1369/12/27 رمضان، ماه روزه بايگاني سالانه - 1369



بسم الله الرّحمن الرّحيم
الهى انطقنى بالهدى و الهمنى التقوى

خدا را شكر كه عمر داد و باز ماه رمضان را درك كرديم. امسال هر كس روزه بگيرد مى‏تواند بگويد من دو سال روزه گرفتم. چون دو سه روزش را در سال 69 مى‏گيرد و دو سه روزش را در سال 70
بحث ما قبل از افطار روزى نيم ساعت بحث هايى فشرده خواهد بود. و امروز من در باره ى روزه و رمضان صحبت مى‏كنم.
آيه ى روزه: »يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ« البقره(183) اين آيه براى روزه است. يعنى اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، از » يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا« مى‏فهميم كه اين آيه در مدينه نازل شده. معمولاً هر چه »يا ايها الناس« است در مكه و »يا ايها الذين آمنوا« در مدينه است. آيه ى روزه سال دوم هجرى نازل شد. يعنى 15 سال پيغمبر، پيغمبر بود، اما روزه نداشت.
كارهايى که زور دارد را روز اول نبايد گفت. جهاد هم سال 15 بعثت يا دوم هجرى آمد. زكات هم همينطور. و اين خودش يك روش تربيتى است كه مربى از آسان شروع كند. بچه كه بوديم وقت امتحان، استاد مى‏گفت: اول مسائل آسان را حل كنيد بعد سخت‏ها.
اى اهل ايمان »كتب عليكم« نوشته شد بر شما. لازم شد بر شما صيام، روزه »من قبلكم« يعنى پيش از شما هم اين كارها بوده.
قرآن مى‏گويد: »شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ ما وَصَّى بِهِ نُوحاً« الشوري(13) اين دينى كه شما داريد نوح و ابراهيم هم داشته‏اند.
طلبه‏اى خيلى بى پول شد، رفت در كنار حرم امام هادى و عسگرى در سامرا نشست. گفت: آقا من در فقر مى‏سوزم، يك كسى به من يك چيزى بدهد. كنار حرم نشست، آيت الله العظمى شيرازى كه مرجع تقليد بود آن زمان، آمد يك پولى به او داد. گفت: تو دفعه ى اولت هست كه مهمانى نشسته‏اى. زمانى كه طلبه بودم، خيلى از اين مهمانى‏ها آمدم كنار صحن نشستم. يعنى خيال نكن حالا بى پول شدى مشكل است.
بعد مى‏فرمايد: »لعلكم تتقون« حالا يك مقدارى در مورد اهميت اين ماه جملاتى را بگويم.
اول كه كلمه ى رمضان، رمض يعنى سوزاند. يعنى گناه سوزى. ماه رمضان يعني ماه اول كه كلمه ى رمضان. . . در مورد رمضان داريم: برجسته‏ترين ماه هاست. (رأس السنة) يعنى ارزش سال به ماه رمضان است. (سَيِّدُ الشُّهُورِ) بهترين و سرور ماههاست. (وَ تُفَتَّحُ فِيهِ أَبْوَابُ الْجِنَانِ فَمَنْ أَدْرَكَهُ وَ لَمْ يُغْفَرْ لَهُ فَأَبْعَدَهُ) اولش رحمت است وسطه مغفرة وسطش مغفرت است و آخره اجابة آخر ماه رمضان دعا به اجابت مى‏رسد.
در يك حديث ديگر داريم
(وَ هُوَ شَهْرٌ عَظِيمٌ) در حديث ديگر داريم شهر مبارك و هو شهر صبر، يعنى در طول سال گرسنه‏ها، گرسنه هستند و پولدارها سير هستند. اما در ماه رمضان پولدارها هم گرسنه مى‏شوند. مزه ى محروميت را مى‏چشند.
حديث درايم: يك كار واجبى كه در ماه رمضان انجام بشود، هفتاد كار واجبى است كه در غير ماه رمضان باشد. حديث ديگر داريم(مَنْ لَمْ يُغْفَرْ لَهُ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ لَمْ يُغْفَرْ لَهُ) و اگر هر كسى ماه رمضان مورد بخشش قرار نگيرد، اين معلوم است كه درد بى درمان است.
روايت داريم: (وَ لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ زَكَاةٌ وَ زَكَاةُ الْأَبْدَانِ الصِّيَامُ) الكافي ج 4 ص62- براي هر چيزي زکات است و زكات بدن هم روزه گرفتن است. همين طور كه پولدار زكاتش پول دادن است، آدمى كه يازده ماه خورده، يك ماه نخورد. نه كه نخورد، بلكه دير بخورد.
(الصَّائِمُ فِي عِبَادَةٍ وَ إِنْ كَانَ نَائِماً عَلَى فِرَاشِهِ مَا لَمْ يَغْتَبْ مُسْلِماً) من‏لايحضره‏الفقيه ج 2 ص74 آدمى كه روزه دارد، خود روزه عبادت است، گر چه خواب باشد.
(نَوْمُ الصَّائِمِ عِبَادَةٌ وَ نَفَسُهُ تَسْبِيحٌ) الكافي ج4 ص 64- خواب آدم روزه عابدت است و نفسى كه مى‏كشد پاداش سبحان الله دارد.
(دَعْوَةُ الصَّائِمِ تُسْتَجَابُ عِنْدَ إِفْطَارِهِ) وسائل‏الشيعة ج 10 ص148- وقت افطار دعا مستجاب است.
فرشته‌ها مأمور مى‏شوند براى روزه دار دعا كنند.
اين‏ها اهميت ماه رمضان است(لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ رَبِيعٌ وَ رَبِيعُ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضَانَ) الكافي ج2 ص630
توجه كنيد كه همه، امسال لطف خدا جورى شده كه بهار در بهار شده. يعنى بهار طبيعت با بهار عبادت در هم آميخته شده. به قول قرآن(وَ اشْكُرُوا لَهُ بَلْدَةٌ طَيِّبَةٌ وَ رَبٌّ غَفُورٌ) سبأ(15) يعنى هم شهر خوبى و هم خدا بخشنده است.
مدرسه‏ها تعطيل است. مى‏شود يك برنامه ريزى بين پدرها و بچه‏ها و روحانيون و مديران مدارس، قرآن را ياد بگيريم. چون تعطيل است بسيار موقعيت خوبى است و فرصت استثنايى است كه آدم استفاده كند.
روزه براى انسان تنظيم باد مى‏كند. يك مقدارى غرور انسان مى‏شكند. اگر مى‏خواهى گكلى بيرون بيايد، نبايد سنگدل باشيد. تا سنگ دل باشيد رشد نمى‏كنيد.
روزه يك مقدار تار و پود غرور را در هم مى‏شكند. سنگدلى را تبديل مى‏كند. بخصوص كه روايت داريم وقتى گرسنه و تشنه شديد، ياد گرسنگى قيامت بيفتيد. بعضى مواقع آدم با نخوردن و گرسنگى به جايى مى‏رسد.
روايت داريم: (إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يُنْزِلُ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ مِنَ الرَّحْمَةِ أَلْفَ ضِعْفِ مَا يُنْزِلُ فِي سَائِرِ الشُّهُورِ) مستدرك‏الوسائل ج7 ص432- خداوند هزار برابر ماه‏هاى ديگر در ماه رمضان به بندگانش لطف مى‏كند.
حديث ديگر داريم كه اگر انسان بداند كه در ماه رمضان خدا چقدر به او نظر دارد، خوشش مى‏آيد كه در طول سال ماه رمضان باشد. ماه رمضان ماهى است كه امام زين العابدين مى‏گويد: به به چه ماه خوبى، خير مقدم مى‏گويد.
ماهى كه خوابيدنش عبادت است و اولياى خدا در ماه رجب و شعبان دعا مى‏كردند كه ما را به ماه رمضان برسان تا ماه رمضان را درك كنيم.
(وَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَمَضَانَ أَطْلَقَ كُلَّ أَسِيرٍ) من‏لايحضره‏الفقيه ج2 ص 99 همين كه ماه رمضان وارد مى‏شد همه ى برده هايش را آزاد مى‏كرد. (وَ أَعْطَى كُلَّ سَائِل) و هر كس از پيغمبر چيزى مى‏خواست به او مى‏داد. هيچ فقير و محرومى را رد نمى‏كرد. و داشتيم ما آدم‏هاى خوبى كه خمس و سهم امامشان را در ماه رمضان مى‏دادند، چون كارها در ماه رمضان چند برابر مى‏شود.
به همين خاطر داريم كه(قَالَ ص خَفِّفُوا عَلَى الْمَمْلُوكِينَ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ) مستدرك‏الوسائل ج 7 ص 434- به كارگرها و برده‏ها سبك بگيريد در ماه رمضان.
در ماه رمضان عبادت‏هاى ويژه هست. اگر در افطار به يك صغيرى چيزى دادى، اجر بسيار دارد. البته افطارى يك خورده ساده‏تر از اين افطارى هايى كه شما مى‏دهيد. اگر شما چهل نفر را افطارى بدهيد، ثواب چهل نفر را پاى تو مى‏نويسند. نجات از جهنم، بخشش گناه، به دست آوردن اجر مربوط به افطارى دادن است.
منتها در ماه رمضان چند رقم روزه‏دار داريم. بعضى‏ها فقط شكمشان روزه است. حديث داريم، كسى كه روزه است بايد تمام اجزاى بدنش روزه باشد. حديثى داريم(خمس يفطرن الصائم) پنج تا چيزى است كه روزه را مى‏شكند. يعنى كذب، اگر دروغ بگويد نورِِِِِِ روزه‏اش را مى‏برد. دروغ آب روزه را مى‏گيرد. (والغيبة) غيبت كند(والنميمة) سخن چينى كند(استراق السمع) تجسس حرام است. قسم دروغ خوردن، نگاه كردن به شهوت. اين‏ها آثار روزه را مى‏پراند.
امام صادق فرمود: (إِنَّمَا فَرَضَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الصِّيَامَ) من‏لايحضره‏الفقيه ج 2 ص 73- فلسفه ى روزه يكى‌اش اين است كه(لِيَسْتَوِيَ بِهِ الْغَنِيُّ وَ الْفَقِيرُ) كه غنى و فقير، هر دو مزه گرسنگى را بكشند و قرآن هم مى‏گويد: فلسفه ى روزه »لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ« روزه براى اين است كه شما تقوا داشته باشيد.
بيشتر گناهان ما به خاطر شهوت و غضب است و گرسنگى اين غضب و شهوت را كم مى‏كند. در كپسول كه گاز نبود چراغ‏ها هم شعاعى ندارد. آب كه به ريشه نرسيد، شاخه‏ها خشك مى‏شود. روزه تمرين اراده است. آدم كه سى روز دست به حلال نگذاشت، مى‏تواند دست به حرام هم نمى‏زند.
اصلاً اگر آدم روزه گرفت، معلوم است كه صادق است.
روزه براى سلامتى ارزش دارد. يك پزشك ماركسيست مى‏گويد: من به عنوان يك پروفسور تحقيقى كردم كه گرسنگى و تشنگى براى ريزش موى بدن، لكه‏هاى سفيد، لرزش دست، كم خونى، التهاب، سل، رماتيسم، بيمارى‏هاى چشم، مرض قند، امراض جلدى، امراض كليوى، مى‏گويد: تمام اين‏ها را از طريق امساك، يعنى نخوردن اين‏ها را خوب كرده‏ام. چون ما يك چيزهايى كه مى‏خوريم بعضى از ذرات زيادى‌اش در بدن ما مى‏ماند. يا دور قلب، يا زير پوست، موادى حل نمى‏شود. گرسنه كه شديم، فشار گرسنگى مواد زايد را آب مى‏كند و از راه تنفس دفع مى‏كند.
(صُومُوا تَصِحُّوا) بحارالأنوار ج59 ص267 روزه بگيريد جانتان سالم مى‏شود. قلبتان رقيق مى‏شود. روزه بگيريد تا مزه ى گرسنگى را بچشيد.
بعضى وقت‏ها يك ترحم هايى مى‏كنيم. اين دختر امسال 9 سالش شده، خوب شده باشد. پدر و مادر يك مقدار در نوع غذايش برنامه ريزى كنند. يك مقدار هم به او استراحت بدهند تا بتوانند راحت روزه بگيرند. البته اگر پزشك هم به انسان گفت روزه نگير، اگر آن جا هم مقدس گرى بكنى گناه كرده‏اى.
خدايا، اين ماه رمضان را به همه ى مسلمان‏ها توفيق بده آن چه خير و بركت براى بندگان خوبت مقدر مى‏كنى براى همه ى ما مقدر بفرما.
ماهى كه قلّه ماه‌هاست، سيد ماه‌هاست. اول رحمت وسطش مغفرت، آخرش استجابت دعا، ماه عظيم، ماه مبارك، ماه صبر، افطارى دادنش اين همه اجر دارد.
خدايا، به ما توفيق بده ما از بركات اين ماه استفاده كنيم. و آنهايى كه نيستند را مورد رحمت خودت قرار بده.
خدايا رهبر ما، امت ما، كشورما، فرهنگ نسل و ناموس، مرز و ميهن ما را حفظ بفرما.
«والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته»