بخشى از اموال مردم به گناه، (قسمتى از) آن را (به عنوان رشوه) به قضات ندهید، در حالى که مىدانید (این کار، گناه است)! (188)
تفسیر سوره مبارکه بقره – آیه 187
آیه ۱۸۷ . بیان مقررات شبهاى رمضان و هشدار به رعایت قوانین الهى
حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی
«أَعُوذُ بِاللَّهِ السَّمِیعِ الْعَلِیمِ مِنَ الشَّیْطَانِ اللَّعینِ الرَّجِیمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ وَ صَلَّی اللهُ عَلَی سَیِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرینَ وَ اللَّعنَهُ الدَّائِمَهُ عَلَی أعْدائِهِمْ مِنَ الآنِ إلِی قِیامِ یَومِ الدِّینِ».
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
وَ إِذا سَأَلَکَ عِبادی عَنِّی فَإِنِّی قَریبٌ أُجیبُ دَعْوَهَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ فَلْیَسْتَجیبُوا لی وَ لْیُؤْمِنُوا بی لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ (۱۸۶) أُحِلَّ لَکُمْ لَیْلَهَ الصِّیامِ الرَّفَثُ إِلى نِسائِکُمْ هُنَّ لِباسٌ لَکُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنَّ عَلِمَ اللَّهُ أَنَّکُمْ کُنْتُمْ تَخْتانُونَ أَنْفُسَکُمْ فَتابَ عَلَیْکُمْ وَ عَفا عَنْکُمْ فَالْآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَ ابْتَغُوا ما کَتَبَ اللَّهُ لَکُمْ وَ کُلُوا وَ اشْرَبُوا حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَکُمُ الْخَیْطُ الْأَبْیَضُ مِنَ الْخَیْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّیامَ إِلَى اللَّیْلِ وَ لا تُبَاشِرُوهُنَّ وَ أَنْتُمْ عاکِفُونَ فِی الْمَساجِدِ تِلْکَ حُدُودُ اللَّهِ فَلا تَقْرَبُوها کَذلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ آیاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ (۱۸۷) وَ لا تَأْکُلُوا أَمْوالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْباطِلِ وَ تُدْلُوا بِها إِلَى الْحُکَّامِ لِتَأْکُلُوا فَریقاً مِنْ أَمْوالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ (188)
و چون بندگان من از تو درباره من بپرسند (بگو که) من حتما (به همه) نزدیکم، دعاى دعاکننده را هنگامى که مرا بخواند اجابت مىکنم، پس دعوت مرا بپذیرند و به من ایمان آورند، شاید که راه یابند. ۱۸۷ براى شما در شب روزه همبستر شدن با زنانتان حلال شد، آنها لباسند براى شما و شما لباسید براى آنها (هر یک زینت دیگرى هستید و پوشاننده عیوب و حافظ از گناه او). خداوند مىدانست که شما (درباره حرمت آمیزش در شب روزه) به خود خیانت مىکردید، پس بر شما عطف توجه کرد و از شما درگذشت، پس اکنون (مىتوانید) با آنها همبستر شوید و آنچه را خدا براى شما (درباره این عمل) مقرر داشته (از ثواب و عفّت از حرام و اولاد صالح) طلب کنید، و (در شبهاى روزه رواست که) بخورید و بیاشامید تا وقتى که رشته سپید صبح از رشته سیاه (شب) براى شما روشن گردد، سپس روزه را تا شب به اتمام رسانید. و با زنان در حالى که در مسجدها معتکفید همبستر نشوید. اینها مرزهاى (حلال و حرام) خداوند است، نزدیک آنها نروید (تخلف نکنید). این گونه خداوند آیات خود را براى مردم روشن مىسازد، شاید بپرهیزند. و اموال یکدیگر را به باطل (و ناحق) در میان خود نخورید! و براى خوردن بخشى از اموال مردم به گناه، (قسمتى از) آن را (به عنوان رشوه) به قضات ندهید، در حالى که مىدانید (این کار، گناه است)! (188)
اولین نکته در این آیه که تذکر لازم دارد عبارت «لَیْلَهَ الصِّیَامِ» است مراد فقط ماه مبارک رمضان نیست صیام اعم از ماه مبارک رمضان بوده که روزه آن واجب میباشد اگر کسی بخواهد غیر رمضان روزه بگیرد ولو مستحبی مثلا صبح بعد از خواب بیداری پس از اذان یا نماز قصد مجامعت کند نمیتواند روزه بگیرد.
اینگونه نیست که بگوید مجامعت کرده اما چون چیزی نخورده میتواند روزه بگیرد بنابراین این «لَیْلَهَ الصِّیَامِ» مراد صیام و هر صیامی است چه ماه مبارک رمضان چه غیر از آن و همچنین مستحب و واجب آن تفاوتی ندارد این نکتهای که در این قسمت از آیه مورد نظر بود.
نکته بعدی در جمله «أَتِمُّوا الصِّیَامَ» میباشد که در «أَتِمُّوا الصِّیَامَ»، آنجا قصد دارد بگوید همان روزهای که میخواهید بگیرید اتمام آن به اذان مغرب گفتن و شب شدن است «إِلَى اللَّیْلِ» داخل در غایت میباشد غایت و مهیا در کلمه یکسان است یعنی ساعت و لحظات پایانی روزه شما در واقع اتمام روز به شمار میرود.
فرمود:«أَتِمُّوا الصِّیَامَ» یعنی اتمام صیام را و کامل شدن روزه را به ورود به شب و مغرب شدن میداند بحث در آن است که مغرب چه زمانی میباشد؟ مشهور و معروف آن است که استتار قرص میباشد یعنی پوشیده شدن خورشید و به پشت کوه رفتن برخی افراد گفتند باید ذهاب حمره مغرب و مشرق ایجاد شود.
مشهور و معروفی که بین شیعیان وجود دارد و اهل سنت نیز کامل این را عمل میکنند آن است که استتار قرص را مغرب و شب میدانند نظیر آن طلوع آفتاب میباشد یعنی چه زمانی نماز قضا میشوند؟ زمانی که آفتاب طلوع نماید.
اینکه فرمود: «إِلَى اللَّیْلِ» یعنی شما به شب برسید به محض ورود به شب روزه تمام است اگر کسی روزه خود را قبل از استتار قرص، مغرب شرعی یا همان شب افطار کند خلاف احتیاط خواهد بود.
۱_سوره بقره آیه ۱۸۷
تفسیر آیه 187 سوره بقره: حلالیت آمیزش در شبهای رمضان
آیه 187 سوره بقره به موضوع آمیزش و روابط زناشویی در شبهای ماه رمضان میپردازد. این آیه به مسلمانان اجازه میدهد تا در شبهای رمضان با همسران خود آمیخته شوند و به بیان احکام و حدود الهی در این زمینه میپردازد. در این متن، به تفسیر و تحلیل این آیه و نکات مرتبط با آن خواهیم پرداخت.
در شبهای رمضان، آمیزش با همسران برای مسلمانان حلال شده است. این موضوع به عنوان یک نعمت الهی در نظر گرفته میشود که به خانوادهها آرامش و نزدیکی بیشتری میبخشد.
خداوند در این آیه همسران را به لباس تشبیه کرده است. این تشبیه نشاندهندهی نزدیکی و وابستگی عاطفی بین زوجین است. همسران باید یکدیگر را در زندگی حمایت کنند و به یکدیگر آرامش ببخشند.
خداوند میداند که برخی از مسلمانان در گذشته به خود خیانت کرده و آمیزش را در شبهای رمضان انجام دادهاند. این آگاهی الهی نشاندهندهی رحمت و بخشش خداوند است.
خداوند در این آیه به مسلمانان میفرماید که توبه آنها را پذیرفته و از خطاهای گذشته آنها درگذشته است. این موضوع نشاندهندهی رحمت و بخشش الهی است که به بندگانش فرصت دوباره میدهد.
در این آیه، به مسلمانان اجازه داده شده است که تا زمان طلوع فجر بخورند و بیاشامند. این موضوع به آنها کمک میکند تا روزهداری را به راحتی انجام دهند.
مسلمانان باید روزه را تا شب به اتمام برسانند و در این مدت از آمیزش با همسران خود در حال اعتکاف در مساجد خودداری کنند.
اعتکاف به معنای بریدن از دنیا و پناهنده شدن به خداوند است. پیامبر اکرم (ص) در مواقعی به اعتکاف میپرداختند تا روح خود را صفا دهند.
در حال اعتکاف، آمیزش با همسران ممنوع است. این موضوع نشاندهندهی اهمیت عبادت و تمرکز بر خداوند در این ایام است.
تشبیه همسر به لباس نکات و لطایف زیادی را در بر دارد. لباس باید مناسب و زیبا باشد، همانطور که همسر نیز باید با شخصیت و فرهنگ فرد متناسب باشد.
لباس به عنوان زینت و آرامش در زندگی انسانها عمل میکند. همسران نیز باید به یکدیگر آرامش و زینت ببخشند.
لباس عیوب انسان را میپوشاند و همسران نیز باید عیوب یکدیگر را بپوشانند و از یکدیگر حمایت کنند.
همسران باید یکدیگر را از آلودگی به گناه حفظ کنند و در زندگی مشترک به یکدیگر کمک کنند.
آیه 187 سوره بقره به مسلمانان اجازه میدهد تا در شبهای رمضان با همسران خود آمیخته شوند و به بیان احکام و حدود الهی در این زمینه میپردازد. این آیه نشاندهندهی رحمت و بخشش الهی است و به مسلمانان یادآوری میکند که باید از فرصتهای الهی بهرهبرداری کنند.
سوال 1: چه چیزی در آیه 187 سوره بقره حلال شده است
سوال 1: چه چیزی در آیه 187 سوره بقره حلال شده است؟
پاسخ: در آیه 187 سوره بقره، آمیختگی با همسران در شبهای رمضان حلال شده است. این آیه به مسلمانان اجازه میدهد تا در شبهای این ماه مبارک با همسران خود آمیخته شوند و از این نعمت الهی بهرهبرداری کنند.
سوال 2: چه نکتهای در مورد رعایت ادب در سخن در قرآن وجود دارد؟
پاسخ: قرآن به رعایت ادب در سخن تأکید دارد. واژه «رفث» به معنای سخن گفتن پیرامون مسائل زناشویی است که به کنایه از آمیزش آمده است و نشاندهندهی اهمیت ادب و احترام در گفتگوهای مربوط به روابط زناشویی است.
سوال 3: چرا اسلام به نیازهای طبیعی انسان توجه دارد؟
پاسخ: اسلام به نیازهای طبیعی انسان توجه کامل دارد و آیه «الرَّفَثُ إِلى نِسائِکُمْ» به وضوح بیان میکند که نیازهای زناشویی و عاطفی انسانها باید مورد توجه قرار گیرد. این توجه به نیازهای طبیعی نشاندهندهی جامعیت دین اسلام است.
سوال 4: چه پیامی در مورد علم الهی در این آیه وجود دارد؟
پاسخ: آیه به این نکته اشاره دارد که خداوند از جزئیات کارهای انسان آگاه است. عبارت «عَلِمَ اللَّهُ أَنَّکُمْ» نشاندهندهی علم الهی به رفتارها و نیازهای انسانی است و به مسلمانان یادآوری میکند که خداوند بر اعمال آنها نظارت دارد.
سوال 5: چه نکتهای در مورد هدفدار بودن آمیزش در این آیه وجود دارد؟
پاسخ: در آیه به این نکته اشاره شده است که آمیزش و فرزندخواهی باید هدفدار باشد. عبارت «وَ ابْتَغُوا ما کَتَبَ اللَّهُ لَکُمْ» نشاندهندهی این است که در روابط زناشویی باید به اهداف الهی توجه شود و از خداوند خواسته شود که آنچه را که برای انسان بهتر است، عطا کند.
آیات 187 سوره بقره به مسلمانان اجازه میدهد تا در شبهای رمضان با همسران خود آمیخته شوند و به بیان احکام و حدود الهی در این زمینه میپردازد. این آیات نشاندهندهی رحمت و بخشش الهی هستند و به مسلمانان یادآوری میکنند که باید از فرصتهای الهی بهرهبرداری کنند. همچنین، این آیات به اهمیت رعایت ادب، توجه به نیازهای طبیعی و پیشگیری از گناه تأکید دارند. دین اسلام با توجه به نیازهای انسانی و طبیعی، احکام را به گونهای آسان و قابل فهم ارائه میدهد و به مسلمانان یادآوری میکند که باید از فرصتهای الهی بهرهبرداری کنند.
تخفیف, آسانگیری, ادب, قرآن, آمیختگی, نیازهای طبیعی, تقوا, عبادت, اعتکاف, گناه, رحمت, بخشش, احکام, زناشویی, علم الهی, خطا, هدفدار, زمانبندی, سادگی, رشد
آیات الهی در سوره بقره به مسلمانان یادآوری میکند که دین اسلام با توجه به نیازهای انسانی و طبیعی، احکام را به گونهای آسان و قابل فهم ارائه میدهد. این آیات به اهمیت تقوا و عمل به دستورات الهی تأکید دارند و به مسلمانان یادآوری میکنند که باید از فرصتهای الهی بهرهبرداری کنند.
توجه به نیازهای عاطفی: در روابط زناشویی، توجه به نیازهای عاطفی یکدیگر اهمیت دارد.
رعایت ادب در گفتگو: در بحثهای زناشویی و خانوادگی، رعایت ادب و احترام به یکدیگر ضروری است.
پیشگیری از گناه: نزدیک نشدن به گناه و حفظ حریمهای الهی باید در زندگی روزمره مورد توجه قرار گیرد.
توجه به زمانبندی: در انجام عبادات و فعالیتهای روزمره، زمانبندی مناسب میتواند تأثیر زیادی بر کیفیت زندگی داشته باشد.
آموزش و آگاهی: آگاهی از احکام و دستورات الهی میتواند به بهبود روابط زناشویی و خانوادگی کمک کند.
تقویت روابط خانوادگی: ایجاد فضایی محبتآمیز و صمیمی در خانواده میتواند به تقویت روابط و کاهش تنشها کمک کند.
توجه به نیازهای طبیعی: درک نیازهای طبیعی و غریزی یکدیگر میتواند به بهبود کیفیت زندگی مشترک کمک کند.
توسعه تقوا: تقویت تقوا و پرهیز از گناه میتواند به رشد فردی و اجتماعی افراد کمک کند.
توجه به جزئیات: توجه به جزئیات در روابط زناشویی و خانوادگی میتواند به ایجاد یک زندگی سالم و شاداب کمک کند.
ترویج فرهنگ گفتگو: ایجاد فضایی برای گفتگو و تبادل نظر در خانواده میتواند به حل مشکلات و تقویت روابط کمک کند.
این نکات میتوانند به عنوان راهکارهایی برای بهبود روابط خانوادگی و اجتماعی در نظر گرفته شوند و به ایجاد یک جامعه سالم و متعادل کمک کنند. با توجه به آموزههای دین اسلام و آیات قرآن، میتوان به زندگیای با کیفیت و معنادار دست یافت که در آن احترام، محبت و درک متقابل در روابط انسانی حاکم باشد.
تخفیف و آسانگیری در احکام، از ویژگیهای بارز دین اسلام است. خداوند در آیه میفرماید: «أُحِلَّ لَکُمْ» که نشاندهندهی رحمت و آسانگیری در دین است.
رعایت ادب در سخن، یکی از ویژگیهای قرآن است. واژه «رفث» به معنای سخن گفتن پیرامون مسائل زناشویی است که در این آیه به کنایه از آمیزش آمده است.
هر جا که خواستید راهی را ببندید، یک راه مشروع را باز بگذارید. خداوند در روز رمضان آمیزش را ممنوع میکند، اما در شب آن را مجاز میشمرد.
عبادت روز و لذت مشروع شب، نشانهی جامعیت دین است. در یک آیه، هم احکام روزه و هم مسائل زناشویی آمده است.
اسلام به نیازهای طبیعی انسان توجه کامل دارد. آیه به وضوح بیان میکند که «الرَّفَثُ إِلى نِسائِکُمْ» به نیازهای زناشویی اشاره دارد.
نیاز زن و مرد به یکدیگر، دو طرفه است و هر یک برای پوشش نیازهای طبیعی خود به دیگری نیازمند است. «هُنَّ لِباسٌ لَکُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنَّ»
خداوند از جزئیات کارهای انسان آگاه است. «عَلِمَ اللَّهُ أَنَّکُمْ» نشاندهندهی علم الهی به رفتارهای انسانهاست.
انسان جایزالخطا است و غریزه جنسی در او قوی است. «کُنْتُمْ تَخْتانُونَ أَنْفُسَکُمْ» به این موضوع اشاره دارد.
ترک فرمان خدا، خیانت و ظلمی به خود ماست. «تَخْتانُونَ أَنْفُسَکُمْ» به این نکته تأکید میکند.
در آمیزش و فرزندخواهی، برای خداوند تکلیف معین نکنید که پسر باشد یا دختر. «وَ ابْتَغُوا ما کَتَبَ اللَّهُ لَکُمْ» به این موضوع اشاره دارد.
حتی آمیزش جنسی باید هدفدار باشد. «وَ ابْتَغُوا ما کَتَبَ اللَّهُ لَکُمْ» نشاندهندهی اهمیت هدف در روابط زناشویی است.
معیار احکام اسلامی، معیارهای عمومی، طبیعی و ساده است. «یَتَبَیَّنَ لَکُمُ الْخَیْطُ الْأَبْیَضُ مِنَ الْخَیْطِ الْأَسْوَدِ» به وضوح قابل درک است.
نقش زمانبندی را در عبادات فراموش نکنید. «أَتِمُّوا الصِّیامَ إِلَى اللَّیْلِ» به این نکته تأکید دارد.
اعتکاف به معنای سکونت در مسجد است، مشروط به روزه گرفتن. «عاکِفُونَ فِی الْمَ
اعتکاف به معنای سکونت در مسجد است، مشروط به روزه گرفتن. «عاکِفُونَ فِی الْمَسَاجِدِ» به اهمیت عبادت و تمرکز بر خداوند در این ایام اشاره دارد.
پیشگیری از گناه لازم است. قرآن میفرماید: به گناه نزدیک نشوید، زیرا نزدیک شدن به گناه همان و افتادن در آن همان. «فَلا تَقْرَبُوها» به این نکته تأکید میکند.
تقوا، فلسفه احکام الهی است. روزه برای تقواست و آمیزش جنسی مشروع نیز برای تقواست. «لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ» به این موضوع اشاره دارد.
عمل به دستورات الهی، بستر رشد و تقوا میباشد. «لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ» نشاندهندهی اهمیت پیروی از احکام الهی در زندگی است.
آیات الهی در این زمینه به مسلمانان یادآوری میکند که باید از فرصتهای الهی بهرهبرداری کنند و به نیازهای طبیعی و روحی یکدیگر توجه داشته باشند. این آیات به وضوح نشاندهندهی رحمت و بخشش الهی هستند.
سوال 1: چه ویژگیهایی در دین اسلام به تخفیف و آسانگیری در احکام اشاره دارد؟
پاسخ: دین اسلام به تخفیف و آسانگیری در احکام توجه ویژهای دارد. آیه «أُحِلَّ لَکُمْ» نشاندهندهی رحمت و آسانگیری در دین است که به مسلمانان اجازه میدهد در شبهای رمضان با همسران خود آمیخته شوند.
سوال 2: چه نکتهای در مورد رعایت ادب در سخن در قرآن وجود دارد؟
پاسخ: قرآن به رعایت ادب در سخن تأکید دارد. واژه «رفث» به معنای سخن گفتن پیرامون مسائل زناشویی است که به کنایه از آمیزش آمده است و نشاندهندهی اهمیت ادب در این موضوع است.
سوال 3: چرا اسلام به نیازهای طبیعی انسان توجه دارد؟
پاسخ: اسلام به نیازهای طبیعی انسان توجه کامل دارد و آیه «الرَّفَثُ إِلى نِسائِکُمْ» به وضوح بیان میکند که نیازهای زناشویی و عاطفی انسانها باید مورد توجه قرار گیرد.
آیات 187 سوره بقره به مسلمانان اجازه میدهد تا در شبهای رمضان با همسران خود آمیخته شوند و به بیان احکام و حدود الهی در این زمینه میپردازد. این آیات نشاندهندهی رحمت و بخشش الهی هستند و به مسلمانان یادآوری میکنند که باید از فرصتهای الهی بهرهبرداری کنند. همچنین، این آیات به اهمیت رعایت ادب، توجه به نیازهای طبیعی و پیشگیری از گناه تأکید دارند.
تخفیف, آسانگیری, ادب, قرآن, آمیختگی, نیازهای طبیعی, تقوا, عبادت, اعتکاف, گناه, رحمت, بخشش, احکام, زناشویی, علم الهی, خطا, هدفدار, زمانبندی, سادگی, رشد
آیات الهی در سوره بقره به مسلمانان یادآوری میکند که دین اسلام با توجه به نیازهای انسانی و طبیعی، احکام را به گونهای آسان و قابل فهم ارائه میدهد. این آیات به اهمیت تقوا و عمل به دستورات الهی تأکید دارند و به مسلمانان یادآوری میکنند که باید از فرصتهای الهی بهرهبرداری کنند.
توجه به نیازهای عاطفی: در روابط زناشویی، توجه به نیازهای عاطفی یکدیگر اهمیت دارد.
رعایت ادب در گفتگو: در بحثهای زناشویی و خانوادگی، رعایت ادب و احترام به یکدیگر ضروری است.
پیشگیری از گناه: نزدیک نشدن به گناه و حفظ حریمهای الهی باید در زندگی
پیشگیری از گناه: نزدیک نشدن به گناه و حفظ حریمهای الهی باید در زندگی روزمره مورد توجه قرار گیرد.
توجه به زمانبندی: در انجام عبادات و فعالیتهای روزمره، زمانبندی مناسب میتواند تأثیر زیادی بر کیفیت زندگی داشته باشد.
آموزش و آگاهی: آگاهی از احکام و دستورات الهی میتواند به بهبود روابط زناشویی و خانوادگی کمک کند.
تقویت روابط خانوادگی: ایجاد فضایی محبتآمیز و صمیمی در خانواده میتواند به تقویت روابط و کاهش تنشها کمک کند.
توجه به نیازهای طبیعی: درک نیازهای طبیعی و غریزی یکدیگر میتواند به بهبود کیفیت زندگی مشترک کمک کند.
توسعه تقوا: تقویت تقوا و پرهیز از گناه میتواند به رشد فردی و اجتماعی افراد کمک کند.
توجه به جزئیات: توجه به جزئیات در روابط زناشویی و خانوادگی میتواند به ایجاد یک زندگی سالم و شاداب کمک کند.
ترویج فرهنگ گفتگو: ایجاد فضایی برای گفتگو و تبادل نظر در خانواده میتواند به حل مشکلات و تقویت روابط کمک کند.
۰۱ _ ۲۱ _ ۰۳ _ ۱۴۰۲
فهرست مطالب
تمامی حقوق این سایت محفوظ است.