۞ امام علی (ع) می فرماید:
امام صادق عليه السلام فرمود: مسلمان برادر مسلمان اسـت بـه او ظلم نمى كند و وی را خوار نمى سازد و غیبت وی را نمى كند و وی را فریب نمى دهد و محروم نمى كند. ‌وسائل الشيعه 8: 597 ‌

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار » تفسیر آیات 181 تا 190
  • شناسه : 9318
  • ۰۹ خرداد ۱۴۰۴ - ۹:۰۰
  • 41 بازدید
  • ارسال توسط :
  • نویسنده : یداله رضوانی
  • منبع : تفسیر رضوان
آیه ۱۸۷ . بیان مقررات شب‏هاى رمضان و هشدار به رعایت قوانین الهى‏ 5
آیه ۱۸۷ . بیان مقررات شب‏هاى رمضان و هشدار به رعایت قوانین الهى‏ 5

آیه ۱۸۷ . بیان مقررات شب‏هاى رمضان و هشدار به رعایت قوانین الهى‏ 5

تفسیر سوره مبارکه بقره آیه 187  جلسه  5 حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی   5 جلسه تفسیر آیه صد و هشتاد و هفت  بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏  وَ إِذا سَأَلَکَ عِبادی عَنِّی فَإِنِّی قَریبٌ أُجیبُ دَعْوَهَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ فَلْیَسْتَجیبُوا لی‏ وَ لْیُؤْمِنُوا بی‏ لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ (۱۸۶) أُحِلَّ لَکُمْ لَیْلَهَ الصِّیامِ الرَّفَثُ […]

...فهرست مطالب

تفسیر سوره مبارکه بقره آیه 187  جلسه  5

حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی

  5 جلسه تفسیر آیه صد و هشتاد و هفت 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

 وَ إِذا سَأَلَکَ عِبادی عَنِّی فَإِنِّی قَریبٌ أُجیبُ دَعْوَهَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ فَلْیَسْتَجیبُوا لی‏ وَ لْیُؤْمِنُوا بی‏ لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ (۱۸۶) أُحِلَّ لَکُمْ لَیْلَهَ الصِّیامِ الرَّفَثُ إِلى‏ نِسائِکُمْ هُنَّ لِباسٌ لَکُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنَّ عَلِمَ اللَّهُ أَنَّکُمْ کُنْتُمْ تَخْتانُونَ أَنْفُسَکُمْ فَتابَ عَلَیْکُمْ وَ عَفا عَنْکُمْ فَالْآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَ ابْتَغُوا ما کَتَبَ اللَّهُ لَکُمْ وَ کُلُوا وَ اشْرَبُوا حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَکُمُ الْخَیْطُ الْأَبْیَضُ مِنَ الْخَیْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّیامَ إِلَى اللَّیْلِ وَ لا تُبَاشِرُوهُنَّ وَ أَنْتُمْ عاکِفُونَ فِی الْمَساجِدِ تِلْکَ حُدُودُ اللَّهِ فَلا تَقْرَبُوها کَذلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ آیاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ (۱۸۷) وَ لا تَأْکُلُوا أَمْوالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْباطِلِ وَ تُدْلُوا بِها إِلَى الْحُکَّامِ لِتَأْکُلُوا فَریقاً مِنْ أَمْوالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ (188)

و چون بندگان من از تو درباره من بپرسند (بگو که) من حتما (به همه) نزدیکم، دعاى دعاکننده را هنگامى که مرا بخواند اجابت مى‏کنم، پس دعوت مرا بپذیرند و به من ایمان آورند، شاید که راه یابند.  ۱۸۷ براى شما در شب روزه همبستر شدن با زنانتان حلال شد، آنها لباسند براى شما و شما لباسید براى آنها (هر یک زینت دیگرى هستید و پوشاننده عیوب و حافظ از گناه او). خداوند مى‏دانست که شما (درباره حرمت آمیزش در شب روزه) به خود خیانت مى‏کردید، پس بر شما عطف توجه کرد و از شما درگذشت، پس اکنون (مى‏توانید) با آنها همبستر شوید و آنچه را خدا براى شما (درباره این عمل) مقرر داشته (از ثواب و عفّت از حرام و اولاد صالح) طلب کنید، و (در شب‏هاى روزه رواست که) بخورید و بیاشامید تا وقتى که رشته سپید صبح از رشته سیاه (شب) براى شما روشن گردد، سپس روزه را تا شب به اتمام رسانید. و با زنان در حالى که در مسجدها معتکفید همبستر نشوید. اینها مرزهاى (حلال و حرام) خداوند است، نزدیک آنها نروید (تخلف نکنید). این گونه خداوند آیات خود را براى مردم روشن مى‏سازد، شاید بپرهیزند. و اموال یکدیگر را به باطل (و ناحق) در میان خود نخورید! و براى خوردن بخشى از اموال مردم به گناه، (قسمتى از) آن را (به عنوان رشوه) به قضات ندهید، در حالى که مى‏دانید (این کار، گناه است)! (188)

 

تفسیر سوره مبارکه بقره – آیه  187

آیه ۱۸۷ . بیان مقررات شب‏هاى رمضان و هشدار به رعایت قوانین الهى‏ 

حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی

«أَعُوذُ بِاللَّهِ السَّمِیعِ الْعَلِیمِ مِنَ الشَّیْطَانِ اللَّعینِ الرَّجِیمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم‏ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ وَ صَلَّی اللهُ عَلَی سَیِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرینَ وَ اللَّعنَهُ الدَّائِمَهُ عَلَی أعْدائِهِمْ مِنَ الآنِ إلِی قِیامِ یَومِ الدِّینِ».

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

 وَ إِذا سَأَلَکَ عِبادی عَنِّی فَإِنِّی قَریبٌ أُجیبُ دَعْوَهَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ فَلْیَسْتَجیبُوا لی‏ وَ لْیُؤْمِنُوا بی‏ لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ (۱۸۶) أُحِلَّ لَکُمْ لَیْلَهَ الصِّیامِ الرَّفَثُ إِلى‏ نِسائِکُمْ هُنَّ لِباسٌ لَکُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنَّ عَلِمَ اللَّهُ أَنَّکُمْ کُنْتُمْ تَخْتانُونَ أَنْفُسَکُمْ فَتابَ عَلَیْکُمْ وَ عَفا عَنْکُمْ فَالْآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَ ابْتَغُوا ما کَتَبَ اللَّهُ لَکُمْ وَ کُلُوا وَ اشْرَبُوا حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَکُمُ الْخَیْطُ الْأَبْیَضُ مِنَ الْخَیْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّیامَ إِلَى اللَّیْلِ وَ لا تُبَاشِرُوهُنَّ وَ أَنْتُمْ عاکِفُونَ فِی الْمَساجِدِ تِلْکَ حُدُودُ اللَّهِ فَلا تَقْرَبُوها کَذلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ آیاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ (۱۸۷) وَ لا تَأْکُلُوا أَمْوالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْباطِلِ وَ تُدْلُوا بِها إِلَى الْحُکَّامِ لِتَأْکُلُوا فَریقاً مِنْ أَمْوالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ (188)

و چون بندگان من از تو درباره من بپرسند (بگو که) من حتما (به همه) نزدیکم، دعاى دعاکننده را هنگامى که مرا بخواند اجابت مى‏کنم، پس دعوت مرا بپذیرند و به من ایمان آورند، شاید که راه یابند.  ۱۸۷ براى شما در شب روزه همبستر شدن با زنانتان حلال شد، آنها لباسند براى شما و شما لباسید براى آنها (هر یک زینت دیگرى هستید و پوشاننده عیوب و حافظ از گناه او). خداوند مى‏دانست که شما (درباره حرمت آمیزش در شب روزه) به خود خیانت مى‏کردید، پس بر شما عطف توجه کرد و از شما درگذشت، پس اکنون (مى‏توانید) با آنها همبستر شوید و آنچه را خدا براى شما (درباره این عمل) مقرر داشته (از ثواب و عفّت از حرام و اولاد صالح) طلب کنید، و (در شب‏هاى روزه رواست که) بخورید و بیاشامید تا وقتى که رشته سپید صبح از رشته سیاه (شب) براى شما روشن گردد، سپس روزه را تا شب به اتمام رسانید. و با زنان در حالى که در مسجدها معتکفید همبستر نشوید. اینها مرزهاى (حلال و حرام) خداوند است، نزدیک آنها نروید (تخلف نکنید). این گونه خداوند آیات خود را براى مردم روشن مى‏سازد، شاید بپرهیزند. و اموال یکدیگر را به باطل (و ناحق) در میان خود نخورید! و براى خوردن بخشى از اموال مردم به گناه، (قسمتى از) آن را (به عنوان رشوه) به قضات ندهید، در حالى که مى‏دانید (این کار، گناه است)! (188)

 

وَلَا تَأْکُلُوا أَمْوَالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْبَاطِلِ وَتُدْلُوا بِهَا إِلَى الْحُکَّامِ لِتَأْکُلُوا فَرِیقًا مِنْ أَمْوَالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ ۱

بحث حلال در برابر حرمت

محتوای مطالب آیه ۱۸۷ سوره مبارکه بقره بحث «أُحِلَّ»۲ و حلالیت در برابر حرمت بود که بیان شد «لَیْلَهَ الصِّیامِ»هر زمانی که کسی بخواهد روزه بگیرد «لَیْلَهَ الصِّیامِ» برای او وجود دارد «الرَّفَثُ» مراد جماع می‌باشد «إِلى‏ نِسائِکُمْ»، نه فقط همسران دائمی کلا حلیله‌هایی که هرکسی دارد.

معاشرت زناشویی در رمضان

مراد از نساء که اینجا فرمود اولا این خصوصیتی در کلمه نساء ندارد چون هم زنان دائم و هم کنیزک‌ها را شامل می‌شود و ما ملکت را دربرمی‌گیرد و از طرفی به شوهران نیز اشاره دارد و زنان را نیز شامل می‌گردد چون قصد دارند با شوهران خود معاشرت داشته باشند لذا خصوصیت ندارد مگر اینکه مطلق زناشویی را برای زن و مرد بیان می‌کند.

نکته‌ای درباره لباس

بحث لباس و نکته‌ای که درباره لباس در این آیه وجود دارد و لازم است به آن دقت کنیم علاوه بر پوشاندن عیوب و حسن‌ها باعث تشخص و زینت هرکسی می‌شود اکنون در لباس روحانیت، فرد تشخص، زیبایی و وقار خود را دارد ما لباس همسران خود هستیم و زنان نیز لباس ما هستند پس خصوصیت این می‌باشد که ما زینت یکدیگر باشیم یعنی زیبایی و زینت برای یکدیگر ایجاد نماییم.

زینت و لباس همسران

اینجا درباره لباس مطلق فرموده و درباره لباس خاصی سخن نگفته و می‌گوید زن و شوهر برای هم لباس بوده و یک دیگر را زینت می‌بخشند «عَلِمَ اللَّهُ أَنَّکُمْ کُنْتُمْ تَخْتَانُونَ» ۲ خدا می‌دانست و آگاه بود که شب هنگام با زنان جماع داشتید خصوصا در زمانی که روزه نبودید پس خدا فرمود «فَتَابَ عَلَیْکُمْ» از شما قبول کرد و توبه شما را می‌پذیرد.

عدم خصوصیت در ملاعبه

جمله«وَعَفَا عَنْکُمْ» یعنی از اکنون آن را از شما برداشت که شما یک ماه به سختی و مکافات یکدیگر را ترک نکنید لذا لازم نیست این کار را کنید «فَالْآنَ بَاشِرُوهُنَّ»پس با زنان معاشرت داشته باشید و منظور اینجا جماع است چون اگر زن و شوهر با یکدیگر ملاعبه کنند، خصوصیتی ندارد لذا برای صائم نیز اگر به خروج منی یا دخول نیانجامد اشکالی ندارد.

حکم ملاعبه در روزه

البته یک بحث وجود دارد که زنان در ملاعبه احتمالا ارضا شوند آیا ارضا بدون دخول موجب جنابت می‌شود؟ آنچه که ما در اطلاق و عمومات ما دقت کنیم کمتر دست پیدا میکنیم که اگر زن بدون ارضا و بدون دخول و بدون آب منی مرد او جنب شده و حتما باید غسل کند مگر اینکه بگوییم محض احتیاط می‌باشد.

احتیاط در غسل

اگر زن واقعا ارضا شود جای احتیاط دارد که کارهایی که بر جنب حرام شده مرتکب نشود تا غسل آن احتیاط را انجام دهد از طرفی با آن غسل نماز نخواند و حتما وضو بگیرد و نماز بخواند از دو طرف احتیاط آن را رعایت کند لذا «وَعَفَا عَنْکُمْ ۖ فَالْآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَابْتَغُوا مَا کَتَبَ اللَّهُ لَکُمْ» ۳

الفاظ وجوب در ظهور

به دنبال این باشید که آنچه را که خداوند برای شما قرار داده و به نفع شما باشد را دنبال کنید نفع شما در آن چیزی است که خدا برای شما «کَتَبَ اللَّهُ» فرض و واجب کرد مسلما یکی از الفاظی که ظهور در وجوب دارد کلمه کتب می‌باشد کلمه کتب و کتابت یکی از چیزهایی بودند که ظهور در وجوب داشتند ۱۱ تا چیز داریم که ۵ مورد از آن‌ها مواد الفاظ و دارای ظهور در وجوب هستند.

مواد و الفاظ وجوب

این ۵ مورد عبارت‌اند از: فَرَضَ ، وَجَبَ ، لَزِمَ ، کَتَبَ و اَمَرَ ،  این ۵ مورد مواد و الفاظی هستند که مادتا دلالت بر ظهور در وجوب دارند ظهور غیر از دلالت است و آن هیئاتی که ظهور در وجوب دارند مانند امر حاضر، امر باللام و علیک به معنای الزم از اسما افعال این‌ها نیز ظهور در وجوب دارد. و همچنین علی ضرریه و لام نفعیه هم ظهور در وجوب دارند . 

سود بندگان در تکلیف دینی

جمله خبریه در مقام انشا ظهور در وجوب دارد یکی از چیزهایی که مسلم ظهور در وجوب دارد، بحث کتب می‌باشد لذا «مَا کَتَبَ اللَّهُ لَکُمْ» ۵ یعنی آنچه که خداوند به شما واجب کرد و سود شما در همان قرار دارد چون کلمه لکم آورد.

اکل و شرب در رمضان

در جمله «وَکُلُوا وَاشْرَبُوا»چرا بحث اکل و شرب در این آیه آورد؟ چون اکل و شرب در ماه مبارک رمضان مانند زمان کنونی نبوده بعد از خواب یک ذره اکل و شرب نداشته اگر کسی می‌خوابید حق خوردن نداشته اما تا قبل از مجوز خوردن داشتند این تخفیف شد لذا «وَکُلُوا وَاشْرَبُوا»به مناسبت این بحث در آیه آمد.

شأن نزول آیه

آشامیدن و خوردن برای انسان‌ها صعوبت داشته یعنی آن بحث هم وجود دارد که یکی از اصحاب پیامبر در شب خندق بدون غذا خوردن به خواب می‌رود و پس از بیداری نمی‌تواند غذا بخورد و فردای آن روز در میدان جنگ غش می‌کند پیامبر بر بالین او می‌آید و آیه در آنجا نازل شده و شان نزول شکل می‌گیرد.

تخفیف در غذا خوردن

لذا تخفیف می‌دهد که بعد از خواب تا اذان صبح خوردن و آشامیدن بلامانع می‌باشد لذا می‌فرماید :«حَتَّىٰ یَتَبَیَّنَ لَکُمُ الْخَیْطُ الْأَبْیَضُ مِنَ الْخَیْطِ الْأَسْوَدِ» ۶ یعنی تا فجر صادق و بلکه فجر کاذب اگر بود خوردن و آشامیدن اشکالی ندارد اما فجر صادق بود که آن سفیدی گسترده و تاریکی بالای آن که حد شب را نشان می‌دهد زمانی است که انسان نمی‌تواند اکل و شرب کند.

زمان اتمام روزه

بنابراین آوردن جمله«وَکُلُوا وَاشْرَبُوا» نیز به مناسبت آن بوده که قبل از حکم اکل و شرب در رمضان و بعد از خواب جایز نبوده بعد می‌فرماید:« ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّیَامَ إِلَى اللَّیْلِ» ۷ اتمام روزه به این می‌باشد که صیام و روزه را به شب تمام کنید اما شب داخل آن نیست یعنی آنچه که در اینجا غایت می‌باشد خود روز است اگر به شب برسد جز ماه مبارک رمضان نبوده و مغیا در غایت داخل نمی‌شود.

حرمت جماع در اعتکاف

«وَلَا تُبَاشِرُوهُنَّ وَأَنْتُمْ عَاکِفُونَ»۸یکی از بحث‌هایی که به دنبال این مورد آمده شاید به همین مناسبت در کتب فقهی بلافاصله بعد از صوم بحث اعتکاف را نقل می‌کنند در این آیه«وَلَا تُبَاشِرُوهُنَّ»حرام بوده و ظهور در حرمت دارد نباید با زنان مباشرت و جماع کنید «وَأَنْتُمْ عَاکِفُونَ فِی الْمَسَاجِدِ»۹ درحالی‌که در مساجد معتکف هستید.

احکام و مسائل اعتکاف

حداقل اعتکاف سه روز می‌باشد که روز اول و دوم مستحب بوده و روز سوم واجب شده و باید روزه آن را ادا نمود اگر روز چهارم و پنجم ماندید مستحب بوده و روز ششم مجددا واجب می‌گردد ، با الگوی سه روزه این وجوب ایجاد می گردد البته آنچه که در احکام فقهی گفته شده این دو مورد را گفتند اگر به ۹ روز رسید به تناسب این ملاکی که وجود دارد، یعنی به تنقیح مناط آن را تکرار می‌کنیم.

روزه واجب در اعتکاف

مسلما در اینجا این بحث «وَلَا تُبَاشِرُوهُنَّ» به مناسبت بحث موضوعی که اینجا نسبت به صیام و ماه مبارک رمضان داشتیم و بحث اعتکاف که روز سوم صوم بر او واجب می‌شود این از مسلمات می‌باشد لذا آن را آوردند در کلیه کتب فقهی اگر نگاه کنید بعد از بحث صوم و صیام بحث اعتکاف را آوردند و بحث کردند.

احکام عام همه مساجد

بعد جمله «فِی الْمَسَاجِدِ»آورده آنچه که در این آیه وجود دارد کلمه المساجد جمع محلای به الف و لام است و همه مساجد را شامل می‌شود نه فقط خاص مسجدالحرام و مسجد النبی یا مسجد کوفه باشد هر مسجدی که بر آن صیغه مسجدی خوانده باشند این حکم بر آن جاری می‌گردد.

هشدار نزدیکی به حدود خدا

بعد می‌فرماید :«تِلْکَ حُدُودُ اللَّهِ» ۱۰ این حدود خدا می‌باشد حد و حدود خدا را رعایت کنید «فَلَا تَقْرَبُوهَا» شاید به شما بگویند که اینجا مرز ایران و عراق است این مرز حد مرز که می‌گویند شما نباید نزدیک شوید چون اگر بر حد رفتید احتمالا وارد می‌شوید لذا اینکه می‌فرماید :«تِلْکَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَقْرَبُوهَا» ۱۱ نزدیک این امر نروید در شب ماه مبارک رمضان با همسر خود ملاعبه نکنید احتمالا بی اختیار شده و حد را می‌گذراند.

ورود و تصرف مرز الهی

بحث این است که نباید به حدود خدا نزدیک شد که اگر این اتفاق بیفتد کار خراب می‌شود یا برای مثال در آیه «وَ لا تَقْرَبُوا مالَ الْیَتِیمِ» ۱۲ مال یتیم خطر بسیاری دارد به آن نزدیک نشوید اگر این کار را بکنید احتمالا آن را تصرف می کنید پس نزدیکی به آن یعنی ورود کردن در آن می‌گوید حد رعایت کردن یعنی به مرزها نزدیک نشوید!

برهم زدن حدود الهی

اگر در روز ماه مبارک رمضان با همسر خود تنها بودید و اغوا شدید کم کم به آن مرز نزدیک می‌شوید حد و حدود را رعایت نمی‌کنید یعنی احتمالا دخول می‌کنید و اگر دخول کردید حد خدا را رعایت نکرده‌اید و آن را بر هم زدید اگر آن را برهم زدید کار خراب می‌شود و مجازات می‌شوید.

حرمت جماع در اعتکاف

لذا در بحث‌های دیگر نیز این نکته وجود دارد که در هنگام اعتکاف و مسجد از مسجد خارج شده و به قصد حمام و تخلی به خانه بروید و بخواهید از نسا خود تقبیلی داشته باشید کم کم به کارهای دیگر نیز وارد می‌شوید لذا «تِلْکَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَقْرَبُوهَا ۗ کَذَٰلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ آیَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ»۱۳ خدا حد و حدود خودش را برای شما بیان کرده به صورتی که آن‌ها آیات، نشانه‌ و حجت برای شما هستند این آیات در اینجا به معنای حجت می‌باشد.

توصیه به ایجاد تقوا

جمله«آیَاتِهِ لِلنَّاسِ» یعنی برای مردم حجج الهی هستند که بتوانند خود را در بفهمند و عمل کنند ثمره آن چگونه خواهد بود؟ ثمره آن تقوا می‌شود وقتی این حدود رعایت گردند، ثمره آن تقوا و خدانگهداری است که انسان برای خودش ایجاد می‌کند چون اگر انسان خدانگهدار شد همه چیز برای او وجود خواهد داشت«وَمَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا» ۱۴

آثار متقی بودن افراد

هیچ بن بستی برای فرد متقی وجود ندارد همه جا راه برای او باز می‌باشد و در هیچ موقعیتی دغدغه رزق و روزی ندارد اکثر متقیان مومنان اکنون سیر می‌شوند اما به دنبال کنار گذاشتن شام یا نهار خود نیستند و معتقدند رزق را خدا می‌رساند اما کسانی که متقی نیستند به دنبال اجمع و حرص زدن هستند.

آثار حریص بودن انسان

این حرص زدن موجب پایمال شدن حق مردم نیز می‌گردد نباید انسان حریص مال مردم باشد علامت آدم حریص طمع کردن او است چون مال مردم را دیده و طمع می‌کند و به دنبال آن می‌باشد که به گونه‌ای بتواند خودش را به مال مردم برساند حرص موجب طمع و ارتکاب حرام می‌گردد در نهایت اگر کسی حدود خدا را رعایت نکند تقوا نیست و بی تقوایی می‌شود.

بی تقوایی عامل گناه

بی تقوایی عامل همه شیطنت‌ها و کارهای زشتی است که از انسان سر می‌زند و کار به جایی می‌رسد که روز قیامت شیطان ما را ملامت می‌کند برخی انسان‌ها به نوعی رفتار می کنند که شیطان شرمگین می‌شود چون شیطان به خدا «خَلَقْتَنِی» ۱۵گفت یعنی آن فضیلتی که خواست برای خودش بگوید نگفت خودم اینگونه بودم! گفت «خَلَقْتَنِی» خدایا تو مرا خلق کرد یعنی خود فعل خلق را به خدا نسبت داد خلقت او را باعث فضیلت خودش دانست شیطان نیز انصاف دارد اما برخی انسان‌ها منصف نیستند.

منابع

۱_سوره بقره آیه ۱۸۸

۲_ سوره بقره آیه ۱۸۷

۳_سوره بقره آیه ۱۸۷

۴_سوره بقره آیه ۱۸۷

۵_سوره بقره آیه ۱۸۷

۶_سوره بقره آیه ۱۸۷

۷_سوره بقره آیه ۱۸۷

۸_سوره بقره آیه ۱۸۷

۹_سوره بقره آیه ۱۸۷

۱۰_سوره بقره آیه ۱۸۷

۱۱_سوره بقره آیه ۱۸۷

۱۲_سوره انعام آیه ۱۵۲

۱۳_سوره بقره آیه ۱۸۷

۱۴_سوره طلاق آیه ۳

۱۵_سوره ص آیه ۷۶

 

تفسیر آیه 187 سوره بقره: حلالیت آمیزش در شب‌های رمضان

مقدمه

آیه 187 سوره بقره به موضوع آمیزش و روابط زناشویی در شب‌های ماه رمضان می‌پردازد. این آیه به مسلمانان اجازه می‌دهد تا در شب‌های رمضان با همسران خود آمیخته شوند و به بیان احکام و حدود الهی در این زمینه می‌پردازد. در این متن، به تفسیر و تحلیل این آیه و نکات مرتبط با آن خواهیم پرداخت.

1. حلالیت آمیزش در شب‌های رمضان

1.1. آمیزش با همسران

در شب‌های رمضان، آمیزش با همسران برای مسلمانان حلال شده است. این موضوع به عنوان یک نعمت الهی در نظر گرفته می‌شود که به خانواده‌ها آرامش و نزدیکی بیشتری می‌بخشد.

1.2. لباس بودن همسران

خداوند در این آیه همسران را به لباس تشبیه کرده است. این تشبیه نشان‌دهنده‌ی نزدیکی و وابستگی عاطفی بین زوجین است. همسران باید یکدیگر را در زندگی حمایت کنند و به یکدیگر آرامش ببخشند.

2. توبه و عفو الهی

2.1. علم خداوند به خیانت نفس

خداوند می‌داند که برخی از مسلمانان در گذشته به خود خیانت کرده و آمیزش را در شب‌های رمضان انجام داده‌اند. این آگاهی الهی نشان‌دهنده‌ی رحمت و بخشش خداوند است.

2.2. توبه و عفو

خداوند در این آیه به مسلمانان می‌فرماید که توبه آن‌ها را پذیرفته و از خطاهای گذشته آن‌ها درگذشته است. این موضوع نشان‌دهنده‌ی رحمت و بخشش الهی است که به بندگانش فرصت دوباره می‌دهد.

3. احکام روزه‌داری

3.1. زمان افطار

در این آیه، به مسلمانان اجازه داده شده است که تا زمان طلوع فجر بخورند و بیاشامند. این موضوع به آن‌ها کمک می‌کند تا روزه‌داری را به راحتی انجام دهند.

3.2. اتمام روزه تا شب

مسلمانان باید روزه را تا شب به اتمام برسانند و در این مدت از آمیزش با همسران خود در حال اعتکاف در مساجد خودداری کنند.

4. اعتکاف و عبادت

4.1. مفهوم اعتکاف

اعتکاف به معنای بریدن از دنیا و پناهنده شدن به خداوند است. پیامبر اکرم (ص) در مواقعی به اعتکاف می‌پرداختند تا روح خود را صفا دهند.

4.2. آمیزش در حال اعتکاف

در حال اعتکاف، آمیزش با همسران ممنوع است. این موضوع نشان‌دهنده‌ی اهمیت عبادت و تمرکز بر خداوند در این ایام است.

5. تشبیه همسر به لباس

5.1. نکات لطیف در تشبیه

تشبیه همسر به لباس نکات و لطایف زیادی را در بر دارد. لباس باید مناسب و زیبا باشد، همان‌طور که همسر نیز باید با شخصیت و فرهنگ فرد متناسب باشد.

5.2. آرامش و زینت

لباس به عنوان زینت و آرامش در زندگی انسان‌ها عمل می‌کند. همسران نیز باید به یکدیگر آرامش و زینت ببخشند.

6. پوشاندن عیوب

6.1. حفظ عیوب یکدیگر

لباس عیوب انسان را می‌پوشاند و همسران نیز باید عیوب یکدیگر را بپوشانند و از یکدیگر حمایت کنند.

6.2. حفظ از آلودگی

همسران باید یکدیگر را از آلودگی به گناه حفظ کنند و در زندگی مشترک به یکدیگر کمک کنند.

7. نتیجه‌گیری

آیه 187 سوره بقره به مسلمانان اجازه می‌دهد تا در شب‌های رمضان با همسران خود آمیخته شوند و به بیان احکام و حدود الهی در این زمینه می‌پردازد. این آیه نشان‌دهنده‌ی رحمت و بخشش الهی است و به مسلمانان یادآوری می‌کند که باید از فرصت‌های الهی بهره‌برداری کنند.

سوالات و پاسخ‌ها

سوال 1: چه چیزی در آیه 187 سوره بقره حلال شده است

سوالات و پاسخ‌ها

سوال 1: چه چیزی در آیه 187 سوره بقره حلال شده است؟

پاسخ: در آیه 187 سوره بقره، آمیختگی با همسران در شب‌های رمضان حلال شده است. این آیه به مسلمانان اجازه می‌دهد تا در شب‌های این ماه مبارک با همسران خود آمیخته شوند و از این نعمت الهی بهره‌برداری کنند.

سوال 2: چه نکته‌ای در مورد رعایت ادب در سخن در قرآن وجود دارد؟

پاسخ: قرآن به رعایت ادب در سخن تأکید دارد. واژه «رفث» به معنای سخن گفتن پیرامون مسائل زناشویی است که به کنایه از آمیزش آمده است و نشان‌دهنده‌ی اهمیت ادب و احترام در گفتگوهای مربوط به روابط زناشویی است.

سوال 3: چرا اسلام به نیازهای طبیعی انسان توجه دارد؟

پاسخ: اسلام به نیازهای طبیعی انسان توجه کامل دارد و آیه «الرَّفَثُ إِلى‏ نِسائِکُمْ» به وضوح بیان می‌کند که نیازهای زناشویی و عاطفی انسان‌ها باید مورد توجه قرار گیرد. این توجه به نیازهای طبیعی نشان‌دهنده‌ی جامعیت دین اسلام است.

سوال 4: چه پیامی در مورد علم الهی در این آیه وجود دارد؟

پاسخ: آیه به این نکته اشاره دارد که خداوند از جزئیات کارهای انسان آگاه است. عبارت «عَلِمَ اللَّهُ أَنَّکُمْ» نشان‌دهنده‌ی علم الهی به رفتارها و نیازهای انسانی است و به مسلمانان یادآوری می‌کند که خداوند بر اعمال آن‌ها نظارت دارد.

سوال 5: چه نکته‌ای در مورد هدف‌دار بودن آمیزش در این آیه وجود دارد؟

پاسخ: در آیه به این نکته اشاره شده است که آمیزش و فرزندخواهی باید هدف‌دار باشد. عبارت «وَ ابْتَغُوا ما کَتَبَ اللَّهُ لَکُمْ» نشان‌دهنده‌ی این است که در روابط زناشویی باید به اهداف الهی توجه شود و از خداوند خواسته شود که آنچه را که برای انسان بهتر است، عطا کند.

تحلیل

آیات 187 سوره بقره به مسلمانان اجازه می‌دهد تا در شب‌های رمضان با همسران خود آمیخته شوند و به بیان احکام و حدود الهی در این زمینه می‌پردازد. این آیات نشان‌دهنده‌ی رحمت و بخشش الهی هستند و به مسلمانان یادآوری می‌کنند که باید از فرصت‌های الهی بهره‌برداری کنند. همچنین، این آیات به اهمیت رعایت ادب، توجه به نیازهای طبیعی و پیشگیری از گناه تأکید دارند. دین اسلام با توجه به نیازهای انسانی و طبیعی، احکام را به گونه‌ای آسان و قابل فهم ارائه می‌دهد و به مسلمانان یادآوری می‌کند که باید از فرصت‌های الهی بهره‌برداری کنند.

کلید واژه‌ها

تخفیف, آسان‌گیری, ادب, قرآن, آمیختگی, نیازهای طبیعی, تقوا, عبادت, اعتکاف, گناه, رحمت, بخشش, احکام, زناشویی, علم الهی, خطا, هدف‌دار, زمان‌بندی, سادگی, رشد

نتیجه‌گیری

آیات الهی در سوره بقره به مسلمانان یادآوری می‌کند که دین اسلام با توجه به نیازهای انسانی و طبیعی، احکام را به گونه‌ای آسان و قابل فهم ارائه می‌دهد. این آیات به اهمیت تقوا و عمل به دستورات الهی تأکید دارند و به مسلمانان یادآوری می‌کنند که باید از فرصت‌های الهی بهره‌برداری کنند.

نکات اجتماعی کاربردی

توجه به نیازهای عاطفی: در روابط زناشویی، توجه به نیازهای عاطفی یکدیگر اهمیت دارد.

رعایت ادب در گفتگو: در بحث‌های زناشویی و خانوادگی، رعایت ادب و احترام به یکدیگر ضروری است.

پیشگیری از گناه: نزدیک نشدن به گناه و حفظ حریم‌های الهی باید در زندگی روزمره مورد توجه قرار گیرد.

توجه به زمان‌بندی: در انجام عبادات و فعالیت‌های روزمره، زمان‌بندی مناسب می‌تواند تأثیر زیادی بر کیفیت زندگی داشته باشد.

آموزش و آگاهی: آگاهی از احکام و دستورات الهی می‌تواند به بهبود روابط زناشویی و خانوادگی کمک کند.

تقویت روابط خانوادگی: ایجاد فضایی محبت‌آمیز و صمیمی در خانواده می‌تواند به تقویت روابط و کاهش تنش‌ها کمک کند.

توجه به نیازهای طبیعی: درک نیازهای طبیعی و غریزی یکدیگر می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی مشترک کمک کند.

توسعه تقوا: تقویت تقوا و پرهیز از گناه می‌تواند به رشد فردی و اجتماعی افراد کمک کند.

توجه به جزئیات: توجه به جزئیات در روابط زناشویی و خانوادگی می‌تواند به ایجاد یک زندگی سالم و شاداب کمک کند.

ترویج فرهنگ گفتگو: ایجاد فضایی برای گفتگو و تبادل نظر در خانواده می‌تواند به حل مشکلات و تقویت روابط کمک کند.

این نکات می‌توانند به عنوان راهکارهایی برای بهبود روابط خانوادگی و اجتماعی در نظر گرفته شوند و به ایجاد یک جامعه سالم و متعادل کمک کنند. با توجه به آموزه‌های دین اسلام و آیات قرآن، می‌توان به زندگی‌ای با کیفیت و معنادار دست یافت که در آن احترام، محبت و درک متقابل در روابط انسانی حاکم باشد.

1. تخفیف و آسان‌گیری در احکام

1.1. ویژگی‌های دین اسلام

تخفیف و آسان‌گیری در احکام، از ویژگی‌های بارز دین اسلام است. خداوند در آیه می‌فرماید: «أُحِلَّ لَکُمْ» که نشان‌دهنده‌ی رحمت و آسان‌گیری در دین است.

2. رعایت ادب در سخن

2.1. ادب در قرآن

رعایت ادب در سخن، یکی از ویژگی‌های قرآن است. واژه «رفث» به معنای سخن گفتن پیرامون مسائل زناشویی است که در این آیه به کنایه از آمیزش آمده است.

3. باز گذاشتن راه‌های مشروع

3.1. محدودیت‌های الهی

هر جا که خواستید راهی را ببندید، یک راه مشروع را باز بگذارید. خداوند در روز رمضان آمیزش را ممنوع می‌کند، اما در شب آن را مجاز می‌شمرد.

4. عبادت روز و لذت شب

4.1. جامعیت دین

عبادت روز و لذت مشروع شب، نشانه‌ی جامعیت دین است. در یک آیه، هم احکام روزه و هم مسائل زناشویی آمده است.

5. توجه اسلام به نیازهای طبیعی

5.1. نیازهای انسانی

اسلام به نیازهای طبیعی انسان توجه کامل دارد. آیه به وضوح بیان می‌کند که «الرَّفَثُ إِلى‏ نِسائِکُمْ» به نیازهای زناشویی اشاره دارد.

6. نیاز دو طرفه

6.1. وابستگی متقابل

نیاز زن و مرد به یکدیگر، دو طرفه است و هر یک برای پوشش نیازهای طبیعی خود به دیگری نیازمند است. «هُنَّ لِباسٌ لَکُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنَّ»

7. آگاهی خداوند از جزئیات

7.1. علم الهی

خداوند از جزئیات کارهای انسان آگاه است. «عَلِمَ اللَّهُ أَنَّکُمْ» نشان‌دهنده‌ی علم الهی به رفتارهای انسان‌هاست.

8. جواز خطا و غریزه جنسی

8.1. خطاهای انسانی

انسان جایزالخطا است و غریزه جنسی در او قوی است. «کُنْتُمْ تَخْتانُونَ أَنْفُسَکُمْ» به این موضوع اشاره دارد.

9. ترک فرمان خدا

9.1. خیانت به خود

ترک فرمان خدا، خیانت و ظلمی به خود ماست. «تَخْتانُونَ أَنْفُسَکُمْ» به این نکته تأکید می‌کند.

10. هدف‌دار بودن آمیزش

10.1. آمیزش با هدف

در آمیزش و فرزندخواهی، برای خداوند تکلیف معین نکنید که پسر باشد یا دختر. «وَ ابْتَغُوا ما کَتَبَ اللَّهُ لَکُمْ» به این موضوع اشاره دارد.

11. هدف‌دار بودن آمیزش جنسی

11.1. آمیزش با هدف

حتی آمیزش جنسی باید هدف‌دار باشد. «وَ ابْتَغُوا ما کَتَبَ اللَّهُ لَکُمْ» نشان‌دهنده‌ی اهمیت هدف در روابط زناشویی است.

12. معیارهای احکام اسلامی

12.1. سادگی و طبیعی بودن

معیار احکام اسلامی، معیارهای عمومی، طبیعی و ساده است. «یَتَبَیَّنَ لَکُمُ الْخَیْطُ الْأَبْیَضُ مِنَ الْخَیْطِ الْأَسْوَدِ» به وضوح قابل درک است.

13. نقش زمان‌بندی در عبادات

13.1. اهمیت زمان

نقش زمان‌بندی را در عبادات فراموش نکنید. «أَتِمُّوا الصِّیامَ إِلَى اللَّیْلِ» به این نکته تأکید دارد.

14. مفهوم اعتکاف

14.1. سکونت در مسجد

اعتکاف به معنای سکونت در مسجد است، مشروط به روزه گرفتن. «عاکِفُونَ فِی الْمَ

14. مفهوم اعتکاف

14.1. سکونت در مسجد

اعتکاف به معنای سکونت در مسجد است، مشروط به روزه گرفتن. «عاکِفُونَ فِی الْمَسَاجِدِ» به اهمیت عبادت و تمرکز بر خداوند در این ایام اشاره دارد.

15. پیشگیری از گناه

15.1. نزدیک نشوید

پیشگیری از گناه لازم است. قرآن می‌فرماید: به گناه نزدیک نشوید، زیرا نزدیک شدن به گناه همان و افتادن در آن همان. «فَلا تَقْرَبُوها» به این نکته تأکید می‌کند.

16. تقوا و فلسفه احکام الهی

16.1. هدف از روزه

تقوا، فلسفه احکام الهی است. روزه برای تقواست و آمیزش جنسی مشروع نیز برای تقواست. «لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ» به این موضوع اشاره دارد.

17. عمل به دستورات الهی

17.1. بستر رشد و تقوا

عمل به دستورات الهی، بستر رشد و تقوا می‌باشد. «لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ» نشان‌دهنده‌ی اهمیت پیروی از احکام الهی در زندگی است.

18. نتیجه‌گیری

18.1. اهمیت آیات الهی

آیات الهی در این زمینه به مسلمانان یادآوری می‌کند که باید از فرصت‌های الهی بهره‌برداری کنند و به نیازهای طبیعی و روحی یکدیگر توجه داشته باشند. این آیات به وضوح نشان‌دهنده‌ی رحمت و بخشش الهی هستند.

سوالات و پاسخ‌ها

سوال 1: چه ویژگی‌هایی در دین اسلام به تخفیف و آسان‌گیری در احکام اشاره دارد؟

پاسخ: دین اسلام به تخفیف و آسان‌گیری در احکام توجه ویژه‌ای دارد. آیه «أُحِلَّ لَکُمْ» نشان‌دهنده‌ی رحمت و آسان‌گیری در دین است که به مسلمانان اجازه می‌دهد در شب‌های رمضان با همسران خود آمیخته شوند.

سوال 2: چه نکته‌ای در مورد رعایت ادب در سخن در قرآن وجود دارد؟

پاسخ: قرآن به رعایت ادب در سخن تأکید دارد. واژه «رفث» به معنای سخن گفتن پیرامون مسائل زناشویی است که به کنایه از آمیزش آمده است و نشان‌دهنده‌ی اهمیت ادب در این موضوع است.

سوال 3: چرا اسلام به نیازهای طبیعی انسان توجه دارد؟

پاسخ: اسلام به نیازهای طبیعی انسان توجه کامل دارد و آیه «الرَّفَثُ إِلى‏ نِسائِکُمْ» به وضوح بیان می‌کند که نیازهای زناشویی و عاطفی انسان‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

تحلیل

آیات 187 سوره بقره به مسلمانان اجازه می‌دهد تا در شب‌های رمضان با همسران خود آمیخته شوند و به بیان احکام و حدود الهی در این زمینه می‌پردازد. این آیات نشان‌دهنده‌ی رحمت و بخشش الهی هستند و به مسلمانان یادآوری می‌کنند که باید از فرصت‌های الهی بهره‌برداری کنند. همچنین، این آیات به اهمیت رعایت ادب، توجه به نیازهای طبیعی و پیشگیری از گناه تأکید دارند.

کلید واژه‌ها

تخفیف, آسان‌گیری, ادب, قرآن, آمیختگی, نیازهای طبیعی, تقوا, عبادت, اعتکاف, گناه, رحمت, بخشش, احکام, زناشویی, علم الهی, خطا, هدف‌دار, زمان‌بندی, سادگی, رشد

نتیجه‌گیری

آیات الهی در سوره بقره به مسلمانان یادآوری می‌کند که دین اسلام با توجه به نیازهای انسانی و طبیعی، احکام را به گونه‌ای آسان و قابل فهم ارائه می‌دهد. این آیات به اهمیت تقوا و عمل به دستورات الهی تأکید دارند و به مسلمانان یادآوری می‌کنند که باید از فرصت‌های الهی بهره‌برداری کنند.

نکات اجتماعی کاربردی

توجه به نیازهای عاطفی: در روابط زناشویی، توجه به نیازهای عاطفی یکدیگر اهمیت دارد.

رعایت ادب در گفتگو: در بحث‌های زناشویی و خانوادگی، رعایت ادب و احترام به یکدیگر ضروری است.

پیشگیری از گناه: نزدیک نشدن به گناه و حفظ حریم‌های الهی باید در زندگی

پیشگیری از گناه: نزدیک نشدن به گناه و حفظ حریم‌های الهی باید در زندگی روزمره مورد توجه قرار گیرد.

توجه به زمان‌بندی: در انجام عبادات و فعالیت‌های روزمره، زمان‌بندی مناسب می‌تواند تأثیر زیادی بر کیفیت زندگی داشته باشد.

آموزش و آگاهی: آگاهی از احکام و دستورات الهی می‌تواند به بهبود روابط زناشویی و خانوادگی کمک کند.

تقویت روابط خانوادگی: ایجاد فضایی محبت‌آمیز و صمیمی در خانواده می‌تواند به تقویت روابط و کاهش تنش‌ها کمک کند.

توجه به نیازهای طبیعی: درک نیازهای طبیعی و غریزی یکدیگر می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی مشترک کمک کند.

توسعه تقوا: تقویت تقوا و پرهیز از گناه می‌تواند به رشد فردی و اجتماعی افراد کمک کند.

توجه به جزئیات: توجه به جزئیات در روابط زناشویی و خانوادگی می‌تواند به ایجاد یک زندگی سالم و شاداب کمک کند.

ترویج فرهنگ گفتگو: ایجاد فضایی برای گفتگو و تبادل نظر در خانواده می‌تواند به حل مشکلات و تقویت روابط کمک کند.

 ۰۲ _ ۲۱ _ ۰۳ _ ۱۴۰۲

فهرست مطالب

برچسب ها

/ / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / /

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

New Page 1