۲ تفسیر سوره مبارکه بقره آیه ۱۸۴ جلسه حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی ۲ جلسه تفسیر آیه صد و هشتاد و پنج بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ فَمَنْ خافَ مِنْ مُوصٍ جَنَفاً أَوْ إِثْماً فَأَصْلَحَ بَیْنَهُمْ فَلا إِثْمَ عَلَیْهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحیمٌ (۱۸۲) یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما […]
حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی
۲ جلسه تفسیر آیه صد و هشتاد و پنج
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
فَمَنْ خافَ مِنْ مُوصٍ جَنَفاً أَوْ إِثْماً فَأَصْلَحَ بَیْنَهُمْ فَلا إِثْمَ عَلَیْهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحیمٌ (۱۸۲) یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَى الَّذینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ (۱۸۳) أَیَّاماً مَعْدُوداتٍ فَمَنْ کانَ مِنْکُمْ مَریضاً أَوْ عَلى سَفَرٍ فَعِدَّهٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ وَ عَلَى الَّذینَ یُطیقُونَهُ فِدْیَهٌ طَعامُ مِسْکینٍ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَیْراً فَهُوَ خَیْرٌ لَهُ وَ أَنْ تَصُومُوا خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (۱۸۴) شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى وَ الْفُرْقانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ وَ مَنْ کانَ مَریضاً أَوْ عَلى سَفَرٍ فَعِدَّهٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُریدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لا یُریدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَ لِتُکْمِلُوا الْعِدَّهَ وَ لِتُکَبِّرُوا اللَّهَ عَلى ما هَداکُمْ وَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ (۱۸۵)
پس کسى که از انحراف وصیت کننده [در مورد حقوق ورثه] یا از گناه او [که به کار نامشروع و ناحقّى وصیت کند] بترسد، و میان ورثه [با تغییر دادن وصیت بر اساس احکام دین] اصلاح دهد، گناهى بر او نیست یقیناً خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. (۱۸۲) اى اهل ایمان! روزه بر شما مقرّر و لازم شده، همان گونه که بر پیشینیان شما مقرّر و لازم شد، تا پرهیزکار شوید. (۱۸۳) [در] روزهایى چند [روزه بگیرید] پس هر که از شما بیمار یا در سفر باشد [به تعداد روزههاى فوت شده] از روزهاى دیگر [را روزه بگیرد] و بر آنان که روزه گرفتن طاقتفرساست، طعام دادن به یک نیازمند [به جاى هر روز] کفاره آن است. و هر که به خواست خودش افزون بر کفاره واجب، بر طعام نیازمند بیفزاید، برایش بهتر است و روزه گرفتن [هر چند دشوار و سخت باشد] اگر [فضیلت و ثوابش را] بدانید براى شما بهتر است. (۱۸۴) ماه رمضان که قرآن در آن نازل شده، راهنماى مردم است و دلایلى روشن و آشکار از هدایت دارد، و مایه جدایى [حق از باطل] است. پس کسى که در این ماه [در وطنش] حاضر باشد باید آن را روزه بدارد، و آنکه بیمار یا در سفر است، تعدادى از روزهاى دیگر را [به تعداد روزههاى فوت شده، روزه بدارد]. خدا آسانى و راحت شما را مىخواهد نه دشوارى و مشقت شما را. و [قضاى روزه] براى این است که شماره روزههایى را [که در ماه رمضان به خاطر بیمارى یا سفر افطار کردهاید] کامل کنید، و خدا را بر اینکه شما را هدایت فرموده بزرگ شمارید، و باشد که سپاسگزارید. (۱۸۵)
تفسیر سوره مبارکه بقره – آیه ۱۸۵
عظمت ماه رمضان و فواید روزه و آسانی شریعت
حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی
«أَعُوذُ بِاللَّهِ السَّمِیعِ الْعَلِیمِ مِنَ الشَّیْطَانِ اللَّعینِ الرَّجِیمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ وَ صَلَّی اللهُ عَلَی سَیِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرینَ وَ اللَّعنَهُ الدَّائِمَهُ عَلَی أعْدائِهِمْ مِنَ الآنِ إلِی قِیامِ یَومِ الدِّینِ».
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
فَمَنْ خافَ مِنْ مُوصٍ جَنَفاً أَوْ إِثْماً فَأَصْلَحَ بَیْنَهُمْ فَلا إِثْمَ عَلَیْهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحیمٌ (۱۸۲) یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَى الَّذینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ (۱۸۳) أَیَّاماً مَعْدُوداتٍ فَمَنْ کانَ مِنْکُمْ مَریضاً أَوْ عَلى سَفَرٍ فَعِدَّهٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ وَ عَلَى الَّذینَ یُطیقُونَهُ فِدْیَهٌ طَعامُ مِسْکینٍ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَیْراً فَهُوَ خَیْرٌ لَهُ وَ أَنْ تَصُومُوا خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (۱۸۴) شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى وَ الْفُرْقانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ وَ مَنْ کانَ مَریضاً أَوْ عَلى سَفَرٍ فَعِدَّهٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُریدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لا یُریدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَ لِتُکْمِلُوا الْعِدَّهَ وَ لِتُکَبِّرُوا اللَّهَ عَلى ما هَداکُمْ وَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ (۱۸۵)
پس کسى که از انحراف وصیت کننده [در مورد حقوق ورثه] یا از گناه او [که به کار نامشروع و ناحقّى وصیت کند] بترسد، و میان ورثه [با تغییر دادن وصیت بر اساس احکام دین] اصلاح دهد، گناهى بر او نیست یقیناً خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. (۱۸۲) اى اهل ایمان! روزه بر شما مقرّر و لازم شده، همان گونه که بر پیشینیان شما مقرّر و لازم شد، تا پرهیزکار شوید. (۱۸۳) [در] روزهایى چند [روزه بگیرید] پس هر که از شما بیمار یا در سفر باشد [به تعداد روزههاى فوت شده] از روزهاى دیگر [را روزه بگیرد] و بر آنان که روزه گرفتن طاقتفرساست، طعام دادن به یک نیازمند [به جاى هر روز] کفاره آن است. و هر که به خواست خودش افزون بر کفاره واجب، بر طعام نیازمند بیفزاید، برایش بهتر است و روزه گرفتن [هر چند دشوار و سخت باشد] اگر [فضیلت و ثوابش را] بدانید براى شما بهتر است. (۱۸۴) ماه رمضان که قرآن در آن نازل شده، راهنماى مردم است و دلایلى روشن و آشکار از هدایت دارد، و مایه جدایى [حق از باطل] است. پس کسى که در این ماه [در وطنش] حاضر باشد باید آن را روزه بدارد، و آنکه بیمار یا در سفر است، تعدادى از روزهاى دیگر را [به تعداد روزههاى فوت شده، روزه بدارد]. خدا آسانى و راحت شما را مىخواهد نه دشوارى و مشقت شما را. و [قضاى روزه] براى این است که شماره روزههایى را [که در ماه رمضان به خاطر بیمارى یا سفر افطار کردهاید] کامل کنید، و خدا را بر اینکه شما را هدایت فرموده بزرگ شمارید، و باشد که سپاسگزارید. (۱۸۵)
شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى وَ الْفُرْقانِ ۱
آیات ۱۸۳ تا ۱۸۵ مجموعا بیان صوم ، صیام و وجوب صیام برای انسان ها است لذا کلماتی که در این آیات وارد شده هرکدام نسبتی با صیام دارند .
وجوب صیام را فرمود باید ظرف آن نیز مشخص شود ؛ چه زمانی «کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ»۲ یعنی نسبت تظریفیه این «شَهْرُ رَمَضانَ» است که بدل «أَیَّاماً مَعْدُوداتٍ»۳ آیه قبلی هم می باشد و یا عطف بیان ،بیان شده لذا نسبت «شَهْرُ رَمَضانَ» با «کُتِبَ» ،نسبت تظریفیه زمانیه است.
بزرگترین ،مهمترین و مورد توجه ترین نکته «شَهْرُ رَمَضانَ» نزول قرآن است ، «شَهْرُ رَمَضانَ» خیلی خصوصیات دیگری هم داشته و دارد اما آنچه که از همه مهم تر می باشد و بیشتر مورد عنایت حق تعالی قرار میگیرد بحث این است که ماه مبارک رمضان ظرف نزول قرآن هم می باشد .
بنابراین هم ظرف صیام و«کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ»۴ که فرمود قرار میگیرد یعنی زمان روزه ای که برای شما مکتوب است ،شهر رمضان می باشد و مهمترین چیز که میخواهد برای شما معرفی کند چون چیزی که معرِّف می شود باید اعرف از معرَّف باشد ،بحث نزول قران است که بسیار مورد توجه قرار میگیرد لذا با همین تعبیر توصیف میکنند خود شهر رمضان را که «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ»۵
آنچه که مسلم می باشد ما به دو گونه آمدن قرآن را برای پیامبر داریم ؛ اول به صورت تدریجی و شأن نزول هایی که ما مدرجا به عنوان تنزیل و در تعبیرات قرآن هم داریم که تنزیل قرآن ،یعنی تکه تکه ،آیه آیه و سوره سوره به مناسبت ها و شئونات مختلف بر پیامبر نازل شده است .
صورت دوم نزول دفعی قران است که این انزال و نزول در کلمات قران مثلا فرمود :« إِنَّا أَنْزَلْناهُ»۶ یا در آیه مورد بحث که می فرماید ظرف نزول قران است می فرماید :«شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ»۷ با فعل مجهول بیان می فرماید اما این همان نزول دفعی بودن قران است، که قران یک مرتبه به صورت کامل بر پیامبر نازل شده است .
نسبت به اقوال مختلف که ظرف زمان نزول چه زمانی بوده ؟ اقوال مختلفی دارد و آنچه که مجموعا از آن بهره می بریم و از جمع میان روایات و اقوال مختلف اعم از تحقیق و تتبع به این نتیجه میرسیم که ماه مبارک رمضان بوده است که قرآن درآن نازل شده است .
لذا «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ»۸ ،لیله القدر هم در ماه مبارک رمضان قرار دارد ، بنابر تفسیری که «لَیْلَهِ الْقَدْرِ» را قدر همان شبی باشد که نزول قران در آن انجام شده است .
بعضی تاویل میکنند سوره قدر را ؛ «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ»۹ تاویل می شود که لیله القدر حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها است .
آنچه که مسلم می باشد این است که ماه مبارک رمضان و «شَهْرُ رَمَضانَ» ظرف کتب و ظرف مکتوب شدن روزه می باشد و همچنین ظرف نزول قرآن هم می باشد ،بنابراین این کبرایی می شود که ما آن را منطبق می کنیم بر آن مصادیق و صغریاتی که در آن تتبع می کنیم .
پانزده قول می آورند که شب قدر چه زمانی و چگونه بوده که همگی منحصر در ماه مبارک رمضان می شوند ،یعنی اقوالی که در ماه مبارک رمضان وجود دارد فقط مورد قبول است ،با این تعبیراتی که اینجا داریم مصادیق دیگر قابل قبول نیست .
مانند شب نیمه شعبان که این قول رد می شود یا شب عید قربان است و یا شب مبعث که همگی این اقوال رد می شود چون تصریح دارد ظرف نزول ماه مبارک رمضان است .
ظرف نزول در ماه مبارک رمضان می باشد پس شب قدر هم در ماه مبارک رمضان است اما چه شبی شب قدر است ؟ این موضوع مورد اختلاف قرار میگیرد .
اگر شما سی شب را زنده بدارید و احیاء کنید مسلما بدانید شب قدر را درک کرده اید چون بعضی از بزرگان بوده اند و حتی درباره بعضی از بزرگان نوشته و گفته شده که وقتی در تتبع اقوال قرار گرفته اند طول یک سال را هر شب احیاء کرده اند تا مسلم بدانند شب قدر را درک کرده اند ،برای اینکه ترک اولی نکرده اند ؛ ولی اگر خواست هر سال این کار را انجام دهد مشقت است یعنی هر شب بخواهد شب قدر را درک کند این خیلی سخت می شود .
آنچه که مسلم می باشد ماه مبارک رمضان دو فضیلت بسیار بزرگ برای ما دارد ،اولا ظرف انجام و امتثال صیام است و دوما نزول قرآن به همین جهت چون که ظرف نزول قرآن است ،تلاوت قرآن در ماه مبارک رمضان خیلی مورد توجه حق تعالی است ؛ به طوری که در روایت داریم که اگر در ماه مبارک رمضان یک آیه قرآن تلاوت کنید ثواب یک قرائت کل قران را به شما می دهند .
برای خداوند این مطلب آسان است اما برای من و شما که با عقل ناقص می خواهیم بحث کنیم و می نشینیم فکر میکنیم که مگر می شود اینقدر ثواب داشته باشد .
به قول شخصی که میگفت آقای روضاتی از منبر پایین آمد،رفت به او گفت آقا این روایاتی که بیان کننده اعمالی می باشد که یک حوری به ما می دهند در روز قیامت را برای من بگو ، ایشان گفتند من امروز که روایت خواندم که هفتاد هزار حوری میدهند ،گفت من نمیخواهم همان یکی را میخواهم ،ایشان گفت چرا؟! شخص گفت همین یکی ما را اذیت میکند ! این را مزاحا گفته بود .
اما جالب اینجاست که ببینید ثوابی که درباره قرائت قرآن که زمینه تدبر در قرآن و تدبر مقدمه عمل به قرآن می شود ،این در ماه مبارک رمضان به جهت اینکه ظرف ،ظرف نزول قرآن می باشد مورد توجه است .
آنچه که مسلم می باشد قران برای ما بسیار اهمیت دارد و اهمیت قرآن بدین جهت است که ثقل اکبر و برای همه ی ما هدایتگر است .
در همین سوره و در سوره های دیگر داریم مثلا در اول سوره بقره که فرمود:«هُدىً لِلْمُتَّقِینَ»۱۰ اما در این آیه مورد بحث داریم که «هُدىً لِلنَّاسِ» خیلی مهم است ، لفظ «لِلنَّاسِ» تمام انسان ها را شامل می شود اعم از کافر و مسلمان و… لذا «هُدىً لِلنَّاسِ» تعبیری است که بسیار مهم می باشد و هدایتگری آن هم چون لفظ «هُدىً» را نکرده اورده اطلاق از آن گرفته می شود یعنی مطلق هدایت است ؛ لذا هدایت اگر میخواهید قران است .
می فرماید : «هُدىً لِلنَّاسِ» اما به دنبال آن می فرماید:«وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى و الْفُرْقانِ»۱۱ که بینه یعنی دلیل ؛ چیزی که انسان را به مقصد می رساند را دلیل گویند لذا کلمه دلیل از «دَلَّ،یدُلُّ» گرفته شده به معنای اینکه چیزی که چیز دیگر را به سمتی میکشاند .
دلّال هم میگویند یعنی خیلی کشاننده مشتری را به سمت بایع و خریدار را به سمت فروشنده تا معامله را انجام دهند و پول را بگیرند البته بعضی از دلال ها آنقدر دلال هستند که خریدار و فروشنده را از معامله پشیمان می کنند یعنی کاری میکنند که اصلا آنها پشیمان شوند .
پس دلیل که در دعای به حضرت هم داریم که خداوند برای او دلیل شود ،دلیل یعنی راه را برای او روشن کند و او را به سمت مقصد برساند در اینجا هم آنچه که مسلم می باشد بینه نحوه ای از دلیل است .
بینه در مسائل شرعی و فقه به شهادت عدلیل بینه گویند و خود کلمه بیّن یعنی چیزی که روشنگری می کند ،یعنی راه را برای انسان مشخص می کند ،ظلمت را کنار می زند و روشنایی را برای شما می آورد ؛ بنابراین کلمه «بَیِّناتٍ» به معنای روشنگری است که عبارت بیان باشد از هدایت یعنی رساندن به مقصد اصلی .
کلمه فرقان به معنای این است که شما حق و باطل را تشخیص دهید پس آن چیزی که حق و باطل را مشخص می کند قرآن است و آن چیزی که اهل بیت را برای شما معرفی می کند قرآن است پس به دنبال «هُدىً لِلنَّاسِ» این مطالب امده است که جای بحث مفصل دارد.
۱_ سوره بقره آیه ۱۸۵
۲_ سوره بقره آیه ۱۸۳
۳_ سوره بقره آیه ۱۸۴
۴_ سوره بقره آیه ۱۸۳
۵_سوره بقره آیه ۱۸۵
۶_ سوره قدر آیه۱
۷_ سوره بقره آیه ۱۸۵
۸_ سوره قدر آیه ۱
۹_ سوره قدر آیه ۱
۱۰_ سوره بقره آیه ۲
۱۱_ سوره بقره آیه ۱۸۵
۱۲_ سوره بقره آیه ۱۸۵
ماه رمضان به عنوان ماهی که قرآن در آن نازل شده، از جایگاه ویژهای در اسلام برخوردار است. این ماه نه تنها زمان روزهداری است، بلکه ظرف نزول قرآن نیز میباشد.
خداوند در قرآن میفرماید: «کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ» (روزه بر شما واجب شده است). این آیه نشاندهندهی اهمیت روزهداری در ماه رمضان است.
مهمترین ویژگی ماه رمضان، نزول قرآن در این ماه است. قرآن به عنوان کتاب هدایت، در این ماه بر پیامبر(ص) نازل شده است.
قرآن به دو صورت نازل شده است: نزول تدریجی که به صورت آیهآیه و سورهسوره در مناسبتهای مختلف اتفاق افتاده است.
نزول دفعی قرآن به معنای نزول یکبارهی کل قرآن بر قلب پیامبر(ص) است. این نزول در ماه رمضان اتفاق افتاده است.
شب قدر به عنوان شبی که قرآن در آن نازل شده، در ماه رمضان قرار دارد. این شب از اهمیت ویژهای در اسلام برخوردار است.
برخی از مفسران، شب قدر را به حضرت زهرا(س) تأویل کردهاند، زیرا ایشان به عنوان یکی از مصادیق بزرگ هدایت الهی شناخته میشوند.
ماه رمضان دو فضیلت بزرگ دارد: اول، ظرف انجام فریضهی روزه، و دوم، ظرف نزول قرآن.
تلاوت قرآن در ماه رمضان از اهمیت ویژهای برخوردار است. در روایات آمده است که ثواب تلاوت یک آیه در این ماه، برابر با تلاوت کل قرآن است.
قرآن به عنوان کتاب هدایت، راهنمای تمامی انسانهاست. این هدایت شامل مسلمانان و غیرمسلمانان میشود.
بینه به معنای دلیل روشن است که راه را برای انسان مشخص میکند. قرآن با ارائهی بینات، هدایتگر بشر است.
فرقان به معنای جداکنندهی حق از باطل است. قرآن به عنوان فرقان، راهنمای انسانها در تشخیص درست از نادرست است.
تدبر در قرآن مقدمهی عمل به آیات الهی است. ماه رمضان فرصتی است برای تدبر بیشتر در قرآن.
زمان دقیق شب قدر مورد اختلاف است، اما همهی اقوال آن را در ماه رمضان میدانند.
برخی از بزرگان هر شب ماه رمضان را احیا میکردند تا مطمئن شوند شب قدر را درک کردهاند.
ثواب تلاوت قرآن در ماه رمضان به دلیل نزول قرآن در این ماه، بسیار زیاد است.
قرآن به عنوان ثقل اکبر، هدایتگر تمامی انسانهاست و اهمیت آن در زندگی مسلمانان غیرقابل انکار است.
نزول قرآن در ماه رمضان نشاندهندهی اهمیت این ماه در هدایت بشر است.
ماه رمضان فرصتی است برای تقرب به خداوند از طریق روزهداری و تلاوت قرآن.
ماه رمضان با فضیلتهای معنوی خود، فرصتی است برای بازسازی روح و تقویت ایمان.
تحلیل ناب
متن ارائهشده به بررسی ماه مبارک رمضان و اهمیت آن در اسلام میپردازد. این ماه نه تنها به عنوان زمان روزهداری (صیام) برای مسلمانان شناخته میشود، بلکه به عنوان ظرف نزول قرآن نیز مورد توجه قرار گرفته است. قرآن به عنوان کتاب هدایت برای تمامی انسانها، در این ماه نازل شده و این موضوع بر اهمیت رمضان افزوده است. نزول قرآن به دو صورت تدریجی و دفعی اتفاق افتاده است، که هر دو در ماه رمضان رخ دادهاند. شب قدر نیز به عنوان شبی که قرآن در آن نازل شده، در این ماه قرار دارد و از اهمیت ویژهای برخوردار است. ماه رمضان با دو فضیلت بزرگ، یعنی روزهداری و تلاوت قرآن، به عنوان زمان تقرب به خداوند و دریافت هدایت الهی شناخته میشود. قرآن به عنوان ثقل اکبر، هدایتگر تمامی انسانها بوده و با ارائهی بینات (دلایل روشن) و فرقان (تشخیص حق از باطل)، راهنمای زندگی بشر است.
۱ سوال: چرا ماه رمضان به عنوان ظرف نزول قرآن انتخاب شده است؟
پاسخ: ماه رمضان به دلیل فضیلتهای خاصی که دارد، از جمله تقرب به خداوند و آمادگی روحی انسانها برای دریافت هدایت الهی، به عنوان زمان نزول قرآن انتخاب شده است.
۲ سوال: تفاوت بین نزول تدریجی و دفعی قرآن چیست؟
پاسخ: نزول تدریجی به معنای نزول قرآن به صورت آیهآیه و سورهسوره در مناسبتهای مختلف است، در حالی که نزول دفعی به معنای نزول یکبارهی کل قرآن بر قلب پیامبر(ص) است.
۳ سوال: چرا شب قدر در ماه رمضان قرار دارد؟
پاسخ: شب قدر به عنوان شبی که قرآن در آن نازل شده، در ماه رمضان قرار دارد تا اهمیت این ماه را در دریافت هدایت الهی نشان دهد.
۴ سوال: چرا تلاوت قرآن در ماه رمضان از اهمیت ویژهای برخوردار است؟
پاسخ: تلاوت قرآن در ماه رمضان به دلیل نزول قرآن در این ماه، ثواب بیشتری دارد و زمینهساز تدبر و عمل به آیات قرآن است.
۵ سوال: چرا قرآن به عنوان هدایتگر تمامی انسانها معرفی شده است؟
پاسخ: قرآن به دلیل ارائهی بینات (دلایل روشن) و فرقان (تشخیص حق از باطل)، هدایتگر تمامی انسانها، اعم از مسلمان و غیرمسلمان، است.
۶ سوال: معنای واژهی «بینه» در قرآن چیست؟
پاسخ: «بینه» به معنای دلیل روشن و چیزی است که راه را برای انسان مشخص میکند و او را به مقصد میرساند.
۷ سوال: چرا شب قدر به حضرت زهرا(س) تأویل شده است؟
پاسخ: برخی از مفسران، شب قدر را به حضرت زهرا(س) تأویل کردهاند، زیرا ایشان به عنوان یکی از مصادیق بزرگ هدایت و نور الهی شناخته میشوند.
۸ سوال: چرا اقوال مختلف درباره زمان دقیق شب قدر وجود دارد؟
پاسخ: اختلاف در زمان دقیق شب قدر به دلیل ابهام در تعیین دقیق این شب و اهمیت آن در دریافت رحمت الهی است.
۹ سوال: چرا ماه رمضان به عنوان زمان روزهداری انتخاب شده است؟
پاسخ: ماه رمضان به دلیل فضیلتهای روحانی و آمادگی انسانها برای تقرب به خداوند، به عنوان زمان روزهداری انتخاب شده است.
۱۰ سوال: چرا قرآن به عنوان فرقان معرفی شده است؟
پاسخ: قرآن به عنوان فرقان معرفی شده است، زیرا حق و باطل را از هم جدا میکند و راهنمای انسانها در تشخیص درست از نادرست است.
چهل کلیدواژه فارسی
رمضان، قرآن، نزول، هدایت، بینات، فرقان، صیام، روزه، شب قدر، تلاوت، تدبر، حق، باطل، تقرب، روحانی، فضیلت، رحمت، پیامبر، قلب، آیه، سوره، مناسبت، تدریجی، دفعی، تأویل، حضرت زهرا، مصادیق، هدایتگر، دلیل، روشنگری، تقوا، عبادت، احیاء، ثواب، تدبر، عمل، انسان، کافر، مسلمان، هدایتگری.
نتیجه گیری
ماه رمضان به عنوان ماه نزول قرآن و زمان روزهداری، از جایگاه ویژهای در اسلام برخوردار است. این ماه نه تنها ظرف انجام فریضهی صیام است، بلکه به عنوان زمان دریافت هدایت الهی از طریق قرآن نیز شناخته میشود. قرآن به عنوان کتاب هدایت، با ارائهی بینات و فرقان، راهنمای انسانها در تشخیص حق از باطل است. تلاوت و تدبر در قرآن در این ماه، ثواب مضاعف داشته و زمینهساز تقرب به خداوند و عمل به دستورات الهی است. ماه رمضان با دو فضیلت بزرگ، یعنی روزهداری و نزول قرآن، به عنوان زمان تقویت ایمان و دریافت رحمت الهی شناخته میشود.
فصل اول: ماه رمضان و نزول قرآن
۱٫۱ ماه رمضان، ماه نزول قرآن
ماه رمضان، ماهی است که قرآن در آن نازل شده است. این ماه نه تنها زمان روزهداری است، بلکه ظرف نزول قرآن نیز میباشد. قرآن به عنوان هدایتگر انسانها و ارائهدهندهی نشانههای روشن از هدایت و فرقان (تفکیک حق از باطل) معرفی شده است.
۱٫۲ دو ویژگی اصلی ماه رمضان
ماه رمضان دو ویژگی عمده دارد: اول، ظرف وجوب روزهداری است و دوم، ظرف نزول قرآن. این دو ویژگی، ماه رمضان را به یکی از مهمترین ماههای سال برای مسلمانان تبدیل کرده است.
فصل دوم: وجوب روزه در ماه رمضان
۲٫۱ وجوب روزه در قرآن
در آیات ۱۸۳ تا ۱۸۵ سوره بقره، وجوب روزه برای مسلمانان بیان شده است. این آیات تأکید میکنند که روزهداری در ماه رمضان بر مسلمانان واجب شده است.
۲٫۲ ظرف زمانی روزهداری
ظرف زمانی روزهداری، ماه رمضان است. این ماه به عنوان زمان مشخصی برای انجام این فریضه الهی تعیین شده است.
فصل سوم: نزول قرآن در ماه رمضان
۳٫۱ نزول تدریجی قرآن
قرآن به دو صورت نازل شده است: نزول تدریجی و نزول دفعی. نزول تدریجی به این معناست که قرآن به تدریج و در مناسبتهای مختلف بر پیامبر(ص) نازل شده است.
۳٫۲ نزول دفعی قرآن
نزول دفعی قرآن به این معناست که قرآن یکباره و به صورت کامل در شب قدر بر پیامبر(ص) نازل شده است. این نزول دفعی در ماه رمضان اتفاق افتاده است.
فصل چهارم: شب قدر و نزول قرآن
۴٫۱ شب قدر در ماه رمضان
شب قدر، شبی است که قرآن در آن نازل شده است. این شب در ماه رمضان قرار دارد و از اهمیت ویژهای برخوردار است.
۴٫۲ تأویل شب قدر
برخی از مفسران، شب قدر را به حضرت فاطمه زهرا(س) تأویل کردهاند. این تأویل نشاندهندهی جایگاه والای اهل بیت(ع) در تفسیر قرآن است.
فصل پنجم: اختلاف نظرها درباره شب قدر
۵٫۱ اقوال مختلف درباره زمان شب قدر
در مورد زمان دقیق شب قدر، اختلاف نظرهایی وجود دارد. برخی آن را در دهه آخر ماه رمضان میدانند، در حالی که برخی دیگر آن را در شبهای مشخصی از این ماه قرار میدهند.
۵٫۲ اقوال مردود درباره شب قدر
برخی اقوال مانند شب نیمه شعبان یا شب عید قربان به عنوان زمان شب قدر رد شدهاند، زیرا قرآن به صراحت ماه رمضان را زمان نزول قرآن معرفی کرده است.
فصل ششم: فضایل ماه رمضان
۶٫۱ فضیلت روزهداری
ماه رمضان، زمان انجام فریضه روزهداری است. این عمل نه تنها باعث تقویت تقوا میشود، بلکه به انسان کمک میکند تا به خدا نزدیکتر شود.
۶٫۲ فضیلت تلاوت قرآن
تلاوت قرآن در ماه رمضان از اهمیت ویژهای برخوردار است. در روایات آمده است که تلاوت یک آیه قرآن در این ماه، ثواب تلاوت کل قرآن را دارد.
فصل هفتم: هدایتگری قرآن
۷٫۱ قرآن، هدایتگر همه انسانها
قرآن به عنوان هدایتگر همه انسانها معرفی شده است. این هدایت شامل همه افراد، اعم از مسلمان و غیرمسلمان، میشود.
۷٫۲ نشانههای روشن هدایت
قرآن نه تنها هدایتگر است، بلکه نشانههای روشنی از هدایت و تفکیک حق از باطل را نیز ارائه میدهد. این نشانهها به انسان کمک میکنند تا راه درست را تشخیص دهند.
فصل هشتم: معنای واژههای کلیدی
۸٫۱ معنای واژه «بینه»
بینه به معنای دلیل و نشانهای است که انسان را به سمت مقصد هدایت میکند. این واژه در قرآن به عنوان نشانهای از هدایت استفاده شده است.
۸٫۲ معنای واژه «فرقان»
فرقان به معنای تفکیک حق از باطل است. قرآن به عنوان فرقان، به انسان کمک میکند تا حق را از باطل تشخیص دهد.
فصل نهم: اهمیت قرآن برای مسلمانان
۹٫۱ قرآن، ثقل اکبر
قرآن به عنوان ثقل اکبر، مهمترین منبع هدایت برای مسلمانان است. این کتاب آسمانی، راهنمای انسانها در همه جنبههای زندگی است.
۹٫۲ قرآن و هدایت انسانها
قرآن نه تنها هدایتگر مسلمانان است، بلکه همه انسانها را به سمت حق و حقیقت هدایت میکند. این هدایت، مطلق و فراگیر است.
فصل دهم: نتیجهگیری
ماه رمضان، ماه نزول قرآن و زمان روزهداری است. این ماه از دو جهت اهمیت دارد: اول، ظرف وجوب روزهداری و دوم، ظرف نزول قرآن. قرآن به عنوان هدایتگر همه انسانها و ارائهدهندهی نشانههای روشن از هدایت و فرقان، نقش اساسی در زندگی مسلمانان دارد. تلاوت قرآن در این ماه از فضیلت ویژهای برخوردار است و به انسان کمک میکند تا به خدا نزدیکتر شود.
ده سوال تفسیری قرآنی مربوط به آیه ۱۸۵ سوره بقره
۱٫ سوال: معنای «هُدىً لِلنَّاسِ» در آیه ۱۸۵ سوره بقره چیست؟
پاسخ: این عبارت به معنای هدایتگری قرآن برای همه انسانها است.
۲٫ سوال: چرا ماه رمضان به عنوان ماه نزول قرآن معرفی شده است؟
پاسخ: زیرا قرآن در این ماه بر پیامبر(ص) نازل شده است.
۳٫ سوال: تفاوت نزول تدریجی و دفعی قرآن چیست؟
پاسخ: نزول تدریجی به تدریج و در مناسبتهای مختلف اتفاق افتاد، در حالی که نزول دفعی یکباره و در شب قدر انجام شد.
۴٫ سوال: شب قدر چه اهمیتی در نزول قرآن دارد؟
پاسخ: شب قدر، شبی است که قرآن به صورت کامل بر پیامبر(ص) نازل شده است.
۵٫ سوال: چرا تلاوت قرآن در ماه رمضان از اهمیت ویژهای برخوردار است؟
پاسخ: زیرا ماه رمضان، ماه نزول قرآن است و تلاوت آن در این ماه ثواب بیشتری دارد.
۶٫ سوال: معنای واژه «فرقان» در آیه ۱۸۵ سوره بقره چیست؟
پاسخ: فرقان به معنای تفکیک حق از باطل است.
۷٫ سوال: چرا قرآن به عنوان «هُدىً لِلنَّاسِ» معرفی شده است؟
پاسخ: زیرا قرآن هدایتگر همه انسانها، اعم از مسلمان و غیرمسلمان، است.
۸٫ سوال: نقش قرآن در هدایت انسانها چیست؟
پاسخ: قرآن راهنمای انسانها در تشخیص حق از باطل و رسیدن به سعادت است.
۹٫ سوال: چرا ماه رمضان به عنوان ماه روزهداری انتخاب شده است؟
پاسخ: زیرا این ماه، ماه نزول قرآن و زمان تقرب به خدا است.
۱۰٫ سوال: معنای واژه «بَیِّناتٍ» در آیه ۱۸۵ سوره بقره چیست؟
پاسخ: این واژه به معنای نشانههای روشن و دلایل هدایت است.
تحلیل ناب و علمی از متن
متن حاضر به بررسی ماه رمضان، نزول قرآن و وجوب روزهداری پرداخته است. ماه رمضان به عنوان ماه نزول قرآن و زمان روزهداری، از اهمیت ویژهای در اسلام برخوردار است. قرآن به عنوان هدایتگر همه انسانها و ارائهدهندهی نشانههای روشن از هدایت و فرقان، نقش اساسی در زندگی مسلمانان دارد. تلاوت قرآن در این ماه از فضیلت ویژهای برخوردار است و به انسان کمک میکند تا به خدا نزدیکتر شود.
چهل کلید واژه فارسی ناب و اصلی
رمضان، قرآن، نزول، هدایت، فرقان، روزه، وجوب، تلاوت، شب قدر، حضرت فاطمه، تقوا، هدایتگری، نشانه، دلیل، حق، باطل، تفکیک، ثواب، فضیلت، تقرب، عبادت، ایمان، تقوا، شریعت، احکام، تفسیر، تأویل، روایت، حدیث، اهل بیت، پیامبر، اسلام، مسلمان، کافر، انسان، سعادت، راهنمایی، روشنگری، دلایل، ثقل اکبر.
نتیجهگیری ناب و عالی
ماه رمضان، ماه نزول قرآن و زمان روزهداری است. این ماه از دو جهت اهمیت دارد: اول، ظرف وجوب روزهداری و دوم، ظرف نزول قرآن. قرآن به عنوان هدایتگر همه انسانها و ارائهدهندهی نشانههای روشن از هدایت و فرقان، نقش اساسی در زندگی مسلمانان دارد. تلاوت قرآن در این ماه از فضیلت ویژهای برخوردار است و به انسان کمک میکند تا به خدا نزدیکتر شود.
۰۱- ۲۳ _۱۲_۱۴۰۱
بازدیدها: 62
فهرست مطالب
تمامی حقوق این سایت محفوظ است.