تفسیر سوره مبارکه بقره آیه ۱۸۵ جلسه ۳ حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی ۳ جلسه تفسیر آیه صد و هشتاد و پنج بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ فَمَنْ خافَ مِنْ مُوصٍ جَنَفاً أَوْ إِثْماً فَأَصْلَحَ بَیْنَهُمْ فَلا إِثْمَ عَلَیْهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحیمٌ (۱۸۲) یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما […]
حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی
۳ جلسه تفسیر آیه صد و هشتاد و پنج
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
فَمَنْ خافَ مِنْ مُوصٍ جَنَفاً أَوْ إِثْماً فَأَصْلَحَ بَیْنَهُمْ فَلا إِثْمَ عَلَیْهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحیمٌ (۱۸۲) یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَى الَّذینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ (۱۸۳) أَیَّاماً مَعْدُوداتٍ فَمَنْ کانَ مِنْکُمْ مَریضاً أَوْ عَلى سَفَرٍ فَعِدَّهٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ وَ عَلَى الَّذینَ یُطیقُونَهُ فِدْیَهٌ طَعامُ مِسْکینٍ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَیْراً فَهُوَ خَیْرٌ لَهُ وَ أَنْ تَصُومُوا خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (۱۸۴) شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى وَ الْفُرْقانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ وَ مَنْ کانَ مَریضاً أَوْ عَلى سَفَرٍ فَعِدَّهٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُریدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لا یُریدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَ لِتُکْمِلُوا الْعِدَّهَ وَ لِتُکَبِّرُوا اللَّهَ عَلى ما هَداکُمْ وَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ (۱۸۵)
پس کسى که از انحراف وصیت کننده [در مورد حقوق ورثه] یا از گناه او [که به کار نامشروع و ناحقّى وصیت کند] بترسد، و میان ورثه [با تغییر دادن وصیت بر اساس احکام دین] اصلاح دهد، گناهى بر او نیست یقیناً خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. (۱۸۲) اى اهل ایمان! روزه بر شما مقرّر و لازم شده، همان گونه که بر پیشینیان شما مقرّر و لازم شد، تا پرهیزکار شوید. (۱۸۳) [در] روزهایى چند [روزه بگیرید] پس هر که از شما بیمار یا در سفر باشد [به تعداد روزههاى فوت شده] از روزهاى دیگر [را روزه بگیرد] و بر آنان که روزه گرفتن طاقتفرساست، طعام دادن به یک نیازمند [به جاى هر روز] کفاره آن است. و هر که به خواست خودش افزون بر کفاره واجب، بر طعام نیازمند بیفزاید، برایش بهتر است و روزه گرفتن [هر چند دشوار و سخت باشد] اگر [فضیلت و ثوابش را] بدانید براى شما بهتر است. (۱۸۴) ماه رمضان که قرآن در آن نازل شده، راهنماى مردم است و دلایلى روشن و آشکار از هدایت دارد، و مایه جدایى [حق از باطل] است. پس کسى که در این ماه [در وطنش] حاضر باشد باید آن را روزه بدارد، و آنکه بیمار یا در سفر است، تعدادى از روزهاى دیگر را [به تعداد روزههاى فوت شده، روزه بدارد]. خدا آسانى و راحت شما را مىخواهد نه دشوارى و مشقت شما را. و [قضاى روزه] براى این است که شماره روزههایى را [که در ماه رمضان به خاطر بیمارى یا سفر افطار کردهاید] کامل کنید، و خدا را بر اینکه شما را هدایت فرموده بزرگ شمارید، و باشد که سپاسگزارید. (۱۸۵)
تفسیر سوره مبارکه بقره – آیه ۱۸۵
عظمت ماه رمضان و فواید روزه و آسانی شریعت
حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی
«أَعُوذُ بِاللَّهِ السَّمِیعِ الْعَلِیمِ مِنَ الشَّیْطَانِ اللَّعینِ الرَّجِیمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ وَ صَلَّی اللهُ عَلَی سَیِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرینَ وَ اللَّعنَهُ الدَّائِمَهُ عَلَی أعْدائِهِمْ مِنَ الآنِ إلِی قِیامِ یَومِ الدِّینِ».
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
فَمَنْ خافَ مِنْ مُوصٍ جَنَفاً أَوْ إِثْماً فَأَصْلَحَ بَیْنَهُمْ فَلا إِثْمَ عَلَیْهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحیمٌ (۱۸۲) یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَى الَّذینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ (۱۸۳) أَیَّاماً مَعْدُوداتٍ فَمَنْ کانَ مِنْکُمْ مَریضاً أَوْ عَلى سَفَرٍ فَعِدَّهٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ وَ عَلَى الَّذینَ یُطیقُونَهُ فِدْیَهٌ طَعامُ مِسْکینٍ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَیْراً فَهُوَ خَیْرٌ لَهُ وَ أَنْ تَصُومُوا خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (۱۸۴) شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى وَ الْفُرْقانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ وَ مَنْ کانَ مَریضاً أَوْ عَلى سَفَرٍ فَعِدَّهٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُریدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لا یُریدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَ لِتُکْمِلُوا الْعِدَّهَ وَ لِتُکَبِّرُوا اللَّهَ عَلى ما هَداکُمْ وَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ (۱۸۵)
پس کسى که از انحراف وصیت کننده [در مورد حقوق ورثه] یا از گناه او [که به کار نامشروع و ناحقّى وصیت کند] بترسد، و میان ورثه [با تغییر دادن وصیت بر اساس احکام دین] اصلاح دهد، گناهى بر او نیست یقیناً خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. (۱۸۲) اى اهل ایمان! روزه بر شما مقرّر و لازم شده، همان گونه که بر پیشینیان شما مقرّر و لازم شد، تا پرهیزکار شوید. (۱۸۳) [در] روزهایى چند [روزه بگیرید] پس هر که از شما بیمار یا در سفر باشد [به تعداد روزههاى فوت شده] از روزهاى دیگر [را روزه بگیرد] و بر آنان که روزه گرفتن طاقتفرساست، طعام دادن به یک نیازمند [به جاى هر روز] کفاره آن است. و هر که به خواست خودش افزون بر کفاره واجب، بر طعام نیازمند بیفزاید، برایش بهتر است و روزه گرفتن [هر چند دشوار و سخت باشد] اگر [فضیلت و ثوابش را] بدانید براى شما بهتر است. (۱۸۴) ماه رمضان که قرآن در آن نازل شده، راهنماى مردم است و دلایلى روشن و آشکار از هدایت دارد، و مایه جدایى [حق از باطل] است. پس کسى که در این ماه [در وطنش] حاضر باشد باید آن را روزه بدارد، و آنکه بیمار یا در سفر است، تعدادى از روزهاى دیگر را [به تعداد روزههاى فوت شده، روزه بدارد]. خدا آسانى و راحت شما را مىخواهد نه دشوارى و مشقت شما را. و [قضاى روزه] براى این است که شماره روزههایى را [که در ماه رمضان به خاطر بیمارى یا سفر افطار کردهاید] کامل کنید، و خدا را بر اینکه شما را هدایت فرموده بزرگ شمارید، و باشد که سپاسگزارید. (۱۸۵)
شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ ۱
توصیفاتی که در این آیات شده همگی قابل توجه بوده و بسط دادن آن دارای ابعاد مختلف و نتایج و ثمرات بسیار زیادی است یکی از اصولی که از آیه ۱۸۴ میتوان گرفت و شاید بگوییم یکی از آیاتی که به آن ما را میرساند و از آیه مستفاد میشود این میباشد که اوامر و نواهی تابع مصالح و مفاسد هستند.
در اینجا که فرمود :«فَمَنْ تَطَوَّعَ» و بحث تطوع را بیان کرد بعد کلمه خیرا در این آیه سه مرتبه تکرار فرمودند یکی تطوع خیر یکی خود این تطوع «خیرا له» و دیگری «وَأَنْ تَصُومُوا خَیْرٌ لَکُمْ »۲ سه خیر را بیان فرمودند و افعل تفضیل که بیان بهترین را برای انسان فرمود بیانگر چیزی میباشد که دارای صلاح بشر بوده و به آن مصلحت میگویند.
مصلحت انسان بر آن است که صیام داشته باشد مصلحت نه اینکه معنوی و تعبدی آن مصلحت مادی آن نیز در بحث صیام گنجانده شده، گفتند و مسلم میباشد یعنی صیام برای انسان نه فقط برای آخرت و معنویات او بلکه برای مادیات و ظاهر امر و سلامتی جسم نیز مسلم خواهد بود البته با شرایطی که باید رعایت شوند.
برخی از افراد زیاده روی دارند مثلا در روزه گرفتن غیر ماه رمضان بدون سحری آن را ادا میکنند این برای فرد لطمه به همراه دارد اگر آن کار را انجام دهد اگر با سهل انگاری باشد منجر به این میشود که دستگاه گوارش مشکل پیدا کند و اگر روزه غیر واجب باشد شبهه حرمت در آن وجود دارد اگرکسی خواست بدنش را صدمه بزند.
یکی از آداب صیام خوردن سحری است و خود سحری را اگر دقت کنید روایاتی داریم که تاکید کردند بخورید! ما باید آداب هر واجبی را رعایت کنیم اگر غیر آن شد مصلحت آن گرفته میشود اگر کسی فقط نماز بخواند و به کارهای دیگر رسیدگی نکند این نیز زیادهروی خواهد بود.
انسان باید میانروی را در پیش بگیرد و رعایت آداب بر مصلحت انسان میباشد آدابی که برای عبادات مثلا در بحث صیام وجود دارند خوردن سحری، زیاده روی نکردن و در روز انجام کارهای سبک است فرد در ماه مبارک رمضان نباید کاری کند که توان او تمام شود.
مسلما یکی از آیاتی که از آن برای مصلحت سنجی خداوند در روزه استفاده میشود این آیه بوده و مبین و روشن میباشد البته ما برای «إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ» ۳ سخن چندانی نگفتیم واقعیت آن است که همه آنچه که خداوند در این آیه بیان فرموده و خیریت آن را اثبات کرد چه در بحث تطوع چه در بحث صیام اگر علم و دانش را از آن بیرون کنید چیزی متوجه نخواهید شد.
اگر موارد قرآن دانش بنیان باشند و از نظر علمی صیام چه ثمراتی برای انسان دارد، این باعث میشود خیریت برای شما محرز شده و نافعیت آن اثبات گردد خیر بودن او به ما هو که صیام را تفسیر و تبیین کنیم خیریت آن برای انسان مسلم میباشد.
اگر کسی خلاف آنچه که مصلحت خدا باشد عمل کند خود او مصلحت را از بین خواهد برد «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ»۴ در این آیه قرآن را چند توصیف دارد اولی «هُدًى لِلنَّاسِ» که عرض کردیم هدایتگری قرآن برای ناس هم بیان شده اینکه «هُدًى لِلنَّاسِ» فرمود آن هدایتگری با این هدایتگری از لحاظ ظاهر و ادبی یکسان است.
در آیه هر دو مطلق بوده و نکره هستند سیاق کلمه در آنجا «هُدًى لِلنَّاسِ» و در این آیه «هُدًى لِلنَّاسِ» میباشد هدایتگری برای ناس مسلم بوده و «لِلنَّاسِ» فرمود بعد الناس فرمود اسم جنس محلای به الف و لام و از آن شمول افرادی و از نظر مبانی اصولی از او گرفته میشود لذا این اولین توصیف خواهد شد.
توصیف دوم «وَبَیِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَىٰ» ۵ میفرماید و روشنگریهایی دارد از جهت اینکه او هادی است هدی به معنای هادی و اسم فاعل بوده و علی الاطلاق میباشد یعنی هدایتی که هیچ چیز مانند او نیست البته میدانید که قرآن هدایت و اهل بیت چراغ هدایت هستند چراغ هدایت یعنی روشنگری قرآن و مبین بودن آن و کسی که میداند قرآن در چه موقعیتی، خداوند ارادهها و پیامهایی را بیان کرده و مسلم بتواند مرادات خدا را بیان کنند اهل بیت هستند.
کسی غیر از اهل بیت نمیتواند این کار را کند و راسخون فی العلم آنها هستند «وَبَیِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَىٰ» ۶ که توصیف دوم قرآن در اینجا بود که آن از جهت هدایت بشر بینه است و الفرقان توصیف سوم بوده و عطف واو در عطف «وَالْفُرْقَانِ» در واقع به و بینات بوده و بینات نیز عطف به هدی میشود.
توصیف «أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ» ۷ عبارت «هُدًى لِلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ» ۸ است و همه آن را مشخص کرد اگر شما بخواهید حق و باطل را در جامعه تشخیص دهید ملاک قرآن خواهد بود حتی در روایات اهل بیت یک ملاک و مناطی را اهل بیت متواترا در روایات خود بیان کردند که فرمودند اگر برای شما از ما روایات و سخنانی رسید که از نظر سند مشکلی ندارد اما از نظر دلالت با قرآن مطابقت نمیکند «فاضربوه علی الجدار»
یکی ویژگی فرقان بودن این است که قرآن حق و باطل را مشخص میکند و تشخیص میدهد این سخنانی که بیان میشوند به اهل بیت تعلق دارند یا خیر و عرضه کردن آنها به قرآن، عرضه کردن کلماتی که از اهل بیت به ما رسیده چون دلالات روایات برای ما قطعی هستند ما در کلمات اهل اهل بیت از نظر دلالت مشکل نداریم اما از جهت سند ما به مشکل برمیخوریم.
اگر جایی سخن از نظر سند مشکل نداشت اما از نظر دلالت با قرآن مخالف بود جعلی بوده و از اهل بیت نیست و شاید محامن دارد یعنی محل تقیه و توریه بوده و نباید واقع آن سخن را بیان میکردند و این خود برای انسان یک مرحمتی است که زمان غیبت ما به ظواهر عمل کنیم.
مرحوم فقهی میگفتند من دعا میکنم امام زمان ظهور نکند گفتیم چرا گفت برای اینکه مردم در ظاهر مشکل دارند اگر واقع بیاید چه کار میکنند البته این را از روی مزاح میگفت اما بعد از ظهور یک مواردی هستند که واقعیت خارجی ندارند.
اینکه ما در تصور مردم چنین تصویرسازی کردیم که صاحب الزمان با شمشیر ظهور میکند این یک تهمت و افترا میباشد یکی از خصوصیات بسیار مبرهن و مبین حضرت بقیه الله رحمت للعالمین بودن ایشان است چون ایشان از مصادیق «وَ مٰا أَرْسَلْنٰاکَ إِلاّٰ رَحْمَهً لِلْعٰالَمِینَ»۹ میباشد که برای همه اهل بیت خصوصا صاحب الزمان صدق میکند.
اگر کسی در زمان ظهور بخواهد در برابر مسلمین قد علم کند و ظلم کند آن از حد و حدود الهی اگر تجاوز کرد بداند که حاکم علی الاطلاق بوده و کسی نمیتواند از مجازات و حد فرار کند اما اینکه ما اینگونه فرض کنیم که امام زمان همه را میکشد، تهمت و افترا است صاحب الزمان نسبت به ما از همه چیز در این دنیا مهربانتر بوده و رحمانیت او بعد از رحمانیت خداوند تبارک و تعالی بالاترین رحمانیتها خواهد بود چون ایشان جلوه و ظهور رحمانیت حضرت حق هستند!
مسلما حضرت مسیح آمده و به واسطه ایشان میلیاردها نفر مسلمان میشوند چون اگر ایشان تحت حمایت صاحب الزمان باشد بقیه افراد نیز خواهند آمد یکی از وقایعی که مسلم بوده و جزو اعتقادات ما است اینکه عمر شیطان و ابلیس به سر آمده فرمانده ابالیس و خناسها از دنیا رفته و الی وقت المعلوم که فرمود به این موضوع اشاره دارد.
مسلم بدانید که صاحب الزمان بعد از ظهور برای ما و برای کل بشر رحمت بوده نه برای کل بشر بر کل عالم وجود نیست مگر رحمت «وَ مٰا أَرْسَلْنٰاکَ إِلاّٰ رَحْمَهً لِلْعٰالَمِینَ» ۱۰ یکی از صفات قرآن که در واقع ملاک و مناط سخنان اهل بیت در بحث عرضه کردن آن است فرقان بودن آن میباشد قرآن فرقان است یعنی فرق گذارنده بین حق و باطل.
قرآن حق و باطل را مشخص میکند که یکی از مصادیق تشخیص و باطل را کلمات اهل بیت عرض کردیم چون اکنون چیزی که در دست ما وجود دارد روایات و سخنان اهل بیت هستند که در اسناد روایات اشکالاتی وجود دارند جایی که از لحاظ سند ما مشکل نداشته باشیم مسلم عرضه آن بر قرآن مسلم ملاک و مناطی میباشد که حقانیت سخنان اهل بیت را با توافق قرآن و عدم مخالفت مشخص میکند.
اگر سخنان، عدم مخالفت داشتند مسلما از سوی اهل بیت هستند و ما میتوانیم آنها را به عنوان سند، دلیل و مدرک لحاظ کنیم چه در اصول، فروع و چه در اخلاق تفاوتی ندارد گرچه اکثر فقه ما در بحث فروع بحث کرده اما آنچه که از قرآن و اهل بیت به ما رسیده یک بخشی متعلق به فروع است و بخش دیگر به اصول و اعتقادات اشاره دارد و سلما بخش دیگر به اخلاق تعلق دارد.
همه این موارد برای ما ملاک هستند تا از آنها بهره برداری بکنیم نه اینکه فقط در فقه کاربرد داشته باشد فقه واقعی همان فقهی است که مرحوم شهید فرمود الفقه فی اللغه الفقه. فقیه یعنی کسی که همه آنچه که از طرف خداوند جل و علی و اهل بیت و قرآن آمده میفهمد و از جهت فهم پیش میرود و اگر فتوایی داده و در مقام افتا قرار میگیرد در آن از باب فهم، فهمیدگی و دانش بنیان بودن سخنان او خواهد بود و الا مورد توجه ما قرار نمیگیرد
مسلم کسانی که اهل فتوا هستند غالبیت مورد توجه هستند (کسی که واقعا بتواند برای مسلمین مرجع تقلید شود مورد توجه قرار میگیرد) هرکسی نمی تواند و قابلیت ندارد آنچه که ما تاکنون از مراجع دیدیم و در تاریخ آن خواندیم واقعا مخالفت هوی را داشتند با اینکه میتوانستند هواپرستی کرده و به دنبال لذت و کیف دنیا بروند اما آنها در خدمت مردم قرار گرفتند و همه وجود خودشان را بر خدمت به خلق در هر حال گذاشتند.
۱_سوره بقره آیه ۱۸۵
۲_سوره بقره آیه ۱۸۴
۳_سوره بقره آیه ۱۸۴
۴_سوره بقره آیه ۱۸۵
۵_سوره بقره آیه ۱۸۵
۶_سوره بقره آیه ۱۸۵
۷_سوره بقره آیه ۱۸۵
۸_سوره بقره آیه ۱۸۵
۹_سوره انبیا آیه ۱۰۷
۱۰_سوره انبیا آیه ۱۰۷
ماه رمضان، ماهی است که در آن قرآن به عنوان هدایتگر انسانها نازل شده است. این ماه، فرصتی است برای تقرب به خداوند و بهرهگیری از برکات معنوی آن.
قرآن در ماه رمضان نازل شد تا به عنوان راهنمای بشر، روشنکننده حق از باطل باشد. این کتاب آسمانی، حاوی آیاتی است که هدایت و روشنگری را برای انسانها به ارمغان میآورد.
اوامر و نواهی الهی بر اساس مصالح و مفاسد تنظیم شدهاند. هر دستور الهی، حاوی خیر و صلاح برای بندگان است.
تطوع، یعنی انجام کارهای نیک از روی میل درونی، که خود مصلحتی بزرگ برای انسان است. این عمل نه تنها باعث تقرب به خداوند میشود، بلکه به بهبود زندگی مادی و معنوی انسان نیز کمک میکند.
روزهداری نه تنها برای تقویت روحیه معنوی انسان مفید است، بلکه تأثیرات مثبتی بر سلامت جسمانی نیز دارد. این عمل، تعادل بین جسم و روح را برقرار میکند.
برخی افراد بدون رعایت آداب روزهداری، مانند خوردن سحری، به خود آسیب میرسانند. این سهلانگاری میتواند باعث مشکلات جسمانی شود.
خوردن سحری یکی از آداب مهم روزهداری است که در روایات اسلامی به آن تأکید شده است. این عمل، انرژی لازم برای روزهدار را تأمین میکند.
انسان باید در عبادات میانهروی را رعایت کند. زیادهروی در انجام اعمال عبادی میتواند باعث خستگی و کاهش کیفیت عبادت شود.
قرآن به عنوان کتاب هدایت، راهنمای انسانها در تشخیص حق از باطل است. این کتاب آسمانی، روشنکننده راه سعادت و رستگاری است.
قرآن حاوی آیات روشنگر (بینات) و جداکننده حق از باطل (فرقان) است. این ویژگیها، قرآن را به عنوان مرجعی معتبر برای تشخیص حقایق معرفی میکند.
اهل بیت (ع) به عنوان چراغ هدایت، روشنکننده معانی و مفاهیم قرآن هستند. آنها راسخان در علم بوده و قادر به تفسیر صحیح آیات الهی هستند.
روایات اهل بیت باید با قرآن مطابقت داشته باشند. هر روایتی که با قرآن مخالف باشد، قابل قبول نیست و باید کنار گذاشته شود.
قرآن به عنوان فرقان، حق و باطل را از هم جدا میکند. این ویژگی، قرآن را به مرجعی معتبر برای تشخیص حقایق تبدیل کرده است.
یکی از مصادیق فرقان بودن قرآن، تشخیص سخنان صحیح اهل بیت از سخنان جعلی است. قرآن معیاری است برای سنجش صحت روایات.
امام زمان (عج) به عنوان رحمت للعالمین، مهربانترین فرد پس از خداوند است. ظهور ایشان، آغاز دورهای از رحمت و عدالت برای بشریت خواهد بود.
با ظهور امام زمان، عمر شیطان به پایان میرسد و رحمت الهی سراسر جهان را فرا میگیرد. این دوره، آغاز عصر جدیدی از صلح و عدالت است.
پاسخ: قرآن در ماه رمضان نازل شد تا به عنوان هدایتگر انسانها، راهنمای آنها در تشخیص حق از باطل باشد.
پاسخ: روزهداری هم برای سلامت جسمانی و هم برای تقویت روحیه معنوی انسان مفید است.
پاسخ: اهل بیت به عنوان چراغ هدایت، روشنکننده معانی و مفاهیم قرآن هستند.
پاسخ: فرقان بودن قرآن به این معناست که این کتاب آسمانی، حق و باطل را از هم جدا میکند.
پاسخ: امام زمان (عج) به عنوان رحمت للعالمین، مهربانترین فرد پس از خداوند است.
۱٫ ماه رمضان فرصتی است برای تقرب به خداوند و بهرهگیری از برکات معنوی قرآن.
۲٫ تطوع، انجام کارهای نیک از روی میل درونی است که مصلحتی بزرگ برای انسان دارد.
۳٫ روزهداری تعادل بین جسم و روح را برقرار میکند و برای سلامت انسان مفید است.
۴٫ قرآن به عنوان فرقان، حق و باطل را از هم جدا میکند و مرجعی معتبر برای تشخیص حقایق است.
۵٫ ظهور امام زمان (عج) آغاز دورهای از رحمت و عدالت برای بشریت خواهد بود.
ماه رمضان، قرآن، هدایت، تطوع، مصلحت، روزهداری، سحری، میانهروی، اهل بیت، فرقان، امام زمان، رحمانیت، شیطان، عدالت، ظهور، حق، باطل، روایات، عبادات، سلامت، جسم، روح، تقرب، برکات، روشنگری، سعادت، رستگاری، چراغ هدایت، عرضه روایات، رحمت، صلح، عدالت، بشریت، مصلحت سنجی، آداب، سهلانگاری، زیادهروی، عاقبت، رحمت واسعه، تشخیص، حقایق، فقه، اخلاق، فتوا، مراجع، خدمت به خلق
ماه رمضان، ماه نزول قرآن و فرصتی برای تقرب به خداوند است. قرآن به عنوان هدایتگر و فرقان، حق و باطل را از هم جدا میکند و راهنمای انسانها در مسیر سعادت است. روزهداری، مصلحتی بزرگ برای انسان دارد و تعادل بین جسم و روح را برقرار میکند. اهل بیت (ع) به عنوان چراغ هدایت، روشنکننده معانی قرآن هستند. ظهور امام زمان (عج) آغاز دورهای از رحمت و عدالت برای بشریت خواهد بود. این مفاهیم، اهمیت قرآن و عبادات را در زندگی انسان نشان میدهند.
۰۲- ۲۳ _۱۲_۱۴۰۱
بازدیدها: 74
فهرست مطالب
تمامی حقوق این سایت محفوظ است.