۞ امام علی (ع) می فرماید:
امام صادق عليه السلام فرمود: مسلمان برادر مسلمان اسـت بـه او ظلم نمى كند و وی را خوار نمى سازد و غیبت وی را نمى كند و وی را فریب نمى دهد و محروم نمى كند. ‌وسائل الشيعه 8: 597 ‌

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار » تفسیر آیات 181 تا 190
  • شناسه : 9153
  • ۰۸ دی ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۰
  • 26 بازدید
  • ارسال توسط :
آیه ۱۸۳ | روزه سبب کاهش فساد و افزایش تقوا است  ۱
آیه ۱۸۳ | روزه سبب کاهش فساد و افزایش تقوا است ۱

آیه ۱۸۳ | روزه سبب کاهش فساد و افزایش تقوا است ۱

تفسیر سوره مبارکه بقره آیه ۱۸۳ جلسه ۱ حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی   ۱ جلسه تفسیر آیه صد و هشتاد و سه بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الْقِصاصُ فِی الْقَتْلى‏ الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَ الْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَ الْأُنْثى‏ بِالْأُنْثى‏ فَمَنْ عُفِیَ لَهُ مِنْ أَخیهِ شَیْ‏ءٌ فَاتِّباعٌ بِالْمَعْرُوفِ […]

  • تفسیر سوره مبارکه بقره آیه ۱۸۳ جلسه ۱

حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی

  ۱ جلسه تفسیر آیه صد و هشتاد و سه

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الْقِصاصُ فِی الْقَتْلى‏ الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَ الْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَ الْأُنْثى‏ بِالْأُنْثى‏ فَمَنْ عُفِیَ لَهُ مِنْ أَخیهِ شَیْ‏ءٌ فَاتِّباعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَداءٌ إِلَیْهِ بِإِحْسانٍ ذلِکَ تَخْفیفٌ مِنْ رَبِّکُمْ وَ رَحْمَهٌ فَمَنِ اعْتَدى‏ بَعْدَ ذلِکَ فَلَهُ عَذابٌ أَلیمٌ (۱۷۸)  وَ لَکُمْ فِی الْقِصاصِ حَیاهٌ یا أُولِی الْأَلْبابِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ (۱۷۹) کُتِبَ عَلَیْکُمْ إِذا حَضَرَ أَحَدَکُمُ الْمَوْتُ إِنْ تَرَکَ خَیْراً الْوَصِیَّهُ لِلْوالِدَیْنِ وَ الْأَقْرَبینَ بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلَى الْمُتَّقینَ (۱۸۰) فَمَنْ بَدَّلَهُ بَعْدَ ما سَمِعَهُ فَإِنَّما إِثْمُهُ عَلَى الَّذینَ یُبَدِّلُونَهُ إِنَّ اللَّهَ سَمیعٌ عَلیمٌ (۱۸۱) فَمَنْ خافَ مِنْ مُوصٍ جَنَفاً أَوْ إِثْماً فَأَصْلَحَ بَیْنَهُمْ فَلا إِثْمَ عَلَیْهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحیمٌ (۱۸۲) یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَى الَّذینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ (۱۸۳) 

اى اهل ایمان! در مورد کشته ‏شدگان بر شما قصاص مقرّر و لازم شده: آزاد در برابر آزاد، برده در برابر برده، زن در برابر زن. پس کسى که [مرتکب قتل شده چنانچه‏] از سوى برادر [دینى‏] اش [که ولىِّ مقتول است‏] مورد چیزى از عفو قرار گرفت [که به جاى قصاص، دیه و خون‏بها پرداخت شود] پس پیروى از روش شایسته و پسندیده [نسبت به وضع مادى قاتل بر عهده عفو کننده است‏]، و پرداخت دیه و خون‏بها با نیکویى و خوش‏رویى [بر عهده قاتل است‏]. این [حکم‏] تخفیف و رحمتى است از سوى پروردگارتان؛ پس هر که بعد از عفو، تجاوز کند [و به قصاص قاتل برخیزد] براى او عذابى دردناک است. (۱۷۸) اى صاحبان خرد! براى شما در قصاص مایه زندگى است، باشد که [از ریختن خون مردم بدون دلیل شرعى‏] بپرهیزید. (۱۷۹) بر شما مقرّر و لازم شده چون یکى از شما را مرگ در رسد، اگر مالى از خود به جا گذاشته است، براى پدر و مادر و خویشان به طور شایسته و پسندیده وصیت کند. این حقّى است بر عهده پرهیزکاران. (۱۸۰) پس کسانى که بعد از شنیدن وصیت، آن را تغییر دهند، گناهش فقط بر عهده آنانى است که تغییرش مى‏دهند یقیناً خدا شنوا و داناست. (۱۸۱) پس کسى که از انحراف وصیت کننده [در مورد حقوق ورثه‏] یا از گناه او [که به کار نامشروع و ناحقّى وصیت کند] بترسد، و میان ورثه [با تغییر دادن وصیت بر اساس احکام دین‏] اصلاح دهد، گناهى بر او نیست یقیناً خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. (۱۸۲) اى اهل ایمان! روزه بر شما مقرّر و لازم شده، همان گونه که بر پیشینیان شما مقرّر و لازم شد، تا پرهیزکار شوید. (۱۸۳)

تفسیر سوره مبارکه بقره – آیه  ۱۸۳

روزه سبب کاهش فساد و افزایش تقوا است 

حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی

«أَعُوذُ بِاللَّهِ السَّمِیعِ الْعَلِیمِ مِنَ الشَّیْطَانِ اللَّعینِ الرَّجِیمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم‏ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ وَ صَلَّی اللهُ عَلَی سَیِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرینَ وَ اللَّعنَهُ الدَّائِمَهُ عَلَی أعْدائِهِمْ مِنَ الآنِ إلِی قِیامِ یَومِ الدِّینِ».

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الْقِصاصُ فِی الْقَتْلى‏ الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَ الْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَ الْأُنْثى‏ بِالْأُنْثى‏ فَمَنْ عُفِیَ لَهُ مِنْ أَخیهِ شَیْ‏ءٌ فَاتِّباعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَداءٌ إِلَیْهِ بِإِحْسانٍ ذلِکَ تَخْفیفٌ مِنْ رَبِّکُمْ وَ رَحْمَهٌ فَمَنِ اعْتَدى‏ بَعْدَ ذلِکَ فَلَهُ عَذابٌ أَلیمٌ (۱۷۸)  وَ لَکُمْ فِی الْقِصاصِ حَیاهٌ یا أُولِی الْأَلْبابِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ (۱۷۹) کُتِبَ عَلَیْکُمْ إِذا حَضَرَ أَحَدَکُمُ الْمَوْتُ إِنْ تَرَکَ خَیْراً الْوَصِیَّهُ لِلْوالِدَیْنِ وَ الْأَقْرَبینَ بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلَى الْمُتَّقینَ (۱۸۰) فَمَنْ بَدَّلَهُ بَعْدَ ما سَمِعَهُ فَإِنَّما إِثْمُهُ عَلَى الَّذینَ یُبَدِّلُونَهُ إِنَّ اللَّهَ سَمیعٌ عَلیمٌ (۱۸۱) فَمَنْ خافَ مِنْ مُوصٍ جَنَفاً أَوْ إِثْماً فَأَصْلَحَ بَیْنَهُمْ فَلا إِثْمَ عَلَیْهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحیمٌ (۱۸۲) یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَى الَّذینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ (۱۸۳) 

اى اهل ایمان! در مورد کشته ‏شدگان بر شما قصاص مقرّر و لازم شده: آزاد در برابر آزاد، برده در برابر برده، زن در برابر زن. پس کسى که [مرتکب قتل شده چنانچه‏] از سوى برادر [دینى‏] اش [که ولىِّ مقتول است‏] مورد چیزى از عفو قرار گرفت [که به جاى قصاص، دیه و خون‏بها پرداخت شود] پس پیروى از روش شایسته و پسندیده [نسبت به وضع مادى قاتل بر عهده عفو کننده است‏]، و پرداخت دیه و خون‏بها با نیکویى و خوش‏رویى [بر عهده قاتل است‏]. این [حکم‏] تخفیف و رحمتى است از سوى پروردگارتان؛ پس هر که بعد از عفو، تجاوز کند [و به قصاص قاتل برخیزد] براى او عذابى دردناک است. (۱۷۸) اى صاحبان خرد! براى شما در قصاص مایه زندگى است، باشد که [از ریختن خون مردم بدون دلیل شرعى‏] بپرهیزید. (۱۷۹) بر شما مقرّر و لازم شده چون یکى از شما را مرگ در رسد، اگر مالى از خود به جا گذاشته است، براى پدر و مادر و خویشان به طور شایسته و پسندیده وصیت کند. این حقّى است بر عهده پرهیزکاران. (۱۸۰) پس کسانى که بعد از شنیدن وصیت، آن را تغییر دهند، گناهش فقط بر عهده آنانى است که تغییرش مى‏دهند یقیناً خدا شنوا و داناست. (۱۸۱) پس کسى که از انحراف وصیت کننده [در مورد حقوق ورثه‏] یا از گناه او [که به کار نامشروع و ناحقّى وصیت کند] بترسد، و میان ورثه [با تغییر دادن وصیت بر اساس احکام دین‏] اصلاح دهد، گناهى بر او نیست یقیناً خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. (۱۸۲) اى اهل ایمان! روزه بر شما مقرّر و لازم شده، همان گونه که بر پیشینیان شما مقرّر و لازم شد، تا پرهیزکار شوید. (۱۸۳)

یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ‌ ۱

روایت ابن عباس از تولد امیرالمومنین(ع)

یک نکته‌ای را درباره حضرت علی ابن ابیطالب به مناسبت ایام تولد حضرت در ایام گذشته یک روایتی را در بحارالانوار از ابن عباس نقل می‌کند من در محازی با برخی از اصحاب نشسته بودیم در حالی‌که خانه خدا را نظاره می‌کردیم دیدیم فاطمه بنت اسد با حالتی که گویی حمل دارد به طواف کعبه رفت و درحالی‌که طواف می‌کرد لحظه‌ای متوجه شدیم ایستاد و دست به آسمان بلند کرد.

کیفیت تولد امیرالمومنین

مدت زمانی گذشت که با صدایی که خیلی تعجب آور بود دیوار کعبه کنار رفت و فاطمه وارد شد و در حالی که وارد خانه شد دیوار سر جای خود رفت این از لحاظ تاریخی و روایی چیزی بود که کسی نتوانست آن را مخدوش کند و اینکه فاطمه بنت اسد سه شبانه‌روز در خانه مستقر می‌شود و بعد از وضع حمل درحالی‌که نوزاد را در دست دارد از همان قسمت دیوار کنار رفته و او خارج می‌شود.

اسناد تاریخی تولد حضرت علی

این سه شبانه روز تمام اهل مکه دور بیت الله الحرام و دور کعبه معتکف شده بودند که چه اتفاقی افتاد چون برای آن‌ها قابل توجه بود لذا اهل سنت آن را رد نکرد چون چیزی بود که اسناد تاریخی آن در کتب آن‌ها ثبت شده این نشانگر عظمت حضرت علی ابن ابوطالب است و وجودش که نسبت به خیلی از انبیا اولوالعزم عظمت دارد.

عظمت حضرت عیسی

عظمت در بحث حضرت مریم که انعقاد نطفه در رحم او توسط جبرائیل و آن فرشته‌ای که از طرف خدا فرستاده شده انجام می‌شود و اینکه برای وضع حمل باید از خانه خارج شود کنار بیت المقدس حضرت زکریا حجره‌ای را آماده می‌کند وقتی آن نذر را مادر حضرت مریم می‌کند بتوانند آن را اجرا کنند.

مکان تولد امیرالمومنین

زمانی که وضع حمل فرا می‌رسد او را اخراج می‌کنند تا به بیابان برود در کوهستانی زیر یک صخره در آنجا با کمک ماموران الهی وضع حمل کند که واقعا حضرت عیسی عظمت بالایی دارد بحث در این می‌باشد که مقام حضرت علی علیه السلام چه میزان بالاتر بوده که خداوند تبارک و تعالی کعبه را که بالاترین مکان و مرتفع ترین مکان در این عالم از نظر تقدیس برای خداوند شمرده می‌شود آنجا به محل زایشگاه امام امیرالمومنین علیه السلام تبدیل می‌گردد آن هم با وجود وضع معجزه آسایی که کسی منکر آن نیست.

توصیف مادر امیرالمومنین (ع)در زمان تولد

البته توصیفاتی در این قصه دارند که وقتی فاطمه بنت اسد زمانی که با امیرالمومنین از کعبه خارج می‌شوند آن‌ها نظاره می‌کنند که فاطمه گریه می‌کند و ابوطالب دلجویی می‌کند و در همان حال پیامبر وارد می‌شود که از سفر تجاری بازگشته بود مولود را به او می‌دهند و گریه فاطمه بنت اسد را جویا می‌شوند.

فضائل امیرالمومنین در زمان تولد

می فرماید که فرزندم بعد از سه روز چشم باز نکرده و به خاطر عقیل ترسیده بود که علی هم نابینا باشد وقتی که دستان پیامبر قرار می‌گیرد به چهره نورانی پیامبر چشم باز می‌کند این نکته بسیار ظرافت دارد که اهل دل به خوبی آن را می‌فهمند مقامات، مناقب و فضائلی که خداوند به امیرالمومنین داده هیچ کسی منکر او نیست حتی دشمنان و بدخواهان ایشان، قبول دارند که چه فضائل و مناقبی خدا برای ایشان قرار داده بود.

دلیل زندگی امیرالمومنین(ع) با پیامبر(ص)

بعد از تولد در سن ۶ سالگی به واسطه تنگدستی پدر حمزه و پیامبر می‌روند و یکی از فرزندان ابوطالب را عهده دار و متکلف می‌شوند تا آن‌ها را تربیت کرده و مخارج آن‌ها را برعهده گیرند پیامبر علی ابن ابیطالب را به خانه خود برده و با حضرت خدیجه او را بزرگ می‌کنند عقیل را حمزه می‌برد در تاریخ وجود دارد.

سرگذشت امیرالمومنین(ع) از کودکی

مربی حضرت علی پیامبر بود این نکته بسیار ظریف است که در طول زندگی امیرالمومنین تولد ایشان به آن صورت، تربیت ایشان تحت نظر پیامبر خاتم و هر چه جلو برود اولین کسی که به پیامبر ایمان می‌آورد علی ابن ابیطالب می‌باشد و همچنان در تاریخ داریم که در طفولیت همراه حضرت خدیجه همیشه در غار حرا تدارک کننده بودند.

تدارک آذوقه برای غار حرا

این نکته بسیار موردتوجه می‌باشد که حضرت خدیجه همراه با امیرالمومنین که در آن زمان کودک بوده و بعدها نوجوان شده آن‌ها از مکه آب و آذوقه برداشته و پیاده از مکه راه طی می‌کردند و به کوهستان می‌رفتند تا به غار حرا برسند.

خدمت به پیامبر توسط امیرالمومنین(ع)

یکی از مناقبی که ایشان داشت خدمتگزاری پیامبر بود و این در طفولیت و نوجوانی برای ایشان بوده نه اینکه فقط در لیله المبیت جانفشانی کرد این مسئله همیشگی بود و در سیره و سرنوشت ایشان قرار داشت که همراه با پیامبر باشد.

ارث انبیا برای امیرالمومنین

هر آنچه که پیامبران قبلی داشتند همه در وجود امیرالمومنین بوده تمام معجزات و چیزهایی که در وجود حضرت علی می‌بینیم و همه آنچه از انبیا گذشته به ایشان ارث رسیده و حتی آنچه که پیامبر داشته بر او وراثت می‌کند و همه این‌ها را در وجود مقدس امیرالمومنین پیدا می‌کند این منقبتی می‌باشد که کسی در عالم ندارد.

منقبت مهم حضرت علی (ع)

مهم‌ترین منقبتی که امیرالمومنین دارند و فضائلی که برای او شمرده شده همسری با سید نساء عالمین و بنت رسول الله فاطمه زهرا سلام الله علیها بود هیچ کسی قابلیت و لیاقت چنین مقامی را نداشت فقط منحصر در وجود مقدس امیرالمومنین بود ما باید به چنین مولایی ببالیم.

افتخار به امیرالمومنین(ع)

ما شیعیان واقعا باید به چنین مولایی افتخار کنیم و در راه او همه چیزمان را بگذاریم که ارزش بالایی دارد البته مخالفین اذعان دارند و تکریم می‌کنند من ندیدم در عربستان کسی به امیرالمومنین توهین بکند آن‌ها معترض به لعن ما نسبت به خلفا هستند اما هیچگاه به ائمه توهین نمی‌کنند.

توثیق ائمه در طبقات روات

من این مسئله را کرارا در دستگاه فقهی آن‌ها در بیت الله الحرام بعد از نماز مغرب تا نماز عشا که دروس فقه دارند محسوس و آشکارا آن‌ها روایاتی که نبویا برای استناد به احکام می‌آورند در بحث سندیت آنچه که تکیه گاه آن‌ها برای وثوق و توثیق روایات بیان می‌کنند وجود ائمه در طبقات روات آن‌ها است.

توصیف صحیح امامان

امامان در شمار روات آن‌ها بوده که روایات را توصیف می‌کنند و مثلا دیگران را بیان می‌کنند که ده یا پنج راوی دارد وقتی به علی ابن حسین علیه السلام می‌رسند او را توصیف می‌کنند :«المعروف به سجاد المعروف بزین العابدین» این نکته بسیار قابل توجه می‌باشد.

برخورد افراد با ائمه

مسلما در فضائل و مناقب حضرت علی قصد داریم این را بگوییم که حتی در محبت ظاهری و محبت واقعی چون حب واقعی اطاعت می‌خواهد با اینکه علاقه ظاهری بوده و توهین نشدن بین علمای اهل سنت و مخالفین آن‌ها جایگاهی دارند و هر زمانی که در تاریخ ائمه که نگاه کنیم در دو قرنی که وجود داشتند هر کدام از مسلمانان اعم اهل علم و معاندین زمانی که با ایشان برخورد می‌کردند آن‌ها تغییر رویه می‌دادند.

تاثیرگذاری اهل بیت برای همگان

اهل بیت در هر موقعیت تاثیرگذار بودند حتی در خود واقعه عاشورا اگر دقت کنیم در تاریخ داریم که زمانی که عمر سعد زمانی که از قتلگاه عبور حضرت زینب سلام الله علیها از تل زینبیه به او اعتراض کرد که ای عمر چرا ایستادی درحالی‌که حسین (ع) را سر می‌برند او به گریه افتاد.

موهومات شیطانی بواسطه لقمه حرام

یک سری موهومات و وسوسه‌های شیطانی به واسطه آن لقمه‌های حرامی که در بدن‌ها وجود دارد در دل‌ها ایجاد شده و باعث می‌شود که حق را نبینند و نسبت به حقیقت کور شوند وگرنه می توانستند ببینند کسانی که ایشان را کشتند از کفار روم نبودند آن‌ها کسانی بودند که در صفین سربازی امیرالمومنین بودند.

ضعف عالم در توصیف امیرالمومنین

گفته‌ می‌شود که شمر جز مجروحین صفین بوده اما آن جای خود دارد عرض ما این است که وجود امیرالمومنین یک وجود بی نظیر و بی بدیل در عالم امکان و وجود می‌باشد که در وصف شمائل و فضائل او همه عالم نمی‌توانند حق او را ادا کنند و ضعف دارند.

واقعه مهم برای کعبه

تنها واقعه‌ای که کعبه در طول تاریخ کره زمین پیش آمده تولد امیرالمومنین بوده چه قبل اسلام و چه بعد از آن پس اینجا قبله گاه همه مسلمانان می‌شود موحدین باید به آن سمت نماز بخوانند همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی باید به دور این زایشگاه طواف کنند همه این‌ها آثار وجود امیرالمومنین است که افراد ناخواسته طواف می‌کنند.

نگاه به واقعیت‌ها بدون تعصب

لذا اگر انسان دقت بکند و واقعیت‌ها را جدای تعصب ببیند خود بخود منعطف به بهترین می‌شود که در این راستا بهترین، همان وجود امیرالمومنین است اگر ما شیعه او هستیم این برای ما کافی می‌باشد که به او ببالیم که چنین فضائلی را خدا برای او قرار داده و توصیفات قرآنی که درباره ایشان و اهل بیت داریم که بیش از ۵۰۰ آیه ما در توصیف ایشان مشاهده کردیم.

شان نزول آیات درباره امیرالمومنین

اهل سنت بیش از ۳۰۰ آیه را قبول دارند که شان نزول آیات درباره امیرالمومنین و اهل بیت است شما یک آیه درباره خلفا مانند ابوبکر پیدا کنید اگر یک آیه در بیان و توصیف فضیلت برای آن‌ها جستجو کنید چیزی نیست اما خود اهل سنت بیش از ۳۰۰ آیه را درباره امیرالمومنین، حضرت زهرا و فرزندانشان توصیف و تاویل می‌کنند!

توازن قرآن و اهل بیت

شکی در حقانیت ایشان نیست و آقای سنایی می‌فرمود که من تحقیق کردم بیش از ۷۰۰ آیه می‌توان برای آن‌ها بیان کرد و برخی اعتقاد دارند که حرف به حرف و آیه به آیه قرآن بیانگر امیرالمومنین و اهل بیت می‌باشد چون قرآن و اهل بیت عِدل یکدیگر هستند.

منابع

۱_سوره بقره آیه ۱۸۳

 

تولد امیرالمؤمنین علی (ع) و فضائل ایشان

۱٫ روایت ابن عباس از تولد امیرالمؤمنین (ع)

ابن عباس در کتاب بحارالانوار روایت کرده است که زمانی با اصحاب خود در محازی نشسته بودند و خانه خدا را نظاره می‌کردند. در این حین، فاطمه بنت اسد را دیدند که به طواف کعبه مشغول بود و دست به آسمان بلند کرد.

۲٫ کیفیت تولد امیرالمؤمنین (ع)

پس از مدتی، دیوار کعبه شکافته شد و فاطمه وارد خانه خدا شد. بعد از سه روز، فاطمه با نوزاد در دست از همان قسمت دیوار خارج شد. این واقعه تاریخی و روایی همچنان معتبر و بدون خدشه است.

۳٫ اسناد تاریخی تولد حضرت علی (ع)

این واقعه در منابع تاریخی اهل سنت نیز ثبت شده و آنها نیز این واقعه را رد نکرده‌اند. این نشان‌دهنده عظمت و مقام والای حضرت علی (ع) است.

۴٫ عظمت حضرت عیسی (ع)

حضرت مریم نذر خود را به انجام رساند و حضرت عیسی (ع) با معجزه الهی در کنار بیت المقدس به دنیا آمد. با این حال، مقام حضرت علی (ع) حتی بالاتر از این است.

۵٫ مکان تولد امیرالمؤمنین (ع)

امیرالمؤمنین علی (ع) در کعبه متولد شد که از بالاترین مکان‌های مقدس است. این واقعه نشان‌دهنده جایگاه و مقام والای ایشان است.

۶٫ توصیف مادر امیرالمؤمنین (ع) در زمان تولد

فاطمه بنت اسد پس از تولد فرزند خود از کعبه خارج شد و گریه کرد. پیامبر (ص) نوزاد را در دست گرفت و علی (ع) چشمان خود را به چهره نورانی پیامبر گشود.

۷٫ فضائل امیرالمؤمنین (ع) در زمان تولد

از همان زمان تولد، فضائل و مناقب حضرت علی (ع) بر همه آشکار بود و حتی دشمنان او نیز این فضائل را قبول دارند.

۸٫ دلیل زندگی امیرالمؤمنین (ع) با پیامبر (ص)

به دلیل تنگدستی، پیامبر (ص) یکی از فرزندان ابوطالب را به عهده گرفت و او را در خانه خود بزرگ کرد. علی (ع) تحت تربیت پیامبر (ص) و حضرت خدیجه قرار گرفت.

۹٫ سرگذشت امیرالمؤمنین (ع) از کودکی

حضرت علی (ع) از همان دوران کودکی تحت تربیت پیامبر (ص) قرار گرفت و اولین کسی بود که به پیامبر ایمان آورد.

۱۰٫ تدارک آذوقه برای غار حرا

حضرت خدیجه و امیرالمؤمنین (ع) از مکه آذوقه برداشتند و به کوهستان رفتند تا به غار حرا برسند و پیامبر (ص) را یاری کنند.

۱۱٫ خدمت به پیامبر توسط امیرالمؤمنین (ع)

خدمتگزاری به پیامبر (ص) از طفولیت تا نوجوانی از مناقب حضرت علی (ع) بوده و این خدمتگزاری همیشه در سیره ایشان قرار داشت.

۱۲٫ ارث انبیا برای امیرالمؤمنین (ع)

همه آنچه که پیامبران قبلی داشتند، در وجود حضرت علی (ع) جمع شده و او وارث همه این معجزات و فضائل بوده است.

۱۳٫ منقبت مهم حضرت علی (ع)

یکی از مهم‌ترین فضائل حضرت علی (ع)، همسری با حضرت فاطمه زهرا (س) بوده که تنها او شایستگی این مقام را داشت.

۱۴٫ افتخار به امیرالمؤمنین (ع)

شیعیان به چنین مولای عظیمی افتخار می‌کنند و مخالفین نیز احترام و تکریم ایشان را به جا می‌آورند.

۱۵٫ توثیق ائمه در طبقات روات

در دستگاه فقهی اهل سنت، روایات با حضور ائمه توثیق می‌شوند و وجود امامان در طبقات روات بسیار قابل توجه است.

۱۶٫ توصیف صحیح امامان

امامان در شمار روات اهل سنت بوده و توصیف می‌شوند. برای مثال، امام زین العابدین (ع) به عنوان “المعروف به سجاد” توصیف می‌شود.

۱۷٫ برخورد افراد با ائمه

حتی معاندین وقتی با ائمه برخورد می‌کردند، تغییر رویه می‌دادند و تحت تاثیر شخصیت و اخلاق والای ائمه قرار می‌گرفتند.

۱۸٫ تاثیرگذاری اهل بیت برای همگان

اهل بیت در هر موقعیتی تاثیرگذار بودند و حتی در واقعه عاشورا، حضرت زینب (س) با اعتراض خود عمر سعد را به گریه انداخت.

۱۹٫ واقعه مهم برای کعبه

تولد امیرالمؤمنین (ع) تنها واقعه‌ای است که کعبه را به مکانی مقدس تبدیل کرد و همه مسلمانان به دور آن طواف می‌کنند.

۲۰٫ نگاه به واقعیت‌ها بدون تعصب

اگر انسان واقعیت‌ها را بدون تعصب ببیند، به بهترین‌ها منعطف خواهد شد و بهترین در این راستا، وجود امیرالمؤمنین (ع) است.

کلید واژه‌ها

امیرالمؤمنین, علی ابن ابیطالب, تولد حضرت علی, کعبه, فاطمه بنت اسد, پیامبر, حضرت خدیجه, ارث انبیا, اهل بیت, حضرت فاطمه زهرا, فضائل حضرت علی, امامان, توثیق روایات, توصیف امامان, اهل سنت, واقعه عاشورا, تاثیرگذاری اهل بیت, عشق به اهل بیت, افتخار به امیرالمؤمنین, تاریخ اسلام

سوالات علمی

تولد حضرت علی (ع) در چه مکانی اتفاق افتاد؟

پاسخ: در داخل کعبه.

چرا فاطمه بنت اسد گریه کرد؟

پاسخ: به خاطر اینکه علی (ع) بعد از سه روز چشم باز نکرده بود.

چگونه حضرت علی (ع) چشمان خود را باز کرد؟

پاسخ: وقتی در دستان پیامبر (ص) قرار گرفت، به چهره نورانی پیامبر نگاه کرد و چشمان خود را باز کرد.

چرا پیامبر (ص) حضرت علی (ع) را به خانه خود برد؟

پاسخ: به دلیل تنگدستی پدر حضرت علی (ع) و برای تربیت او.

چه کسی حضرت علی (ع) را تربیت کرد؟

پاسخ: پیامبر (ص) و حضرت خدیجه (س).

حضرت علی (ع) در چه سنی به پیامبر (ص) ایمان آورد؟

پاسخ: در سن کودکی.

چه کسانی حضرت علی (ع) را در دوران کودکی یاری می‌کردند؟

پاسخ: حضرت خدیجه (س) و پیامبر (ص).

یکی از مهم‌ترین فضائل حضرت علی (ع) چیست؟

پاسخ: همسری با حضرت فاطمه زهرا (س).

اهل بیت در چه موقعیت‌هایی تاثیرگذار بودند؟

پاسخ: در هر موقعیت.

چگونه اهل سنت روایات را توثیق می‌کنند؟

پاسخ: با حضور ائمه در طبقات روات.

چرا تولد حضرت علی (ع) در کعبه اهمیت دارد؟

پاسخ: به خاطر اینکه کعبه را به مکانی مقدس تبدیل کرد.

چگونه اهل بیت تاثیرگذار بودند؟

پاسخ: با شخصیت و اخلاق والای خود.

چگونه اهل سنت امام زین العابدین (ع) را توصیف می‌کنند؟

پاسخ: به عنوان “المعروف به سجاد”.

چرا حضرت علی (ع) اهمیت دارد؟

پاسخ: به خاطر فضائل و مناقب بی‌نظیر ایشان.

چگونه مخالفین به حضرت علی (ع) احترام می‌گذارند؟

پاسخ: با تکریم و احترام به ایشان.

تولد حضرت علی (ع) چگونه تاثیرگذار بود؟

پاسخ: باعث تبدیل کعبه به مکانی مقدس شد.

چرا تولد حضرت علی (ع) در کعبه اهمیت دارد؟

پاسخ: به خاطر اینکه اولین و تنها تولد در داخل کعبه بود.

  ۱۸_۱۱_۱۴۰۱

QR Code

 

بازدیدها: 19

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

New Page 1