تفسیر سوره مبارکه بقره آیه ۱۶۹ جلسه ۱ حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی ۱ جلسه تفسیر آیه صد و شست و نُه بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْداداً یُحِبُّونَهُمْ کَحُبِّ اللَّهِ وَ الَّذینَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ وَ لَوْ یَرَى الَّذینَ ظَلَمُوا إِذْ یَرَوْنَ الْعَذابَ […]
تفسیر سوره مبارکه بقره آیه ۱۶۹ جلسه ۱
حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی
۱ جلسه تفسیر آیه صد و شست و نُه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْداداً یُحِبُّونَهُمْ کَحُبِّ اللَّهِ وَ الَّذینَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ وَ لَوْ یَرَى الَّذینَ ظَلَمُوا إِذْ یَرَوْنَ الْعَذابَ أَنَّ الْقُوَّهَ لِلَّهِ جَمیعاً وَ أَنَّ اللَّهَ شَدیدُ الْعَذابِ (۱۶۵) إِذْ تَبَرَّأَ الَّذِینَ اتُّبِعُوا مِنَ الَّذِینَ اتَّبَعُوا وَ رَأَوُا الْعَذابَ وَ تَقَطَّعَتْ بِهِمُ الْأَسْبابُ (۱۶۶٫ ) وَ قالَ الَّذینَ اتَّبَعُوا لَوْ أَنَّ لَنا کَرَّهً فَنَتَبَرَّأَ مِنْهُمْ کَما تَبَرَّؤُا مِنَّا کَذلِکَ یُریهِمُ اللَّهُ أَعْمالَهُمْ حَسَراتٍ عَلَیْهِمْ وَ ما هُمْ بِخارِجینَ مِنَ النَّارِ (۱۶۷) یا أَیُّهَا النَّاسُ کُلُوا مِمَّا فِی الْأَرْضِ حَلالاً طَیِّباً وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیْطانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبینٌ (۱۶۸)
و برخى از مردم به جاى خدا معبودهایى انتخاب مىکنند که آنها را آن گونه که سزاوار است خدا را دوست داشت، دوست مىدارند؛ ولى آنان که ایمان آوردهاند، محبت و عشقشان به خدا بیشتر و قوىتر است. و اگر کسانى که [با انتخاب معبودهاى باطل] ستم روا داشتند، هنگامى که عذاب را ببینند، بىتردید بفهمند که همه قدرت ویژه خداست [و معبودهاى باطل، هیچ و پوچاند] و خدا سخت کیفر است. (۱۶۵)(همان) هنگام، کسانى که پیروى شدهاند، از پیروانِ خود، بى تعهد مى شوند؛ و عذاب را مشاهده مى کنند؛ و پیوندها از میانشان بریده مى شود. (۱۶۶ ) و آنان که [به جاى خدا از پیشوایان شرک و کفر] پیروى کردند، گویند: کاش براى ما بازگشتى [به دنیا] بود تا ما هم از آنان بیزارى مىجستیم، همان گونه که آنان از ما بیزارى جستند. خدا این گونه اعمالشان را که براى آنان مایه اندوه و دریغ است به آنان نشان مىدهد، و اینان هرگز از آتش بیرون آمدنى نیستند. (۱۶۷) اى مردم! از آنچه [از انواع میوهها و خوردنىها] در زمین حلال و پاکیزه است بخورید، و از گامهاى شیطان پیروى نکنید؛ زیرا او نسبت به شما دشمنى آشکار است. (۱۶۸)
تفسیر سوره مبارکه بقره – آیه ۱۶۹
آیه ۱۶۹ | اشاره به راهکارهاى انحرافى شیطان
حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یدالله رضوانی
«أَعُوذُ بِاللَّهِ السَّمِیعِ الْعَلِیمِ مِنَ الشَّیْطَانِ اللَّعینِ الرَّجِیمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ وَ صَلَّی اللهُ عَلَی سَیِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرینَ وَ اللَّعنَهُ الدَّائِمَهُ عَلَی أعْدائِهِمْ مِنَ الآنِ إلِی قِیامِ یَومِ الدِّینِ».
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْداداً یُحِبُّونَهُمْ کَحُبِّ اللَّهِ وَ الَّذینَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ وَ لَوْ یَرَى الَّذینَ ظَلَمُوا إِذْ یَرَوْنَ الْعَذابَ أَنَّ الْقُوَّهَ لِلَّهِ جَمیعاً وَ أَنَّ اللَّهَ شَدیدُ الْعَذابِ (۱۶۵) إِذْ تَبَرَّأَ الَّذِینَ اتُّبِعُوا مِنَ الَّذِینَ اتَّبَعُوا وَ رَأَوُا الْعَذابَ وَ تَقَطَّعَتْ بِهِمُ الْأَسْبابُ (۱۶۶٫ ) وَ قالَ الَّذینَ اتَّبَعُوا لَوْ أَنَّ لَنا کَرَّهً فَنَتَبَرَّأَ مِنْهُمْ کَما تَبَرَّؤُا مِنَّا کَذلِکَ یُریهِمُ اللَّهُ أَعْمالَهُمْ حَسَراتٍ عَلَیْهِمْ وَ ما هُمْ بِخارِجینَ مِنَ النَّارِ (۱۶۷) یا أَیُّهَا النَّاسُ کُلُوا مِمَّا فِی الْأَرْضِ حَلالاً طَیِّباً وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیْطانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبینٌ (۱۶۸)
و برخى از مردم به جاى خدا معبودهایى انتخاب مىکنند که آنها را آن گونه که سزاوار است خدا را دوست داشت، دوست مىدارند؛ ولى آنان که ایمان آوردهاند، محبت و عشقشان به خدا بیشتر و قوىتر است. و اگر کسانى که [با انتخاب معبودهاى باطل] ستم روا داشتند، هنگامى که عذاب را ببینند، بىتردید بفهمند که همه قدرت ویژه خداست [و معبودهاى باطل، هیچ و پوچاند] و خدا سخت کیفر است. (۱۶۵)(همان) هنگام، کسانى که پیروى شدهاند، از پیروانِ خود، بى تعهد مى شوند؛ و عذاب را مشاهده مى کنند؛ و پیوندها از میانشان بریده مى شود. (۱۶۶ ) و آنان که [به جاى خدا از پیشوایان شرک و کفر] پیروى کردند، گویند: کاش براى ما بازگشتى [به دنیا] بود تا ما هم از آنان بیزارى مىجستیم، همان گونه که آنان از ما بیزارى جستند. خدا این گونه اعمالشان را که براى آنان مایه اندوه و دریغ است به آنان نشان مىدهد، و اینان هرگز از آتش بیرون آمدنى نیستند. (۱۶۷) اى مردم! از آنچه [از انواع میوهها و خوردنىها] در زمین حلال و پاکیزه است بخورید، و از گامهاى شیطان پیروى نکنید؛ زیرا او نسبت به شما دشمنى آشکار است. (۱۶۸)
إِنَّمَا یَأْمُرُکُمْ بِالسُّوءِ وَالْفَحْشَاءِ وَأَنْ تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ۱
قرآن کریم در جاهای مختلفی به ما آگاهی و هشدار داده که شیطان «إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ» ۲ یکی از جاهایی که هشدار داده بود آیه قبلی بود که خداوند فرمود :«إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ» منتهی این کلمه امر یکی از آن موادی و لفظا مادهای است که ظهور در وجوب دارد در اینجا میگوید شیطان همیشه به سوء و فحشا امر میکند.
امر کردن یا همان کلمه همزه، میم و راء در قرآن و در زبان عربی استعمالات مختلفی دارد که یکی از استعمالاتش امر در وجوب را معنا میدهد و وجوب را از آن ظهور میفهمیم شیطان چنین کاری دارد که این دستور دادن نه اینکه دستور مصطلح از مافوق به مادون باشد خیر همان خطور و وسوسههایی که بر انسان ایجاد میکند، منظور آن میباشد.
او هشدار میدهد که ای انسانها بدانید که «إِنَّمَا یَأْمُرُکُمْ» فعل مضارع ذکر میکند یعنی ملکه شیطانی دارد دائما در حال وسوسه کردن شما به «بِالسُّوءِ وَالْفَحْشَاءِ» یعنی چیزهای بد را و فحشا که در مقابل پاکی و نجابت میباشد شما را به آنها متصل کرده و به چیزهایی که مورد رضایت حضرت حق نیست میرساند.
سوء یعنی بد اسائه به معنای کرده بوده و سیئه از عمل و بدی عمل را بیان میکند که خود سوء دلالت بر آن معنایی دارد که قباحت آن ذاتی باشد ،وقتی از کلمه سوء استفاده میکند قصد دارد به ما بگوید که ای انسانها سوء قبح ذاتی دارد به این معنا که ذاتا شما از آن بدی میفهمید! لذا در علم اصول داشتیم که برخی از قبح ذاتی و برخی دیگر پاکی ذاتی دارند.
در اینجا سوء همان معنی سیئه میدهد منتهی خود کلمه سوء به معنای اسم مصدری میباشد که تمام آنچه را که در اعمال انسان بدی دارد، سوء میگویند مانند ظلم به دیگران، رذائل اخلاقی یعنی همان بدی که انسان در حق دیگران اعمال میکند این موارد نیز سوء هستند پس بدی عمل به واسطه قباحت موجود در وجود آن است.
بحث فحشا از فاحشه و کسی که زنا داده و زنا کند یا لواط بدهد و لواط کند گرفته شده و در مسائل اینگونه استعمال دارد اما کلام زشت و رکیک و فحاشی کردن نیز فحشا هستند شیطان همیشه انسان را به این سمت و سو وسوسه میکند نسبت بین سوء و فحشا آن بود که هر فحشایی سوء است اما هر سوئی فحشا نیست و به عام و خاص مطلق اشاره دارد.
اگر بگوییم که برخی از فحشاها سوء هستند یا اینکه برخی سوءها فحشا به شمار میروند و برخی نه سوء باشند نه فحشا این به عام و خاص من وجه اشاره دارد به این معنا که یک وجه اشتراک و یک وجه افتعال من وجه میشود اما اینجا عام و خاص من وجه نیست و عام و خاص مطلق میباشد.
دومین چیزی که خداوند تبارک و تعالی در آن هشدار میفرماید این است که «یَأْمُرُکُمْ بِالسُّوءِ وَالْفَحْشَاءِ وَأَنْ تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ» ۳ یک چیزی شما را وسوسه میکند که به خدا نسبت ناروا دهید که شما به آن چیزها علم ندارید و جاهلانه آن را به خدا نسبت میدهید.
افترا زدن، کذب بر خدا و بدعت در دین مانند اکثر کسانی که مردم را به سیر و سلوک دعوت میکنند دروغ میگویند و آن را میفروشند تا تکسب داشته باشند ،روایتی از امام صادق وجود دارد به نقل از رسول اکرم میفرماید که «کُلُّ بِدْعَهٍ ضَلاَلَهٌ وَ کُلُّ ضَلاَلَهٍ فِی اَلنَّارِ» ۴
هر چیزی که نوآوری در دین باشد برای گمراه کردن مردم آمده و کسی که مردم را گمراه کند عاقبتی در آتش خواهد داشت در آیه شریفه «قُلْ آللَّهُ أَذِنَ لَکُمْ ۖ أَمْ عَلَى اللَّهِ تَفْتَرُونَ» ۵ افترا زدن به خدا یا «وَمَا ظَنُّ الَّذِینَ یَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْکَذِبَ یَوْمَ الْقِیَامَهِ» ۶ یعنی آیا خدا به شما اذن داده که شما به او افترا بزنید؟! مسلما خیر.
کسانی که به خدا افترا میزنند در روز قیامت به غیر از عذاب چه تفکر دیگری برای خودشان دارند «وَمَا ظَنُّ الَّذِینَ یَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْکَذِبَ یَوْمَ الْقِیَامَهِ» یا روایت دیگری نقل شده از امام صادق که فرمودند :«أَنْهَاکَ عَنْ خَصْلَتَیْنِ فِیهِمَا هَلَاکُ الرِّجَالِ»۷ میفرماید که من تو را از دو خصلت نهی میکنم که در آن هلاک مردمان است «أَنْ تَدِینَ اللَّهَ بِالْبَاطِلِ وَ تُفْتِیَ النَّاسَ بِمَا لَا تَعْلَمُ»
اولین آن اینکه به واسطه یک چیز باطل به خدا ایمان نیاوری (برای دعوت افراد به دین لازم نیست هر مسیری را برویم و هدف وسیله را توجیه نمیکند) دومین آن اینکه به چیزی که نمیدانید فتوا ندهید یا در فرائد باب هفتم ضمن حدیثی که درباره قضات میباشد را نقل میکند.
«رَجُلٌ قَضی بِالحَقِّ و هُوَ لایَعلَمُ فَهُو فِی النّارِ»۸ بسیار اهمیت دارد و قضی بالباطل نمیگوید قضی بالحق باشد اما علم و اطمینانی در پشتیبانی آن نباشد اگر از راهی که نداند و من حیث لایعلم باشد و قصد فتوا دادن کند، میفرماید عاقبت او در جهنم خواهد بود.
شاید قاضی به حق قضاوت کرده باشد اما منشا آن تحقیق نیست منشا آن برعکس است یعنی علم نبوده و جهل میباشد اما من حیث لایعلم تیری در تاریکی انداخته و حدسا قضاوتی انجام داده است در صورتیکه صحیح باشد نیز در آتش خواهد افتاد.
زمانی که ما دربین مردم قرار میگیریم معمولا مشکلات خانوادگی، ارثی، اخلاقی مشاهده میشود آنها برای قضاوت به طلبهها اعتماد کرده و مراجعه میکنند تا بین آنها داوری گردد لذا باید دقت کنیم من حیث لایعلم حرفی نزنیم و سخنان طرفین را بشنویم برای مثال اگر کسی برای من نزد شما سعایتی کرد شما فورا دست به قضا خواهید شد اگر من ادعایی کردم باید اجازه دهید طرف مقابل نیز صحبت خود را انجام دهد. باید مراقب باشیم حرف بیهوده نزنیم و بین مردم قضاوت بیجا نکنیم!
۱_سوره بقره آیه ۱۶۹
۲_سوره بقره آیه ۱۶۸
۳_سوره بقره آیه ۱۶۹
۴_ کافی ج ۱ ص ۵۶ ح ۱۲ خصال صدوق ص ۶۶۵
۵_سوره یونس آیه ۵۹
۶_سوره یونس آیه ۶۰
۷_ الکافی، ج ۱، ص ۴۲
۸_ الکافی، ج ۷، ص ۴۰۷
بازدیدها: 19
فهرست مطالب
این مطلب بدون برچسب می باشد.
تمامی حقوق این سایت محفوظ است.