تفسیر سوره مبارکه بقره آیه ۱۸۴ جلسه ۶ حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی ۶ جلسه تفسیر آیه صد و هشتاد و پنج بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ فَمَنْ خافَ مِنْ مُوصٍ جَنَفاً أَوْ إِثْماً فَأَصْلَحَ بَیْنَهُمْ فَلا إِثْمَ عَلَیْهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحیمٌ (۱۸۲) یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما […]
حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی
۶ جلسه تفسیر آیه صد و هشتاد و پنج
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
فَمَنْ خافَ مِنْ مُوصٍ جَنَفاً أَوْ إِثْماً فَأَصْلَحَ بَیْنَهُمْ فَلا إِثْمَ عَلَیْهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحیمٌ (۱۸۲) یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَى الَّذینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ (۱۸۳) أَیَّاماً مَعْدُوداتٍ فَمَنْ کانَ مِنْکُمْ مَریضاً أَوْ عَلى سَفَرٍ فَعِدَّهٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ وَ عَلَى الَّذینَ یُطیقُونَهُ فِدْیَهٌ طَعامُ مِسْکینٍ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَیْراً فَهُوَ خَیْرٌ لَهُ وَ أَنْ تَصُومُوا خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (۱۸۴) شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى وَ الْفُرْقانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ وَ مَنْ کانَ مَریضاً أَوْ عَلى سَفَرٍ فَعِدَّهٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُریدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لا یُریدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَ لِتُکْمِلُوا الْعِدَّهَ وَ لِتُکَبِّرُوا اللَّهَ عَلى ما هَداکُمْ وَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ (۱۸۵)
پس کسى که از انحراف وصیت کننده [در مورد حقوق ورثه] یا از گناه او [که به کار نامشروع و ناحقّى وصیت کند] بترسد، و میان ورثه [با تغییر دادن وصیت بر اساس احکام دین] اصلاح دهد، گناهى بر او نیست یقیناً خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. (۱۸۲) اى اهل ایمان! روزه بر شما مقرّر و لازم شده، همان گونه که بر پیشینیان شما مقرّر و لازم شد، تا پرهیزکار شوید. (۱۸۳) [در] روزهایى چند [روزه بگیرید] پس هر که از شما بیمار یا در سفر باشد [به تعداد روزههاى فوت شده] از روزهاى دیگر [را روزه بگیرد] و بر آنان که روزه گرفتن طاقتفرساست، طعام دادن به یک نیازمند [به جاى هر روز] کفاره آن است. و هر که به خواست خودش افزون بر کفاره واجب، بر طعام نیازمند بیفزاید، برایش بهتر است و روزه گرفتن [هر چند دشوار و سخت باشد] اگر [فضیلت و ثوابش را] بدانید براى شما بهتر است. (۱۸۴) ماه رمضان که قرآن در آن نازل شده، راهنماى مردم است و دلایلى روشن و آشکار از هدایت دارد، و مایه جدایى [حق از باطل] است. پس کسى که در این ماه [در وطنش] حاضر باشد باید آن را روزه بدارد، و آنکه بیمار یا در سفر است، تعدادى از روزهاى دیگر را [به تعداد روزههاى فوت شده، روزه بدارد]. خدا آسانى و راحت شما را مىخواهد نه دشوارى و مشقت شما را. و [قضاى روزه] براى این است که شماره روزههایى را [که در ماه رمضان به خاطر بیمارى یا سفر افطار کردهاید] کامل کنید، و خدا را بر اینکه شما را هدایت فرموده بزرگ شمارید، و باشد که سپاسگزارید. (۱۸۵)
تفسیر سوره مبارکه بقره – آیه ۱۸۵
عظمت ماه رمضان و فواید روزه و آسانی شریعت
حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی
«أَعُوذُ بِاللَّهِ السَّمِیعِ الْعَلِیمِ مِنَ الشَّیْطَانِ اللَّعینِ الرَّجِیمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ وَ صَلَّی اللهُ عَلَی سَیِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرینَ وَ اللَّعنَهُ الدَّائِمَهُ عَلَی أعْدائِهِمْ مِنَ الآنِ إلِی قِیامِ یَومِ الدِّینِ».
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
فَمَنْ خافَ مِنْ مُوصٍ جَنَفاً أَوْ إِثْماً فَأَصْلَحَ بَیْنَهُمْ فَلا إِثْمَ عَلَیْهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحیمٌ (۱۸۲) یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَى الَّذینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ (۱۸۳) أَیَّاماً مَعْدُوداتٍ فَمَنْ کانَ مِنْکُمْ مَریضاً أَوْ عَلى سَفَرٍ فَعِدَّهٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ وَ عَلَى الَّذینَ یُطیقُونَهُ فِدْیَهٌ طَعامُ مِسْکینٍ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَیْراً فَهُوَ خَیْرٌ لَهُ وَ أَنْ تَصُومُوا خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (۱۸۴) شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى وَ الْفُرْقانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ وَ مَنْ کانَ مَریضاً أَوْ عَلى سَفَرٍ فَعِدَّهٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُریدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لا یُریدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَ لِتُکْمِلُوا الْعِدَّهَ وَ لِتُکَبِّرُوا اللَّهَ عَلى ما هَداکُمْ وَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ (۱۸۵)
پس کسى که از انحراف وصیت کننده [در مورد حقوق ورثه] یا از گناه او [که به کار نامشروع و ناحقّى وصیت کند] بترسد، و میان ورثه [با تغییر دادن وصیت بر اساس احکام دین] اصلاح دهد، گناهى بر او نیست یقیناً خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. (۱۸۲) اى اهل ایمان! روزه بر شما مقرّر و لازم شده، همان گونه که بر پیشینیان شما مقرّر و لازم شد، تا پرهیزکار شوید. (۱۸۳) [در] روزهایى چند [روزه بگیرید] پس هر که از شما بیمار یا در سفر باشد [به تعداد روزههاى فوت شده] از روزهاى دیگر [را روزه بگیرد] و بر آنان که روزه گرفتن طاقتفرساست، طعام دادن به یک نیازمند [به جاى هر روز] کفاره آن است. و هر که به خواست خودش افزون بر کفاره واجب، بر طعام نیازمند بیفزاید، برایش بهتر است و روزه گرفتن [هر چند دشوار و سخت باشد] اگر [فضیلت و ثوابش را] بدانید براى شما بهتر است. (۱۸۴) ماه رمضان که قرآن در آن نازل شده، راهنماى مردم است و دلایلى روشن و آشکار از هدایت دارد، و مایه جدایى [حق از باطل] است. پس کسى که در این ماه [در وطنش] حاضر باشد باید آن را روزه بدارد، و آنکه بیمار یا در سفر است، تعدادى از روزهاى دیگر را [به تعداد روزههاى فوت شده، روزه بدارد]. خدا آسانى و راحت شما را مىخواهد نه دشوارى و مشقت شما را. و [قضاى روزه] براى این است که شماره روزههایى را [که در ماه رمضان به خاطر بیمارى یا سفر افطار کردهاید] کامل کنید، و خدا را بر اینکه شما را هدایت فرموده بزرگ شمارید، و باشد که سپاسگزارید. (۱۸۵)
شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى وَ الْفُرْقانِ ۱
در کلمه «الْقُرْآنُ» مرحوم علامه طباطبایی وجه تسمیه قرآن را اینگونه بیان می فرماید:«قبل از اینکه قرآن را قران بنامند موجود دیگری بوده لذا در سوره مبارکه زخرف آیه سوم خداوند تبارک و تعالی می فرماید:«إِنَّا جَعَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِیًّا لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ»۲»
جعل بعد از خلق می باشد ،یعنی خداوند اول یک چیزی را آفریده است آن وقت آن آفریده در عالمی که مخلوق شد و خلق شد برای ما قابل دسترس نبود و از آن عالم بالا و آسمانی باید آن را پایین می آوردند لذا برای اینکه در دسترس ما قرار گیرد باید تبدیل به چیزی شود که اینجا قابلیت استفاده داشته باشد .
لذا آن موجودی که در قبل از آمدن روی زمین بود و بعد قرآن شد خواندنی شد ،یعنی خداوند آن را به صورت خواندنی قرار داد لذا فرمود:«جَعَلْناهُ قُرْآناً» کلمه «جَعَلْناهُ»یعنی ما آن را تبدیل کردیم به چیزی که خواندنی بود و اسم آن قرآن شد .
بنابراین خلق شده بود منتهی مخلوقی بود که در دسترس دنیایی نبود ،چون باید نازل و تنزیل می شد باید به صورتی در می آمد که قابلیت تنزیل و انزال داشته باشد ،یعنی قابلیت فرود از بالا به پایین داشته باشد.
می دانید که کلمه «نزل» یعنی چیزی که از بالا به پایین می آید منتهی اگر در باب افعال باشد که از باب انزال به آن بگوییم یعنی قطعا همه ی آن یکپارچه پایین می آید اما زمانی تنزیل است اما تدریجا پایین می آید ،مثلا شما ظرف آبی را به یکباره پایین می ریزید و یک زمانی کمکم می ریزید و پایین می آید .
آنچه مسلم می باشد قرآن به دو صورت برای پیامبر نازل شده است؛ اول به صورت انزالی یعنی دفعی و دوم به صورت تنزیلی و آنچه در این باب مسلم می باشد تاریخ بیست و هفتم رجب شروع بعثت بود که یک ماه و چند روز تا ماه مبارک رمضان فاصله داشت اما «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ»۳ و آنچه در اینجا به دست می آید از مقدم و موخر همه مطالب این است که دفعی و انزال قرآن در ماه مبارک رمضان بوده است.
بنابراین قرآن را قرآن فرموده اند به خاطر اینکه بتواند قابلیت هدایت خود را به فعل برساند ،چون در بدو خلق خود قوه «هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى» ۴ داشت و بعد برای اینکه بتواند به فعلیت برسد و واقعا به این دنیا بیاید باید قرآن و خواندنی می شد و بعد که خواندنی شد به صورت کتاب در آمد .
هر خواندنی باید کتاب شود لذا «ذلِکَ الْکِتابُ»۵ را قبلا داشتیم که یعنی همان چیزی می باشد که خداوند در عالم بالا آن را از آن صورت ملکوتی به صورت نوشتاری و خواندنی درآورد و به صورت مابین الدفتین یعنی روی یک سری اوراق اعم از هر جنسی مانند کاغذ ،پوست و پارچه باشد ،در آورد و بر پیامبر نازل کرد .
اینجا هم «إِنَّا جَعَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِیًّا لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ»۶ مقصود این است که خداوند قرآن رابعد از خلقتش که قابلیت هدایت و «وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى وَ الْفُرْقانِ»۷ داشت را به فعلیت برساند را قرآن کرد ،یعنی آن را خواندنی کرد تا بتواند آن را بر این عالم دنیا نازل کند و در این عالم دنیا برای مردم هدایتگری و «وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى وَ الْفُرْقانِ»۸اما اگر به صورت قران در نیامده بود قابلیت اینکه به این عالم بیاید را نداشت .
مانند یک انسان که قبل از تولدش مثلا در عالم ذر به گونه ای موجود بوده است ،بعد به صورت ماده و نطفه در رحم ماده باید رشد پیدا کند و به صورت طفل به دنیا بیاید تا بتواند در این دنیا به صورت انسان خودش را نشان دهد لذا تا زمانی که به صورت نطفه و به صورت آن ماده در نیاید نمیتواند به این دنیا بیاید و بشود خمینی یا محمد رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) .
بنابراین قرآن هم همین موجودی می باشد که در عالم واقع وقتی خلق و آفریده شد به گونه ای بود که بالقوه «هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى وَ الْفُرْقانِ»۹ را دارد و بالفعل آن باید قرآن و خواندنی می شد اما باید نازل می شد و در این عالم می امد ،از بالا به پایین می امد و قابلیت دسترسی عالم را پیدا می کرد .
لذا در این آیه که خداوند تبارک و تعالی فرموده:«شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ»۱۰ چون بحث مجهول آوردن فعل ها مطالبی را دارد ؛ اول اینکه عظمت فاعل را در اینجا می رساند که خداوند تبارک و تعالی می باشد اما از جهت اینکه در آنجا باید خداوند یک سری اسباب و عللی را به کار ببرد و به همین جهت فرمود:« إِنَّا أَنْزَلْناهُ»۱۱ یعنی به صورت جمع مع الغیر آن را بیان می کند یعنی اسباب و عللی در نزول قرآن موثر است .
لذا در اینجا هم اسباب و عللی را خداوند تبارک و تعالی برای اینکه بتواند در ماه مبارک رمضان قرآن را بر پیامبر نازل کند، بکار برده که یکی از آنها بحث جعل بوده که «قُرْآناً عَرَبِیًّا» باشد به همین جهت در آیه مورد بحث فرمود :«أُنْزِلَ» و آن را مجهول بیان فرموده اند برای اینکه عظمت کار را بسیار و بزرگی وجود قرآن را بیان کند .
در ادامه کلمه «الْقُرْآنُ» را می فرماید که این کلمه را با الف و لام عهد حضور می آورد یعنی همین کتابی که دست شماست که البته قرآن هم شامل آیه آیه و حتی حرف حرف آن می شود ؛ یعنی هم شامل جزء آن و هم شامل کل آن می شود .
همچنین کلمه «هُدىً» را به صورت نکره فرموده برای اینکه اطلاق بر هدایت دارد ،یعنی هر گونه هدایتی که انسان بخواهد آن هم «هُدىً لِلنَّاسِ» یعنی همه ی مردم که هدایت عامه و مطلقی دارد و شمول بر همه افراد مهدی دارد ،یعنی آنهایی که هدایت شده اند.
لکن هدایت خاص آن که همان هدایت اولیاء خدا و ائمه اطهار (سلام الله علیهم اجمعین) هستند و به تبع آن ها هم تابعین آنها هستند ،یعنی آنهایی که به دنبال اهل بیت و پیامبر حرکت کردند .
کلمه «بَیِّناتٍ» را هم مجددا به صورت نکرده فرموده که بینه یعنی چیزی که برای شما روشنگری می کند و خود کلمه بینه از «بینونه» گرفته شده یعنی چیزی که از چیز دیگر جدا می کنند .
مثلا آن زارع وقتی گندم را خورد می کند کاه و دانه با هم هستند که باید آن را بینونه کند، یعنی باید دانه ها را از کاه جدا کند لذا این کاری که او انجام می دهد را نوعی بینه سازی است یعنی بینه ای می آورد و آن را بینونه می کند .
بینونه یعنی چراغی روشن می شود که راه را از کاه برای شما مشخص میکند ،حق را از باطل برای شما مشخص می کند لذا «بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى»۱۲ یعنی بینه ای می شود از جهت اینکه هدایت کند و شما را به سمت و سوی صلاح ببرد.
عبارت «وَ الْفُرْقانِ » یعنی بینه و جدا کننده حق و باطل،غلط از صحیح ،صحیح از غیر صحیح و درست از نادرست است ،البته دقت کنید که یکی از نام های دیگر قران ، فرقان است منتهی کلمه فرقان توصیف می باشد آنجا فرموده:«جَعَلْناهُ قُرْآناً» اما در این آیه می فرماید:«بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى وَ الْفُرْقانِ»۱۳ این فرقان بودن آن لقب و توصیف می باشد لذا آنجا تسمیه داشت ولی اینجا تسمیه ندارد .
۱_ سوره بقره آیه ۱۸۵
۲_ سوره زخرف آیه ۳
۳_ سوره بقره آیه ۱۸۵
۴_ سوره بقره آیه ۱۸۵
۵_ سوره بقره آیه ۲
۶_ سوره بقره آیه ۳
۷_ سوره بقره آیه ۱۸۵
۸_ سوره بقره آیه ۱۸۵
۹_ سوره بقره آیه ۱۸۵
۱۰_ سوره بقره آیه ۱۸۵
۱۱_ سوره قدر آیه ۱
۱۲_ سوره بقره آیه ۱۸۵
۱۳_ سوره بقره آیه ۱۸۵
ماه رمضان، ماهی است که قرآن در آن نازل شده است. قرآن به عنوان هدایتگر انسانها و روشنکننده راه حق از باطل، در این ماه مقدس بر پیامبر اکرم (ص) نازل شد. این نزول، هم به صورت دفعی و هم تدریجی صورت گرفته است.
علامه طباطبایی در تفسیر خود بیان میکند که قرآن قبل از نزول به صورت کتاب، موجودیتی در عالم بالا داشته است. خداوند آن را به صورت خواندنی درآورد تا برای انسانها قابل استفاده باشد. این تبدیل، قرآن را به کتابی هدایتگر تبدیل کرد.
قرآن ابتدا در عالم بالا خلق شد و سپس به صورت خواندنی درآمد تا بتواند به این دنیا نازل شود. این فرآیند شامل دو مرحله اصلی است: خلق در عالم بالا و نزول به صورت خواندنی در این دنیا.
نزول قرآن به دو صورت انجام شده است: انزال (دفعی) و تنزیل (تدریجی). انزال به معنای نزول یکباره و کامل است، در حالی که تنزیل به معنای نزول تدریجی و بخشبهبخش است.
نزول دفعی قرآن در ماه رمضان اتفاق افتاد. این نزول، آغاز هدایت انسانها و روشنشدن راه حق از باطل بود. ماه رمضان به عنوان ماه نزول قرآن، جایگاه ویژهای در اسلام دارد.
قرآن در ابتدا به صورت قوهای از هدایت وجود داشت و سپس به صورت فعلیت درآمد. این تبدیل، قرآن را به کتابی قابل خواندن و هدایتگر تبدیل کرد.
برای اینکه قرآن بتواند در این دنیا هدایتگر باشد، باید به صورت خواندنی درمیآمد. این فرآیند، قرآن را به کتابی تبدیل کرد که انسانها بتوانند از آن استفاده کنند.
قرآن پس از نزول، به صورت کتابی درآمد که انسانها بتوانند آن را بخوانند و از هدایت آن بهرهمند شوند. این فرآیند، قرآن را از حالت قوه به حالت فعلیت رساند.
همانطور که انسان قبل از تولد در عالم ذر وجود دارد و سپس به دنیا میآید، قرآن نیز قبل از نزول در عالم بالا وجود داشت و سپس به این دنیا نازل شد.
نزول قرآن نیازمند اسباب و عللی بود که خداوند آنها را به کار گرفت. این اسباب، قرآن را به صورت خواندنی درآوردند تا بتواند در این دنیا هدایتگر باشد.
واژه «القرآن» به معنای کتابی است که خواندنی است. این واژه با الف و لام عهد حضور آورده شده است، یعنی همان کتابی که در دست ماست.
لفظ «هدی» به صورت نکره آورده شده است تا بر هدایت عام و مطلق دلالت کند. این هدایت، شامل همه انسانها میشود.
هدایت خاص، مربوط به اولیاء خدا و ائمه اطهار (ع) است. این هدایت، شامل کسانی میشود که به دنبال اهل بیت و پیامبر حرکت میکنند.
واژه «بینه» به معنای چیزی است که روشنکننده راه است. این واژه از «بینونه» گرفته شده است، یعنی چیزی که حق را از باطل جدا میکند.
مثال بینه، مانند جدا کردن دانه از کاه است. بینه، راه را از گمراهی جدا میکند و انسان را به سمت صلاح هدایت میکند.
قرآن به عنوان بینه، راه حق را از باطل جدا میکند و انسانها را به سمت صلاح هدایت میکند.
واژه «فرقان» به معنای جداکننده حق از باطل است. این واژه، یکی از نامهای قرآن است که به عنوان توصیف به کار میرود.
در برخی آیات، قرآن به عنوان «فرقان» توصیف شده است، در حالی که در برخی دیگر، این واژه به عنوان تسمیه به کار رفته است.
قرآن به دو صورت دفعی و تدریجی نازل شده است. نزول دفعی در ماه رمضان و نزول تدریجی در طول ۲۳ سال انجام شده است.
ماه رمضان به عنوان ماه نزول قرآن، جایگاه ویژهای در اسلام دارد. این ماه، ماه هدایت و روشنشدن راه حق از باطل است.
نزول قرآن نیازمند اسباب و عللی بود که خداوند آنها را به کار گرفت. این اسباب، قرآن را به صورت خواندنی درآوردند.
لفظ «أنزل» به صورت مجهول آورده شده است تا عظمت کار خداوند را نشان دهد. این لفظ، بزرگی و اهمیت نزول قرآن را بیان میکند.
جعل، به معنای تبدیل چیزی به شکل دیگر است. خداوند قرآن را به صورت خواندنی درآورد تا بتواند در این دنیا هدایتگر باشد.
قرآن به عنوان کتاب هدایت، ابتدا در عالم بالا خلق شد و سپس به صورت خواندنی درآمد. نزول قرآن به دو صورت دفعی و تدریجی انجام شده است.
ماه رمضان به عنوان ماه نزول قرآن، جایگاه ویژهای در اسلام دارد. این ماه، ماه هدایت و روشنشدن راه حق از باطل است.
نزول قرآن نیازمند اسباب و عللی بود که خداوند آنها را به کار گرفت. این اسباب، قرآن را به صورت خواندنی درآوردند.
واژههایی مانند «القرآن»، «هدی»، «بینه» و «فرقان» هر کدام معنای خاصی دارند که به هدایت و روشنشدن راه حق از باطل اشاره میکنند.
قرآن به عنوان کتاب هدایت، ابتدا در عالم بالا خلق شد و سپس به صورت خواندنی درآمد. نزول قرآن به دو صورت دفعی و تدریجی انجام شده است و ماه رمضان به عنوان ماه نزول قرآن، جایگاه ویژهای در اسلام دارد.
– قرآن به معنای خواندنی است و خداوند آن را به صورت خواندنی درآورد تا برای انسانها قابل استفاده باشد.
– تنزیل به معنای نزول تدریجی و انزال به معنای نزول دفعی است.
– نزول دفعی قرآن در ماه رمضان اتفاق افتاد.
– بینه به معنای چیزی است که راه را روشن میکند و حق را از باطل جدا میکند.
– اسباب و علل، قرآن را به صورت خواندنی درآوردند تا بتواند در این دنیا هدایتگر باشد.
– برای نشان دادن عظمت کار خداوند و بزرگی نزول قرآن.
– فرقان به معنای جداکننده حق از باطل است.
– قرآن پس از نزول، به صورت کتابی درآمد که انسانها بتوانند آن را بخوانند و از هدایت آن بهرهمند شوند.
– ماه رمضان به عنوان ماه نزول قرآن، جایگاه ویژهای در اسلام دارد.
– هدایت خاص، مربوط به اولیاء خدا و ائمه اطهار (ع) است.
تحلیل علمی و جذاب
قرآن به عنوان کتاب هدایت، ابتدا در عالم بالا خلق شد و سپس به صورت خواندنی درآمد. این فرآیند، قرآن را از حالت قوه به حالت فعلیت رساند. نزول قرآن به دو صورت دفعی و تدریجی انجام شده است و ماه رمضان به عنوان ماه نزول قرآن، جایگاه ویژهای در اسلام دارد. واژههایی مانند «القرآن»، «هدی»، «بینه» و «فرقان» هر کدام معنای خاصی دارند که به هدایت و روشنشدن راه حق از باطل اشاره میکنند.
کلیدواژهها
قرآن، هدایت، بینه، فرقان، نزول، تنزیل، انزال، ماه رمضان، علامه طباطبایی، سید قطب.
نتیجه ناب و عالی
قرآن به عنوان کتاب هدایت، ابتدا در عالم بالا خلق شد و سپس به صورت خواندنی درآمد. نزول قرآن به دو صورت دفعی و تدریجی انجام شده است و ماه رمضان به عنوان ماه نزول قرآن، جایگاه ویژهای در اسلام دارد. واژههایی مانند «القرآن»، «هدی»، «بینه» و «فرقان» هر کدام معنای خاصی دارند که به هدایت و روشنشدن راه حق از باطل اشاره میکنند. این فرآیند، قرآن را از حالت قوه به حالت فعلیت رساند و آن را به کتابی هدایتگر تبدیل کرد.
– ۱۲ _ ۰۲ _ ۱۴۰۲
فهرست مطالب
تمامی حقوق این سایت محفوظ است.